Okresný úrad v Turčianskych Tepliciach vznikol v roku 1996, no v roku 2003 ho zrušili. V októbri 2013 bola jeho činnosť opäť obnovená. Prečo?
– Desať rokov dochádzali ľudia z okresu Turčianske Teplice vybavovať veci do Martina. Napríklad, pre obyvateľov Turčeka či Skleného to znamenalo absolvovať cestu dlhú 42 kilometrov. Teraz je z najvzdialenejších obcí k nám 15 kilometrov. Miesto, kde si ľudia môžu vybaviť väčšinu agendy so štátom, sa tak k nim výrazne priblížilo.
Po necelých dvoch rokoch od znovuotvorenia úradu už v ňom funguje aj klientske centrum. V rámci Žilinského kraja sa zatiaľ takým niečím môžu pochváliť len tri mestá...
– Sme veľmi radi, že patríme medzi ne a Tepličania môžu veci na úrade vybaviť podstatne jednoduchšie ako pred vznikom klientskeho centra.
Ako vyzerá jednoduchšie vybavovanie v praxi?
– Človek zadá pri príchode svoju požiadavku do systému a v čakárni počká, kým si ho vyhlasovacím zariadením zavolá náš pracovník. Po vybavení môže odísť domov, pričom všetko absolvoval na prízemí. Myslelo sa aj na ľudí so zdravotnými obmedzeniami, a tak prístup do budovy i samotné klientske centrum sú bezbariérové.
Takže dnes už na okresnom úrade vďaka klientskemu centru vybavím všetko na počkanie?
– Ak to legislatíva umožňuje, tak áno. Pri niektorých veciach však zákon určuje lehoty, pretože niečo treba napríklad overiť, a to sa vždy na počkanie nedá. Aj tu sa ale veci pohli dopredu. Kedysi ste potrebovali, povedzme, potvrdenie od katastra, životného prostredia i pozemkového úradu. Na získanie každého ste čakali tridsať dní, čo je spolu deväťdesiat. Keďže teraz sú všetky spomínané odbory pod jednou strechou, platí zväčša len jedna tridsaťdňová lehota.
Zvládajú predovšetkým starší ľudia ovládať terminál, prostredníctvom ktorého sa treba nahlásiť do systému?
– Je tam namontovaný kamerový systém a ak naši ľudia vidia, že má niekto problém, prídu mu pomôcť.
Čo ak príde do klientskeho centra naraz viac ľudí, viete zvládnuť aj väčší jednorazový nápor?
– V takýchto prípadoch vieme stiahnuť ľudí z kancelárií a klientske centrum personálne posilniť. To je totiž naším prioritným pracoviskom.
Máte už nejakú spätnú väzbu od ľudí, ktorí využili služby klientskeho centra v Turčianskych Tepliciach?
– Po otvorení 1. mája 2015 fungovalo klientske centrum tri mesiace v skúšobnej prevádzke. Počas nej nám ľudia odovzdali približne tristo anonymných dotazníkov a len v dvoch prípadoch spomenuli negatívne skúsenosti. Na ich podnety sme následne zareagovali. Spokojnosti občianskych stránok sa však venujeme nepretržite.
V budove, kde sídli okresný úrad, má pracovisko aj úrad práce. Môžeme hovoriť o ďalšom príjemnom bonuse pre ľudí?
– Ja o budove okresného úradu hovorím ako o objekte centrálnej verejnej správy pre horný Turiec. Okrem nás tu máme už spomínané pracovisko úradu práce a ešte aj Spoločnú úradovňu samosprávnych orgánov okresu Turčianske Teplice. Tiež v týchto priestoroch sídlia geodetická a advokátska kancelária.