Piatok, 18. jún, 2021 | Meniny má VratislavKrížovkyKrížovky

Kraj má rekordy, my sme štatistici

Žilinský kraj navštívilo v prvom štvrťroku 2016 rekordný počet turistov. Turiec si pozrie ani nie desatina z nich. Čo s tým?

MARTIN. Žilinský kraj si pripisuje nový úspech. Zariadenia cestovného ruchu v v ňom ubytovali v prvom štvrťroku tohto roku 245 tisíc návštevníkov, čo je po Bratislavskom kraji druhý najvyšší podiel (23,7 percent) zo Slovenska. V porovnaní s rovnakým obdobím roku 2015 vzrástol ich počet o viac ako 23 percent.

Najviac turistov smeruje na Liptov. Sme horší?

Najviac turistov smeruje, a aj tu strávi nejaký čas, na Liptov. Pochopiteľne – ide o lyžovanie a zariadenia na relax s celoročnou prevádzkou. No na Liptov nielen prvé tri mesiace,  celoročne chodí približne polovica turistov, ktorí sa v kraji vyskytnú.  A čo Turiec? Na krajskom „čísle“ sa okres Martin podieľa 5,2 percentami a okres Turčianske Teplice 2,6 percentami.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak by sme mali stavať rebríček, tak kým do Martinského okresu prišlo v prvom štvrťroku 12 771 turistov, v okrese Liptovský Mikuláš to bolo 117-tisíc turistov, v okrese Žilina viac ako 45-tisíc ľudí, Ružomberský okres si zaknihoval takmer 27-tisíc návštevníkov a predbieha nás aj okres Tvrdošín s viac ako 15-tisíc návštevníkmi.

Nie je to iba zima a lyžovanie, čo nás turisticky „poráža“. Od roku 2005 dramaticky klesá počet návštevníkov Turca celoročne. V Martinskom okrese sme v roku 2005 mali v izbách zariadení cestovného ruchu takmer 54-tisíc nocľažníkov, v minulom roku to bolo necelých 40-tisíc. V okrese Turčianske Teplice si polepšili. Kým v roku 2005 zaevidovali približne 20-tisíc návštevníkov, o rok na to ich bolo o približne päťtisíc viac a v ďalších rokoch sa okres ustálil v ročnej návštevnosti od 27- do 30-tisíc ľudí. Na hornom Turci sú vzmáhajúce sa kúpele, tie „robia“ regiónu návštevnosť. A na dolnom Turci?

Skryť Vypnúť reklamu

Všetci vieme, čo tu chýba. Slovami...

Všetci vieme, že región má čo ponúknuť. Iba sa nevie predať. A mnohí turisti, ktorí u nás boli, súdiac podľa ich odkazov v redakčných mejloch, tvrdia, že aj nespolupracuje. Servis v cestovnom ruchu sa určite zlepšil, je tu množstvo prezentačných gastronomických podujatí, miestnych festivalov či rôznych podujatí, no žiaden z nich, s výnimkou Festivalu divadiel na Slovensku Dotyky a spojenia Martin a sčasti aj lokálnych cestovateľských festivalov, neprekročil rámec obce, mesta či regiónu, a tak návštevník – slovenský či zahraničný – vlastne nemá u nás dôvod zakotviť.

Letná ponuka je štandardná, nevyniká špecialitami v porovnaní s inými okolitými okresmi, Scénická žatva či Slovesná jar – hoci im dávame vznešené prívlastky – neznamenajú v návšteve regiónu takmer nič. Máme nádherné turistické trasy, horské chaty, máme miestami nedotknutú prírodu, čo je dobre, máme cyklotrasy, skanzen, no ruku na srdce, stretneme v Martine v centre turistov tak často, ako tomu bolo pár desaťročí dozadu? Všetky štatistiky tvrdia tiež, že dominantnými návštevníkmi u nás sú Slováci. Česi tvoria asi osminu, no regiónom iba preletia,  ľudia sa u nás zdržia spravidla nanajvýš na dve-tri noci.

Skryť Vypnúť reklamu

Kto vie o tom, čo je u nás krásne?

„Keď som robila na projekte jedinečnosti Turca, bola som až zaskočená tým, aké výnimočnosti náš región ponúka,“ povedala pre naše noviny Janka Mikušáková, manažérka Regionálnej rozvozovej agentúry Dolný Turiec.

„A vie o nich niekto,“ kladie otázku Tibor z martinského Podhája. Mladý muž má na bicykli zjazdený celý Turiec.

„Iba výnimočne som sa stretol s nejakým navedením pre turistov k čomusi zaujímavému v obci. Česi vedia okolo každej zrúcaniny narozprávať a napísať také príbehy, že turisti iba otvárajú oči. Takto ich nadchnú pre návštevu. A my máme pod nosom oveľa zaujímavejšie veci a vyhovárame sa na peniaze.“

„Predaj“ potenciálu je kľúčový

Marketing, propagácia – to sú recepty na zviditeľnenie. Potvrdzujú to aj skúsenosti Žilinského kraja. V minulých rokoch sa orientoval v „predaji“ svojho potenciálu na prihraničné regióny. Oplatilo sa. Podľa dostupných údajov Štatistického úradu SR bolo v prvých troch mesiacoch roka zaznamenaných v jeho tradičných regiónoch takmer 740-tisíc prenocovaní – najviac v porovnaní s osmičkou slovenských krajov. Cieľom návštevníkov boli najviac lyžiarske strediská a termálne kúpele. A tie máme predsa aj my.

"Okrem prihraničných regiónov sme pracovali aj s domácimi návštevníkmi. Pre rodiny s deťmi, mladých ľudí a seniorov sme pripravili mediálne a marketingové kampane ktoré predstavujú atraktívne miesta a lokality kraja, kde návštevníci môžu tráviť dovolenku, voľný čas, príjemné chvíle s množstvom zážitkov,“ uvádza Iveta Chabadová, riaditeľka krajskej organizácie Žilinský turistický kraj a upresňuje ďalej.

„Za nárastom návštevníkov je viacero faktorov. Okrem spomínaných kampaní aj sústavná prezentácia na veľtrhoch cestovného ruchu, lokálnych akciách doma i v prihraničných regiónoch na Morave a v Poľsku, prezentácia na festivaloch, kultúrnych podujatiach a tiež komunikácia s potenciálnymi návštevníkmi na sociálnych sieťach.“

O takomto manuáli Turčania určite vedia. Ale...

 

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  3. Zázračná škola so zelenou strechou
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Crème de la crème po slovensky
  7. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  9. Po Slovensku na motorke
  10. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  1. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  2. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  3. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  4. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  5. Zázračná škola so zelenou strechou
  6. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  7. Crème de la crème po slovensky
  8. Rady nad zlato: Naučte sa pripraviť dezerty ako z cukrárne
  9. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  10. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 27 554
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 13 562
  3. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 11 694
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 11 272
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 7 734
  6. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 263
  7. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 6 248
  8. Po Slovensku na motorke 5 880
  9. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 252
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 4 471
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Diskusiu sledujte naživo vo štvrtok o 14. hodine.


15. jún

Zásahový tím evidoval o výskyte medvedice v dedine vyše 70 hlásení a sťažností.


15 h

Životná púť voňavej hviezdy, kávy Emília, začala v roku 1935 v talianskom prístavnom meste Terst, keď kávičkárski gurmáni v laboratóriách namiešali kávovú zmes z vyše 6 rôznych káv druhu Arabica.


16. jún
František Olah.

Dlhoročný masér, kustód a tiež bývalý hokejista František Olah zomrel vo veku 58 rokov.


17 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Nečakaná správa o skone Júliusa Kohúta zasiahla mnohých.


12 h

Ľudia nemajú šancu na voľný prístup k vodnej ploche.


20 h

Medvede sa v minulosti v našom regióne nevyskytovali.


16. jún

K príčine smrti sa vyjadria, až keď budú k dispozícii laboratórne výsledky. Predbežne to s očkovaním nesúvislo.


15. jún

Už ste čítali?