sti mohli dať zaregistrovať medzinárodné patenty týkajúce sa zložitých klenotníckych technológii, ktoré sa používali už za čias Veľkej Moravy.
„Veľká Morava bola pre nás odjakživa veľká výzva,„ hovorí Eugen Jambor. S manželkou sa poznali ešte na Škole úžitkového umenia v Kremnici. On študoval umelecké odlievanie kovov a o rok mladšia Jana zlatníctvo. Už vtedy sa začal rodiť ich spoločný obdiv k starobylému šperkárstvu. Hovoria, že cítia potrebu vytvárať šperky, ktorých inšpiratívni predchodcovia patria k nášmu kultúrnemu dedičstvu. Ako sa ďalej dozvedáme, veľkomoravskí klenotníci používali veľmi zložité techniky - filigrán, granuláciu, plátovanie, email, vykladanie drahokamami. Jamborovcov zaujímala najmä granulácia. Výrobcovia šperkov vedia, že ide o mimoriadne náročnú klenotnícku technológiu. Klenotník pri nej aplikuje na podložku množstvo zlatých alebo strieborných goľôčok, ktorými vytvára rôzne dekoratívne variácie. Predmetom patentu Jamborovcov je spôsob, ako aplikovať postup granulácie bez lepidla, teda tak, ako sa používal pred približne tisíc rokmi. A jeho výsledkom...?
Jeho výsledkom sú šperky, ktoré nekopírujú tie z Veľkej Moravy, ale pre ktoré je toto obdobie inšpiráciou. Prezrieť i kúpiť si ich môžete v niekoľkých klenotníctvach, vrátane Martina, na Slovensku, ktoré Jamborovci vlastnia. A stretnúť sa s nimi môžete na výstavách či prezentačnom predvádzaní na exkluzívnych podujatiach, na ktorých nechýbajú celebrity zvučných mien. Jedno také predvádzanie majú Jamborovci ešte v čerstvej pamäti. Uprostred vrcholiacich veľkonočných sviatkov sa vrátili z Paríža, kde boli na požiadanie svoju šperkársku tvorbu prezentovať manželkám diplomatov akreditovaných na zastupiteľských úradoch a manželkám veľvyslancov členských krajín Organizácie pre ekonomickú spoluprácu. Do mesta na Seine cestovali na pozvanie Dušana Bellu, veľvyslanca a Stáleho predstaviteľa SR pri OECD.
„Bol svojho času aj s manželkou v našom klenotníctve. Zoznámili sme sa, slovo dalo slovo a keď stáli pred povinnosťou prezentovať Slovensko na klubových stretnutiach manželiek diplomatov, ktoré sú pre spoločenský život v týchto kruhoch charakteristické, rozhodli sa pre nás,„ objasňuje dôvody cesty do Paríža E. Jambor. „V jeho rezidencii sme strávili dva prezentačné dni. Záujem bol veľký, prezentáciu sme museli organizovať na dvakrát. Bola úspešná a dnes už môžeme s istotou povedať, že naše klenoty pocestujú v šperkovniciach dám z vysokej spoločnosti hádam na všetky svetadiely. Záujem bol najmä o celé komplety klenotov - náušnice, náhrdelníky a náramky. Všetko to boli originály, šperky vyrobené zo zlata a striebra. To sú kovy, s ktorými výlučne pracujeme.„
Samozrejme, pobyt v Paríži sa nemohol zaobísť bez spoločenského a poznávacieho programu. Jamborovci uprednostnili výtvarné umenie a množstvo času strávili v galériách. „Paríž sa z hľadiska prezentácie výtvarného umenia nedá nahradiť,„ obdivne tvrdí E. Jambor. „Splnili sme si dávny sen - byť tam, vidieť naživo diela, ktoré síce máme naštudované z kníh, ale naživo je predsa len naživo. Hoci sme podobné prezentácie šperkov už robili v Budapešti, Paríž je práve preto lákavý, že tam sa každý tvorca stretne s úžasnou konfrontáciou svojej práce. Tá môže byť jedine obohacujúca. Keby sme mali príležitosť na podobnú prezentáciu i druhý raz, všetkými desiatimi ju berieme. Posunula nás zase o krok ďalej„.
Autor: Vfiera Legerska