Anketa o búraní a stavaní

Priamo pred našimi očami mizne jedna z „dominánt“ centra Martina. Čo by ste vy navrhli v našom meste ešte zbúrať a čo miesto toho postaviť?

(Zdroj: BRUNO HORECKÝ)

KATARÍNA ADAMICOVÁ, patologička, vysokoškolská pedagogička 
Nie som deštruktívna osoba. Zrútila by som iba tie „zarakvené“ budovy, o ktoré sa nik nestará a nemajú kultúrnu ani inú hodnotu. Rozhodne by som išla cestou lepšieho udržiavania všetkých početných a zanedbaných kultúrnych pamiatok v Martine, zvýšených investícií do priemyslu, ktorý by zamestnal viac našich občanov, no a, samozrejme, veľkými investíciami do dostavby diaľničných úsekov v okolí Martina a R3. Čo najskôr by som opravila „tankodróm“ vedúci do Turčianskych Teplíc, čo by zlepšilo kontakty Martina s okolitými mestami. Harmonizovala by som MHD a prímestskú dopravu, postavila novú, reprezentačnú a funkčnú železničnú a autobusovú stanicu. V blízkosti centra mesta by som vybudovala podzemné garáže, rozmýšľala nad nejakým martinským kultúrnym stánkom, ktorý by mohol hostiť aj účastníkov odborných a vedeckých sympózií. Fandila by som postaveniu novej nemocnice pre mesto Martin, lebo nemocnica je aj výučbovou bázou pre študentov JLF UK. Zo športového hľadiska by som optimalizovala cyklistické cesty v meste, postavila nový krytý bazén a zmodernizovala otvorené kúpalisko. No a dala by som postaviť veľa nájomných bytov pre mladých ľudí, mladé rodiny a v Martine zamestnaných ľudí, čo by snáď prilákalo aktívnych ľudí mladého a stredného veku do nášho regiónu. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

MILAN GONDA, knihovník 
– Búrať je ľahké, stavať zložitejšie. Kedysi mi bolo priam ľúto, že Martin nemá poriadnu autobusovú stanicu a železničnú len takú prastarú. Teraz to vidím inak, a preto by som železničnú stanicu nebúral. Premenil by som ju na živý skanzen. Výpravca a celý personál by boli oblečení ako za čias budovania Košicko-bohumínskej železnice. Biletárky by predávali malé tvrdé cestovné lístky a bagážnik by odvážal cestujúcim kufre od vlaku na drevenom dvojkolesovom vozíku. Historické vlaky jazdia hocikde po Slovensku, no fungujúcu historickú železničnú stanicu môžeme mať ako jediní. Dobré, nie? Verím, že som tým niekoho inšpiroval...

RÓBERT MANKOVECKÝ, dramaturg, hudobník
Ona tá „dominanta“ extra krásna nebola, nemala tam byť už aspoň 20 rokov. 
Ale obávam sa, že na jej mieste sa zjaví dominanta iná, ešte škaredšia. Ak sa bude stavať tak, ako sa rekonštruuje pešia zóna s betónovaním zničenej dlažby, tak sa máme na čo tešiť. Nie je dôležité, že to bude škaredé, dôležité je, aby na tom niekto zarobil. Nech žije materiál budúcnosti, nech žije sadrokartón (v Národnom dome je ho tiež habadej a tiež je to odporné). 

SkryťVypnúť reklamu

JANKA MIKUŠÁKOVÁ, manažérka
Je určite viacero stavieb, ktoré mestu škodia. Akurát som sa potešila informácií, že železničná stanica sa bude aspoň rekonštruovať, keď už nie stavať nová. To by som navrhla riešiť prioritne a k tomu služby, ktoré v meste ako turistickom centre chýbajú. Očakávam, že investori sa posnažia a splnia svoje zámery, čím vznikne nové námestie pri katolíckom kostole s nadväznosťou na mestskú tržnicu, ktorej rekonštrukcia síce pomohla, ale zásadne vzhľad tejto časti mesta nezmenila. Ďalšia premena iste čaká na budovu a areál Neografie, a ak sa tam pod jednu strechu združia všetky úrady, bude to fajn. No na záver, za čo počúvam od mojich priateľov zo zahraničia kritiku, je obytná zóna na Ul. Ambra Pietra. Takéto „obytné komplexy“ do blízkosti centra v európskych mestách nepatria.

SkryťVypnúť reklamu

MILAN MURČEK, riaditeľ MHC Martin 
– Nie som veľký priaznivec búrania, aj keď pripúšťam, že aj takéto radikálne kroky sú niekedy nevyhnutné. Ak by sa teoreticky v našom meste uvoľnil nejaký pľac, tak by som ho určite využil na oddychovú zónu so zeleňou. Betónu je už všade dosť. 

PETR MILAN, personálny riaditeľ Ecco Slovakia
Nebral by som nič. Martin je plný krásnych budov a stavieb, ktoré majú svoju dušu a cítiť z nich kus histórie. Mrzí ma dnešný trend búrať všetko, čo je staré. Zoberme si vzor z českého Brna, kde dokázali starý výrobný areál prerobiť na nádherné obchodné centrum, alebo poľského mesta Lodž, kde v bývalej fabrike okrem obchodov funguje aj obrovské múzeum. Takto by sa mohol vrátiť život i do až strašidelne spustnutého areálu ZŤS. Dal by sa zmeniť na miesto, kde sa budú stretávať umelci, podobne ako v Trenčíne a bývalých textilných závodoch. Viac ako obchody chýba Martinu priestor, kde by ľudia mohli zmysluplne tráviť voľný čas. Veľká multifunkčná hala, ktorá by sa dala využívať na kultúrne či športové akcie, prípadne i na firemné eventy.

PETER VANTARA, riaditeľ Správy NP Veľká Fatra
Navrhol by som zbúrať súčasný futbalový štadión a miesto neho postaviť nový, dôstojnejší. Keď už martinskí futbalisti postúpili do vyššej súťaže, nech majú lepšie podmienky na trénovanie a reprezentáciu nášho mesta. Za zmenu imidžu by určite stála naša hlavná promenáda – martinské námestie, chcelo by to viac zelene a konečne aj nejakú kvetinovú výsadbu. A do tretice – zrekonštruovať Námestie S. H. Vajanského, kde by „hlavné slovo“ mala súčasná, žiaľ, dlhé roky chátrajúca a nefunkčná fontána.

JOZEF ZANOVIT, riaditeľ Spojenej školy Martin
Plochu, na ktorej stál bývalý obchodný dom Prior, si pamätám ešte z čias, keď tam fungovalo autobusové nástupisko a blízko boli známe martinské reštauračné zariadenia. Postavený bol na jeseň 1983 a slúžil ľuďom 33 rokov. Od roku 1991 mal aj jednu nevýhodu – platené parkovisko. 
A tak začali ľudia hľadať možnosti nákupu v iných lokalitách mesta. Mimochodom, parkovanie v centre mesta je boľavým problémom aj v súčasnosti. Turčania tak ignorujú obchody v centre Martina a radšej navštevujú obchodné reťazce, ktoré ponúkajú neplatené a veľkorysé parkovanie vo svojej blízkosti. Predpokladám, že vynovené obchodné centrum ponúkne aj parkovanie, aby ožili i predajne v srdci Martina. Je ťažké povedať, čo by som navrhol zbúrať. V každom prípade pod pojmom centrum mesta si predstavujem sieť obchodov, kaviarničiek, reštaurácií, terás a, samozrejme, nerozkopané námestie a fungujúce fontány. Toto Martinu chýba a je dôležité, aby sa nad tým zodpovední zamysleli.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 434
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 8 496
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 920
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 899
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 963
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 330
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 158
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 012
  1. Jan Pražák: Já ti to do smrti neodpustím, táto!
  2. Tomáš Csicsó: Akých potenciálnych ministrov ponúka súčasná opozícia?
  3. Ida Tittelová: Moravské Toskánsko
  4. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  5. Zuzana Valachovičová: Ach to upratovanie, nielen Veľkonočné
  6. Juraj Jevin: Spojené voľby sme ešte nemali
  7. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  8. Tomáš Susko: VLNY: Hrycová a konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 686
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 20 841
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 403
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 303
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 008
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 292
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 923
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 496
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Predať svoje ojazdené auto v priebehu cca dvoch hodín? Áno, je to možné, dokonca sa tento čas dá ešte skrátiť. A to bez toho, aby ste museli opustiť pohodlie svojho domova či kancelárie.


Tomáš Segíň na martinskej striedačke.

S trénerom Tomášom Segíňom sme detailne rozobrali víťaznú jazdu play off, jeho vzťah s asistentom či manažérom. Prehovoril o niektorých rituáloch, ktoré tím dodržiaval a prezradil i to, čo sa dialo za dverami šatne, keď sa duel nevyvíjal podľa predstáv. Zodpovedal i otázku, či si vie predstaviť predĺženie spolupráce s Martinom.


S výzdobou v Martine pomáhali deti zo škôlok a škôl.

Jarné sviatky cítiť na každom kroku.


Aktuálne prebieha vyšetrovanie.

Polícia situáciu prešetruje.


3
  1. Jan Pražák: Já ti to do smrti neodpustím, táto!
  2. Tomáš Csicsó: Akých potenciálnych ministrov ponúka súčasná opozícia?
  3. Ida Tittelová: Moravské Toskánsko
  4. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  5. Zuzana Valachovičová: Ach to upratovanie, nielen Veľkonočné
  6. Juraj Jevin: Spojené voľby sme ešte nemali
  7. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  8. Tomáš Susko: VLNY: Hrycová a konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 686
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 20 841
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 403
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 303
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 008
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 292
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 923
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 496
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme

Už ste čítali?