KRPEĽANY. Po tom, ako sa mal diaľničný úsek medzi Turanmi a Hubovou stavať po povrchu, sa po zosuve v lome Rieka pri Šútove začalo čoraz hlasnejšie hovoriť o náhradnej trase. V súčasnosti sa zvažuje i možnosť, či autostrádu neschovať do kopca a vybudovať tunel Korbeľka. S ňou však nesúhlasia obyvateľia Krpelian, ktorí by na túto alternatívu najviac doplatili. Preto spísali petíciu a z dediny odišlo aj tristo listov adresovaných ministerstvu životného prostredia.
Korbeľka je strašiak
Ľudia v nich vyjadrili jednoznačný nesúhlas s trasou diaľnice, ktorá by mala viesť cez tunel Korbeľka. K tejto iniciatíve sa pripojila aj petícia. Tú za štyri dni podpísalo takmer 1 200 ľudí. „Už nebolo viac času, pretože končil termín na zaslanie pripomienok, a preto bolo treba petíciu doručiť na ministerstvo. Za krátky čas sa nám však podarilo získať veľa podpisov a názor takéhoto množstva ľudí by sa určite nemal brať na ľahkú váhu,“ myslí si jedna z iniciátoriek akcie Renáta Tvarožná.
Okrem domácich sa pod petíciu podpísali i obyvatelia Turian, Nolčova, Ratkova a tiež Kraľovian, ktoré sú v otázke trasy diaľnice rozdelené približne na polovicu. Jedna časť preferuje povrchový variant a druhá Korbeľku. „Tí, čo sú proti tunelu rovnako ako my, sa najviac boja ohrozenia vodných zdrojov v Kope. Bez preháňania môžem povedať, že je to pre nás naozaj strašiak. Nikto nám totiž nevie stopercentne zaručiť, že neprídeme o strategický vodný zdroj. Čo tu chceme zanechať tým, ktorí prídu po nás?“ pýta sa.
Potrestajú tie isté rodiny
Krpeľany sú už v súčasnosti poriadne oklieštené. Z jednej strany ich ohraničuje železnica, z druhej priehrada, z ďalšej umelé koryto Váhu a nová štvorprúdovka by tak dedinu prakticky hermeticky uzavrela. „Na nejaký rozvoj obce môžeme zabudnúť. Mladí ľudia začnú odtiaľto odchádzať, na čo napríklad veľmi rýchlo doplatí škola. Keďže sme spádovou oblasťou, deti z okolitých obcí budú musieť za vzdelaním dochádzať ďalej ako dnes. Takýchto na seba nadväzujúcich vecí by sme našli viac,“ doplňuje svoj predrečníčku Ivan Kišša.
Takisto upozorňuje i na to, že v oblasti Krpelian sú veľmi nepriaznivé podmienky na roz-ptyl emisií, takže diaľnica zhorší životné podmienky miestnych i v tomto smere.
Potom sa Renáta Tvarožná vrátila ešte o niekoľko rokov dozadu.
Konkrétne do čias, keď museli ľudia opustiť svoje pozemky, pretože ich zaliali vody Krpelianskej priehrady. Preťahovali ich do časti obce, poza ktorú má teraz viesť autostráda. Takže sa ich prípadná výstavba opäť bezprostredne dotkne.
„Prakticky ide o tie isté rodiny, aj keď o ďalšiu generáciu. Niektorí obhospodarujú pôdu, o ktorú zas môžu prísť. Jednoducho, znovu na to najviac doplatia,“ krúti hlavou.
Envirorezort pripravuje stanovisko
Ľuďom v Krpeľanoch nejde do hlavy ani to, že keď už raz povrchovú trasu diaľnice schválili a mala sa začať stavať, prečo je zrazu všetko inak.
„Povrchový variant s odklonom obišiel zosuv v Šútove. Aj opatrenia na elimináciu negatívnych vplyvov boli uznané ako dostatočné. Aj smerom do budúcnosti sa mi zdá tunel neefektívny, pretože náklady na jeho prevádzku a údržbu budú vyššie. Tie peniaze mohli radšej ísť do školstva alebo zdravotníctva. Nie sme žiadni odborníci, iba bežní ľudia. Náš hlas by sa však tiež mal brať vážne. My tu totiž žijeme a budeme žiť,“ upozorňuje Ivan Kišša.
V súčasnosti ešte nie je definitívne jasné, kadiaľ štvorprúdovka povedie. Na ťahu je ministerstvo životného prostredia, ktoré posudzuje jednotlivé varianty trasy diaľnice od Turian po Hubovú navrhnuté Národnou diaľničnou spoločnosťou.
„Okrem hodnotiacej správy pre úsek D1 Turany – Hubová boli súčasťou procesu posudzovania aj verejné prerokovania, kde sa hovorilo tiež o vplyve stavby na vody. Ministerstvo zváži túto pripomienku ako dôležitý argument verejnosti resp. všetkých dotknutých subjektov,“ nechala sa počuť hovorkyňa rezortu Petra Stano Maťašovská.
Výsledkom celého procesu bude záverečné stanovisko, v ktorom ministerstvo určí, ktorý variant bude environmentálne najprijateľnejší. Ním by sa malo potom riadiť aj ministerstvo dopravy.
„Záverečné stanovisko však v žiadnom prípade nie je povolením stavby a nenahrádza stavebné povolenie,“ upozornila hovorkyňa.