Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Ľudia sa boja, že im tunel zoberie vodu

V Krpeľanoch sa ľudia boja výstavby tunela Korbeľka. Trápi ich najmä možnosť zániku zdroja pitnej, ktorý zásobuje aj ich dedinu.

Ivan Kišša a Renáta Tvarožná. Ivan Kišša a Renáta Tvarožná. (Zdroj: ROMAN BREZNIAK)

KRPEĽANY. Po tom, ako sa mal diaľničný úsek medzi Turanmi a Hubovou stavať po povrchu, sa po zosuve v lome Rieka pri Šútove začalo čoraz hlasnejšie hovoriť o náhradnej trase. V súčasnosti sa zvažuje i možnosť, či autostrádu neschovať do kopca a vybudovať tunel Korbeľka. S ňou však nesúhlasia obyvateľia Krpelian, ktorí by na túto alternatívu najviac doplatili. Preto spísali petíciu a z dediny odišlo aj tristo listov adresovaných ministerstvu životného prostredia.

Korbeľka je strašiak

Ľudia v nich vyjadrili jednoznačný nesúhlas s trasou diaľnice, ktorá by mala viesť cez tunel Korbeľka. K tejto iniciatíve sa pripojila aj petícia. Tú za štyri dni podpísalo takmer 1 200 ľudí. „Už nebolo viac času, pretože končil termín na zaslanie pripomienok, a preto bolo treba petíciu doručiť na ministerstvo. Za krátky čas sa nám však podarilo získať veľa podpisov a názor takéhoto množstva ľudí by sa určite nemal brať na ľahkú váhu,“ myslí si jedna z iniciátoriek akcie Renáta Tvarožná.
Okrem domácich sa pod petíciu podpísali i obyvatelia Turian, Nolčova, Ratkova a tiež Kraľovian, ktoré sú v otázke trasy diaľnice rozdelené približne na polovicu. Jedna časť preferuje povrchový variant a druhá Korbeľku. „Tí, čo sú proti tunelu rovnako ako my, sa najviac boja ohrozenia vodných zdrojov v Kope. Bez preháňania môžem povedať, že je to pre nás naozaj strašiak. Nikto nám totiž nevie stopercentne zaručiť, že neprídeme o strategický vodný zdroj. Čo tu chceme zanechať tým, ktorí prídu po nás?“ pýta sa.

Skryť Vypnúť reklamu

Potrestajú tie isté rodiny

Krpeľany sú už v súčasnosti poriadne oklieštené. Z jednej strany ich ohraničuje železnica, z druhej priehrada, z ďalšej umelé koryto Váhu a nová štvorprúdovka by tak dedinu prakticky hermeticky uzavrela. „Na nejaký rozvoj obce môžeme zabudnúť. Mladí ľudia začnú odtiaľto odchádzať, na čo napríklad veľmi rýchlo doplatí škola. Keďže sme spádovou oblasťou, deti z okolitých obcí budú musieť za vzdelaním dochádzať ďalej ako dnes. Takýchto na seba nadväzujúcich vecí by sme našli viac,“ doplňuje svoj predrečníčku Ivan Kišša.
Takisto upozorňuje i na to, že v oblasti Krpelian sú veľmi nepriaznivé podmienky na roz-ptyl emisií, takže diaľnica zhorší životné podmienky miestnych i v tomto smere.
Potom sa Renáta Tvarožná vrátila ešte o niekoľko rokov dozadu. 
Konkrétne do čias, keď museli ľudia opustiť svoje pozemky, pretože ich zaliali vody Krpelianskej priehrady. Preťahovali ich do časti obce, poza ktorú má teraz viesť autostráda. Takže sa ich prípadná výstavba opäť bezprostredne dotkne. 
„Prakticky ide o tie isté rodiny, aj keď o ďalšiu generáciu. Niektorí obhospodarujú pôdu, o ktorú zas môžu prísť. Jednoducho, znovu na to najviac doplatia,“ krúti hlavou.

Skryť Vypnúť reklamu

Envirorezort pripravuje stanovisko 

Ľuďom v Krpeľanoch nejde do hlavy ani to, že keď už raz povrchovú trasu diaľnice schválili a mala sa začať stavať, prečo je zrazu všetko inak.
„Povrchový variant s odklonom obišiel zosuv v Šútove. Aj opatrenia na elimináciu negatívnych vplyvov boli uznané ako dostatočné. Aj smerom do budúcnosti sa mi zdá tunel neefektívny, pretože náklady na jeho prevádzku a údržbu budú vyššie. Tie peniaze mohli radšej ísť do školstva alebo zdravotníctva. Nie sme žiadni odborníci, iba bežní ľudia. Náš hlas by sa však tiež mal brať vážne. My tu totiž žijeme a budeme žiť,“ upozorňuje Ivan Kišša.
V súčasnosti ešte nie je definitívne jasné, kadiaľ štvorprúdovka povedie. Na ťahu je ministerstvo životného prostredia, ktoré posudzuje jednotlivé varianty trasy diaľnice od Turian po Hubovú navrhnuté Národnou diaľničnou spoločnosťou.
„Okrem hodnotiacej správy pre úsek D1 Turany – Hubová boli súčasťou procesu posudzovania aj verejné prerokovania, kde sa hovorilo tiež o vplyve stavby na vody. Ministerstvo zváži túto pripomienku ako dôležitý argument verejnosti resp. všetkých dotknutých subjektov,“ nechala sa počuť hovorkyňa rezortu Petra Stano Maťašovská. 
Výsledkom celého procesu bude záverečné stanovisko, v ktorom ministerstvo určí, ktorý variant bude environmentálne najprijateľnejší. Ním by sa malo potom riadiť aj ministerstvo dopravy.
„Záverečné stanovisko však v žiadnom prípade nie je povolením stavby a nenahrádza stavebné povolenie,“ upozornila hovorkyňa. 

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 293
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 434
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 198
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 719
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 491
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 427
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 539
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 494
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 265
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 062
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Podcast je náhrada miestneho rozhlasu

Správy z miestneho rozhlasu patria roky ku koloritu slovenských miesta obcí.

Jednou z hlavných výhod podcastov je, že ich môžete počúvať, keď vám to vyhovuje,“ povedal Jaroslav Kizek z agentúry M KREO.

Martin je na celoplošné testovanie pripravený

Otvoria sa všetky plánované odberné miesta.

Infografika: Ako prebieha celoplošné testovanie na COVID-19.

Prímestské autobusy jazdia od dnes v obmedzenom režime

Platí prázdninový režim, spoje pre zamestnancov a školákov sú zabezpečené.

Ilustračné foto.

Stále sa hľadajú zdravotníci

Primátor Ján Danko vyzýva zdravotníkov, aby pomohli pri testovaní.

Ján Danko, primátor Martina.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na nitrianskom letisku núdzovo pristál vrtuľník americkej armády

Dôvodom neplánovaného pristátia bolo zlé počasie.

Pozitívne testovaný starosta: Najhoršia bola bolesť chrbta

Určite nepodceňujte situáciu. Toto nie je chrípka, odkazuje starosta kysuckej obce.

Celoplošné testovanie: Fakty, pokyny, odporúčania, najčastejšie otázky

V sobotu a nedeľu sa na celom Slovensku uskutoční prvé kolo celoplošného testovania, ktoré má za cieľ pomôcť zachytiť skryté ohniská nákazy a spomaliť šírenie koronavírusu. Odberné miesta budú otvorené 31. októbra a 1. novembra 2020 od 7. - 22. h.

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Už ste čítali?