Piatok, 16. apríl, 2021 | Meniny má Dana, DanicaKrížovkyKrížovky

Ľudia sa boja, že im tunel zoberie vodu

V Krpeľanoch sa ľudia boja výstavby tunela Korbeľka. Trápi ich najmä možnosť zániku zdroja pitnej, ktorý zásobuje aj ich dedinu.

Ivan Kišša a Renáta Tvarožná. Ivan Kišša a Renáta Tvarožná. (Zdroj: ROMAN BREZNIAK)

KRPEĽANY. Po tom, ako sa mal diaľničný úsek medzi Turanmi a Hubovou stavať po povrchu, sa po zosuve v lome Rieka pri Šútove začalo čoraz hlasnejšie hovoriť o náhradnej trase. V súčasnosti sa zvažuje i možnosť, či autostrádu neschovať do kopca a vybudovať tunel Korbeľka. S ňou však nesúhlasia obyvateľia Krpelian, ktorí by na túto alternatívu najviac doplatili. Preto spísali petíciu a z dediny odišlo aj tristo listov adresovaných ministerstvu životného prostredia.

Korbeľka je strašiak

Ľudia v nich vyjadrili jednoznačný nesúhlas s trasou diaľnice, ktorá by mala viesť cez tunel Korbeľka. K tejto iniciatíve sa pripojila aj petícia. Tú za štyri dni podpísalo takmer 1 200 ľudí. „Už nebolo viac času, pretože končil termín na zaslanie pripomienok, a preto bolo treba petíciu doručiť na ministerstvo. Za krátky čas sa nám však podarilo získať veľa podpisov a názor takéhoto množstva ľudí by sa určite nemal brať na ľahkú váhu,“ myslí si jedna z iniciátoriek akcie Renáta Tvarožná.
Okrem domácich sa pod petíciu podpísali i obyvatelia Turian, Nolčova, Ratkova a tiež Kraľovian, ktoré sú v otázke trasy diaľnice rozdelené približne na polovicu. Jedna časť preferuje povrchový variant a druhá Korbeľku. „Tí, čo sú proti tunelu rovnako ako my, sa najviac boja ohrozenia vodných zdrojov v Kope. Bez preháňania môžem povedať, že je to pre nás naozaj strašiak. Nikto nám totiž nevie stopercentne zaručiť, že neprídeme o strategický vodný zdroj. Čo tu chceme zanechať tým, ktorí prídu po nás?“ pýta sa.

Skryť Vypnúť reklamu

Potrestajú tie isté rodiny

Krpeľany sú už v súčasnosti poriadne oklieštené. Z jednej strany ich ohraničuje železnica, z druhej priehrada, z ďalšej umelé koryto Váhu a nová štvorprúdovka by tak dedinu prakticky hermeticky uzavrela. „Na nejaký rozvoj obce môžeme zabudnúť. Mladí ľudia začnú odtiaľto odchádzať, na čo napríklad veľmi rýchlo doplatí škola. Keďže sme spádovou oblasťou, deti z okolitých obcí budú musieť za vzdelaním dochádzať ďalej ako dnes. Takýchto na seba nadväzujúcich vecí by sme našli viac,“ doplňuje svoj predrečníčku Ivan Kišša.
Takisto upozorňuje i na to, že v oblasti Krpelian sú veľmi nepriaznivé podmienky na roz-ptyl emisií, takže diaľnica zhorší životné podmienky miestnych i v tomto smere.
Potom sa Renáta Tvarožná vrátila ešte o niekoľko rokov dozadu. 
Konkrétne do čias, keď museli ľudia opustiť svoje pozemky, pretože ich zaliali vody Krpelianskej priehrady. Preťahovali ich do časti obce, poza ktorú má teraz viesť autostráda. Takže sa ich prípadná výstavba opäť bezprostredne dotkne. 
„Prakticky ide o tie isté rodiny, aj keď o ďalšiu generáciu. Niektorí obhospodarujú pôdu, o ktorú zas môžu prísť. Jednoducho, znovu na to najviac doplatia,“ krúti hlavou.

Skryť Vypnúť reklamu

Envirorezort pripravuje stanovisko 

Ľuďom v Krpeľanoch nejde do hlavy ani to, že keď už raz povrchovú trasu diaľnice schválili a mala sa začať stavať, prečo je zrazu všetko inak.
„Povrchový variant s odklonom obišiel zosuv v Šútove. Aj opatrenia na elimináciu negatívnych vplyvov boli uznané ako dostatočné. Aj smerom do budúcnosti sa mi zdá tunel neefektívny, pretože náklady na jeho prevádzku a údržbu budú vyššie. Tie peniaze mohli radšej ísť do školstva alebo zdravotníctva. Nie sme žiadni odborníci, iba bežní ľudia. Náš hlas by sa však tiež mal brať vážne. My tu totiž žijeme a budeme žiť,“ upozorňuje Ivan Kišša.
V súčasnosti ešte nie je definitívne jasné, kadiaľ štvorprúdovka povedie. Na ťahu je ministerstvo životného prostredia, ktoré posudzuje jednotlivé varianty trasy diaľnice od Turian po Hubovú navrhnuté Národnou diaľničnou spoločnosťou.
„Okrem hodnotiacej správy pre úsek D1 Turany – Hubová boli súčasťou procesu posudzovania aj verejné prerokovania, kde sa hovorilo tiež o vplyve stavby na vody. Ministerstvo zváži túto pripomienku ako dôležitý argument verejnosti resp. všetkých dotknutých subjektov,“ nechala sa počuť hovorkyňa rezortu Petra Stano Maťašovská. 
Výsledkom celého procesu bude záverečné stanovisko, v ktorom ministerstvo určí, ktorý variant bude environmentálne najprijateľnejší. Ním by sa malo potom riadiť aj ministerstvo dopravy.
„Záverečné stanovisko však v žiadnom prípade nie je povolením stavby a nenahrádza stavebné povolenie,“ upozornila hovorkyňa. 

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  3. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  4. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  5. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  6. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  7. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME
  8. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  9. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  10. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  1. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  2. Podcasty zdravotnej poisťovne Union sú najpočúvanejšie
  3. AURES Holdings sa vydáva na západ
  4. Výčínanie počasia spôsobuje najviac škôd v júni
  5. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  6. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  7. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  8. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  9. Reverzné inžinierstvo na FVT
  10. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 49 198
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 19 558
  3. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 15 199
  4. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 10 765
  5. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 10 473
  6. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 8 315
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 812
  8. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 6 937
  9. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 6 776
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 5 894
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Na Svetový deň hemofílie netreba zabúdať.

6 h
Tomáš Stašík (v strede) sleduje počínanie svojho spoluhráča.

Bývalý kapitán Fomatu Tomáš Stašík strelil svoj prvý gól v druhej lige. Nikoho neprekvapilo, že ho dosiahol po zakončení hlavou.

7 h
Samec bociana sa vrátil aj do Socoviec.

Premenlivé aprílové počasie by mali zvládnuť, potravy je vraj dosť.

11 h
 Veronika a Peter Šinalovci si svoj veľký svadobný deň užili netradične a dobrodružne. Svoje áno si povedali na Lomnickom štíte.

Svadbu mladomanželov z Turca sprevádzali aj lavíny.

24 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ak bude počasie priaznivé, väčšinu prepravy budeme realizovať zadnou cestou, sľubuje investor.

15. apr

Spoločnosť TMR otvára strediská Jasná a Štrbské Pleso. Podmienkou jarnej lyžovačky je negatívny test.

15. apr

Na cintoríne pribudla vsypová lúčka na spopolnené pozostatky.

15. apr

Ktorí dvaja hráči naisto končia v Nitre?

23 h

Už ste čítali?