Pondelok, 19. apríl, 2021 | Meniny má JelaKrížovkyKrížovky

Korbeľka je pre ľudí aj prírodu najlepšie riešenie

Ekológom a environmentálnym aktivistom dlhodobo vychádza ako najlepší pre ľudí i prírodu variant diaľnice s tunelom Korbeľka. Nové prieskumy priniesli ďalšie fakty v jeho prospech.

Ján Topercer.Ján Topercer. (Zdroj: ARCHÍV MY TN)

MARTIN. Vedecký pracovník Ján Topercer za posledných jedenásť rokov preštudoval a vyjadroval sa k viac ako desiatim s právam o hodnotení EIA, ktoré posudzovali vplyv variantov úseku D1 Turany – Hubová na životné prostredie. „Najnovšia EIA je z tých doterajších najlepšie spracovaná. Najviac sa drží faktov, má najúplnejšiu východiskovú bázu dát, spresnila viaceré dôležité prieskumy. Napríklad, inžinierskogeologický, hydrogeologický a šelmovský. Výsledky zhodnotila dosiaľ najférovejším spôsobom, mnohokritériovou analýzou a hodnotením za účasti 15 nezávislých odborníkov, a najviac sa pri tom vyhla konfliktom záujmov,“ povedal. Potom sa vrátil k hydroekologickým pomerom v celom masíve Kopy a možným vplyvom variantov D1 na tunajšie vodné zdroje, zvlášť na krpeliansku Tepličku/Teplicu.
„Tie doteraz najpodrobnejšie preskúmal RNDr. M. Kuvik. Stopovacou skúškou z vrtov nezistili žiadne priame spojovacie kanály k tomuto vodnému zdroju. Prevažná časť vody doň priteká zo svahov od severu a vyviera na roz-hraní priepustných dolo-mitov/vápencov a nepriepus-tných slienitých hornín, ktoré pokračujú južnejšie. Práve v nich má viesť aj prvý poldruhakilometer tunela Korbeľka, takže je veľmi nepravdepodobné, že by cez veľkú vrstvu nepriepustných slieňov ovplyvnil vyše 300 m vzdialený prameň,“ ponúka svoje dôvody.
Ako ďalej pokračuje, bráni tomu aj celkový smer prúdenia podzemných vôd, poloha výveru pod úrovňou tunela a hlboko zarezaná dolinka Repiská, oddeľujúca vodonosný masív od nepriepustného masívu s tunelovou rúrou
„Pravdepodobnejšie vychádza ovplyvnenie vodných zdrojov Kraľovany (Pod Kopou), tie by však spolu s vodným zdrojom Rojkov pravdepodobne nepriaznivo ovplyvnili aj úžinové varianty V1, V1o a V1or. Navyše subvariant tunela Korbeľka, vedený nad najvyššou hladinou podzemných vôd, by to beztak malé riziko ešte viac znížil,“ hovorí ekológ.
Tiež upozorňuje, že často uvádzaná paralela Korbeľky s tunelom Višňové je zavádzajúca. Podľa neho sa tieto dve stavby porovnať nedajú.
„Technológia, ktorá sa má použiť pri Korbeľke, je úplne iná, akou sa robilo pri razení prieskumnej štôlne tunela Višňové a celoplošnou izoláciou dokáže eliminovať problémy, aké vznikli na Dubnej Skale,“ tvrdí.
Ján Topercer ešte pridáva aj argument k časovej a ekonomickej náročnosti stavby diaľnice medzi Liptovom a Turcom. Príprava a realizácia kompenzačných opatrení môže podľa neho pri úžinových variantoch presiahnuť 2 roky a náklady 100 miliónov eur. „Tým ich aj v týchto dôležitých bodoch znevýhodní voči tunelovému variantu. Nehovoriac už o jeho najmenších rizikách zosuvov, najkratšej jazdnej dĺžke trasy, najvyšších úsporách pohonných látok a ostatných nákladov vozidiel, bezpečnosti premávky, najmenšej hlukovej a imisnej záťaži, najmenších vplyvoch na poľnohospodárstvo a lesohospodárstvo a najmenších kumulatívnych nepriaznivých vplyvoch,“ dodáva na záver.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  2. Zase pozeráte do obrazovky? Radí fyzioterapeut aj očný lekár
  3. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  4. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  5. Flexibilita, nedielna súčasť činnosti logistického providera
  6. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  7. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  8. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  9. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  10. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME
  1. Obnoviteľné zdroje energie na FVT
  2. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  3. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  4. Flexibilita, nedielna súčasť činnosti logistického providera
  5. Firmy požadujú väčšiu flexibilitu
  6. Zase pozeráte do obrazovky? Radí fyzioterapeut aj očný lekár
  7. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  8. Podcasty zdravotnej poisťovne Union sú najpočúvanejšie
  9. AURES Holdings sa vydáva na západ
  10. Výčínanie počasia spôsobuje najviac škôd v júni
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 43 869
  2. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 20 525
  3. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 18 453
  4. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 9 098
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 8 976
  6. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 685
  7. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 7 980
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 855
  9. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 702
  10. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 6 982
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Slovenské tunely

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Takto vyzerá starostlivosť o covid pacientov na pľúcnej klinike v martinskej nemocnici.

O ústupe pandémie je predčasné hovoriť. Otázniky vzbudzuje Veľká noc.

3 h
Mladíkovi Rovniankovi pomáhajú v defenzíve Markovič starší a Salajka.

Pár dní pred Vianocami 1987 privítal celok ZŤS Martin na domácom štadióne mužstvo VTJ Michalovce a podľahol mu 1:4.

18 h
Simona Hlatká považuje vzájomnú ženskú podporu za dôležitú. 
Vytvorila značku oblečenia, ktorá stiera predsudky.

Martinčanka úprimne o tom, aké tienisté stránky prináša život s peknou tvárou.

20 h
Ilustračné foto.

Sčítanie obyvateľstva bude ešte pokračovať.

24 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Martin Spano, rodák z Čaky.

16. apr

Martinčanka úprimne o tom, aké tienisté stránky prináša život s peknou tvárou.

20 h

Ďalšie obce hlásia nulovú pozitivitu.

20 h

Horčica sa stala pevnou súčasťou slovenskej kuchyne. Každý národ má tu svoju, Francúzi dijonskú, Nemci svoju žltú a Slováci majú liptovskomikulášsku.

15. apr

Už ste čítali?