MARTIN. V minulom týždni začal poletovať sniežik, ochladilo sa, motoristi postupne premieňali na realitu predsavzatia z diárov a „prezúvali“. Podľa kalendára je síce jeseň, ale pohľad z okna napovedá niečo iné. Preto sú plány mestského operačného systému zimnej údržby mestských komunikácii na nadchádzajúcu sezónu v Martine na mieste. Zabezpečovať ju bude firma Brantner Fatra 24 hodín denne a ak to náčelník mestského operačného štábu vzhľadom na vývoj počasie nevyhlási inak, začne sa 15. novembra.
Zjazdnosť cesty závisí od jej dôležitosti
Komunikácie v meste sú z hľadiska údržby a s prihliadnutím na potreby dopravy, zabezpečovania zásobovania a zabezpečenia zdravotnej a požiarnej služby rozdelené do štyroch kategórii.
Do prvej kategórie patria tepnové a spojovacie komunikácie s hromadnou dopravou a k zdravotníckym zariadeniam, trasy hasičských vozidiel a ďalšie významné komunikácie podľa miestnych podmienok. V „dvojke“ sú spojovacie komunikácie, prístupové a obslužné komunikácie, ktoré majú význam pre zásobovanie a dopravu do priemyselných závodov. Tretia kategória zahŕňa prístupové a obslužné komunikácie, ktoré majú význam prevažne iba pre dopravu súkromnými dopravnými prostriedkami.
Vo štvrtej kategórii sú zaradené cesty, ktoré majú charakter vnútroblokov a sú prístupné z ulíc prvej až tretej kategórie so spevnenými povrchmi vozoviek a priľahlé parkoviská či prístupové cesty k radovým garážam.
Stroje i ľudia nemôžu byť naraz na jednom mieste. Preto plán určuje aj časové limity na zabezpečenie zjazdnosti ciest.
„Jednotky musia byť podľa operačného plánu zjazdné do štyroch hodín od začatia nepriaznivej situácie a sú medzi nimi aj všetky nebezpečné úseku ciest – stúpania, nadjazdy, kolízne križovatky, schody, niektoré otoče autobusov a podobne. Druhá kategória má byť zjazdná do ôsmich hodín od skončenia nepriaznivej situácie, tretej sa bude Brantner Fatra venovať po ukončení zimnej údržby na komunikáciách prvej a druhej triedy a na štvrtú kategóriu dôjde až potom, keď sa ukončia práce spojené so zabezpečením zjazdnosti na cestách prvej až tretej kategórie a budú sa udržiavať iba pluhovaním,“ uvádza sa v operačnom pláne.
Tú svoju ulicu ľudia nájdu na internete
Jednotlivé komunikácie a ich zaradenie do kategórii údržby nájdu Martinčania na stránke mesta – aj v sekcii mestské zastupiteľstvo. Pre lepšiu orientáciu sú zoradené podľa jednotlivých mestských častí. Oproti minulým sezónam sa nemení ani požiadavka obmedzenia státia vozidiel na uliciach Záturčianska a J. Kráľa od 7. do 19. h. Po zime budú vodiči vyzvaní na podobné obmedzenie, aby sa z ciest mohol pozbierať inertný materiál, ktorý sa využije na zimnú údržbu.
Zastávky mestskej hromadnej dopravy patria do druhej kategórie, budú sa čistiť a posýpať na dĺžku dvoch autobusov, vrátane priľahlých obrubníkov. Pre parkoviská v zóne 1 – 4 je dohodnutý osobitný spôsob čistenia tak, aby plnili úlohu plateného parkovania.
Čo sa v meste udržiavať nebude? Predovšetkým chodníky v parkoch, alej pri rieke Turiec, chodníky okolo letného kina i do Múzea slovenskej dediny, cyklotrasy, všetky svojvoľne vytvorené chodníky i chodníky prislúchajúce k nehnuteľnostiam, ktoré vlastnia alebo užívajú iné osoby ako mesto Martin. Pre presnosť – v meste sa udržiava celkom 105 km chodníkov, z ich 35 má na starosti Brantner Fatra, na 70 km zabezpečujú údržbu majitelia, správcovia či nájomníci. Z údržby chodníkov bude úplne vylúčený posyp soľou.
Ešte dôležité upozornenie. Ak budú mať vodiči pocit, že na ich prípadnej nehode má podiel nedostatočná údržba cesty, musia k nej okrem polície zavolať aj pracovníka Brantner Fatra (421 133 33), ktorý to zaznamená do denníka zimnej údržby.