Pondelok, 8. august, 2022 | Meniny má Oskar

Čas rýchlo beží, Rušňové depo vo Vrútkach by malo 145 rokov

Ako rýchle beží čas. Pred nedávnom sme prezentovali 130 rokov vzniku Rušňového depa (2001) v jeho plnej prevádzke a dnes, keď máme prezentovať 145 rokov od vzniku – Rušňové depo de jure neexistuje

Záber na nosné série rušňov  v prevádzke Rušňového depa.Záber na nosné série rušňov v prevádzke Rušňového depa. (Zdroj: Ladislav Jambor)

História v skratke:

V roku 1864 viedenské ministerstvo obchodu navrhlo plán výstavby piatich nových železníc na Slovensku. Jednou z nich bola súkromná Košicko - bohumínska železnica (KBŽ), ktorej výstavba sa začala v roku 1868 a prechádzala cez severné územie Turca. Prvý vlak po tejto trati bol oficiálne vypravený z Popradu do Žiliny 7. decembra 1871. Pre zabezpečenie technickej prevádzky rušňov bola vybudovaná prvá výhrevňa KBŽ na tejto trati vo Vrútkach a daná do prevádzky 31. augusta 1871. Nachádzala sa na ľavej strane železničnej stanice smerom na Poprad, zamestnávala 200 pracovníkov a prevádzkovala 30 rušňov.

SkryťVypnúť reklamu

Maďarské štátne železnice vybudovali traťové spojenie Vrútky – Zvolen – Budapešť , kde prvý vlak vypravený z Vrútok do Budapešti odišiel 12.8.1872. Pre potreby železnice Maďarských štátnych železníc bola postavená v roku 1872 výhrevňa a nachádzala sa na pravej strane stanice, v miestach kde dnes vychádzajú vlaky do Martina a mala 140 pracovníkov.

Dielne pre opravy vozidiel Vrútky boli dobudované v roku 1874 na mieste bývalej výhrevne KBŽ (dnešné ŽOS).

V roku 1900 bola začatá výstavba Rušňového depa na mieste, kde je doteraz. Stavba bola ukončená v priebehu dvoch rokov a následne boli postupne ukončené činnosti v depe KBŽ (postupne prebudované na ŽOS Vrútky) a Maďarské štátne železnice zanikli.

Ďalší historický 125-ročný vývoj do roku 1996 je podrobne spracovaný v regionálnom mesačníku Vrútok Vrútočan č.9/1996 – autor Ladislav Vladár. Hádam sa ešte v archívoch nájde.

SkryťVypnúť reklamu

Súčasnosť :

Vzhľadom na silný pokles prepravných potrieb okolo roku 2000 na Slovensku však následne nastáva útlm a redukcia hlavne prevádzkových a následne opravárenských činností - pracovísk rušňových dep na celom území. Tento osud okrem iných postihol aj Rušňové depo Vrútky.

K termínu 31. decembru 2004 došlo k spojeniu RD Vrútky s RD Žilina tak, že všetky opravárenské aktivity, hoci v silne redukovanom rozsahu boli presunuté do Žiliny. V marci 2005 vo Vrútkach depo končí a všetky zostávajúce výkony boli sústredené v Žiline. Posledným prednostom RD Vrútky bol od 1. augusta 2004 Ján Kilík. Túto transformáciu však paradoxne prežila Rušňová stanica Kraľovany, ktorá je dnes organizačne pripojená RD Žilina.

Dnes, keď by sme mali oslavovať 145 rokov od vzniku Rušňového depa Vrútky, jeho zašlú slávu pripomínajú v prevádzke ZSSKC a ZSSK už iba používané posunovacie rušne radu 199 a motorové vozne radu 811. Zostali tiež aktivity Spolku Výhrevňa Vrútky, ktorý prevádzkuje a udržuje historické vozidlá zo zbierok MDC ŽSR, ale i i prevádzka OKV Martin, s.r.o., vykonávajúca opravy rušňov pre rôznych prepravcov v objektoch bývalého rušňového depa.

SkryťVypnúť reklamu

I napriek tomu je potrebné si spomenúť pri tejto príležitosti na stovky železničiarov z Turca, Oravy, Liptova..., rušňovodičov, opravárov a iných zamestnancov Rušňového depa Vrútky, ktorí svojou prácou vždy obhajovali svoje miesto v zabezpečovaní prevádzky železničnej dopravy v celom historickom kontexte doby.

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  4. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  5. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila
  1. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  2. Čo robiť, aby dieťa neskončilo v nemocnici s črevnou virózou?
  3. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  4. Goralské folklórne slávnosti po prvýkrát priamo v horách
  5. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  6. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  7. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 9 835
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 7 269
  3. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 6 642
  4. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 6 327
  5. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 5 560
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 744
  7. Dobrá správa pre pacientov s cukrovkou 2 493
  8. Držanie peňazí na bežnom účte robí Slovákov chudobnejšími 2 010

Blogy SME

  1. Petronela Čellárová: Vitajte v mojom svete
  2. Michaela Jónová: Zatiaľ beží čas
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu
  4. Liga za duševné zdravie SR, n.o.: Ako sa zo smútku, depresie a úzkosti stal online trend
  5. Rastislav Puchala: Bábuška a čierny kocúr
  6. Štefan Vidlár: Politický hnus a zvratky
  7. Erik Kriššák: O diskrétnosti istej dámy
  8. Vladimir Skala: Z učiteľov kriminálnici: Rok po regulačnej búrke v Číne.
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 102 180
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 26 739
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 667
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 7 584
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 372
  6. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 206
  7. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 189
  8. Ján Valchár: Ako Rusko na kozmonautov nemalo, ale flotilu lietadlových lodí budovať chcelo 3 225
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Poznáme výhercov veľkej záhradkárskej súťaže.


2 h

Voda je všade okolo nás a je našou neoddeliteľnou súčasťou.


2 h
Belá aj Žabokreky prehrali, cez víkend  ich čaká turčianske El Clásico.

Žabokreky odohrali nešťastné stretnutie v Bobrove, keď dostali červenú kartu a zahodili penaltu. Diviaky gólom v nadstavenom čase rozhodli o svojom víťazstve v Zubrohlave.


6 h
Turistka Katarína si dokáže užiť túry aj pri škaredom počasí.

Najväčším cestovateľským snom pre Katarínu Cisárikovú je Nový Zéland a Srí Lanka.


7 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na konkurz do Markízy ju dotlačili rodičia.


2. aug

Takmer 90 km dlhá cyklotrasa vedie horským prostredím s výhľadmi na Kráľovu hoľu.


20 h

Neexistuje zlý pes, iba nezodpovedný majiteľ.


6. aug

IV. LIGA: Vráble doma vyšli naprázdno. Gabčíkovo prehralo po dlhej sérii.


a 1 ďalší 19 h

Blogy SME

  1. Petronela Čellárová: Vitajte v mojom svete
  2. Michaela Jónová: Zatiaľ beží čas
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu
  4. Liga za duševné zdravie SR, n.o.: Ako sa zo smútku, depresie a úzkosti stal online trend
  5. Rastislav Puchala: Bábuška a čierny kocúr
  6. Štefan Vidlár: Politický hnus a zvratky
  7. Erik Kriššák: O diskrétnosti istej dámy
  8. Vladimir Skala: Z učiteľov kriminálnici: Rok po regulačnej búrke v Číne.
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 102 180
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 26 739
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 667
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 7 584
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 372
  6. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 206
  7. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 189
  8. Ján Valchár: Ako Rusko na kozmonautov nemalo, ale flotilu lietadlových lodí budovať chcelo 3 225
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914

Už ste čítali?