Čas rýchlo beží, Rušňové depo vo Vrútkach by malo 145 rokov

Ako rýchle beží čas. Pred nedávnom sme prezentovali 130 rokov vzniku Rušňového depa (2001) v jeho plnej prevádzke a dnes, keď máme prezentovať 145 rokov od vzniku – Rušňové depo de jure neexistuje

Záber na nosné série rušňov  v prevádzke Rušňového depa.Záber na nosné série rušňov v prevádzke Rušňového depa. (Zdroj: Ladislav Jambor)

História v skratke:

V roku 1864 viedenské ministerstvo obchodu navrhlo plán výstavby piatich nových železníc na Slovensku. Jednou z nich bola súkromná Košicko - bohumínska železnica (KBŽ), ktorej výstavba sa začala v roku 1868 a prechádzala cez severné územie Turca. Prvý vlak po tejto trati bol oficiálne vypravený z Popradu do Žiliny 7. decembra 1871. Pre zabezpečenie technickej prevádzky rušňov bola vybudovaná prvá výhrevňa KBŽ na tejto trati vo Vrútkach a daná do prevádzky 31. augusta 1871. Nachádzala sa na ľavej strane železničnej stanice smerom na Poprad, zamestnávala 200 pracovníkov a prevádzkovala 30 rušňov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Maďarské štátne železnice vybudovali traťové spojenie Vrútky – Zvolen – Budapešť , kde prvý vlak vypravený z Vrútok do Budapešti odišiel 12.8.1872. Pre potreby železnice Maďarských štátnych železníc bola postavená v roku 1872 výhrevňa a nachádzala sa na pravej strane stanice, v miestach kde dnes vychádzajú vlaky do Martina a mala 140 pracovníkov.

Dielne pre opravy vozidiel Vrútky boli dobudované v roku 1874 na mieste bývalej výhrevne KBŽ (dnešné ŽOS).

V roku 1900 bola začatá výstavba Rušňového depa na mieste, kde je doteraz. Stavba bola ukončená v priebehu dvoch rokov a následne boli postupne ukončené činnosti v depe KBŽ (postupne prebudované na ŽOS Vrútky) a Maďarské štátne železnice zanikli.

Ďalší historický 125-ročný vývoj do roku 1996 je podrobne spracovaný v regionálnom mesačníku Vrútok Vrútočan č.9/1996 – autor Ladislav Vladár. Hádam sa ešte v archívoch nájde.

SkryťVypnúť reklamu

Súčasnosť :

Vzhľadom na silný pokles prepravných potrieb okolo roku 2000 na Slovensku však následne nastáva útlm a redukcia hlavne prevádzkových a následne opravárenských činností - pracovísk rušňových dep na celom území. Tento osud okrem iných postihol aj Rušňové depo Vrútky.

K termínu 31. decembru 2004 došlo k spojeniu RD Vrútky s RD Žilina tak, že všetky opravárenské aktivity, hoci v silne redukovanom rozsahu boli presunuté do Žiliny. V marci 2005 vo Vrútkach depo končí a všetky zostávajúce výkony boli sústredené v Žiline. Posledným prednostom RD Vrútky bol od 1. augusta 2004 Ján Kilík. Túto transformáciu však paradoxne prežila Rušňová stanica Kraľovany, ktorá je dnes organizačne pripojená RD Žilina.

Dnes, keď by sme mali oslavovať 145 rokov od vzniku Rušňového depa Vrútky, jeho zašlú slávu pripomínajú v prevádzke ZSSKC a ZSSK už iba používané posunovacie rušne radu 199 a motorové vozne radu 811. Zostali tiež aktivity Spolku Výhrevňa Vrútky, ktorý prevádzkuje a udržuje historické vozidlá zo zbierok MDC ŽSR, ale i i prevádzka OKV Martin, s.r.o., vykonávajúca opravy rušňov pre rôznych prepravcov v objektoch bývalého rušňového depa.

SkryťVypnúť reklamu

I napriek tomu je potrebné si spomenúť pri tejto príležitosti na stovky železničiarov z Turca, Oravy, Liptova..., rušňovodičov, opravárov a iných zamestnancov Rušňového depa Vrútky, ktorí svojou prácou vždy obhajovali svoje miesto v zabezpečovaní prevádzky železničnej dopravy v celom historickom kontexte doby.

Autor: Ján Jambor

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  7. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  1. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  2. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  3. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  5. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  6. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  7. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  8. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 711
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 23 026
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 13 005
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 8 031
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 6 506
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 6 262
  7. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 765
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 564
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Rast cien zasahuje čoraz viac slovenských domácností. Okrem výdavkov na potraviny, energie či bývanie si mnohí začali všímať aj menšie, ale pravidelné položky, ktoré nenápadne zaťažujú rodinný rozpočet.


V turčianskom derby medzi Bystričkou a Žabokrekmi sa bolo na čo dívať.

V šatni Bystričky by ste cez polčas nechceli byť, futbalistov Štiavničky nebaví vyhrávať po pokojnom priebehu.


Žena sa pri lezení pošmykla.

Turistka spadla do potoka.


Kanonierovi Halldórssonovi dovolil prvý celok tabuľky streliť len dva góly.

Líder tabuľky z Dunajskej Stredy si odviezol domov všetky body.


Už ste čítali?