MARTIN. Aj turčianskych žiakov piateho ročníka čakalo minulú stredu celoplošné Testovanie 5, ktoré preverilo ich vedomosti z matematiky a zo slovenského jazyka a literatúry. V školách s vyučovacím jazykom maďarským vypĺňali žiaci test z matematiky a z maďarského jazyka a literatúry. Previerky písalo vyše 48 500 piatakov z celého Slovenska. Po prvýkrát sa do testovania zapojili aj školáci so zdravotným znevýhodnením, s výnimkou žiakov s mentálnym postihnutím.
Výsledky sa dozvedia v decembri
Zámerom Testovania 5 bolo monitorovať úroveň vedomostí a zručností, s akými prichádzajú žiaci po ukončení prvého stupňa na druhý stupeň základných škôl.
Oba testy obsahovali 30 úloh, ktoré museli žiaci vyriešiť do 60 minút. Na certifikačných základných školách uskutočnili Testovanie 5 dokonca elektronickou formou. Žiaci, ktorí si vyberali elektronickú formu previerky, dostali svoje predbežné výsledky okamžite po ukončení e-testov. Všetky základné školy dostanú výsledky svojich žiakov v testovaní 20. decembra.
Cieľom týchto písomných previerok je tiež poskytnúť spätnú väzbu riaditeľom škôl o úspešnosti ich žiakov v porovnaní s ostatnými školami na celom Slovensku. Učiteľom jednotlivých vyučovacích predmetov prinesú výsledky Testovania 5 spätnú väzbu o silných aj slabších stránkach ich žiakov. To by im malo pomôcť upraviť vyučovacie metódy tak, aby postupne zlepšovali vedomosti a zručnosti ich školákov.
„Výsledky celoplošného Testovania 5 zároveň budú slúžiť ako východiskové údaje pri výpočte takzvanej pridanej hodnoty vo vzdelávaní v základných školách. Výsledky piatakov budeme prepájať s ich výstupnými výsledkami v Testovaní 9, keď budú končiť svoje vzdelávanie na základnej škole,“ doplnila Riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania Romana Kanovská.
Školáci sa testov neobávali
S úlohami sa muselo popasovať aj 57 žiakov Základnej školy na Hurbanovej ulici v Martine, z ktorých bolo osem so zdravotným znevýhodneným.
„Testy neboli príliš ťažké. V matematickej časti sme museli riešiť veľa slovných úloh, ale všetko som vedela. Aj som test skôr odovzdala. Viac som sa ale tešila na písomku zo slovenčiny, lebo tento predmet mám oveľa radšej,“ povedala nám piatačka Laura Gruchaľáková. Ani jej spolužiačka Alexandra Bulvasová nemala s písomkami žiadny problém.
„Dalo sa to zvládnuť. Na testy som sa doma špeciálne nepripravovala, lebo sa učím pravidelne. Viac ma bavila matematika, tak dúfam, že výsledky budem mať dobré,“ vyslovila sa piatačka Alexandra.
V Testovaní 5 vidí prínos aj riaditeľ ZŠ na Hurbanovej ulici Pavol Chovaňák.
„Dá nám spätnú väzbu o tom, aké vedomosti nadobudli naši piataci počas prvého stupňa. Získame ucelenejší obraz o vzdelaní žiakov, ktorých sme si vychovali a ktorí ešte z našej školy neodchádzajú. Aj keď sa stáva, že potom niektorí odídu v piatej triede na osemročné gymnáziá,“ zhodnotil Pavol Chovaňák a dodal, že už vlani dopadlo pilotné testovanie projektu na ich škole nadštandardne.
V Základnej škole v Beniciach písalo testy 37 piatakov, z ktorých boli štyria zdravotne znevýhodnení.
„Testovanie by malo väčší význam na konci štvrtého ročníka, keď žiaci ukončia primárne vzdelávanie, ale v zásade s tým problém nemám. Vlani sme v pilotnom testovaní dosiahli úspešnosť okolo 68 percent, tak verím, že aj tento rok budeme s výsledkom spokojní,“ skonštatoval riaditeľ školy Jozef Záborský.