MARTIN. Obyvateľov z panelákov, ktoré stoja v blízkosti Východnej ulice na sídlisku Sever v Martine hnevá nedávne osadenie nových dopravných značiek. Tie vodičom zakazujú parkovať na ceste v čase od siedmej do ôsmej hodiny ráno počas školského vyučovania v smere od Súkromnej základnej školy (SZŠ) T. Zanovita na hlavnú cestu.
Značky majú zabrániť tvorbe rozsiahlych kolón v rannej špičke na Východnej ulici, pretože odstavené vozidlá popri úzkej ceste bránia v plynulom prejazde buď šoférom, ktorí idú ráno do práce alebo rodičom odvážajúcim svoje deti do tamojších dvoch základných škôl. Vodiči potom stoja v dlhých zápchach a trvá niekoľko minút, kým sa dostanú na hlavnú dvojprúdovú cestu na Jilemnického ulici.
Petícia za odstránenie značiek
Viacero obyvateľov tejto lokality, ktorí ráno ale nestihli preparkovať svoje autá inde, už na to doplatilo, keď im mestskí policajti nasadili na koleso „papuču“ a museli zaplatiť pokutu. Nespokojní ľudia tak žiadajú od mesta, aby značky so zákazom státia odstránili a dokonca k tomu pripravujú i petíciu, ktorá má zatiaľ okolo 60 podpisov.
„Pred panelákmi máme málo parkovacích miest a inde ako pri ceste často svoje autá skrátka nemáme kde nechať. Je to výsmech ľuďom, ktorí tu bývajú, pretože keď niekto príde z nočnej domov a ide spať, tak sa musí o siedmej ráno zobudiť, ísť preparkovať auto a opäť si ľahnúť, lebo inak dostane papuču?“ krúti hlavou člen petičného výboru Daniel Hajas.
Ako ďalej hovorí, autá by mohli obyvatelia nechávať aj na neďalekom parkovisku za SZŠ T. Zanovita, ale na tomto mieste však hrozí iné nebezpečenstvo.
„Stretávajú sa tu bezdomovci a podnapitá mládež a nikto nechce riskovať, že mu tieto problémové skupinky poškodia auto. Riešením by bolo vybudovať ďalšie parkovacie miesta, lebo ľudia už teraz stoja všelikde po trávnikoch, len aby zase na hlavnej nedostali papuču,“ opisuje Daniel Hajas a zároveň dodáva, že trvajú na odstránení značiek s ranným zákazom státia.
„Je smutné, že sú takto uprednostňovaní ľudia, ktorí tadiaľto autom prejdú za tri minúty, pred občanmi, ktorí tu roky bývajú. Podpisy na petičné hárky zatiaľ ešte zbierame, a potom ich odnesieme na radnicu, aby sa s touto nepríjemnou situáciou niečo robilo,“ avizuje D. Hajas.
Hľadá sa najvhodnejšie riešenie
Poslanci z mestskej časti Sever však nedávno ziniciovali stretnutie kompetentných, aby sa problémom zaoberali.
„Hľadali sme riešenie, ktoré by bolo v tejto situácií najvhodnejšie, pretože ráno medzi siedmou a ôsmou hodinou vznikal na Východnej ulici dopravný kolaps. Šoféri tam museli kľučkovať pomedzi zaparkované autá pri krajnici a na križovatke na hlavnej ceste dochádzalo tiež k pretlaku jazdiacich áut, ktoré sa snažili odbočiť buď do centra alebo vychádzali v smere od Kocky. Kolóny tam však vznikajú stále.
Problém ale tiež majú aj obyvatelia tejto lokality, ktorí pre osadenie značiek so zákazom státia majú o niekoľko parkovacích miest menej,“ zmieňuje sa poslankyňa Zuzana Vonsová. Ako ďalej dopĺňa, stretnutie skončilo žiadosťou, aby martinská radnica vypracovala dopravnú štúdiu, ktorá by určila najefektívnejšie riešenie, a to by sa potom podľa Vonsovej malo predložiť občanom na verejnú diskusiu.
„Na rokovaní sme rozmýšľali nad rôznymi návrhmi, ako napríklad vybudovaním kruhovej križovatky na hlavnej ceste, alebo vyznačením dopravného pásu z ulice Východná, ktorý by slúžil len na odbočovanie vľavo, resp. na odbočovanie vpravo do križovatky,“ vysvetľuje Zuzana Vonsová a dodáva, že v čase dopravnej špičky by sa tiež mohlo vyskúšať dočasné riadenie križovatky dopravnými policajtmi. Riešením by podľa nej bolo i osadenie semaforu alebo zákaz odbočiť vľavo v smere od Východnej ulice na centrum Martina či urýchlené dobudovanie chýbajúcich parkovacích miest alebo inak zmeniť systém parkovania nielen v tejto časti Severu.
„Niektoré zo spomínaných návrhov si ale vyžadujú veľa peňazí. Problém s dopravou je ale na tomto mieste naozaj veľký,“ zamýšľa sa Vonsová.
Príliš úzka cesta
Predseda mestskej časti Sever Ján Zuberec podotkol, že Východná ulica patrí do obytnej zóny, na čo odkazuje aj ďalšia osadená dopravná značka, a preto by sa na nej nemalo vôbec parkovať.
„Cesta je príliš úzka a autá stojace pri krajnici zužujú vozovku na jeden jazdný pruh a my potrebujeme zabezpečiť plynulosť a bezpečnosť premávky, lebo je zázrak, že sa v tomto úseku ešte nestala vážnejšia nehoda,“ pridal názor Ján Zuberec, podľa ktorého značky obmedzujú parkovanie iba na hodinu.
„Nejde iba o rodičov, ktorí tadiaľto vozia ráno deti do školy, ale po tejto ulici jazdia ráno do práce aj obyvatelia Severu a zamestnanci priľahlých firiem. Musíme počkať na vypracovanie dopravnej štúdie, ktorá určí tiež parametre parkovania na tomto území,“ povedal martinský poslanec.
Áut do rodín stále pribúda
Miroslav Lepeta, predseda predstavenstva akciovej spoločnosti Turiec, ktorej úlohou je regulovať parkovanie v centrálnej mestskej zóne a riešiť s ním súvisiace problémy, uviedol, že nové dopravné značky so zákazom parkovania majú svoje opodstatnenie, pretože ich cieľom je zabezpečiť plynulú premávku.
„Každý, kto má vodičský preukaz, by mal vždy značky pri cestách rešpektovať, lebo ich osadenie má svoj dôvod. V tomto prípade sa vodiči niekedy nemôžu dostať z Východnej ulice na hlavnú cestu do siedmich minút, teda dopravný prúd nie je plynulý a to je signál, že niečo nie je v poriadku. Parkovacích miest je v tejto zóne dostatok a nové môžu vzniknúť na úkor zelene, ako aj prípadné rozšírenie cesty. Na konci ulice je tiež vybudovaná otoč pre vozidlá Položme si otázku koľko zelene ešte chceme vyasfaltovať v obytných celkoch?" ozrejmuje Miroslav Lepeta, ktorý hovorí, že pribúdanie áut do martinských rodín vytvára tento problém.
„Jedna rodina má dnes aj dve, tri autá a a len budovanie parkovísk nie je riešením. Je jasné, že každý by mal najradšej svoje auto rovno pod oknom, ale faktom je, že v tejto lokalite sú o niekoľko desiatok metrov ďalej voľné parkovacie miesta, čo však mnohým nevyhovuje. Vzdialenosť do dvesto metrov od domu je vo všetkých väčších mestách považovaná za dochádzkovú vzdialenosť, v ktorej môžu obyvatelia pohodlne parkovať," vysvetľuje M. Lepeta. Ako ďalej dodáva, dlhé státie áut v križovatke nielenže znečisťuje ovzdušie exhalátmi, ale ničí sa aj povrch vozovky, ktorej sa tak skracuje životnosť.
Ako povedala hovorkyňa mesta Martin Zuzana Kalmanová, radnica sa už problémom zaoberá.
„Najskôr treba zadefinovať dopravno-inžinierske parametre, na základe ktorých spracuje dopravno-inžiniersky projektant návrh na riešenie. Ten potom prehodnotia príslušné útvary mesta a posúdi ho tiež dopravný policajný inšpektorát. V prípade, že návrh bude vyhovujúci pre všetkých, mesto ho po vyčlenení finančných prostriedkov zrealizuje,“ vyslovila sa Zuzana Kalmanová.