Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Anketa o prepadnutí v škole

V pripravovanej reforme školstva je navrhovaných viacero zaujímavých zmien. Jedna z nich je, aby deti na prvom stupni neprepadali. Aký máte na to názor?

(Zdroj: BRUNO HORECKÝ)

KATARÍNA ADAMICOVÁ, patologička, vysokoškolská pedagogička
Podľa môjho názoru do bežnej školy patria bežné deti, ktorých normu uzná detský (školský) psychológ. Deti s rôznymi poruchami, ktorých stále pribúda, patria do tried so špecifickými poruchami učenia, alebo sú tzv. integrované, ktoré majú osobitný plán a formu učenia. Je to dôležité tak pre deti s poruchami, aby sa v škole dobre cítili a chceli sa učiť, ako aj pre deti v norme, ktoré sa majú porovnávať a „predbiehať“ so seberovnými a schopnejšími, aby boli motivované k lepším výkonom. Ak je takéto dieťa na prepadnutie v prvom stupni, treba pátrať po príčine. Nemusí to byť iba chyba intelektu, ale skôr osobnostné zvláštnosti, ktoré sa časom pri správnom vedení v rodine aj v škole môžu upraviť, alebo aj nie. V takom prípade treba využiť lekársku alebo inú odbornú pomoc. Škola je vážna a potrebná inštitúcia pre každého človeka a pre celý život. Nespravodlivosť pri hodnotení zručností a vedomostí v škole vie narobiť trvalé škody. A to tak v zmysle nedocenenia výsledkov práce, ako aj prehliadania nevedomostí. Ak dieťa neprepadne, keď si to „zaslúži“, je to nespravodlivé a deformuje konkrétnu osobnosť aj okolie. A čo potom druhý a vyšší stupeň vzdelávania? Čo vymyslíme pre tých „ochraňovaných“, aby skončili všetci a všetko, keď získali falošný dojem, že to nejako zvládnu??? Odkedy začnú pre nich platiť spravodlivé kritériá? Chceme vychovať takto „pretlačených“ lekárov, pilotov, architektov, právnikov alebo učiteľov?

Skryť Vypnúť reklamu

MILAN GONDA, knihovník
No, pravdupovediac, súčasné školstvo a jeho fungovanie je pre mňa niečím, čomu úplne nerozumiem. Zrejme ani pre kompetentných nie je jednoduchou záležitosťou, pretože neustále niečo musia na ňom skúšať a vylepšovať. Už som si na to zvykol, len súcitím s učiteľmi, lebo neviem, či si stíhajú zvykať na neustále zmeny a realizovať ich. Na vašu otázku nedokážem odpovedať, pretože nie je mi jasné, čím by táto inovácia pomohla škole a čím samotným žiačikom. Treba skúsiť – hádam tento experiment neskomplikuje fungovanie nášho školstva ešte viac.

RÓBERT MANKOVECKÝ, dramaturg, hudobník
Dobrá idea, ale nevyrieši zásadný problém. Princíp vzdelávania je zlý a zastaralý. Memorovanie a bifľovanie sa textov patrí do minulého storočia. Školstvo nepotrebuje reformu, ale absolútnu zmenu. Zmenu základu a podstaty školy.

Skryť Vypnúť reklamu

JANKA MIKUŠÁKOVÁ, manažérka
Nepovažujem toto riešenie za správne. Pre deti je získanie čo najlepších známok motivácia. Platí to najmä na 1. stupni. Zo svojich dobrých výsledkov sa deti a,samozrejme, aj ich rodičia a učitelia tešia. Ak niekto zaostáva, je to buď preto, že má problém s učením a vtedy dokážu pomôcť rodičia v spolupráci so psychológom a špeciálnym pedagógom. Keď však dieťa zaostáva preto, že sa mu rodičia nevenujú, do školy chodí nepripravené, tak v takýchto prípadoch sa ľahko stane, že dieťa absentuje a následne nezvláda učivo a školu. To, že prepadne, neznamená, že sa situácia u neho zmení, ale rodičia by mali niesť svoju zodpovednosť a snažiť sa so školou spolupracovať. Dieťa by nemalo opakovať na prvom stupni ročník viac ako raz. Ako to dosiahnuť, to by som ponechala odborníkom. Ale voči ostatným deťom je nefér, keď ich spolužiak, ktorý si svoje povinnosti neplní a nespĺňa požadované kritériá, pokračuje bezbolestne ďalej.

Skryť Vypnúť reklamu


PETR MILAN, personálny riaditeľ Ecco Slovakia
Deti by prepadávať nemali, pretože sú ako nepopísaná kniha, do ktorej prvé stránky píšeme doma. Ak sú po príchode do školy prvé strany prázdne, nepovažujem to za zlyhanie pedagóga, ale skôr rodičov. Ak dieťa na prvom stupni prepadá, vtedy zlyhali rodičia a príprava. Vravíme, že deti majú problém čítať s porozumením, ale to my rodičia sme sa s nimi zabudli najskôr rozprávať s porozumením. Vravíme, že majú problém s disciplínou, ale my si nevieme na ne nájsť čas. Deti potrebujú vzory a tými sú rodičia. Potrebujú oporu a tou je učiteľ. Potrebujú priateľstvá a tými sú ostatní spolužiaci. Nie je správne spájať vzdelanie len so školami. Človek sa učí pri každej príležitosti a celý život.

MILAN MURČEK, riaditeľ MHC Martin
Ja by som z prepadnutia asi nerobil žiadnu tragédiu. Predpokladám, hoci to nemám overené, že to na prvom stupni asi nie je ani častý jav. Ak žiak s vedomosťami nestačí, tak je možno lepšie, že si ročník zopakuje a zameškané dobehne. Lebo keď pôjde nepripravený ďalej, pribúdajú nové veci a môže mať ešte väčšie problémy.

PETER VANTARA, riaditeľ Správy NP Veľká Fatra
Vzhľadom na to, že deti počas prvých štyroch rokov prijímajú základné vedomosti, na ktorých budú ďalej stavať, táto časť reformy nie je podľa mňa celkom správna. Podporila by „lenivých“ rodičov a tým pádom aj deti, aby sa nemuseli snažiť. Prvé štyri roky sa rodičia deťom musia venovať najviac a nie každému to vyhovuje.

JOZEF ZANOVIT, riaditeľ Spojenej školy v Martine
Nastúpil nový minister a opäť prichádzajú nové návrhy na zmeny vzdelávania, ktoré majú zmeniť celý systém. Rodičia, ale i pedagógovia to sledujú s nedôverou. Vie si pán minister predstaviť svoje 5-ročné dieťa, ktoré sa má v škôlke hrať aj si pospať a po novom ho dať do základnej školy medzi žiakov 8. – 9. ročníkov? Aby sme zachránili niektoré základné školy, dáme im prvákov (predškolákov), šmahom ruky tak vyriešime nedostatok materských škôl, ktoré boli v minulosti nepochopiteľne zrušené. Nesúhlasím, aby žiaci na 1. stupni neprepadávali, pretože známkovanie je motivácia pre žiakov. Postup do ďalšieho ročníka je výsledok práce učiteľa a jeho žiaka. Podľa mojich informácií na 1. stupni prepadáva minimálne množstvo žiakov a deti sú v každom ročníku iné a nie je ich jednoduché motivovať. Prečítal som si podrobne nové návrhy na reformu a bojím sa, že to dobré, čo nám v školskom systéme zostalo, takýmito pokusmi zlikvidujeme.

JÁN ŽIRKO, dôchodca, exstarosta Mošoviec
Ako v živote, tak aj v škole treba odmeňovať. V prvom ročníku by som prepadnutie neodporúčal. Žiačik si zvyká na iný režim, zoznamuje sa s prostredím, učí sa zodpovednosti. Od druhej triedy by som už zachoval súčasný stav. Viete, malo by platiť staré dobré slovenské príslovie: Pokiaľ som ja Janko, ohýbaj ma mamko. Lebo pokiaľ som už Jano, neohneš ma mamo.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Zelená Bratislava
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 19 012
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 065
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 211
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 12 345
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 322
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 123
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 919
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 972
  9. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 814
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 755
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Lekár z martinského infekčného: Koronavírus je zákerný, ubližuje slabším

S Martinom Babušíkom, lekárom Infekčnej kliniky a cestovnej medicíny Univerzitnej nemocnice Martin, sme sa rozprávali o chorobe, ktorá hýbe celým Slovenskom. Koronavírus podľa neho mnohí ustoja aj bez príznakov, no pre nemálo ľudí má aj fatálne následky. A na tých musíme myslieť.

 Martin Babušík, vedúci lekár na jednotke intenzívnej starostlivosti 
Kliniky infektológie a cestovnej medicíny v Univerzitnej nemocnici Martin.

Vo Veľkom Čepčíne mali pilné leto

Tešia sa novým priestorom.

vo Veľkom Čepčíne zrekonštruovali aj obecný dom.
Od soboty 24. októbra do nedele 1. novembra bude na celom Slovensku platiť zákaz vychádzania s výnimkou ciest na testovanie, do práce a zabezpečenia nevyhnutných potrieb či pobytu v prírode v okrese bydliska.
Predlžujeme akciu o 24h

Ak nemôžete za novinami, noviny prídu k vám. Dnes to máte s 50% zľavou na celý rok

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus na Orave: V sobotu zachytili 1600 pozitívnych prípadov (minúta po minúte)

Na Orave bol o celoplošné testovanie na Covid-19 opäť záujem.

Nemocnica v Nitre má 104 infikovaných zamestnancov

Reprofilizovaných je už 92 lôžok. Na Zobor zatiaľ preložili trinásť ľudí, ktorí potrebujú doliečenie.

Nitrania dnes išli na veľké nákupy aj na cintoríny

Načo budú otvorené obchody, keď môžeme ísť len do potravín a lekární? pýtajú sa ľudia aj Zväz obchodu.

V breznianskej nemocnici zomrel pacient, nepomohla ani liečba remdesivirom

Za dva týždne evidovala nemocnica desať vyliečených pacientov.

Už ste čítali?