Anketa o prepadnutí v škole

V pripravovanej reforme školstva je navrhovaných viacero zaujímavých zmien. Jedna z nich je, aby deti na prvom stupni neprepadali. Aký máte na to názor?

(Zdroj: BRUNO HORECKÝ)

KATARÍNA ADAMICOVÁ, patologička, vysokoškolská pedagogička
Podľa môjho názoru do bežnej školy patria bežné deti, ktorých normu uzná detský (školský) psychológ. Deti s rôznymi poruchami, ktorých stále pribúda, patria do tried so špecifickými poruchami učenia, alebo sú tzv. integrované, ktoré majú osobitný plán a formu učenia. Je to dôležité tak pre deti s poruchami, aby sa v škole dobre cítili a chceli sa učiť, ako aj pre deti v norme, ktoré sa majú porovnávať a „predbiehať“ so seberovnými a schopnejšími, aby boli motivované k lepším výkonom. Ak je takéto dieťa na prepadnutie v prvom stupni, treba pátrať po príčine. Nemusí to byť iba chyba intelektu, ale skôr osobnostné zvláštnosti, ktoré sa časom pri správnom vedení v rodine aj v škole môžu upraviť, alebo aj nie. V takom prípade treba využiť lekársku alebo inú odbornú pomoc. Škola je vážna a potrebná inštitúcia pre každého človeka a pre celý život. Nespravodlivosť pri hodnotení zručností a vedomostí v škole vie narobiť trvalé škody. A to tak v zmysle nedocenenia výsledkov práce, ako aj prehliadania nevedomostí. Ak dieťa neprepadne, keď si to „zaslúži“, je to nespravodlivé a deformuje konkrétnu osobnosť aj okolie. A čo potom druhý a vyšší stupeň vzdelávania? Čo vymyslíme pre tých „ochraňovaných“, aby skončili všetci a všetko, keď získali falošný dojem, že to nejako zvládnu??? Odkedy začnú pre nich platiť spravodlivé kritériá? Chceme vychovať takto „pretlačených“ lekárov, pilotov, architektov, právnikov alebo učiteľov?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

MILAN GONDA, knihovník
No, pravdupovediac, súčasné školstvo a jeho fungovanie je pre mňa niečím, čomu úplne nerozumiem. Zrejme ani pre kompetentných nie je jednoduchou záležitosťou, pretože neustále niečo musia na ňom skúšať a vylepšovať. Už som si na to zvykol, len súcitím s učiteľmi, lebo neviem, či si stíhajú zvykať na neustále zmeny a realizovať ich. Na vašu otázku nedokážem odpovedať, pretože nie je mi jasné, čím by táto inovácia pomohla škole a čím samotným žiačikom. Treba skúsiť – hádam tento experiment neskomplikuje fungovanie nášho školstva ešte viac.

RÓBERT MANKOVECKÝ, dramaturg, hudobník
Dobrá idea, ale nevyrieši zásadný problém. Princíp vzdelávania je zlý a zastaralý. Memorovanie a bifľovanie sa textov patrí do minulého storočia. Školstvo nepotrebuje reformu, ale absolútnu zmenu. Zmenu základu a podstaty školy.

SkryťVypnúť reklamu

JANKA MIKUŠÁKOVÁ, manažérka
Nepovažujem toto riešenie za správne. Pre deti je získanie čo najlepších známok motivácia. Platí to najmä na 1. stupni. Zo svojich dobrých výsledkov sa deti a,samozrejme, aj ich rodičia a učitelia tešia. Ak niekto zaostáva, je to buď preto, že má problém s učením a vtedy dokážu pomôcť rodičia v spolupráci so psychológom a špeciálnym pedagógom. Keď však dieťa zaostáva preto, že sa mu rodičia nevenujú, do školy chodí nepripravené, tak v takýchto prípadoch sa ľahko stane, že dieťa absentuje a následne nezvláda učivo a školu. To, že prepadne, neznamená, že sa situácia u neho zmení, ale rodičia by mali niesť svoju zodpovednosť a snažiť sa so školou spolupracovať. Dieťa by nemalo opakovať na prvom stupni ročník viac ako raz. Ako to dosiahnuť, to by som ponechala odborníkom. Ale voči ostatným deťom je nefér, keď ich spolužiak, ktorý si svoje povinnosti neplní a nespĺňa požadované kritériá, pokračuje bezbolestne ďalej.

SkryťVypnúť reklamu


PETR MILAN, personálny riaditeľ Ecco Slovakia
Deti by prepadávať nemali, pretože sú ako nepopísaná kniha, do ktorej prvé stránky píšeme doma. Ak sú po príchode do školy prvé strany prázdne, nepovažujem to za zlyhanie pedagóga, ale skôr rodičov. Ak dieťa na prvom stupni prepadá, vtedy zlyhali rodičia a príprava. Vravíme, že deti majú problém čítať s porozumením, ale to my rodičia sme sa s nimi zabudli najskôr rozprávať s porozumením. Vravíme, že majú problém s disciplínou, ale my si nevieme na ne nájsť čas. Deti potrebujú vzory a tými sú rodičia. Potrebujú oporu a tou je učiteľ. Potrebujú priateľstvá a tými sú ostatní spolužiaci. Nie je správne spájať vzdelanie len so školami. Človek sa učí pri každej príležitosti a celý život.

MILAN MURČEK, riaditeľ MHC Martin
Ja by som z prepadnutia asi nerobil žiadnu tragédiu. Predpokladám, hoci to nemám overené, že to na prvom stupni asi nie je ani častý jav. Ak žiak s vedomosťami nestačí, tak je možno lepšie, že si ročník zopakuje a zameškané dobehne. Lebo keď pôjde nepripravený ďalej, pribúdajú nové veci a môže mať ešte väčšie problémy.

PETER VANTARA, riaditeľ Správy NP Veľká Fatra
Vzhľadom na to, že deti počas prvých štyroch rokov prijímajú základné vedomosti, na ktorých budú ďalej stavať, táto časť reformy nie je podľa mňa celkom správna. Podporila by „lenivých“ rodičov a tým pádom aj deti, aby sa nemuseli snažiť. Prvé štyri roky sa rodičia deťom musia venovať najviac a nie každému to vyhovuje.

JOZEF ZANOVIT, riaditeľ Spojenej školy v Martine
Nastúpil nový minister a opäť prichádzajú nové návrhy na zmeny vzdelávania, ktoré majú zmeniť celý systém. Rodičia, ale i pedagógovia to sledujú s nedôverou. Vie si pán minister predstaviť svoje 5-ročné dieťa, ktoré sa má v škôlke hrať aj si pospať a po novom ho dať do základnej školy medzi žiakov 8. – 9. ročníkov? Aby sme zachránili niektoré základné školy, dáme im prvákov (predškolákov), šmahom ruky tak vyriešime nedostatok materských škôl, ktoré boli v minulosti nepochopiteľne zrušené. Nesúhlasím, aby žiaci na 1. stupni neprepadávali, pretože známkovanie je motivácia pre žiakov. Postup do ďalšieho ročníka je výsledok práce učiteľa a jeho žiaka. Podľa mojich informácií na 1. stupni prepadáva minimálne množstvo žiakov a deti sú v každom ročníku iné a nie je ich jednoduché motivovať. Prečítal som si podrobne nové návrhy na reformu a bojím sa, že to dobré, čo nám v školskom systéme zostalo, takýmito pokusmi zlikvidujeme.

JÁN ŽIRKO, dôchodca, exstarosta Mošoviec
Ako v živote, tak aj v škole treba odmeňovať. V prvom ročníku by som prepadnutie neodporúčal. Žiačik si zvyká na iný režim, zoznamuje sa s prostredím, učí sa zodpovednosti. Od druhej triedy by som už zachoval súčasný stav. Viete, malo by platiť staré dobré slovenské príslovie: Pokiaľ som ja Janko, ohýbaj ma mamko. Lebo pokiaľ som už Jano, neohneš ma mamo.

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  2. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  3. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  4. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  8. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 832
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 233
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 548
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 121
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 2 996
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 848
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 358
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 286
  1. Eva Chocholáčková: Vypočuli želanie čitateľov. A vyplatilo sa
  2. Julius Kravjar: Umelá inteligencia v prostredí vysokoškolského vzdelávania a s tým súvisiace etické aspekty
  3. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom
  4. Ivan Mlynár: Dnes o tých, ktorí sa nebudú mať kam vrátiť.
  5. Irena Šimuneková: Solka v zeleni ukrytá.
  6. Kristína Jakubičková: Pirane v topánkach: Čo sa stalo s lodičkami z Deichmannu po jedinom obutí
  7. Robert Štepaník: diel 105 - rubrika: moje najhranejšie (vo februári 2024)
  8. Radko Mačuha: Potkania osada.
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 648
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 67 997
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 198
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 676
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 386
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 521
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 462
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 302
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Vynášanie Moreny vo Vrútkach.

V škole zachovali tradíciu.


Margita Bučková
Lucia Hrivnák Klocová, najlepšia turčianska atlétka storočia.

Turčianska atletika oslávila sto rokov. Na slávnostnom galavečere vyhlásili najlepších atlétov i trénerov storočia. Tiež sa krstila nová kniha.


Nová metóda má prispieť k zdravšej zeleni.

Mulčovanie má viaceré výhody.


Martin odohrá štvrťfinále na Pltníkoch.

Martin postúpil do play off Niké Superligy tretíkrát po sebe.


  1. Eva Chocholáčková: Vypočuli želanie čitateľov. A vyplatilo sa
  2. Julius Kravjar: Umelá inteligencia v prostredí vysokoškolského vzdelávania a s tým súvisiace etické aspekty
  3. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom
  4. Ivan Mlynár: Dnes o tých, ktorí sa nebudú mať kam vrátiť.
  5. Irena Šimuneková: Solka v zeleni ukrytá.
  6. Kristína Jakubičková: Pirane v topánkach: Čo sa stalo s lodičkami z Deichmannu po jedinom obutí
  7. Robert Štepaník: diel 105 - rubrika: moje najhranejšie (vo februári 2024)
  8. Radko Mačuha: Potkania osada.
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 648
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 67 997
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 198
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 676
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 386
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 521
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 462
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 302
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!

Už ste čítali?