Nedeľa, 18. apríl, 2021 | Meniny má ValérKrížovkyKrížovky

Sedem pravidiel, ako udržať zdravie detí v zime

Náročné chladné počasie nemusí byť hrozbou pre detský organizmus.

(Zdroj: Fotolia)

Pohyb vonku

Deti potrebujú pre svoje zdravie každodenný, aspoň tridsaťminútový pohyb na čerstvom vzduchu. V ideálnom prípade po obede, prípadne po príchode zo školy.

Je lepšie presunúť robenie domácich úloh na neskorší čas, aby dieťa mohlo byť vonku pri dennom svetle. Pritom je, samozrejme, dôležité, aby bolo primerane oblečené.

Základom sú teplé ponožky, zimná čiapka, šál a rukavice. Oblečenie by malo byť v ideálnom prípade z termomateriálu, ktorý odvádza pot z tela a udržiava stabilnú teplotu.

Nikdy neobliekajte deti príliš teplo, aby ste im nespôsobili prehriatie. Hýbu sa viac ako dospelí, takže sa aj rýchlejšie spotia. V zime im preto hrozí zdravie ohrozujúca kombinácia vlhka a chladu, paradoxne, viac v príliš teplom než primeranom oblečení.

Skryť Vypnúť reklamu

Okrem toho priveľa teplých vrstiev oblečenia môže obmedzovať deti pri pohybe, čo je pre ne veľmi nepríjemné.

Keď sa vrátite domov, po večernom kúpaní a sprchovaní im treba vždy vyfénovať vlasy. Keby ostali vlhké, priťahovali by viac vírusy a baktérie.

Ideálna teplota

Detská izba by mala mať cez deň teplotu vzduchu od dvadsať do dvadsaťdva stupňov. V noci počas spánku ešte o niečo menej – približne osemnásť stupňov.

Netreba zabúdať na to, že v zime sa najviac baktérií a vírusov nachádza v uzavretých, zle vyvetraných miestnostiach.

Preto sa nebojte otvárať okno, vetrajte niekoľkokrát denne aspoň v desaťminútových intervaloch. Ak vonku nemrzne, tak aj dlhšie. Pre kvalitu vzduchu je dôležité, aby sa v miestnostiach, kde sa pohybujú deti, vôbec nefajčilo.

Skryť Vypnúť reklamu

Ochrana pokožky

Detská pokožka môže na zimu reagovať precitliveno, preto ju treba v tomto ročnom období starostlivo chrániť. Chlad obmedzuje jej prekrvenie a redukuje produkciu mazu.

Preto treba natrieť detskú tvár a pery mastným krémom, najmä ak máte v pláne ísť na sánky, lyže alebo korčule. Vhodné sú krémy s obsahom panthenolu a prírodných olejov.

Ich nevýhodou väčšinou je, že sa zle roztierajú. Preto skôr, než ich natriete deťom na tvár, je dobré ich chvíľu zahriať v dlaniach.

Zdravá strava

Dieťa by malo jesť predovšetkým chemicky nespracované čerstvé potraviny, základom je dostatok ovocia a zeleniny. Denná strava by mala byť rozdelená do troch hlavných a dvoch menších jedál.

Desiata a obed by mali tiež obsahovať plnohodnotné výživné potraviny. Výborne vám na tento účel poslúži napríklad krajec celozrnného chleba s hummusom a zeleninovou oblohou, špaldové palacinky s ovocím, banánovo-mliečny kokteil alebo jogurt osladený medom.

Skryť Vypnúť reklamu

Večera by sa nemala podávať krátko pred spaním, vtedy už môže byť dieťa príliš unavené na to, aby ju zjedlo. Sladké dezerty po hlavných chodoch by mali mať tiež zdravý základ.

Môžete vyskúšať čokoládový puding s banánom alebo ovocný šalát s tvarohom. Sladkosti by nemali byť pre dieťa odmenou a rozhodne by ich nemalo byť v jedálnom lístku veľa.

Namiesto cukríkov môžete ponúknuť deťom kúsky jabĺčka alebo sladkej mrkvy, prípadne trochu sušeného ovocia. Na pitie je najvhodnejšia čistá voda.

Nevhodné sú akékoľvek sladené nápoje, presladené džúsy a všetko, čo má bublinky. Čerstvé zeleninové a ovocné šťavy treba riediť vodou.

Pokiaľ ide o mlieko, dieťa by z neho nemalo denne vypiť viac ako 350 mililitrov. Priveľké dávky mlieka môžu oslabiť apetít na iné jedlo. Červené mäso niektoré deti odmietajú, lebo sa im ťažko prežúva.

V takom prípade je lepšie čerpať bielkoviny z bieleho hydinového a rybacieho mäsa. A netreba zabúdať na to, že dieťa by malo jesť v pokojnom čistom prostredí s harmonickou atmosférou. Len tak sa mu podarí vypestovať si pozitívny vzťah k jedlu.

Spánok a oddych

Dostatočne dlhý spánok je pre detské zdravie nevyhnutný. Počas neho sa telo v noci regeneruje, predovšetkým mozog. Keď dieťa dostatočne nespí, ohrozuje to jeho zdravý vývoj a zvyšuje náchylnosť na rôzne infekcie.

Deti od jedného do troch rokov potrebujú od jedenásť do dvanásť hodín spánku denne, štvor- až šesťročné deti desať až jedenásť hodín.

S pribúdajúcim vekom sa potreba spánku pomaly znižuje. Detské telo potrebuje aj počas dňa krátke relaxačné pauzy, či už formou krátkeho poobedňajšieho spánku, čítania rozprávok alebo hrania s obľúbenými hračkami.

Dieťa, ktoré nie je dostatočne oddýchnuté, ťažšie znáša stres a je menej odolné voči chorobám. Základom zdravého vývoja je pokojná rodinná atmosféra.

Myslite na to zakaždým, keď pocítite potrebu zvýšiť hlas alebo poznamenať niečo negatívne. Deti by mali byť od našich démonov čo aj viac ušetrené, nikdy by sme na ne nemali prenášať svoje nevyriešené problémy.

Kedy ísť k lekárovi?

Nemusíte chodiť s každým nachladnutím k detskému lekárovi. Ak má však dieťa zvýšenú teplotu viac ako jeden deň, je to potrebné, rovnako ako keď sa objavia nebezpečné príznaky, ako sú hnačka, vracanie, bolesti brucha alebo vyrážka.

Rady pre bábätká

Aj najmenšie deti, ako novorodenci a dojčatá potrebujú dostatok čerstvého vzduchu a svetla pre svoj zdravý vývoj. Preto je dôležité chodiť s nimi aj v zimnom období na pravidelné prechádzky.

Mrholenie alebo sneženie by nemalo byť prekážkou. S najmenšími deťmi sa neodporúča chodiť von, len keď sú extrémne poveternostné podmienky ako silný vietor, snehová búrka alebo silný mráz pod osem stupňov mínus.

Dieťatko je dôležité do kočíka teplo obliecť, nie však tak, aby mu hrozilo prehriatie. Ideálnym oblečením do zimného počasia v našich zemepisných šírkach sú teplý pulóvrik, dupačky, ponožky, čiapka, rukavice a navrch zimný páperový overal s kapucňou.

Ak teploty klesnú hlbšie pod nulu, je vhodné použiť namiesto deky teplý fusak, prípadne položiť pod deku termofľašu, ktorá zahreje telo dieťatka.

Pokožka najmenších detí je veľmi citlivá, preto by mala byť chránená detským krémom určeným na zimné obdobie. O jeho výbere je dobré poradiť sa s pediatrom.

Aj keď je dieťa vnútri, malo by mať dostatočný prísun čerstvého vzduchu, byť v dobre vetraných miestnostiach s optimálnou vlhkosťou, v ideálnom prípade päťdesiat až sedemdesiat percentnou.

Aby ste ju dosiahli, je dobré pomôcť si zvlhčovačmi vzduchu. Keby sa totiž dieťa zdržiavalo vo veľmi suchom prostredí, hrozilo by mu vysychanie slizníc aj väčšie riziko infekcií.



Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  2. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  3. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  4. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  5. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  6. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME
  7. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  8. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  9. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  1. Zase pozeráte do obrazovky? Radí fyzioterapeut aj očný lekár
  2. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  3. Podcasty zdravotnej poisťovne Union sú najpočúvanejšie
  4. AURES Holdings sa vydáva na západ
  5. Výčínanie počasia spôsobuje najviac škôd v júni
  6. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  7. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  8. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  9. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  10. Reverzné inžinierstvo na FVT
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 51 952
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 18 847
  3. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 16 199
  4. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 10 931
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 9 907
  6. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 737
  7. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 954
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 857
  9. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 6 523
  10. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 5 743
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Sčítanie obyvateľstva bude ešte pokračovať.

52m
Výstava - História lyžovania v Turci.

História športových aktivít je v meste bohatá.

16 h
Martin neprešiel cez Spišskú.

Vedenie klubu zhodnotilo účinkovanie prvoligového tímu kriticky. Pôsobenie mužstva považuje za najväčšie sklamanie počas štvorročného pôsobenia značky HK.

20 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?