Už sú známe prvé výsledky z celoslovenského testovania piatakov, ktoré aj v Turci prebehlo koncom novembra. Celoplošné Testovanie 5 malo preveriť ich vedomosti z matematiky a zo slovenského jazyka a literatúry. V školách s vyučovacím jazykom maďarským vypĺňali žiaci test z matematiky a z maďarského jazyka a literatúry. Previerky písalo vyše 48 500 piatakov z celého Slovenska. Po prvýkrát sa do testovania zapojili aj školáci so zdravotným znevýhodnením, s výnimkou žiakov s mentálnym postihnutím.
Málotriedkam sa všeobecne nedarilo
Oba testy obsahovali 30 úloh, ktoré museli žiaci vyriešiť do 60 minút. Na certifikačných základných školách uskutočnili Testovanie 5 dokonca elektronickou formou.
Podľa výsledkov Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) boli piataci, ktorí písali testy v elektronickej podobe úspešnejší. Horšie dopadli žiaci, ktorí navštevujú málotriedne školy.
Priemerná úspešnosť žiakov v teste z matematiky bola 62,3 percent a zo slovenského jazyka a literatúry 63,1 percent. V oboch prípadoch sa v testoch najviac darilo školákom z Bratislavského kraja a najhoršie dopadli piataci z Košického kraja. Spomedzi ôsmich krajov skončili žiaci zo Žilinského kraja v matematike (67,3 percenta), ako aj v slovenčine a literatúre (66,2 percent) na treťom mieste.
Okresy Martin a Turčianske Teplice obstáli v oboch predmetoch v porovnaní s ostatnými okresmi v lepšej polovici. Spomedzi všetkých 79 slovenských okresov skončil martinský okres v testoch zo slovenčiny a literatúry na 33. mieste, turčiansko-teplický dokonca zvíťazil a obsadil prvú priečku. Testy z matematiky zas ukázali, že piataci z okresu Martin sa umiestnili na 34. pozícií a školáci z Okresu Turčianske Teplice boli o niečo lepší a vyšplhali sa na 30. priečku z celkového počtu 79.
Lepší ako slovenský priemer
V Základnej škole s Materskou školou Turčianske Teplice majú z výborných výsledkov ich žiakov radosť. Ako povedala riaditeľka Ingrid Straková, testy písalo všetkých 63 školákov 5. ročníka.
„V matematike sme dosiahli výsledky o 5,4 percent lepšie, ako bol celoslovenský priemer a v slovenskom jazyku a literatúre sme oproti celoslovenskému priemeru dopadli o 1,1 percenta lepšie,“ tešila sa riaditeľka základnej školy a zároveň doplnila, že plný počet bodov nedosiahol ani jeden z ich žiakov.
„Avšak z matematiky stratilo len po jednom bode šesť žiakov a zo slovenského jazyka a literatúry tiež iba po jednom bode stratili dvaja žiaci,“ vyratúva úspešnosť Ingrid Straková.
Doposiaľ zverejnené výsledky si pochvaľujú i v Základnej škole Ul. Pavla Mudroňa v Martine, kde testy písalo 51 školákov.
„S vedomosťami našich piatakov som spokojný, pretože sa nachádzame nad priemerom celoslovenského hodnotenia. V matematike sme mali o 7,2 percent lepší výsledok ako celoslovenský priemer a v slovenskom jazyku sme zas dopadli o 3,8 percent lepšie,“ skonštatoval riaditeľ školy Jozef Krížo.
Cieľom testovania piatakov je monitorovanie úrovne vedomostí a zručností žiakov a získanie objektívnych informácií o ich výkone pri vstupe na druhý stupeň základných škôl, ako aj poskytnutie spätnej väzby školám o pripravenosti žiakov na prechod z prvého na druhý stupeň.