MARTIN. V januári minulého roka spustili jednotný informačný systém v cestnej doprave. Jednou z jeho funkcií je identifikácia vodičov, ktorí nemajú platnú estekáčku, emisnú kontrolu, nekúpili si diaľničnú známku, alebo nezaplatili mýto.
Zákon je tvrdý, nepozná výnimky
Po počiatočných problémoch už systém dokáže automaticky vygenerovať pokuty bez väčších problémov.
„V priemere pošleme v Martine a Turčianskych Tepliciach majiteľom áut sedem pokút za neplatnú estekáčku či emisnú kontrolu, štyri za nezakúpenie diaľničnej známky a dve za nezaplatenie mýta,“ začína rozprávanie Ondrej Šimurda, vedúci Obvodného úradu pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Martine.
Za nestihnutie termínu technickej a emisnej kontroly majiteľ vozidla zaplatí 165 eur, čo je spolu 330 eur. Zákon je v tomto smere veľmi tvrdý a stačí, ak vodič mešká len jediný deň a mastnej pokute v plnej výške sa nevyhne.
„Je jedno, či to človek nestihol pre chorobu, pracovnú neschopnosť alebo cestu do zahraničia. Zákon žiadnu výnimku nepozná,“ upozorňuje šéf úradu.
Ako ďalej priznal, patrí medzi tých, ktorí by legislatívu zmäkčili, pretože prax ukazuje, že niektorí vodiči si nestihnú splniť túto povinnosť pre objektívne príčiny či zaneprázdnenosť. Pomohla by možnosť posudzovať prípady individuálne.
„Ak by som to mohol premietnuť do čísel, tak každý desiaty pokutovaný človek v poradí môže mať, nazvem to, morálny pocit krivdy. V takýchto prípadoch by sa dalo rozmýšľať minimálne o odpustení časti sankcie,“ myslí si.
Pri diaľničných známkach sú resty
Pokutu za prešvihnutie termínu technickej a emisnej kontroly dostanete do troch až štyroch týždňov a pri nezaplatení mýta do dvoch týždňov. Pri nezakúpení diaľničnej známky je to už horšie. Tu je meškanie značné a aktuálne úrad spracováva priestupky z marca 2016.
„Systém nám zatiaľ nedokáže poskytnúť potrebné údaje rýchlejšie. V každom prípade, pokuta je platná tri roky, a to je v podstate čas na jej doručenie.“
Ak s pokutou nesúhlasíte, môžete do pätnástich dní od doručenia platobného rozkazu podať odpor. V odôvodnení musíte uviesť všetky fakty a dôkazy, ktoré vaše tvrdenie podporujú.
Ak, naopak, sankciu považujte za oprávnenú a uhradíte ju do 15 dní, môžete ušetriť tretinu sumy. Pri technickej a emisnej kontrole tak namiesto 165 eur vytiahnete z peňaženky 110 eur a pri diaľničných známkach namiesto 150 eur zaplatíte 100 eur.
„Tento nástroj funguje efektívne a ľudia ho často využívajú,“ hovorí Ondrej Šimurda.
Aj ukradnutému autu sa raz skončí estekáčka
Ak aj vozidlo nepoužívate, alebo ho máte nepojazdné, treba sledovať platnosť emisnej a technickej kontroly, pretože ak prestanú platiť, automaticky dostanete pokutu. V takýchto prípadoch treba auto vyradiť z evidencie – či už dočasne, alebo natrvalo.
„Takisto, ak niekomu vozidlo ukradnú, treba radšej zájsť na políciu a vyradiť ho z evidencie. Systém totiž nevie, že auto odcudzili, a keď sa mu skončí, povedzme, estekáčka, automaticky vygeneruje pokutu.“
Pri diaľničných známkach môže vodič dostať pokutu až dvanásťkrát do roka. Niektorí si totiž myslia, že ak raz zaplatia 150 eur, môžu už po diaľnici jazdiť do konca roka.
„Ak niekto dostane pokutu napríklad v marci a zaplatí ju, môže jazdiť po diaľnici do konca mesiaca. Ak pôjde na spoplatnenú autostrádu bez známky v apríli, zas mu príde pokuta,“ vysvetlil Ondrej Šimurda.
Na záver ešte spomenul kurióznu situáciu, keď mýtna brána odfotila nielen poznávaciu značku nákladného auta idúceho na diaľnicu, ale tiež vozidla, ktoré viezlo na korbe. Tu dostalo pokutu iba vozidlo na korbe.