KATARÍNA ADAMICOVÁ,
patologička, vysok. pedagogička
Nuž túto našu budovateľskú hanbu zoberiem radšej z humornej stránky, aj keď jej nedokončenie plodí stále väčšie problémy v doprave na hlavnej slovenskej komunikačnej tepne. Aby sme si nemysleli, že iba Slováci sú neschopní dokončiť plánovanú stavbu, treba pripomenúť aj iné stavbárske neúspechy, napr. nedokončený Hotel Ryugyong v Pchjon-gjangu: ide o 330 m vysokú nedostavanú budovu, ktorá získala názov „Fantomov hotel“. Alebo aj Westminsterská katedrála, hlavná katedrála anglikánskej cirkvi v Anglicku, ktorá stále nemá dokončený interiér. Je tu aj nedokončená Katedrála Svätého Jána v New Yorku, ktorej od roku 1892 chýba veža. Rozpracovaný a nedokončený je aj Národný palác Ajuda v Lisabone, z ktorého je ale veľmi pekný výhľad na mesto. Máme tu aj nedokončené parlamentné budovy na Novom Zélande alebo aj prekrásny zámok Neuschwanstein, projekt kráľa Ludvíka II. Bavorského, po ktorého smrti sa projekt zastavil. Netreba zabudnúť na národný monument v Škótsku, nazývaný Edinburgská potupa a ani na Sagrada familia v Barcelone, veľprojekt Antonia Gaudího, ktorý sa pravdepodobne nedokončí ani k autorovmu stému výročiu smrti. Ako to bude s naším tunelom, neviem. Chcem veriť, že sa raz dokončí a bude slúžiť. Chcem dúfať, že zodpovední si pri ďalšom rozhodovaní spomenú na stavbu Veľkej Cheopsovej pyramídy – veď tento kolos s hmotnosťou 6 400 000 ton postavili ľudské ruky s najjednoduchšími prístrojmi za 30 rokov!
MILAN GONDA,
knihovník
Pravidelnej dopravy v tuneli by sme sa mohli dočkať do desiatich rokov. Samozrejme, budem len rád, keď sa budem mýliť, lebo je prepotrebný. Dlhý čas jeho stavania vysvetlíme nasledujúcim generáciám zdôvodnením, že sa stavalo veľmi uvážlivo. Toto odďaľovanie dokončenia má však aj jednu pozitívnu stránku: na mnohých veciach, ktoré by sme chceli, je najkrajšie túžobné očakávanie. Na čo sa budeme tešiť, keď bude hotový? Žeby na to, kedy začnú rekonštruovať už medzitým opotrebované úseky diaľnice?
RÓBERT MANKOVECKÝ,
dramaturg, hudobník
To je ako veštenie z gule, naozaj iba tipovačka. Pamätáme si smelé vyhlásenia, ešte bolo pri moci HZDS – „do roku 2006 sa bude jazdiť do Košíc,“ potom SDKÚ – „do roku 2010 a 2014“. Je rok 2017, je tu SMER a nové termíny. Je zvláštne, že pri moci môže byť ktokoľvek, podstata ťahania za nos je rovnaká, nič sa nemení. Peniaze za prácu bežia a prácu si treba šetriť, veď keď sa to postaví, tak robota nebude. Minú sa aj eurofondy a ďalšie sú vo hviezdach. Len sa bojím, že sa vládna garnitúra opäť vymení a my budeme počúvať ďalšie termíny dostavby tunela a opäť sa termín presunie, tentokrát z dôvodu zmeny projektu, pretože na priečelie tunela bude treba dorobiť „biely dvojkríž v zelenom kruhu“.
PETR MILAN,
personálny riaditeľ Ecco Slovakia
Kolegyňa dostala na narodeniny vešteckú guľu, ale aj s jej pomocou sa nám na túto otázku odpovedalo ťažko. Ponúkla nám totiž dve možnosti. Spýtaj sa ma neskôr a druhú, len hviezdy poznajú odpoveď. Pravdou ale je, že najväčšie chrámy a svätostánky sa v minulosti často stavali aj niekoľko generácii. Staviteľ totiž chcel po sebe nechať odkaz a dar ďalším generáciám. Niektoré stavby za čakanie stáli. V prípade Baziliky Svätého Petra vo Vatikáne to bolo 144 rokov. Chrám Svätej rodiny v Barcelone začali stavať v roku 1832 a dodnes nie je úplné dostavaný. Rovnako nádherné a cenené stavby máme aj doma. Sú symbolom ľudskej tvorivosti a skutočného remesla. Dnes však nad hrdosťou z vybudovaného diela a zručnosťou staviteľov prevažujú ekonomické a politické záujmy. Preto sa páska bude strihať pred voľbami. Bude treba pomasírovať verejnú mienku a pozbierať politické body. V takom prípade sa nájdu aj nožnice aj červená páska, a to i v prípade, že termín začiatku užívania stavby bude v nedohľadne.
MILAN MURČEK,
riaditeľ MHA
Je to taký slovenský folklór. Keď sa poklepkával základný kameň tunela, tak na východnom Slovensku ešte vôbec netušili, kadiaľ im diaľnica povedie a už ju majú takmer hotovú. To len svedčí o tom, ako sa politické garnitúry, a vymenilo sa ich už aj dosť, stavajú k problémom, ktoré dennodenne trápia ľudí. Každá vláda mala nejaký termín a každá jedna ho posúvala.
PETER VANTARA,
riaditeľ Správy NP Veľká Fatra
Myslím, že v poslednom období sa tempo prác na tejto stavbe výrazne zrýchlilo. Podľa môjho názoru, k otvoreniu tohto úseku diaľnice dôjde do dvoch rokov. Treba len dúfať, že už však nepríde k žiadnym nepredvídaným udalostiam.
JÁN ŽIRKO,
dôchodca, exstarosta Mošoviec
Celá filozofia výstavby diaľnic je pomýlená. Zdravý sedliacky rozum mi hovorí, ako prvé sa mali stavať ťažšie úseky a až potom tie ľahšie na rovinách. Každopádne, ak sa dokončenie tunela oddiali, tak rozhodne je to zlá správa. Najmä pre tých, ktorý dennodenne cestujú popod Strečno a pravidelne zažívajú kolapsy dopravy.