Štvrtok, 23. november, 2017 | Meniny má Klement
Pridajte si svoje mesto

Anketa: Tipovačka o dokončení tunela Dubná Skala - Višňové

Dokončenie tunela Dubná Skala – Višňové sa nám po minulotýždenných medializovaných informáciách opäť vzdialilo. Zatipujte si – kedy sa podľa vás prestrihne páska na stavbe, na ktorej základný kameň poklepali pred viac ako dvadsiatimi rokmi?

(Zdroj: BRUNO HORECKÝ)

KATARÍNA ADAMICOVÁ,
patologička, vysok. pedagogička

Nuž túto našu budovateľskú hanbu zoberiem radšej z humornej stránky, aj keď jej nedokončenie plodí stále väčšie problémy v doprave na hlavnej slovenskej komunikačnej tepne. Aby sme si nemysleli, že iba Slováci sú neschopní dokončiť plánovanú stavbu, treba pripomenúť aj iné stavbárske neúspechy, napr. nedokončený Hotel Ryugyong v Pchjon-gjangu: ide o 330 m vysokú nedostavanú budovu, ktorá získala názov „Fantomov hotel“. Alebo aj Westminsterská katedrála, hlavná katedrála anglikánskej cirkvi v Anglicku, ktorá stále nemá dokončený interiér. Je tu aj nedokončená Katedrála Svätého Jána v New Yorku, ktorej od roku 1892 chýba veža. Rozpracovaný a nedokončený je aj Národný palác Ajuda v Lisabone, z ktorého je ale veľmi pekný výhľad na mesto. Máme tu aj nedokončené parlamentné budovy na Novom Zélande alebo aj prekrásny zámok Neuschwanstein, projekt kráľa Ludvíka II. Bavorského, po ktorého smrti sa projekt zastavil. Netreba zabudnúť na národný monument v Škótsku, nazývaný Edinburgská potupa a ani na Sagrada familia v Barcelone, veľprojekt Antonia Gaudího, ktorý sa pravdepodobne nedokončí ani k autorovmu stému výročiu smrti. Ako to bude s naším tunelom, neviem. Chcem veriť, že sa raz dokončí a bude slúžiť. Chcem dúfať, že zodpovední si pri ďalšom rozhodovaní spomenú na stavbu Veľkej Cheopsovej pyramídy – veď tento kolos s hmotnosťou 6 400 000 ton postavili ľudské ruky s najjednoduchšími prístrojmi za 30 rokov!

MILAN GONDA,
knihovník

Pravidelnej dopravy v tuneli by sme sa mohli dočkať do desiatich rokov. Samozrejme, budem len rád, keď sa budem mýliť, lebo je prepotrebný. Dlhý čas jeho stavania vysvetlíme nasledujúcim generáciám zdôvodnením, že sa stavalo veľmi uvážlivo. Toto odďaľovanie dokončenia má však aj jednu pozitívnu stránku: na mnohých veciach, ktoré by sme chceli, je najkrajšie túžobné očakávanie. Na čo sa budeme tešiť, keď bude hotový? Žeby na to, kedy začnú rekonštruovať už medzitým opotrebované úseky diaľnice?

RÓBERT MANKOVECKÝ,
dramaturg, hudobník

To je ako veštenie z gule, naozaj iba tipovačka. Pamätáme si smelé vyhlásenia, ešte bolo pri moci HZDS – „do roku 2006 sa bude jazdiť do Košíc,“ potom SDKÚ – „do roku 2010 a 2014“. Je rok 2017, je tu SMER a nové termíny. Je zvláštne, že pri moci môže byť ktokoľvek, podstata ťahania za nos je rovnaká, nič sa nemení. Peniaze za prácu bežia a prácu si treba šetriť, veď keď sa to postaví, tak robota nebude. Minú sa aj eurofondy a ďalšie sú vo hviezdach. Len sa bojím, že sa vládna garnitúra opäť vymení a my budeme počúvať ďalšie termíny dostavby tunela a opäť sa termín presunie, tentokrát z dôvodu zmeny projektu, pretože na priečelie tunela bude treba dorobiť „biely dvojkríž v zelenom kruhu“.

PETR MILAN,
personálny riaditeľ Ecco Slovakia

Kolegyňa dostala na narodeniny vešteckú guľu, ale aj s jej pomocou sa nám na túto otázku odpovedalo ťažko. Ponúkla nám totiž dve možnosti. Spýtaj sa ma neskôr a druhú, len hviezdy poznajú odpoveď. Pravdou ale je, že najväčšie chrámy a svätostánky sa v minulosti často stavali aj niekoľko generácii. Staviteľ totiž chcel po sebe nechať odkaz a dar ďalším generáciám. Niektoré stavby za čakanie stáli. V prípade Baziliky Svätého Petra vo Vatikáne to bolo 144 rokov. Chrám Svätej rodiny v Barcelone začali stavať v roku 1832 a dodnes nie je úplné dostavaný. Rovnako nádherné a cenené stavby máme aj doma. Sú symbolom ľudskej tvorivosti a skutočného remesla. Dnes však nad hrdosťou z vybudovaného diela a zručnosťou staviteľov prevažujú ekonomické a politické záujmy. Preto sa páska bude strihať pred voľbami. Bude treba pomasírovať verejnú mienku a pozbierať politické body. V takom prípade sa nájdu aj nožnice aj červená páska, a to i v prípade, že termín začiatku užívania stavby bude v nedohľadne.

MILAN MURČEK,
riaditeľ MHA

Je to taký slovenský folklór. Keď sa poklepkával základný kameň tunela, tak na východnom Slovensku ešte vôbec netušili, kadiaľ im diaľnica povedie a už ju majú takmer hotovú. To len svedčí o tom, ako sa politické garnitúry, a vymenilo sa ich už aj dosť, stavajú k problémom, ktoré dennodenne trápia ľudí. Každá vláda mala nejaký termín a každá jedna ho posúvala.

PETER VANTARA,
riaditeľ Správy NP Veľká Fatra

Myslím, že v poslednom období sa tempo prác na tejto stavbe výrazne zrýchlilo. Podľa môjho názoru, k otvoreniu tohto úseku diaľnice dôjde do dvoch rokov. Treba len dúfať, že už však nepríde k žiadnym nepredvídaným udalostiam.

JÁN ŽIRKO,
dôchodca, exstarosta Mošoviec

Celá filozofia výstavby diaľnic je pomýlená. Zdravý sedliacky rozum mi hovorí, ako prvé sa mali stavať ťažšie úseky a až potom tie ľahšie na rovinách. Každopádne, ak sa dokončenie tunela oddiali, tak rozhodne je to zlá správa. Najmä pre tých, ktorý dennodenne cestujú popod Strečno a pravidelne zažívajú kolapsy dopravy.

Zaujímavosti

 


  1. Toľko kritizovaný podchod v centre Martina sa najprv zmení od Galérie, potom aj od tržnice 3 175
  2. Takto sa čoskoro rozšíri martinské Campo di Martin 987
  3. Na ceste popod Strečno sú stále kolóny 373
  4. Poslanecký zbor v Martine možno už budúci rok čaká zemetrasenie 372
  5. Nový systém v doprave i v Turci: jeden lístok bude platiť na vlak i autobus 325
  6. V sobotu je na rade Humenné 186
  7. Bude kde míňať peniaze 170
  8. Milovníci kávy a čokolády si v Tulipe prídu na svoje 125
  9. Blato od mačacích labiek na aute mu dvíha tlak 122
  10. Primátor Hrnčiar zvoláva zastupiteľstvo, bude sa rokovať aj o rozpočte na budúci rok 104

Najčítanejšie správy

Turiec

Toľko kritizovaný podchod v centre Martina sa najprv zmení od Galérie, potom aj od tržnice

Do problémového objektu nalejú tisíce eur, na jeho obnovu už prispel aj majiteľ Obchodného centra Galéria.

Takto sa čoskoro rozšíri martinské Campo di Martin

Do areálu nákupného strediska v martinských Košútoch pribudne nový objekt. Robotníci tam čoskoro postavia ďalšie centrum s desiatimi prevádzkami pre obchod a služby.

Na ceste popod Strečno sú stále kolóny

Od rána sa na ceste popod Strečno tvoria kolóny. Pokazil sa tam kamión.

Poslanecký zbor v Martine možno už budúci rok čaká zemetrasenie

Získať poslaneckú stoličku v Martine bude zrejmé ťažšie ako doteraz. Miesto 31 zastupiteľov budú Martinčania vyberať zrejme len 21.

Nový systém v doprave i v Turci: jeden lístok bude platiť na vlak i autobus

​​​​​​​Efektívnejšie a lacnejšie cestovanie prinesie podľa žilinskej župy integrovaná doprava. Zmenu zavedú aj do Turca. Predbehne nás Horné Považie a Kysuce. Tak skoro to ale nebude.

Blízke regióny

Nešťastie v lese vzalo dvom deťom otca

Dvoch lesných robotníkov privalil strom. Jeden má zranenú ruku, druhý zraneniam podľahol.

V Zákopčí pri požiari možno uhorel miestny podnikateľ

K obrovskej tragédii došlo v obci Zákopčie. Horelo tam osobné motorové vozidlo, v ktorom zrejme zahynul 54-ročný miestny podnikateľ.

V Jasnej otvoria nové centrum

Lyžiarske stredisko Jasná bude mať konečne plnohodnotné centrum. Okrem širokej ponuky služieb dostane stredisko výrazný orientačný bod a lyžiari sa vďaka tomu lepšie zorientujú.

Pozrite, čo všetko sa zmení v trstenskej pôrodnici

Gynekologicko-pôrodnícke oddelenie Hornooravskej nemocnice prejde rozsiahlou rekonštrukciou. Z eurofondov získalo zariadenie až 3,7 milióna eur.

V utorok zatvoria frekventovanú cestu na Kysuciach. Dôvodom je kamión

Vo večerných hodinách bude uzatvorený frekventovaný úsek cesty I/11 v obci Svrčinovec (okres Čadca).

Všetky správy

Analytici ukázali mapu diaľnic. Pozrite si, v akom stave je naozaj výstavba

Štát chce diaľnicu D1 do Košíc dokončiť v roku 2026. Problém s dokončením je na úseku medzi Turanmi a Hubovou.

Slovensko ničí lowcostová mentalita. Kedy s tým niečo urobíme?

Atmosféra nedôstojných príjmov a života nás ničí, z nej pramenia spoločenské nedorozumenia.

Jeremy Renner pre SME: Ako Johnny Depp neskončím, víno za päťtisíc mi musíte kúpiť vy

Hviezdny herec prišiel na rozhovor, aj keď mal obe ruky zlomené.

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Danko v dume dvoril Rusom, teraz, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment šéfa slovenského parlamentu politológ Grigorij Mesežnikov.

Kam vyraziť