KOŠTANY NAD TURCOM. Je to iba týždeň, ktorý ubehol od opráv železničného priecestia v Košťanoch nad Turcom a už sa na odvedené práce zosypala vlna kritiky nielen od miestnych šoférov. Päť dní museli Košťanci jazdiť 13-kilometrovou obchádzkou cez Turčiansky Peter a Valču, pretože pre stavebné práce bolo priecestie úplne uzatvorené.
Ako povedala Ivana Kapráliková z odboru komunikácie Železníc Slovenskej republiky, robotníci demontovali starý povrch a nahradili ho modernou konštrukciou z tvrdenej gumy.
Súčasťou opravy bolo tiež asfaltovanie nábehov, výmena koľajového lôžka, drevených podvalov za betónové či štyroch koľajníc v dĺžke po 25 metrov.
Oprava bez efektu
Vodiči sa ale sťažujú, že nový prejazd cez priecestie je ešte horší ako pred renováciou.
„Išla som z roboty domov a suverénne na trojke som tadiaľ chcela prejsť, lebo som si myslela, že to bude hladký prejazd ako na martinskom priecestí smerom na Bystričku. Poriadne som sa prerátala. Urobili tam príšerné hrby a skoro som si odtrhla spodok auta. Otrasná rekonštrukcia. Zbytočne som jazdila týždeň obchádzkou,“ hnevala sa 48-ročná Jana z Koštian nad Turcom a dodala, že väčšina šoférov tadiaľ teraz radšej jazdí veľmi pomaly, čo zas spôsobuje mierne kolóny na ceste. Jej slová potvrdil tiež Martinčan Peter.
„Prejazd je určite horší ako predtým. Najmä ten stredový pás. Neviem, či to má takto naozaj vyzerať. Ja by som to dal reklamovať. Oprava určite nebola lacná a efekt to nemá žiadny,“ krútil hlavou mladý muž.

Starosta už podnikol kroky
S výsledkom rekonštrukcie železničného priecestia nie je spokojný ani koštiansky starosta Marián Bunganič. Podľa neho nespĺňa po oprave požiadavky bezpečného prechodu, a tak sa obrátil o vysvetlenie a riešenie situácie na slovenské železnice, ktorá je investorom a správcom priecestia.
„Priecestie nie je majetkom obce, ako sa mnohí mylne domnievajú. Predpokladali sme, že ho urobia tak, aby bola vozovka v jednej úrovni s koľajami, čo umožní hladký prejazd áut. Výsledok je žiaľ iný, vozovka je v inej úrovni ako koľaje a vzniknuté vlny sťažujú jazdu týmto úsekom,“ vyslovil sa Marián Bunganič, ktorý slovenské železnice požiadal o zaslanie stanoviska, či je technické prevedenie priecestia v Košťanoch urobené podľa noriem.
„Ak tomu tak nie je a došlo k nejakej technickej chybe, chceme vedieť, kedy urobia nápravu súčasného nevyhovujúceho stavu,“ povedal koštiansky starosta.
Všetko je v najlepšom poriadku
Ivana Kapráliková z odboru komunikácie Železníc Slovenskej republiky nám však odpovedala, že koštianske priecestie je po modernej rekonštrukcii vybudované podľa platných noriem a vyhotovené do takej podoby, aká je možná v tomto úseku.
Ako dodala, pri oprave museli železnice rešpektovať priestorové usporiadanie koľají na priecestí a priľahlú pozemnú komunikáciu.
„Priecestie je dvojkoľajné, koľaje sú vedené v oblúku s prevýšením 80 mm. Tým vzniká na vzdialenosti približne 1,5 metra medzi koľajnicovými pásmi nútená zmena pozdĺžneho sklonu cesty. V tomto prípade je vzhľadom na dvojkoľajnosť priecestia nutné pozdĺžny sklon cesty cez priecestie upravovať dvakrát,“ vysvetlila Ivana Kapráliková a doplnila, že podľa noriem, asfaltový kryt cesty nesmie svojou polohou narúšať plynulý a bezpečný prejazd vlakov.
Podľa Kaprálikovej ďalších slov, železnice museli pri rekonštrukcií dbať i na to, aby sa minimalizovala možnosť kontaktu nejakej časti auta s priecestnou konštrukciou. Zjednodušene povedané, aby si vodiči neoškreli spodok auta o koľajnice.
„Na základe aj opätovnej kontroly po vašom podnete konštatujeme, že železničné priecestie je dokončené, plne funkčné, dá sa po ňom bezpečne a plynulo prejsť a vyhovuje všetkým platným normám,“ skonštatovala Ivana Kapráliková, ktorá zároveň odmieta tvrdenia ľudí, že technický stav priecestia spôsobuje zdržanie na cestách.
„Prejazd priecestím je plynulý a jediným obmedzujúcim prvkom je blízkosť križovatky s hlavnou cestou na Martin, čo však je už otázka spôsobu jazdy vodičov,“ uzavrela Kapráliková.