Pondelok, 22. október, 2018 | Meniny má Sergej

Na Liptov zrejme budeme jazdiť cez Korbeľku

Ministerstvo životného prostredia súhlasí s tým, aby sa úsek Turany – Hubová staval vo variante s tunelom Korbeľka. Autá však tadiaľ prejdú najskôr v roku 2026.

Diaľnica by za Turanmi mala odbočiť na Krpeľany a potom sa schovať do tunela.(Zdroj: ROMAN BREZNIAK)

MARTIN. Ministerstvo životného prostredia odsúhlasilo, že väčšia čas diaľničného úseku D1 Turany – Hubová sa skryje do tunelov Korbeľka a Havran. To je posledný výsledok dlhodobého posudzovania rôznych variantov diaľnice, ktorá má spojiť Turiec a Liptov. Záverečné stanovisko rezortu životného prostredia je záväzné pre ministerstvo dopravy, no ešte nie je povolením stavby a nenahrádza stavebné povolenie.

Zatiaľ chýbajú peniaze

„Tunel je optimálnym riešením a v jeho prospech hovorí viacero faktorov. Predstavuje najmenšie riziko zosuvov, vybudovanie tunela je šetrnejšie tak ku krajine, ako i samotnej prírode. Kratšia jazdná trasa znamená menej paliva a nižšiu emisnú záťaž v obciach,“ ponúkol niektoré argumenty pre agentúru SITA hovorca envirorezortu Tomáš Ferenčák.
V dokumente, ktorý ministerstvo životného prostredia schválilo, sa počíta s tým, že úsek sa začne stavať v roku 2021 a ukončenie je plánované na rok 2026.
Národná diaľničná spoločnosť už teraz robí potrebné kroky, aby sa začalo stavať čo najskôr. Kľúčové však bude zabezpečiť približne pol miliardy eur na financovanie investície. Od toho sa bude všetko odvíjať.
„Presný harmonogram jednotlivých krokov bude možné zverejniť až potom, ako padne rozhodnutie o ďalšom financovaní výstavby diaľnic a rýchlostných ciest,“ povedala pre TASR hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.

Článok pokračuje pod video reklamou

Najviac si to odskáču Krpeľany

S budovaním diaľnice cez tunel Korbeľka dlhodobo nesúhlasia v Krpeľanoch. Obec je totiž už teraz poriadne oklieštená. Z jednej

strany ich ohraničuje železnica, z druhej priehrada, z ďalšej umelé koryto Váhu a nová štvorprúdovka tak dedinu prakticky hermeticky uzavrie, čo bude mať veľmi negatívny dosah na jej ďalší rozvoj.
Preto v Krpeľanoch ešte na jeseň minulého roka spísali petíciu, ktorú podpísalo takmer 1 200 ľudí, medzi ktorými boli okrem domácich i obyvatelia Turian, Nolčova, Ratkova a tiež Kraľovian. Z dediny odišlo aj tristo listov adresovaných ministerstvu životného prostredia. Tieto iniciatívy ale, zdá sa, nepomohli.
V piatok zasadalo v Krpeľanoch i obecné zastupiteľstvo a jeho jediným bodom bola stavba diaľnice. Poslanci i vedenie obce sa podrobne oboznámili s rozsiahlym materiálom ministerstva životného prostredia, na ktorého pripomienkovanie majú pätnásť dní.
„Predpokladám, že do štvrtka pripravíme naše stanovisko a potom s ním oboznámime aj verejnosť,“ povedal nám v závere minulého týždňa Jaroslav Kráľ, starosta Krpelian.

Vodné zdroje by mali byť ochránené

Ďalším argumentom, ktorý hovoril v neprospech Korbeľky, bolo ohrozenie vodného zdroja Teplica (Teplička), nachádzajúceho sa v masíve Kopy. Jeho výdatnosť je 40 litrov za sekundu, pričom zatiaľ z neho využíva len 20 litrov. Zásobuje obce Krpeľany, Ratkovo a Šútovo, pričom poslednú spomínanú obec je možné zásobovať len z toho zdroja. Tiež slúži ako náhradný zdroj pre Martin a okolité obce. Obavy o jeho osud verejne deklarovali aj zástupcovia Turčianskej vodárenskej spoločnosti.
Projekt Korbeľky počíta s tým, že tunel povedie nad úrovňou podzemných vôd a dostane celoplošnú izoláciu. To sa napríklad nestalo v prípade prieskumnej štôlne tunela Višňové.
Aj preto z nej pri budovaní začalo vytekať 250 až 300 litrov vody za sekundu, ktoré nikto nevyužíva.
„V prípade tunela Korbeľka sa upravila jeho niveleta, vytiahol sa nad hladinu podzemnej vody, takže ovplyvnenie je minimálne,“ vysvetlil médiám Ján Snopko, vedúci projektant spoločnosti Tarosi, c. c. a pripomenul, že variant s tunelom Rojkov by hladiny podzemnej vody ovplyvnil oveľa viac.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  2. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  3. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  4. Dva rekordy na druhý pokus
  5. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  6. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  8. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  9. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  10. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  1. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  2. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  3. Company´s autumn in the High Tatras
  4. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  5. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  6. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  7. Dva rekordy na druhý pokus
  8. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  9. Objednali ste sa už u zubára? Preventívne ...
  10. Virtuálne sídlo v Bratislave
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 953
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 15 516
  3. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 995
  4. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 9 850
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 763
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 460
  7. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 615
  8. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 483
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 6 908
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 6 155

Téma: Slovenské tunely


Článok je zaradený aj do ďalších tém Diaľnice

Hlavné správy z MY Turiec

Žabokrecké kolo ožilo pod rukami dobrovoľníkov

Starý zanedbaný priestor sa za pár týždňov zmenil na nepoznanie. Bonusom je aj vybudovanie pumptrackovej dráhy pre mladých športovcov.

Objednali ste sa už u zubára? Preventívne ...

Kedy ideme k stomatológovi? Keď už musíme. Bolesť je stále jediným dôvodom, kedy sa odhodláme sadnúť si do zubárskeho kresla.

Železnice na „Dušičky“ posilňujú dopravu

Železničná spoločnosť  Slovensko (ZSSK) pred Sviatkom všetkých svätých a po ňom výrazne posilní dopravu po celom Slovensku.

Andrej Hlinka na panelovej výstave v Matici slovenskej

Panelová výstava o Andrejovi Hlinkovi prišla do druhej matičnej budovy v Martine.

ANKETA: Čo sa vám páči vo vašom meste/obci

V uliciach Martina sme sa pýtali: Čo sa vám páči vo vašom meste / vo vašej obci?

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pardavý: Maďarské tímy? Nie som rád, že sú tu

Asistent trénera Dukly má na maďarské tímy svoj názor.

Univerzita sa sporí s firmou pre internát. Budú sa študenti sťahovať?

Vysokoškoláci sa možno raz vrátia do budovy, ktorá je už roky prázdna.

V Tichej doline našli zvyšky upytliačeného medveďa

Dolinu považujú odborníci za miesto, kde majú medvede u nás najlepšie podmienky. Vedia to aj pytliaci.

Vybrali SME

Už ste čítali?