Streda, 18. júl, 2018 | Meniny má Kamila

Na Liptov zrejme budeme jazdiť cez Korbeľku

Ministerstvo životného prostredia súhlasí s tým, aby sa úsek Turany – Hubová staval vo variante s tunelom Korbeľka. Autá však tadiaľ prejdú najskôr v roku 2026.

Diaľnica by za Turanmi mala odbočiť na Krpeľany a potom sa schovať do tunela.(Zdroj: ROMAN BREZNIAK)

MARTIN. Ministerstvo životného prostredia odsúhlasilo, že väčšia čas diaľničného úseku D1 Turany – Hubová sa skryje do tunelov Korbeľka a Havran. To je posledný výsledok dlhodobého posudzovania rôznych variantov diaľnice, ktorá má spojiť Turiec a Liptov. Záverečné stanovisko rezortu životného prostredia je záväzné pre ministerstvo dopravy, no ešte nie je povolením stavby a nenahrádza stavebné povolenie.

Zatiaľ chýbajú peniaze

„Tunel je optimálnym riešením a v jeho prospech hovorí viacero faktorov. Predstavuje najmenšie riziko zosuvov, vybudovanie tunela je šetrnejšie tak ku krajine, ako i samotnej prírode. Kratšia jazdná trasa znamená menej paliva a nižšiu emisnú záťaž v obciach,“ ponúkol niektoré argumenty pre agentúru SITA hovorca envirorezortu Tomáš Ferenčák.
V dokumente, ktorý ministerstvo životného prostredia schválilo, sa počíta s tým, že úsek sa začne stavať v roku 2021 a ukončenie je plánované na rok 2026.
Národná diaľničná spoločnosť už teraz robí potrebné kroky, aby sa začalo stavať čo najskôr. Kľúčové však bude zabezpečiť približne pol miliardy eur na financovanie investície. Od toho sa bude všetko odvíjať.
„Presný harmonogram jednotlivých krokov bude možné zverejniť až potom, ako padne rozhodnutie o ďalšom financovaní výstavby diaľnic a rýchlostných ciest,“ povedala pre TASR hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.

Článok pokračuje pod video reklamou

Najviac si to odskáču Krpeľany

S budovaním diaľnice cez tunel Korbeľka dlhodobo nesúhlasia v Krpeľanoch. Obec je totiž už teraz poriadne oklieštená. Z jednej

strany ich ohraničuje železnica, z druhej priehrada, z ďalšej umelé koryto Váhu a nová štvorprúdovka tak dedinu prakticky hermeticky uzavrie, čo bude mať veľmi negatívny dosah na jej ďalší rozvoj.
Preto v Krpeľanoch ešte na jeseň minulého roka spísali petíciu, ktorú podpísalo takmer 1 200 ľudí, medzi ktorými boli okrem domácich i obyvatelia Turian, Nolčova, Ratkova a tiež Kraľovian. Z dediny odišlo aj tristo listov adresovaných ministerstvu životného prostredia. Tieto iniciatívy ale, zdá sa, nepomohli.
V piatok zasadalo v Krpeľanoch i obecné zastupiteľstvo a jeho jediným bodom bola stavba diaľnice. Poslanci i vedenie obce sa podrobne oboznámili s rozsiahlym materiálom ministerstva životného prostredia, na ktorého pripomienkovanie majú pätnásť dní.
„Predpokladám, že do štvrtka pripravíme naše stanovisko a potom s ním oboznámime aj verejnosť,“ povedal nám v závere minulého týždňa Jaroslav Kráľ, starosta Krpelian.

Vodné zdroje by mali byť ochránené

Ďalším argumentom, ktorý hovoril v neprospech Korbeľky, bolo ohrozenie vodného zdroja Teplica (Teplička), nachádzajúceho sa v masíve Kopy. Jeho výdatnosť je 40 litrov za sekundu, pričom zatiaľ z neho využíva len 20 litrov. Zásobuje obce Krpeľany, Ratkovo a Šútovo, pričom poslednú spomínanú obec je možné zásobovať len z toho zdroja. Tiež slúži ako náhradný zdroj pre Martin a okolité obce. Obavy o jeho osud verejne deklarovali aj zástupcovia Turčianskej vodárenskej spoločnosti.
Projekt Korbeľky počíta s tým, že tunel povedie nad úrovňou podzemných vôd a dostane celoplošnú izoláciu. To sa napríklad nestalo v prípade prieskumnej štôlne tunela Višňové.
Aj preto z nej pri budovaní začalo vytekať 250 až 300 litrov vody za sekundu, ktoré nikto nevyužíva.
„V prípade tunela Korbeľka sa upravila jeho niveleta, vytiahol sa nad hladinu podzemnej vody, takže ovplyvnenie je minimálne,“ vysvetlil médiám Ján Snopko, vedúci projektant spoločnosti Tarosi, c. c. a pripomenul, že variant s tunelom Rojkov by hladiny podzemnej vody ovplyvnil oveľa viac.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  3. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  10. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 21 538
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 205
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 15 133
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 338
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 697
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 5 012
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 248
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 375
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 214
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 099

Téma: Slovenské tunely


Článok je zaradený aj do ďalších tém Diaľnice

Hlavné správy z MY Turiec

Takto by malo vyzerať martinské aquacentrum

​​​​​​​Jednoduché a čisté riešenie budúceho aquacentra v Martine zaujalo odbornú porotu najviac. Mesto tak má štúdiu, ako by mal vyzerať moderný komplex, ktorý časom nahradí nevyhovujúcu mestskú plaváreň.

Pod dohľadom kamery sú ďalšie turčianske obce

Turčianske obce chcú proti vandalizmu, čiernym skládkam i krádežiam bojovať aj kamerovým systémom. Prehľad tak budú mať tiež o autách jazdiacich dedinou.

Najhoršia cesta v Rakši je už minulosťou

​​​​​​​S kompletnými opravami miestnych komunikácií práve finišujú v Rakši. Veď päťdesiat rokov iba dookola plátali výtlky.

Sviatok vody a včiel sa vydaril

Čas letí. Nedávno sme pozývali na Turčianske medobranie a vodoslávu 2018 a dnes už na toto jedinečné podujatie spomíname. Jedným zo spoluorganizátorov je OO CR Turiec – Kremnicko. Výkonný riaditeľ oblastnej organizácie Dalibor Steindl sa s nami podelil o svoje pocity z priebehu vydareného tretieho ročníka.

Nedeľa mu nezačala najlepšie. A bude ešte horšie

Mladý vodič vypil toľko, že nemal čo vyjsť peši na cestu, nieto sadnúť si za volant.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zomrel známy horský záchranár Rudolf Chalupek

Rodák z Nemiec pri Banskej Bystrici pomohol na horách mnohým ľuďom v ťažkých situáciách. Odišiel do večnosti vo veku nedožitých 35 rokov.

Liptáci majú na námestí starú lanovku z Chopku

Jediným mestom s lanovkou priamo v centre je Liptovský Mikuláš. Okamžite sa z nej stala pútavá atrakcia námestia.

Koše na papier v Martine zamkli, kradlo sa z nich

​​​​​​​Kontajnery na separovanie papiera sa v Martine stali terčom zlodejov. Ich uzamknutie teraz ľuďom trošku komplikuje vhadzovanie kartónov dovnútra, a tak niektoré z košov už našli zničené.

Vybrali SME

Už ste čítali?