Nedeľa, 21. január, 2018 | Meniny má Vincent
Pridajte si svoje mesto

Korbeľke okolie veľmi neverí, na svete už je odvolanie

Po preštudovaní záverečného stanoviska ministerstva životného prostredia, ktoré odporučilo stavať diaľnicu cez tunel Korbeľka, sa tábor, ktorý nesúhlasí s týmto riešením, rozhodol podať rozklad (odvolanie) voči tomuto rozhodnutiu.

Plánovaná trasa diaľnice cez Turiec sa všetkým nepáči.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO: ARCHÍV MY TN)

Prečo nesúhlasíte s rozhodntím stavať úsek Turany-Hubová s tunelom Korbeľka?

JÁN MIŠURA, riaditeľ Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory v Žiline: – Minimálne o sedem rokov sa odloží začiatok výstavby úseku, pretože niektoré parametre v stanovisku ministerstva sú odhadované bez podrobného inžiniersko-geologického a hydrologického prieskumu. Takisto nie sú doplnené ďalšie finančné náklady. Tiež presne nevieme, koľko bude potrebných asfaltových obslužných ciest v Národnom parku Veľká Fatra (v lokalitách Natura 2000). Meškanie spôsobí tiež to, že objem na zemných prácach je minimálne dvakrát vyšší pri variante s tunelom Korbeľka ako pri povrchovom variante.

Vždy sa veľa diskutuje o cenách za diaľničné úseky. Rozdiel medzi variantom s Korbeľkou je o 100 miliónov drahší ako povrchový. Je to veľa?

MIROSLAV BLAHUŠIAK, primátor Turian: – Cena za úsek s tunelom Korbeľka je podhodnotená. Už Jánom Mišurom spomínané objemy prác môžu spôsobiť rozdiel v cenách nie o 10, ale o 30 až 50 percent. Za bývalého ministra Počiatka sa odhadoval variant s tunelom Korbeľka o 183 mil. eur drahší. Nikto nespomína ani 40 mil. eur, ktoré sa už minuli pri výkupe pozemkov a prípravných prácach na povrchovom variante. A to nehovorím o opatreniach na ochranu vôd a náklady na prevádzku a údržbu.

Aké sú medzi variantmi rozdiely v prevádzkových nákladoch?

MIROSLAV BLAHUŠIAK: – Podľa materiálov ministerstva životného prostredia sú náklady na prevádzku a údržbu pri variante s tunelom Korbeľka o 50 percent vyššie. Pre ilustráciu – ide o sumu 79 mil. eur, ktorú zaplatíme všetci z vlastného vrecka. Je to čiastka, ktorá sa môže použiť na inom úseku diaľnice, v školstve či zdravotníctve.

Tábor, ktorý nesúhlasí s výstavbou Korbeľky, často argumentuje tým, že tunel ohrozí zásoby pitnej vody...

JÁN MIŠURA: – Členské štáty EÚ sa legislatívne zaviazali zabrániť zhoršeniu stavu všetkých zásob podzemných vôd. Stojíme si za tým, že plánované kroky ohrozujú zdravie obyvateľov Turca, Liptova, Oravy, ktorí teraz môžu piť kvalitnú vodu bez úpravy z Veľkej Fatry.

Nepresvedčili vás ani navrhnuté kompenzačné opatrenia?

RENÁTA TVAROŽNÁ, občianska aktivistka, jedna z iniciátoriek petície proti výstavbe tunela Korbeľka: – Potreba kompenzačných opatrení potvrdzuje, že výstavba tunela predstavuje riziko. Dokonca v materiáli ministerstva bola pri vode táto možnosť jednoznačne pripustená. Sú tam uvádzané stanoviská bez podrobného hydrologického prieskumu, čo je ďalšia časovaná bomba. Keď vybuchne, zas sa predraží stavba diaľnice. Takisto existuje riziko zníženia kvality vody, ktorú bude treba upravovať. Takže stúpne i jej cena, čo pocítime všetci. My nechceme piť vodu nižšej kvality a hazardovať so zdravím svojich detí. V záverečnom stanovisku sa dokonca hovorí i o možnosti úplnej straty vody.

Nie je argument o ohrozovaní zdravia len zbytočným strašením ľudí?

RENÁTA TVAROŽNÁ: – Nie. Okrem síce pitnej, no potom možno kontaminovanej vody, budú obyvatelia Krpelian, Nolčova a Ratkova vdychovať koncentrované škodlivé plyny oxidov dusíka, oxidu uhoľnatého a ďalších škodlivín, ktoré sa budú podľa plánov v projekte vyfúkavať zo západného portálu do doliny Váhu. Ďalší variant zas plánuje vyfukovať koncentrované splodiny vetracou šachtou do územia Národného parku medzi chránenú faunu a flóru. Limity splodín, ktoré sa v dokumente spomínajú, sú diskutabilné, pretože každý človek má individuálnu citlivosť na spustenie nevyliečiteľnej choroby. Okrem toho k vetracej šachte treba vybudovať prístupové cesty, ktoré navždy narušia prírodu národného parku. Ak to môžem zhrnúť, variant s tunelom Korbeľka je oveľa drahší, zničí zásoby pitnej vody, ohrozuje zdravie ľudí, tiež škodí zvieratám a oveľa neskôr sa postaví.

Na základe čoho tvrdíte, že pri tuneli Korbeľka existuje väčšie riziko oneskorenia dostavby ako pri povrchovom variante?

JÁN MIŠURA: – Veľa zásadných argumentov sme už spomenuli. Takisto minister dopravy Árpád Érsek pre jeden denník povedal, že ak si vyberieme Korbeľku, pôjdeme úplne od nuly.

Nezdržujete svojimi súčasnými krokmi dostavbu diaľnice D1 práve vy?

JÁN MIŠURA: – Keď mimovládky napádali riešenia ministrov dopravy Vážneho, Fígeľa či Počiatka, spôsobili meškanie výstavby o desať rokov. Pritom za ministra Počiatka pri modifikovanom povrchovom variante, mimo zosuvného územia, boli všetky požiadavky Európskej komisie splnené. Teraz tie isté mimovládky zrazu chcú „urýchlenú“ výstavbu variantu s tunelom Korbeľka a my vraj brzdíme výstavbu. Pritom Korbeľka všetko zdrží o ďalších sedem rokov, čo je spolu už sedemnásť. Ich postoj preto považujem za pokrytecký. My sa teraz len staviame za rýchlejšie dokončenie, ochranu vody, zdravia ľudí a tiež efektívnejšieho využitia verejných financií. Už v sedemdesiatych rokoch sa navrhoval povrchový variant, aby sa ochránili veľké zásoby kvalitnej pitnej vody vo Veľkej Fatre. Okrem toho preferovanie Korbeľky ohrozí dokončenie hlavného európskeho koridoru E50/D1 medzi Parížom, Brnom, Prahou, Martinom, Ružomberkom a Ukrajinou.

Ak tomu dobre rozumiem, variant s tunelom Korbeľka podľa vás neprospeje ani štátnemu rozpočtu,ani bežným ľudom či podnikateľom?

MIROSLAV BLAHUŠIAK: - Áno. Tiež je zvláštne, že mimovládne organizácie, ktoré protestovali proti predraženému úseku D4/R7, neprotestujú proti predraženému úseku D1 s tunelom Korbeľka.

Ďalšie články z témy Diaľnice


  1. Opitý vodič prerazil martinský kruháč 948
  2. Len v zlých časoch sa naozaj ukáže, kto za čo stojí 800
  3. Rekonštrukcia mosta v Martine na Ľadovni stála tisíce eur, no aj tak sa nevydarila 449
  4. Na Kľačianskej podkove vynikal Tarzan, podal mimoriadny výkon 343
  5. Rošády pred play off sa postupne rozbiehajú 338
  6. Zmena taktiky sa vyplatila 292
  7. V Dolnej Štubni narazilo auto do cisterny 247
  8. Nový zjazd je už v prevádzke, panelovku práve "prežívame" 213
  9. Vrútocká ŽOS-ka sa spája s Budamar Logistics 199
  10. Vrútky začali nový rok zostra, primátor odvolal viceprimátora 154

Najčítanejšie správy

Turiec

Opitý vodič prerazil martinský kruháč

Šofér z Banskej Bystrice si predminulú noc zrejme neuvedomil, že vchádza na kruhový objazd. Zrejme preto, lebo bol značne opitý. Teraz mu hrozí ročné väzenie.

Len v zlých časoch sa naozaj ukáže, kto za čo stojí

Sedem dní pred štartom druhej hokejovej ligy mal Martin na súpiske dvoch hráčov. Klub sa poďakoval hráčom, ktorí ho v ťažkých časoch nenechali v štichu.

Rekonštrukcia mosta v Martine na Ľadovni stála tisíce eur, no aj tak sa nevydarila

Mesto nedostatky viackrát reklamovalo, no zhotoviteľ ich nechce uznať. Spor zrejme skončí na súde.

Na Kľačianskej podkove vynikal Tarzan, podal mimoriadny výkon

Tradičné podujatie opäť veľkolepo priblížilo stovkám až tisíckam návštevníkom majstrovstvo furmanov i furmaniek.

Rošády pred play off sa postupne rozbiehajú

Na martinskú hokejovú súpisku pribudli nové mená. Všetci hráči, ktorí na Podháj prichádzajú, majú za sebou minimálne prvoligové skúsenosti.

Blízke regióny

Kedy možno auto zaparkovať pred rodinným domom

So zaparkovanými autami na obecných alebo 
krajských cestách majú problém viaceré liptovské obce. Proti sebe stoja ohľaduplnosť a zákon.

Spolupracoval aj s Cameronom. Kysučan Sancho žiari v Hollywoode!

Detstvo prežil na Kysuciach. Martin však svoje sny napĺňa až v ďalekom Los Angeles po boku hollywoodskych celebrít.

Lovecká sezóna sa skončila. Neveľká populácia vlkov v Malej Fatre vyviazla bez ujmy

Na území národného parku Malá Fatra žijú asi len dve malé vlčie svorky.

Čo viete o Oravskom hrade? Otestujte sa

Dominanta Oravy, s prvkami gotiky, renesancie a romantizmu, sa týči na strmom vápencovom brale vo výške 112 metrov nad hladinou rieky Oravy. Čo viete o Oravskom hrade?

Radostný počin dvoch bratov sa zrodil takmer bezodpadovo

Janko a Vladko. Vekový rozdiel im nedoprial veľa spoločných detských hier, dospelosť im dovolila vyhrať sa 
s veľkou ekostavebnicou, dokonca takmer bezodpadovou.

Všetky správy

Prechádzal cez steny, nechal zmiznúť slona. Jeho storočný trik dodnes nerozlúštili

Bol január 1918 a jeden z najznámejších kúzelníkov všetkých čias Harry Houdini predviedol číslo, ktoré je dodnes záhadou. Rovnako ako jeho smrť.

Sagan sa nestane celkovým víťazom Tour Down Under, piatu etapu vyhral Porte

Slovenský cyklista ostal lídrom bodovacej súťaže.

Kuzminová: Presvedčila som sa, že chyba nie je v streleckej forme

Slovenská biatlonistka je bez stresu a vo väčšej pohode. V stíhacích pretekoch skončila jedenásta.

Progresívne Slovensko neprekvapilo, povedie ho Štefunko. Trúfa si na 15 percent

Nové tváre ustanovujúci snem nepriniesol. Slovo na ňom však dostalo viacero známych podporovateľov.

Muži ani len nevedia, ako málo orgazmov majú ich ženy

Význam klitorisu chápu, no medzi pohlaviami je stále veľká orgazmová priepasť.