Utorok, 15. jún, 2021 | Meniny má VítKrížovkyKrížovky

Korbeľke okolie veľmi neverí, na svete už je odvolanie

Po preštudovaní záverečného stanoviska ministerstva životného prostredia, ktoré odporučilo stavať diaľnicu cez tunel Korbeľka, sa tábor, ktorý nesúhlasí s týmto riešením, rozhodol podať rozklad (odvolanie) voči tomuto rozhodnutiu.

Plánovaná trasa diaľnice cez Turiec sa všetkým nepáči.Plánovaná trasa diaľnice cez Turiec sa všetkým nepáči. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO: ARCHÍV MY TN)

Prečo nesúhlasíte s rozhodntím stavať úsek Turany-Hubová s tunelom Korbeľka?

JÁN MIŠURA, riaditeľ Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory v Žiline: – Minimálne o sedem rokov sa odloží začiatok výstavby úseku, pretože niektoré parametre v stanovisku ministerstva sú odhadované bez podrobného inžiniersko-geologického a hydrologického prieskumu. Takisto nie sú doplnené ďalšie finančné náklady. Tiež presne nevieme, koľko bude potrebných asfaltových obslužných ciest v Národnom parku Veľká Fatra (v lokalitách Natura 2000). Meškanie spôsobí tiež to, že objem na zemných prácach je minimálne dvakrát vyšší pri variante s tunelom Korbeľka ako pri povrchovom variante.

Skryť Vypnúť reklamu

Vždy sa veľa diskutuje o cenách za diaľničné úseky. Rozdiel medzi variantom s Korbeľkou je o 100 miliónov drahší ako povrchový. Je to veľa?

MIROSLAV BLAHUŠIAK, primátor Turian: – Cena za úsek s tunelom Korbeľka je podhodnotená. Už Jánom Mišurom spomínané objemy prác môžu spôsobiť rozdiel v cenách nie o 10, ale o 30 až 50 percent. Za bývalého ministra Počiatka sa odhadoval variant s tunelom Korbeľka o 183 mil. eur drahší. Nikto nespomína ani 40 mil. eur, ktoré sa už minuli pri výkupe pozemkov a prípravných prácach na povrchovom variante. A to nehovorím o opatreniach na ochranu vôd a náklady na prevádzku a údržbu.

Aké sú medzi variantmi rozdiely v prevádzkových nákladoch?

MIROSLAV BLAHUŠIAK: – Podľa materiálov ministerstva životného prostredia sú náklady na prevádzku a údržbu pri variante s tunelom Korbeľka o 50 percent vyššie. Pre ilustráciu – ide o sumu 79 mil. eur, ktorú zaplatíme všetci z vlastného vrecka. Je to čiastka, ktorá sa môže použiť na inom úseku diaľnice, v školstve či zdravotníctve.

Skryť Vypnúť reklamu

Tábor, ktorý nesúhlasí s výstavbou Korbeľky, často argumentuje tým, že tunel ohrozí zásoby pitnej vody...

JÁN MIŠURA: – Členské štáty EÚ sa legislatívne zaviazali zabrániť zhoršeniu stavu všetkých zásob podzemných vôd. Stojíme si za tým, že plánované kroky ohrozujú zdravie obyvateľov Turca, Liptova, Oravy, ktorí teraz môžu piť kvalitnú vodu bez úpravy z Veľkej Fatry.

Nepresvedčili vás ani navrhnuté kompenzačné opatrenia?

RENÁTA TVAROŽNÁ, občianska aktivistka, jedna z iniciátoriek petície proti výstavbe tunela Korbeľka: – Potreba kompenzačných opatrení potvrdzuje, že výstavba tunela predstavuje riziko. Dokonca v materiáli ministerstva bola pri vode táto možnosť jednoznačne pripustená. Sú tam uvádzané stanoviská bez podrobného hydrologického prieskumu, čo je ďalšia časovaná bomba. Keď vybuchne, zas sa predraží stavba diaľnice. Takisto existuje riziko zníženia kvality vody, ktorú bude treba upravovať. Takže stúpne i jej cena, čo pocítime všetci. My nechceme piť vodu nižšej kvality a hazardovať so zdravím svojich detí. V záverečnom stanovisku sa dokonca hovorí i o možnosti úplnej straty vody.

Skryť Vypnúť reklamu

Nie je argument o ohrozovaní zdravia len zbytočným strašením ľudí?

RENÁTA TVAROŽNÁ: – Nie. Okrem síce pitnej, no potom možno kontaminovanej vody, budú obyvatelia Krpelian, Nolčova a Ratkova vdychovať koncentrované škodlivé plyny oxidov dusíka, oxidu uhoľnatého a ďalších škodlivín, ktoré sa budú podľa plánov v projekte vyfúkavať zo západného portálu do doliny Váhu. Ďalší variant zas plánuje vyfukovať koncentrované splodiny vetracou šachtou do územia Národného parku medzi chránenú faunu a flóru. Limity splodín, ktoré sa v dokumente spomínajú, sú diskutabilné, pretože každý človek má individuálnu citlivosť na spustenie nevyliečiteľnej choroby. Okrem toho k vetracej šachte treba vybudovať prístupové cesty, ktoré navždy narušia prírodu národného parku. Ak to môžem zhrnúť, variant s tunelom Korbeľka je oveľa drahší, zničí zásoby pitnej vody, ohrozuje zdravie ľudí, tiež škodí zvieratám a oveľa neskôr sa postaví.

Na základe čoho tvrdíte, že pri tuneli Korbeľka existuje väčšie riziko oneskorenia dostavby ako pri povrchovom variante?

JÁN MIŠURA: – Veľa zásadných argumentov sme už spomenuli. Takisto minister dopravy Árpád Érsek pre jeden denník povedal, že ak si vyberieme Korbeľku, pôjdeme úplne od nuly.

Nezdržujete svojimi súčasnými krokmi dostavbu diaľnice D1 práve vy?

JÁN MIŠURA: – Keď mimovládky napádali riešenia ministrov dopravy Vážneho, Fígeľa či Počiatka, spôsobili meškanie výstavby o desať rokov. Pritom za ministra Počiatka pri modifikovanom povrchovom variante, mimo zosuvného územia, boli všetky požiadavky Európskej komisie splnené. Teraz tie isté mimovládky zrazu chcú „urýchlenú“ výstavbu variantu s tunelom Korbeľka a my vraj brzdíme výstavbu. Pritom Korbeľka všetko zdrží o ďalších sedem rokov, čo je spolu už sedemnásť. Ich postoj preto považujem za pokrytecký. My sa teraz len staviame za rýchlejšie dokončenie, ochranu vody, zdravia ľudí a tiež efektívnejšieho využitia verejných financií. Už v sedemdesiatych rokoch sa navrhoval povrchový variant, aby sa ochránili veľké zásoby kvalitnej pitnej vody vo Veľkej Fatre. Okrem toho preferovanie Korbeľky ohrozí dokončenie hlavného európskeho koridoru E50/D1 medzi Parížom, Brnom, Prahou, Martinom, Ružomberkom a Ukrajinou.

Ak tomu dobre rozumiem, variant s tunelom Korbeľka podľa vás neprospeje ani štátnemu rozpočtu,ani bežným ľudom či podnikateľom?

MIROSLAV BLAHUŠIAK: - Áno. Tiež je zvláštne, že mimovládne organizácie, ktoré protestovali proti predraženému úseku D4/R7, neprotestujú proti predraženému úseku D1 s tunelom Korbeľka.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa mení dynamika firiem?
  2. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  3. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  4. Po Slovensku na motorke
  5. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  7. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Po Slovensku na motorke
  2. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  3. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  4. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  5. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  6. Behind every successful business lies a set of skilled people
  7. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  8. Ako sa mení dynamika firiem?
  9. Hudbou proti holorubom.
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 20 144
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 12 521
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 11 399
  4. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 9 750
  5. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 9 645
  6. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 418
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 314
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 292
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 610
  10. Slovensko v operácii Barbarossa 4 353
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Pozrite si MY športujeme.


3 h
Slovenské komorné divadlo v Martine minulý piatok uviedlo premiéru novej inscenácie D1 (pracovný názov).

Slovenské komorné divadlo v Martine minulý piatok uviedlo premiéru novej inscenácie D1 (pracovný názov). Téma, ktorá pichľavo rezonuje v nejednom Slovákovi, sa na javisku premieňa z politického kabaretu na miestami až ironicky dojímavú esej.


3 h
V utorok začne v Martine Slovesná jar, potrvá do štvrtka.

Tri dni bude trvať najstarší literárny festival na Slovensku


14 h
Návštevníci sa môžu potešiť pohľadom na dychberúce fotografické snímky turčianskeho fotografa Gustáva Hegedüša v netradičnom spojení poézie z pera Ondreja Nagaja.

V Galérii Mikuláša Galandu v Turčianskych Tepliciach prebieha ešte do zajtra výnimočná výstava projektu V lese.


18 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Bol by to prvý prípad na Slovensku, kedy medveď zabil človeka.


19 h

Jozef Morgoš taký úspech nečakal.


14. jún

Polícia považuje križovatku za neuralgický bod. Župan nepodpísal kolaudačné rozhodnutie.


14. jún

Sprievodný program má trvať štyri hodiny. Ľudia si budú môcť vlastnoručne vyrobiť odznak s logom.


13. jún

Už ste čítali?