Streda, 23. máj, 2018 | Meniny má Želmíra
Pridajte si svoje mesto

Bez energie od priateľov a divákov by to nešlo

V sobotu na Jána pred polnocou sa skončil martinský festival divadelného dotýkania a spájania. Aký bol práve zavŕšený ročník, sa pýtame jedného z organizačne vyťažených a permanentne všadeprítomných členov festivalového tímu Róberta Mankoveckého.

Róbert Mankovecký (s mikrofónom) na jednom z početných diváckych hodnotení inscenácií. (Zdroj: Braňo Konečný)

Aký teda bol trinásty dotykový z pohľadu priameho účastníka a spoluorganizátora všetkých doterajších ročníkov?

- Trinásty ročník festivalu bol takmer bezproblémový. Neodohrali sme iba jedno divadelné predstavenie, aj to mimo hlavného programu. Nepricestovalo bratislavské študentské divadlo LAB VŠMU pre nešťastný úraz protagonistu v predvečer vystúpenia v Národnom dome. Pohotovo sme tento neplánovaný výpadok nahradili martinskou komédiou Hráči. Všetky ostatné predstavenia v hlavnom, detskom, aj sprievodnom programe sme zrealizovali bez akýchkoľvek komplikácií. V tomto roku k nám bolo mimoriadne milosrdné tiež počasie počas celého týždňa, takže aj na Divadelnom námestí prebehlo všetko tak, ako sme to naplánovali.

Článok pokračuje pod video reklamou

V organizme festivalového diania Dotykov ste prítomný v troj – a viacjedinej úlohe - ako spoluautor programovej skladby, moderátor rozhovorov s divákmi a tvorcami po predstaveniach a v neposlednom rade ako aktívny tvorca hudby do „účinkujúcich“ inscenácií (aktuálne domáca Vojna nemá ženskú tvár a Eugen Onegin prešovského DJZ, obe v réžii M. Pecka). Aké zmeny vo vývoji organizácie a každoročnej účasti divadiel a divadelníkov vnímate v priebehu rokov? V čom je festival iný v práve zavŕšenom aktuálnom ročníku oproti tým pri svojom vzniku?

- Na začiatku sme museli vysvetľovať, čo sa to v tom Martine vlastne deje. Keď som na prvom ročníku sprostredkoval televízny rozhovor s významným protagonistom Slovenského národného divadla, v tom čase aj jeho generálnym riaditeľom, po položení prvej otázky ma zastavil. Prišiel ku mne a spýtal sa ma: Robo, a čo to tu je za akciu? Vysvetlil som mu, že je to prvý ročník festivalu slovenských divadiel s názvom Dotyky a spojenia. Potom už rozhovor bez problémov dokončil. Myslím, že v ňom dokonca hovoril niečo o potrebe dotýkania a spájania sa v divadle. Dnes by mi už podobnú otázku žiaden divadelný riaditeľ nepoložil. Z festivalu sa stala prestížna záležitosť a azda všetci divadelníci už berú Dotyky ako samozrejmosť, aj dotyčný Dušan Jamrich.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Keď je „búda“ plná, to sú pre divadlo vynikajúce časy

V hľadiskách Národného domu aj Štúdia SKD bolo cítiť počas festivalu spontánny záujem platiaceho domáceho diváka a popri tom naozaj enormný záujem martinských študentov – stredoškolákov. Tí si poctivo počkali v dlhom rade na svoje miestečko v hľadisku - na schodíku či na balkóne. Čím si vysvetľujete taký spontánny a srdečný záujem o divadlo? Aký je to fenomén – prebudená návštevnosť na všetkých predstaveniach hlavného i pestrej ponuky výberového programu Dotykov...?

- Nehovoril by som o prebudenej návštevnosti. V Martine sa do divadla chodí po celý rok. Nepoznám mesto na Slovensku, kde by bol pomer návštevnosti k počtu obyvateľov taký vysoký ako v Martine. Aj počas sezóny je väčšina našich predstavení vypredaná. Dotyky a spojenia sú vyvrcholením sezóny, na ten obrovský záujem sme si už zvykli, a aj nás to pochopiteľne veľmi teší.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Dotyky a spojenia - zrkadlo sezóny

Čo považujete osobne i v tíme ľudí okolo organizácie festivalu za príjemné a potešujúce a najmä - odkiaľ beriete energiu nepoľaviť pri riešení veľkých i drobnejších festivalových úloh? Čo vás ako organizátorov najviac nabíja, čo je vaša povzbudzujúca spätná väzba počas náročných festivalových dní a nocí?

- Tých šesť festivalových dní je len vyvrcholením práce, ktorá začína v septembri. Môj obvyklý festivalový režim začína o deviatej ráno poradou a končí o druhej po polnoci, s polhodinovou prestávkou na obed, aj to nie vždy. Musím absolvovať všetky kritické platformy, realizujem nahrávku a life stream, uvádzam predstavenia, a tak musím záväzne všetky vidieť, pretože po predstaveniach moderujem diskusie. Bolo by trápne, keby sa na predstavení niečo stalo a ja by som o tom nevedel... Energiu dodávajú diváci, kolegovia a priatelia. Mnohých z nich vidím po roku. A je to samozrejme atmosféra festivalu, horúce večery na námestí, rozhovory o divadle, umení, kultúre, spoločnosti, politike...

Na zásadnú bilanciu trinásteho ročníka Dotykov a spojení je v tejto chvíli možno ešte trocha priskoro. No príprava na nasledujúci ročník sa v divadle začína takmer okamžite po skončení festivalu. Máte už dnes myšlienky, nápady, postrehy, zámery o tom, kam ešte sa dá posunúť programová divadelná či všeobecne spoločenská štruktúra festivalu?

- Prípravu nového ročníka začíname hodnotením. Pomenúvame chyby a problémy, ktoré sme museli riešiť a hľadáme možnosti, ako im zabrániť v nasledujúcom pripravovanom ročníku. Našťastie však nejde o nič veľké, diváci a návštevníci by si ani nemali nič všimnúť. Problémy sa týkajú predovšetkým prenosu inscenácie z javísk vlastných divadiel do našich pomerov. Technické možnosti našej scény sú dané a nie vždy je zvolené riešenie ideálne.

Na čoraz navštevovanejšej a živej Kritickej platforme – odbornej aj kontaktovej reflexii a pomenovaní prítomných inscenácií - sa objavilo zaradenie hodnotenia celej divadelnej sezóny na Slovensku po prvý raz. Bola táto novinka práve v tomto ročníku zámerom? Bude mať podobné „O sezóne po sezóne“ na festivale pokračovanie?

- Máme nádej, že bude mať pokračovanie aj v budúcich ročníkoch a veríme, že z toho vznikne tradícia. Pri trinástke to bol taký prvý nástrel. Osobne by som privítal obšírnejšiu a predovšetkým konkrétnejšiu formu hodnotenia celoslovenskej divadelnej sezóny.

VIZITKA

Róbert Mankovecký je člen súboru Slovenského komorného divadla v Martine ako jeho kmeňový dramaturg od roku 1991. Autorsky sa tiež podpisuje pod výraznú a oceňovanú scénickú hudbu do inscenácií domovského divadla: Dosky 2007 za najlepšiu scénickú hudbu sezóny 2006/2007 k inscenácii Štúrovci (koncert zrušený) – spoluautor s Milom Kráľom a Ondrejom Kovaľom, Cena Slnko v sieti 2008 za najlepšiu hudbu k filmu Muzika. Komponuje hudbu k TV filmom, pre 42 televíznych inscenácií a 30 rozhlasových hier... Pravidelne spolupracuje s divadlami na Slovensku (DJZ Prešov, DAD Prešov, MD Žilina, BDNR Banská Bystrica...) a v zahraničí (Varšava, Bialystok, Opole, Bielsko-Biala, Lublin - Poľsko, Česká republika (Pardubice, Hradec Králové, Olomouc, Ostrava)... V aktuálnom repertoári martinského SKD sa na oboch javiskách v dramaturgii R. Mankoveckého a s jeho autorskou hudbou hrajú inscenácie 1 + 1 = 3, Kumšt, www.narodnycintorin.sk 1. - 5. časť, Kontrabas, Výkriky bez ozveny, Frankenstein (moje svedomie), Meštiaci, Hráči, Vojna nemá ženskú tvár, Traja veteráni a Úklady a láska. Robo Mankovecký patrí k zakladajúcim divadelníkom martinského festivalu divadiel na Slovensku Dotyky a spojenia.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.


  1. Nový latino hit Drozďa a Demexa má poriadne vábivý videoklip 612
  2. Bude mať križovatka pod Bystričkou semafor? 610
  3. Sučany budú niekoľko hodín bez prúdu 430
  4. V sučianskych závodoch budú dvere otvorené 271
  5. Vodné mlyny vedia v Gaderi pohladiť dušu, ale i privábiť vandalov 226
  6. Košice potrebovali hráča, akým je Galamboš 220
  7. V Martine premietnu dokument k vzniku strojární 157
  8. Martinskí obuvníci vyrábajú topánky už dvadsať rokov 156
  9. Zdanlivo hluché ženy drankajú od Martinčanov peniaze na falošnú zbierku 134
  10. Hokejbalové finále sa bude hrať na plný počet zápasov 122

Najčítanejšie správy

Turiec

Nový latino hit Drozďa a Demexa má poriadne vábivý videoklip

​​​​​​​Martinskí producenti Drozďo a Demex spolu s charizmatickým kubánskym latino spevákom Eusebiom predstavujú ako predzvesť horúceho leta 2018 svoj nový song. Nakrúcali v Žiline, ale i na lipoveckých jazierkach.

Bude mať križovatka pod Bystričkou semafor?

Nebezpečnou križovatkou pod Bystričkou, ktorá je nočnou morou každého vodiča, sa budú zaoberať opäť aj martinskí poslanci.

Sučany budú niekoľko hodín bez prúdu

Stredoslovenská distribučná (SSD) naplánovala odstávku prúdu v Sučanoch kvôli oprave vedenia vysokého napätia.

V sučianskych závodoch budú dvere otvorené

​​​​​​​Už túto sobotu otvoria verejnosti svoje brány tri firmy zo sučianskej priemyselnej zóny. V jednej z nich bude i pútavý sprievodný program pre deti.

Vodné mlyny vedia v Gaderi pohladiť dušu, ale i privábiť vandalov

​​​​​​​Jedinečná sieť vodných mlynov na potoku v Gaderskej doline púta pohľady okoloidúcich. Ich autorom je zručný senior, ktorý doma v dielni vytvára tieto nevšedné diela ozvláštnené o rozprávkové postavy.

Blízke regióny

Nezvestného Tibora našli v Oravskej priehrade

Mladík zo Zákamenného neprišiel domov z pivného festivalu, jeho telo našli po trojdňovom pátraní.

Mladého muža našli mŕtveho

Mladíka, 17-ročného Tibora, naposledy videli na pivnom festivale.

Nezvestného mladého Zákamenčana hľadali na súši aj vo vode

Desiatky dobrovoľníkov aj profesionálov už druhý deň pátrajú po 17-ročném Tiborovi, ktorý sa domov nevrátil z Pivného festivalu.

FOTO: Štadión MŠK Žilina patril v utorok večer hviezdam

Z jedinečného futbalového stretnutia sa tešili nielen fanúšikovia, ale i samotní hráči.

Strečno padá. Bralo sa bude opäť sanovať

Vláda bude rozhodovať o vybudovaní galérie.

Všetky správy

Prieskum AKO: Smeru sa nedarí zvrátiť pokles, nové strany výraznejšie nestúpli

Agentúra robila prieskum po ohlásení prezidenta Andreja Kisku, že nebude opätovne kandidovať.

Na východe je veselo. Len dokedy

Kalkulačka rozhodla. V Košiciach prídu o slovenské zápasy tisíce fanúšikov.