TURČIANSKA ŠTIAVNIČKA. Oživili časť histórie obce. V Turčianskej Štiavničke si trvalou zaujímavou expozíciou pripomenuli sté výročie vybudovania malej lesnej železnice.
Vozila aj robotníkov
Uprostred dediny tak stojí replika jednej z mašiniek, ktorá tadiaľto jazdila.
GÉBUSKA V ŠTIAVNIČKE
Dieslová lokomotíva BN 30, tzv. Gébuska je pokračovaním známych nemeckých predvojnových lokomotív pre poľné dráhy rady MD2 firmy Orenstein & Koppel. Výroba bola z bombardovaného Nemecka prevedená do Vysočian počas druhej svetovej vojny. V roku 1951 bola lokomotíva vyskladnená z výroby pre bývalú animálnu železnicu v Smoleniciach, kde vozy ťahali kone po koľajniciach. Po skončení prevádzky v Smoleniciach bola v roku 1956 dodaná na lesnú úzkokoľajnú železnicu Sučany – Struháreň. Táto dvojnápravová dieslová lokomotíva, ktorú všetci poznali pod názvom Gébuska získala domovskú stanicu Haic Správy štátnych lesov Turčianska Štiavnička. Gébuska BN 30 utiahla zo Struhárne najviac tri páry oplenových podvozkov. Drevo prestala zvážať z doliny v roku 1962. Do roku 1965 bola ešte v Turčianskej Štiavničke, avšak už natrvalo zavretá v Haici. V tej dobe demontovali i trať lesnej železnice. Gébuska potom previezli do Ľubochne a tam bola do roku 1966 až do samotného skončenia prevádzky v Ľubochni. O ďalšom osude tejto lokomotívy sa už ďalej nevie.
Od polovice 20. storočia sa nové trate lesných železníc už nebudovali a postupne sa začali prejavovať ich nedostatky a zlý technický stav, ktorý si vyžadoval väčšie investície. S rozvojom nákladnej automobilovej dopravy po druhej svetovej vojne vznikla výrazná konkurencia lesným železniciam. Cena pohonných hmôt bola vtedy veľmi nízka, čo bolo v prospech nákladnej dopravy. To spôsobovalo plošnú likvidácia lesných železníc.
„V roku 1917 dal gróf Révai postaviť za pomoci ruských zajatcov malú lesnú železničku, ktorá viedla z Révaiovskej doliny cez Sklabinský Podzámok, Turčiansku Štiavničku až do Sučian. Slúžila na zvážanie dreva na pílu, ale aj na prevoz lesných robotníkov,“ vysvetľuje Peter Očka starosta Turčianskej Štiavničky.
Ako ďalej hovorí, v tomto úseku postupne jazdili štyri mašinky, a to tri parné a jedna na dieslový pohon. Posledná dieslová „Gébuska“ fungovala do roku 1965, kedy sa prevádzka železničky skončila.
Pripomienka dávnych časov
Obec si dala vyhotoviť šikovným majstrom presnú repliku v pomere 1:1 práve poslednej dieslovej mašinky. Tá stojí neďaleko obecného úradu. V malej budove bývalej družstevnej váhy sa zas nachádza pútavá expozícia. Na dobových fotografiách a mnohých textoch je vo vnútri zaznamenané obdobie, keď ešte mašinky boli v plnej prevádzke a vozili drevo aj cez Turčiansku Štiavničku.
„Týmto chceme pripomenúť časť histórie nielen našej obce, ale aj Sklabinského Podzámku. Expozíciu sa určite oplatí vidieť, lebo malé lesné železničky neboli v každej obci. Aj cykloturisti, ktorí prechádzajú Turčianskou Štiavničkou môžu mať pri mašinke s expozíciou príjemnú zastávku,“ dodáva Peter Očka.