Pod Strečnom je takmer meter štrku. Začínajú odstraňovať nestabilnú skalu

Práce pod Strečnom, ktoré dali stopku doprave z Turca smerom na západ popod hradné bralo, potrvajú maximálne dva týždne.

Pod bralo navozili takmer meter štrku.Pod bralo navozili takmer meter štrku. (Zdroj: TASR)

MARTIN. Keď sa v sobotu 24. júna počas uzávierky cesty z hradného brala pri Strečne odlomil blok hornín, na úradoch zavládlo znepokojenie. Kus skaly sa odtrhol zo steny na mieste, ktoré sa aktuálne nesanuje.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na bralo opäť vyliezli geológovia. Počas trojdňového skúmania zistili, že situácia je vážna. Vo výške 58 až 66 metrov priamo nad najfrekventovanejšou cestou prvej triedy na Slovensku našli širokú trhlinu, ktorá oddeľuje od steny asi osem metrov vysoký skalný blok.

„Roztvorenie činí 10 až 20 centimetrov, puklina je úplne bez výplne a je priebežná na asi 1,5 metroch. Kritická porucha vyčleňuje blok s objemom 38 metrov kubických, rozvoľnené bloky v hornej časti majú objem ďalších asi 10 metrov kubických,“ napísali v správe experti zo spoločnosti SG Geotechnika.

SkryťVypnúť reklamu

Dodávajú, že oddelené horniny vážia asi 120 ton. Na cestu by v prípade uvoľnenia padali úlomky rýchlosťou 30 až 35 metrov za sekundu.

„Riziko náhleho kolapsu a zrútenia celého bloku neustále narastá a bude sa zvyšovať. Vzhľadom na intenzitu premávky na ohrozenej komunikácii je riziko ohrozenia života a zdravia vysoké a stále narastajúce. K sanácii je nutné pristúpiť bezodkladne,“ varovali geotechnici.

Štrkový vankúš

Po upozornení sa úrady rozhodli cestu pod hradom Strečno úplne uzavrieť. Dohodli sa na tom v piatok na zasadnutí krízového štábu. Obec Strečno, v katastri ktorej sa skalná stena i cesta nachádza, vyhlásila mimoriadny stav. Cestu uzatvorili v nedeľu 16. júla.

Podľa slov starostu Strečna Dušana Štadániho začali na cestu prvej triedy ešte v nedeľu navážať štrky do výšky tri štvrte metra.

SkryťVypnúť reklamu

„Dostal som informáciu, že štrky už sú aktuálne navezené, slúžia ako tlmiace vankúše. Ak by spadla skala, nedôjde k deštrukcii vozovky.“

Hneď potom začali horolezci pracovať na odstránení skalného bloku. „Má sa to riešiť rozťažnými cementami, chemickou cestou, nie odstrelom,“ priblížil technológiu starosta.

Ako pre TASR potvrdil projektový manažér pri sanáciách na brale Strečno Branislav Prelovský, pracovníci ihneď začali so zaisťovacími prácami. Aby ochránili vozovku pred padajúcimi skalami, pod skalný blok, ktorý je potrebné odstrániť, naviezli vrstvu štrku. Bočné zábrany zas zamedzia pádu skál do Váhu. "Horolezci začnú s deštrukciou hneď, ako to bude možné, blok však musia odstrániť ručne," ozrejmil Prelovský.

Pripomenul, že v tejto chvíli ešte nevedia, ako skalné bralo na práce zareaguje. Existuje niekoľko alternatív. "Jednou možnosťou je, že keď do toho začneme zasahovať, celé to pôjde dole naraz. To by sme veľmi neradi. Ani druhý extrémny prípad nie je veľmi pozitívny, že to zase pôjde veľmi ťažko. Dúfame, že sa nám bude dariť odťažovať to po častiach. Netrúfam si však časovo odhadnúť, ako dlho nám to bude trvať," skonštatoval projektový manažér.

SkryťVypnúť reklamu

Kedy budú popod „nový“ hrad vodiči opäť prechádzať, nie je ešte isté. Predpokladá sa úplne uzavretie dôležitej spojnice maximálne až do 30. júla 2017. „Geológovia hovoria o týždni prác, ale nechávajú si rezervu,“ oznámil Štadáni.

Do Kie mimoriadnymi vlakmi

Uzávierka Strečna narobila problémy automobilke Kia Motors Slovakia. Zamestnancov z Turca vozí do práce vlakmi. „Takmer tisíc zamestnancov dochádza k nám práve z regiónu Turiec. Aj napriek tomu sa nám však podarilo spustiť výrobu na nedeľnej nočnej zmene i pondelkovej rannej podľa plánu,“ informoval hovorca spoločnosti Jozef Bačé.

„Zamestnancov Kie autobusmi privezú do Vrútok, kde prestúpia na vlak, odvezú sa do Varína, a tam opäť presadnú do autobusov.

„So ŽSR sme dohodli rovnaký postup aj pre zvyšok tohto týždňa, pričom mimoriadne vlaky budú vypravené ku všetkým pracovným zmenám. Náklady na vlaky hradí v plnej miere spoločnosť Kia Motors Slovakia,“ dodáva hovorca.

Prečítajte si tiež: Uzávera pod Strečnom zmení odchody cyklobusov do Turca Čítajte 

Pôvodný projekt ukončia aj s dopravou

Súčasné problémy robí skala v inej časti brala, ako je miesto pôvodných sanačných prác. Tie sa začali 12. novembra 2016 počas čiastočnej alebo úplnej uzávierky cesty I/18. Stavebne ju zabezpečuje spoločnosť ARCADIS CZ.

Doprava sa z cesty pod Strečnom z väčšej časti presunula na druhú stranu Malej Fatry. Osobná doprava je počas letnej sezóny presmerovaná cez turisticky exponovanú Terchovú.

Pre ťažkú nákladnú dopravu určili úradníci komplikovanú obchádzkovú trasu od križovatky Chocholná na diaľnici D1 pri Trenčíne, odkiaľ budú vozidlá pokračovať cez Bánovce nad Bebravou, Prievidzu a Nitrianske Pravno do Martina.

Stavebné práce pôvodného projektu majú byť podľa hovorcu rezortu životného prostredia Tomáša Ferenčáka na základe dodatku ku zmluve vykonané do konca septembra. Doprava by už nemala byť obmedzená úplne. Dopravný režim bude fungovať na zúženej vozovke tak, ako na začiatku prázdnin.

Cesta pod Strečnom

Pozrite si tiež články z hlavnej témy  Cesta pod Strečnom  na domov.sme.sk
Súvisiace témy: Strečno
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis
  2. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  3. Učebnica TATRA SCOOL priblíži deťom svet peňazí modernou formou
  4. Chcete investovať? Začína sa predaj dlhopisov pre Istropolis
  5. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  6. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  7. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou
  8. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  1. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  2. Učebnica TATRA SCOOL priblíži deťom svet peňazí modernou formou
  3. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  4. LESY SR otvorili predajňu Lesnícke pochúťky
  5. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  6. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou
  7. Bratislava Design Week 2025: Internát sa mení na kreatívny hub
  8. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis
  1. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 29 365
  2. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 25 341
  3. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 11 200
  4. Ľuboš Fellner otvorene 8 098
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 6 259
  6. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 4 334
  7. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 4 221
  8. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou 3 693
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (19. - 25.9.1925)
  2. Ján Komrska: Štít Wetterhorn, Colorado
  3. Dávid Polák: Izrael, Západný breh a medzinárodné právo. Časť 4.
  4. Martin Fronk: Kam chodila Sisi pešo?
  5. Ernest Klotton: Emocionálna spoveď o bolesti, ktorú nikto nechce zažiť
  6. Irena Šimuneková: Skrytý klenot Veľkej Fatry - Čutkovská dolina
  7. Rastislav Puchala: Lacko Fantóci konsoliduje
  8. Miroslav Ferkl: Človek Martin. 
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 104 628
  2. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 22 378
  3. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 20 198
  4. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím 8 410
  5. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny. 6 767
  6. Ivan Mlynár: Čurillovci sú v domácom väzení, pretože Ficovi a Šutaj Eštokovi nejde matematika. 6 417
  7. Radoslav Záhumenský: Celé Slovensko v mini verzii? Park, kde prejdete celé Slovensko za pár minút! 5 448
  8. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli... 4 853
  1. Radko Mačuha: Osobná skúsenosť s Róbertom Ficom.
  2. Jana Čavojská: Obed pre 500 nezlomných obyvateľov Charkiva
  3. Dušan Koniar: Ako vystúpiť z Európskej Únie v troch krokoch
  4. Marcel Rebro: Od Leningradu k Ukrajine: blokády, hlad a lož ako ruská tradícia
  5. Věra Tepličková: Demokrati sociálni a ich nápad genitálny
  6. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny.
  7. Marcel Rebro: Ak sa má uzdraviť dieťa, potrebuje zdravú mamu
  8. Věra Tepličková: Pravdepodobná reakcia Smeru na vylúčenie z PES alebo Načo mi je perie?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Atraktívne preteky napíšu už šiestu kapitolu.

MTB Eliminator v Turčianskych Tepliciach má tento rok štatút slovenského a českého šampionátu.


Tlačová konferencia ZSSK pri príležitosti predstavenia preventívnej kampane Pomoc prichádza vlakom.

Po novom cestujúci priamo vo vlaku nájdu telefónne číslo, ktoré môže v krízovej chvíli znamenať rozdiel medzi životom a smrťou.


Štvrtkový program bude v tradičnom folklórnom štýle.

Budú aj retro drinky a retro menu.


V diskusii rozoberieme, v ktorých krajinách západného Balkánu a Východného susedstva realizujú slovenské organizácie svoje projekty.


Už ste čítali?