Pod Strečnom je takmer meter štrku. Začínajú odstraňovať nestabilnú skalu

Práce pod Strečnom, ktoré dali stopku doprave z Turca smerom na západ popod hradné bralo, potrvajú maximálne dva týždne.

Pod bralo navozili takmer meter štrku.Pod bralo navozili takmer meter štrku. (Zdroj: TASR)

MARTIN. Keď sa v sobotu 24. júna počas uzávierky cesty z hradného brala pri Strečne odlomil blok hornín, na úradoch zavládlo znepokojenie. Kus skaly sa odtrhol zo steny na mieste, ktoré sa aktuálne nesanuje.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na bralo opäť vyliezli geológovia. Počas trojdňového skúmania zistili, že situácia je vážna. Vo výške 58 až 66 metrov priamo nad najfrekventovanejšou cestou prvej triedy na Slovensku našli širokú trhlinu, ktorá oddeľuje od steny asi osem metrov vysoký skalný blok.

„Roztvorenie činí 10 až 20 centimetrov, puklina je úplne bez výplne a je priebežná na asi 1,5 metroch. Kritická porucha vyčleňuje blok s objemom 38 metrov kubických, rozvoľnené bloky v hornej časti majú objem ďalších asi 10 metrov kubických,“ napísali v správe experti zo spoločnosti SG Geotechnika.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Dodávajú, že oddelené horniny vážia asi 120 ton. Na cestu by v prípade uvoľnenia padali úlomky rýchlosťou 30 až 35 metrov za sekundu.

„Riziko náhleho kolapsu a zrútenia celého bloku neustále narastá a bude sa zvyšovať. Vzhľadom na intenzitu premávky na ohrozenej komunikácii je riziko ohrozenia života a zdravia vysoké a stále narastajúce. K sanácii je nutné pristúpiť bezodkladne,“ varovali geotechnici.

Štrkový vankúš

Po upozornení sa úrady rozhodli cestu pod hradom Strečno úplne uzavrieť. Dohodli sa na tom v piatok na zasadnutí krízového štábu. Obec Strečno, v katastri ktorej sa skalná stena i cesta nachádza, vyhlásila mimoriadny stav. Cestu uzatvorili v nedeľu 16. júla.

Podľa slov starostu Strečna Dušana Štadániho začali na cestu prvej triedy ešte v nedeľu navážať štrky do výšky tri štvrte metra.

SkryťVypnúť reklamu

„Dostal som informáciu, že štrky už sú aktuálne navezené, slúžia ako tlmiace vankúše. Ak by spadla skala, nedôjde k deštrukcii vozovky.“

Hneď potom začali horolezci pracovať na odstránení skalného bloku. „Má sa to riešiť rozťažnými cementami, chemickou cestou, nie odstrelom,“ priblížil technológiu starosta.

Ako pre TASR potvrdil projektový manažér pri sanáciách na brale Strečno Branislav Prelovský, pracovníci ihneď začali so zaisťovacími prácami. Aby ochránili vozovku pred padajúcimi skalami, pod skalný blok, ktorý je potrebné odstrániť, naviezli vrstvu štrku. Bočné zábrany zas zamedzia pádu skál do Váhu. "Horolezci začnú s deštrukciou hneď, ako to bude možné, blok však musia odstrániť ručne," ozrejmil Prelovský.

Pripomenul, že v tejto chvíli ešte nevedia, ako skalné bralo na práce zareaguje. Existuje niekoľko alternatív. "Jednou možnosťou je, že keď do toho začneme zasahovať, celé to pôjde dole naraz. To by sme veľmi neradi. Ani druhý extrémny prípad nie je veľmi pozitívny, že to zase pôjde veľmi ťažko. Dúfame, že sa nám bude dariť odťažovať to po častiach. Netrúfam si však časovo odhadnúť, ako dlho nám to bude trvať," skonštatoval projektový manažér.

SkryťVypnúť reklamu

Kedy budú popod „nový“ hrad vodiči opäť prechádzať, nie je ešte isté. Predpokladá sa úplne uzavretie dôležitej spojnice maximálne až do 30. júla 2017. „Geológovia hovoria o týždni prác, ale nechávajú si rezervu,“ oznámil Štadáni.

Do Kie mimoriadnymi vlakmi

Uzávierka Strečna narobila problémy automobilke Kia Motors Slovakia. Zamestnancov z Turca vozí do práce vlakmi. „Takmer tisíc zamestnancov dochádza k nám práve z regiónu Turiec. Aj napriek tomu sa nám však podarilo spustiť výrobu na nedeľnej nočnej zmene i pondelkovej rannej podľa plánu,“ informoval hovorca spoločnosti Jozef Bačé.

„Zamestnancov Kie autobusmi privezú do Vrútok, kde prestúpia na vlak, odvezú sa do Varína, a tam opäť presadnú do autobusov.

„So ŽSR sme dohodli rovnaký postup aj pre zvyšok tohto týždňa, pričom mimoriadne vlaky budú vypravené ku všetkým pracovným zmenám. Náklady na vlaky hradí v plnej miere spoločnosť Kia Motors Slovakia,“ dodáva hovorca.

Prečítajte si tiež: Uzávera pod Strečnom zmení odchody cyklobusov do Turca Čítajte 

Pôvodný projekt ukončia aj s dopravou

Súčasné problémy robí skala v inej časti brala, ako je miesto pôvodných sanačných prác. Tie sa začali 12. novembra 2016 počas čiastočnej alebo úplnej uzávierky cesty I/18. Stavebne ju zabezpečuje spoločnosť ARCADIS CZ.

Doprava sa z cesty pod Strečnom z väčšej časti presunula na druhú stranu Malej Fatry. Osobná doprava je počas letnej sezóny presmerovaná cez turisticky exponovanú Terchovú.

Pre ťažkú nákladnú dopravu určili úradníci komplikovanú obchádzkovú trasu od križovatky Chocholná na diaľnici D1 pri Trenčíne, odkiaľ budú vozidlá pokračovať cez Bánovce nad Bebravou, Prievidzu a Nitrianske Pravno do Martina.

Stavebné práce pôvodného projektu majú byť podľa hovorcu rezortu životného prostredia Tomáša Ferenčáka na základe dodatku ku zmluve vykonané do konca septembra. Doprava by už nemala byť obmedzená úplne. Dopravný režim bude fungovať na zúženej vozovke tak, ako na začiatku prázdnin.

Cesta pod Strečnom

Pozrite si tiež články z hlavnej témy  Cesta pod Strečnom  na domov.sme.sk
Súvisiace témy: Strečno
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  2. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  2. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  3. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  4. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete
  5. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  6. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 10 781
  2. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete 5 578
  3. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 352
  4. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 5 246
  5. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 878
  6. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 4 735
  7. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 215
  8. Slovenská značka získala Obal roka 2025 3 083
  1. Jozef Černek: S úctou k tým, ktorí odišli zo scény Jozef Kiss Péntek, Aranka Szentpétery, Mátyás Dráfi
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Kauza chráneného svedka: Nové dôkazy v prípade vraždy v Chorvátsku. Policajti našli loď.
  3. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní?
  4. Ivan Lazor: Keď sa démoni stretnú so snami: Moje finále na Majstrovstvách sveta
  5. Igor Vojtek: Vplyv generatívnej umelej inteligencie na životné prostredie - druhá časť
  6. Marek Horňanský: Ticho medzi slovami. Psychológ o osamelosti | Marek Horňanský
  7. Ondřej Havelka: Ženská obřízka a náročné přechodové rituály. Unikátní kultura a náboženství Jorubů
  8. Ján Valchár: O jazykovej genocíde Indiánov alebo ako sa sebabičovať donekonečna
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 13 990
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 11 443
  3. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 9 796
  4. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 7 557
  5. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 5 653
  6. Ján Valchár: Súboj mentálnych atlétov alebo Nobelovu cenu za novú vojnu 4 406
  7. Ján Valchár: Základný stavebný kameň každej ideológie: STRACH 4 123
  8. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 4 041
  1. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
  2. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  3. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  4. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
  5. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou?
  6. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  7. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  8. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Obyvatelia môžu kontaktovať priamo svojho okrskára.


TASR
Roman Horák, prezident Turčianskeho futbalového zväzu.

Za pokračovanie Romana Horáka hlasovali všetci delegáti volebnej konferencie. Vo vedení Turčianskeho futbalového zväzu až na jednu výnimku nenastali žiadne zmeny.


V Sučanoch pri Martine sa ľudia delia o to, čo nestihnú spotrebovať.

Ľudia sa delia o svoje prebytky zo záhrad.


Lidl to zaručuje kampaňou Nedotknuté.


Už ste čítali?