Pod Strečnom je takmer meter štrku. Začínajú odstraňovať nestabilnú skalu

Práce pod Strečnom, ktoré dali stopku doprave z Turca smerom na západ popod hradné bralo, potrvajú maximálne dva týždne.

Pod bralo navozili takmer meter štrku.Pod bralo navozili takmer meter štrku. (Zdroj: TASR)

MARTIN. Keď sa v sobotu 24. júna počas uzávierky cesty z hradného brala pri Strečne odlomil blok hornín, na úradoch zavládlo znepokojenie. Kus skaly sa odtrhol zo steny na mieste, ktoré sa aktuálne nesanuje.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na bralo opäť vyliezli geológovia. Počas trojdňového skúmania zistili, že situácia je vážna. Vo výške 58 až 66 metrov priamo nad najfrekventovanejšou cestou prvej triedy na Slovensku našli širokú trhlinu, ktorá oddeľuje od steny asi osem metrov vysoký skalný blok.

„Roztvorenie činí 10 až 20 centimetrov, puklina je úplne bez výplne a je priebežná na asi 1,5 metroch. Kritická porucha vyčleňuje blok s objemom 38 metrov kubických, rozvoľnené bloky v hornej časti majú objem ďalších asi 10 metrov kubických,“ napísali v správe experti zo spoločnosti SG Geotechnika.

SkryťVypnúť reklamu

Dodávajú, že oddelené horniny vážia asi 120 ton. Na cestu by v prípade uvoľnenia padali úlomky rýchlosťou 30 až 35 metrov za sekundu.

„Riziko náhleho kolapsu a zrútenia celého bloku neustále narastá a bude sa zvyšovať. Vzhľadom na intenzitu premávky na ohrozenej komunikácii je riziko ohrozenia života a zdravia vysoké a stále narastajúce. K sanácii je nutné pristúpiť bezodkladne,“ varovali geotechnici.

Štrkový vankúš

Po upozornení sa úrady rozhodli cestu pod hradom Strečno úplne uzavrieť. Dohodli sa na tom v piatok na zasadnutí krízového štábu. Obec Strečno, v katastri ktorej sa skalná stena i cesta nachádza, vyhlásila mimoriadny stav. Cestu uzatvorili v nedeľu 16. júla.

Podľa slov starostu Strečna Dušana Štadániho začali na cestu prvej triedy ešte v nedeľu navážať štrky do výšky tri štvrte metra.

SkryťVypnúť reklamu

„Dostal som informáciu, že štrky už sú aktuálne navezené, slúžia ako tlmiace vankúše. Ak by spadla skala, nedôjde k deštrukcii vozovky.“

Hneď potom začali horolezci pracovať na odstránení skalného bloku. „Má sa to riešiť rozťažnými cementami, chemickou cestou, nie odstrelom,“ priblížil technológiu starosta.

Ako pre TASR potvrdil projektový manažér pri sanáciách na brale Strečno Branislav Prelovský, pracovníci ihneď začali so zaisťovacími prácami. Aby ochránili vozovku pred padajúcimi skalami, pod skalný blok, ktorý je potrebné odstrániť, naviezli vrstvu štrku. Bočné zábrany zas zamedzia pádu skál do Váhu. "Horolezci začnú s deštrukciou hneď, ako to bude možné, blok však musia odstrániť ručne," ozrejmil Prelovský.

Pripomenul, že v tejto chvíli ešte nevedia, ako skalné bralo na práce zareaguje. Existuje niekoľko alternatív. "Jednou možnosťou je, že keď do toho začneme zasahovať, celé to pôjde dole naraz. To by sme veľmi neradi. Ani druhý extrémny prípad nie je veľmi pozitívny, že to zase pôjde veľmi ťažko. Dúfame, že sa nám bude dariť odťažovať to po častiach. Netrúfam si však časovo odhadnúť, ako dlho nám to bude trvať," skonštatoval projektový manažér.

SkryťVypnúť reklamu

Kedy budú popod „nový“ hrad vodiči opäť prechádzať, nie je ešte isté. Predpokladá sa úplne uzavretie dôležitej spojnice maximálne až do 30. júla 2017. „Geológovia hovoria o týždni prác, ale nechávajú si rezervu,“ oznámil Štadáni.

Do Kie mimoriadnymi vlakmi

Uzávierka Strečna narobila problémy automobilke Kia Motors Slovakia. Zamestnancov z Turca vozí do práce vlakmi. „Takmer tisíc zamestnancov dochádza k nám práve z regiónu Turiec. Aj napriek tomu sa nám však podarilo spustiť výrobu na nedeľnej nočnej zmene i pondelkovej rannej podľa plánu,“ informoval hovorca spoločnosti Jozef Bačé.

„Zamestnancov Kie autobusmi privezú do Vrútok, kde prestúpia na vlak, odvezú sa do Varína, a tam opäť presadnú do autobusov.

„So ŽSR sme dohodli rovnaký postup aj pre zvyšok tohto týždňa, pričom mimoriadne vlaky budú vypravené ku všetkým pracovným zmenám. Náklady na vlaky hradí v plnej miere spoločnosť Kia Motors Slovakia,“ dodáva hovorca.

Prečítajte si tiež: Uzávera pod Strečnom zmení odchody cyklobusov do Turca Čítajte 

Pôvodný projekt ukončia aj s dopravou

Súčasné problémy robí skala v inej časti brala, ako je miesto pôvodných sanačných prác. Tie sa začali 12. novembra 2016 počas čiastočnej alebo úplnej uzávierky cesty I/18. Stavebne ju zabezpečuje spoločnosť ARCADIS CZ.

Doprava sa z cesty pod Strečnom z väčšej časti presunula na druhú stranu Malej Fatry. Osobná doprava je počas letnej sezóny presmerovaná cez turisticky exponovanú Terchovú.

Pre ťažkú nákladnú dopravu určili úradníci komplikovanú obchádzkovú trasu od križovatky Chocholná na diaľnici D1 pri Trenčíne, odkiaľ budú vozidlá pokračovať cez Bánovce nad Bebravou, Prievidzu a Nitrianske Pravno do Martina.

Stavebné práce pôvodného projektu majú byť podľa hovorcu rezortu životného prostredia Tomáša Ferenčáka na základe dodatku ku zmluve vykonané do konca septembra. Doprava by už nemala byť obmedzená úplne. Dopravný režim bude fungovať na zúženej vozovke tak, ako na začiatku prázdnin.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné?
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 364
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 4 583
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 565
  4. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné? 3 253
  5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 897
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 791
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 352
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 749
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (4. - 10.7.1925)
  2. Tomáš Hrubý: Saturn je bližšie, než sa zdá
  3. František Kukura: Politické metafory národa: 1989 – 2025
  4. Janka Bittó Cigániková: Klamstvá o interrupciách. Naleteli ste aj vy?
  5. Milan Removčík: Poludnica
  6. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma!
  7. Jozef Huljak: Partneri alebo rivali? EÚ a Čínu čaká dôležitý samit.
  8. Vladimír Krátky: Fico sa stal prvýkrát predsedom vlády 4. júla 2006
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 324
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 211
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 475
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 7 735
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 215
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 5 334
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 800
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 370
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

V lete dozrievajú sny – aj tie o krásnom bývaní. S Decodom meníme každý kút vášho domova na miesto, kde sa cítite naozaj doma.


Najlepším strelcom tímu bol Daniil Kliuchikov

Bystrička zažíva historicky najlepšie obdobie.


Liptov opäť ožije burácaním motorov a špičkovou leteckou show!


Jaroslav Markovič, manažér MHA Martin, má dôvod na úsmev. Verí, že v septembri už budú hrať pred svojimi divákmi.

Stavbári prevezmú štadión už vo štvrtok.


  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (4. - 10.7.1925)
  2. Tomáš Hrubý: Saturn je bližšie, než sa zdá
  3. František Kukura: Politické metafory národa: 1989 – 2025
  4. Janka Bittó Cigániková: Klamstvá o interrupciách. Naleteli ste aj vy?
  5. Milan Removčík: Poludnica
  6. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma!
  7. Jozef Huljak: Partneri alebo rivali? EÚ a Čínu čaká dôležitý samit.
  8. Vladimír Krátky: Fico sa stal prvýkrát predsedom vlády 4. júla 2006
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 324
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 211
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 475
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 7 735
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 215
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 5 334
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 800
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 370
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!

Už ste čítali?