Utorok, 5. júl, 2022 | Meniny má Cyril, Metod

Pod Strečnom je takmer meter štrku. Začínajú odstraňovať nestabilnú skalu

Práce pod Strečnom, ktoré dali stopku doprave z Turca smerom na západ popod hradné bralo, potrvajú maximálne dva týždne.

Pod bralo navozili takmer meter štrku.Pod bralo navozili takmer meter štrku. (Zdroj: TASR)

MARTIN. Keď sa v sobotu 24. júna počas uzávierky cesty z hradného brala pri Strečne odlomil blok hornín, na úradoch zavládlo znepokojenie. Kus skaly sa odtrhol zo steny na mieste, ktoré sa aktuálne nesanuje.

Na bralo opäť vyliezli geológovia. Počas trojdňového skúmania zistili, že situácia je vážna. Vo výške 58 až 66 metrov priamo nad najfrekventovanejšou cestou prvej triedy na Slovensku našli širokú trhlinu, ktorá oddeľuje od steny asi osem metrov vysoký skalný blok.

„Roztvorenie činí 10 až 20 centimetrov, puklina je úplne bez výplne a je priebežná na asi 1,5 metroch. Kritická porucha vyčleňuje blok s objemom 38 metrov kubických, rozvoľnené bloky v hornej časti majú objem ďalších asi 10 metrov kubických,“ napísali v správe experti zo spoločnosti SG Geotechnika.

SkryťVypnúť reklamu

Dodávajú, že oddelené horniny vážia asi 120 ton. Na cestu by v prípade uvoľnenia padali úlomky rýchlosťou 30 až 35 metrov za sekundu.

„Riziko náhleho kolapsu a zrútenia celého bloku neustále narastá a bude sa zvyšovať. Vzhľadom na intenzitu premávky na ohrozenej komunikácii je riziko ohrozenia života a zdravia vysoké a stále narastajúce. K sanácii je nutné pristúpiť bezodkladne,“ varovali geotechnici.

Štrkový vankúš

Po upozornení sa úrady rozhodli cestu pod hradom Strečno úplne uzavrieť. Dohodli sa na tom v piatok na zasadnutí krízového štábu. Obec Strečno, v katastri ktorej sa skalná stena i cesta nachádza, vyhlásila mimoriadny stav. Cestu uzatvorili v nedeľu 16. júla.

Podľa slov starostu Strečna Dušana Štadániho začali na cestu prvej triedy ešte v nedeľu navážať štrky do výšky tri štvrte metra.

SkryťVypnúť reklamu

„Dostal som informáciu, že štrky už sú aktuálne navezené, slúžia ako tlmiace vankúše. Ak by spadla skala, nedôjde k deštrukcii vozovky.“

Hneď potom začali horolezci pracovať na odstránení skalného bloku. „Má sa to riešiť rozťažnými cementami, chemickou cestou, nie odstrelom,“ priblížil technológiu starosta.

Ako pre TASR potvrdil projektový manažér pri sanáciách na brale Strečno Branislav Prelovský, pracovníci ihneď začali so zaisťovacími prácami. Aby ochránili vozovku pred padajúcimi skalami, pod skalný blok, ktorý je potrebné odstrániť, naviezli vrstvu štrku. Bočné zábrany zas zamedzia pádu skál do Váhu. "Horolezci začnú s deštrukciou hneď, ako to bude možné, blok však musia odstrániť ručne," ozrejmil Prelovský.

Pripomenul, že v tejto chvíli ešte nevedia, ako skalné bralo na práce zareaguje. Existuje niekoľko alternatív. "Jednou možnosťou je, že keď do toho začneme zasahovať, celé to pôjde dole naraz. To by sme veľmi neradi. Ani druhý extrémny prípad nie je veľmi pozitívny, že to zase pôjde veľmi ťažko. Dúfame, že sa nám bude dariť odťažovať to po častiach. Netrúfam si však časovo odhadnúť, ako dlho nám to bude trvať," skonštatoval projektový manažér.

SkryťVypnúť reklamu

Kedy budú popod „nový“ hrad vodiči opäť prechádzať, nie je ešte isté. Predpokladá sa úplne uzavretie dôležitej spojnice maximálne až do 30. júla 2017. „Geológovia hovoria o týždni prác, ale nechávajú si rezervu,“ oznámil Štadáni.

Do Kie mimoriadnymi vlakmi

Uzávierka Strečna narobila problémy automobilke Kia Motors Slovakia. Zamestnancov z Turca vozí do práce vlakmi. „Takmer tisíc zamestnancov dochádza k nám práve z regiónu Turiec. Aj napriek tomu sa nám však podarilo spustiť výrobu na nedeľnej nočnej zmene i pondelkovej rannej podľa plánu,“ informoval hovorca spoločnosti Jozef Bačé.

„Zamestnancov Kie autobusmi privezú do Vrútok, kde prestúpia na vlak, odvezú sa do Varína, a tam opäť presadnú do autobusov.

„So ŽSR sme dohodli rovnaký postup aj pre zvyšok tohto týždňa, pričom mimoriadne vlaky budú vypravené ku všetkým pracovným zmenám. Náklady na vlaky hradí v plnej miere spoločnosť Kia Motors Slovakia,“ dodáva hovorca.

Prečítajte si tiež: Uzávera pod Strečnom zmení odchody cyklobusov do Turca Čítajte 

Pôvodný projekt ukončia aj s dopravou

Súčasné problémy robí skala v inej časti brala, ako je miesto pôvodných sanačných prác. Tie sa začali 12. novembra 2016 počas čiastočnej alebo úplnej uzávierky cesty I/18. Stavebne ju zabezpečuje spoločnosť ARCADIS CZ.

Doprava sa z cesty pod Strečnom z väčšej časti presunula na druhú stranu Malej Fatry. Osobná doprava je počas letnej sezóny presmerovaná cez turisticky exponovanú Terchovú.

Pre ťažkú nákladnú dopravu určili úradníci komplikovanú obchádzkovú trasu od križovatky Chocholná na diaľnici D1 pri Trenčíne, odkiaľ budú vozidlá pokračovať cez Bánovce nad Bebravou, Prievidzu a Nitrianske Pravno do Martina.

Stavebné práce pôvodného projektu majú byť podľa hovorcu rezortu životného prostredia Tomáša Ferenčáka na základe dodatku ku zmluve vykonané do konca septembra. Doprava by už nemala byť obmedzená úplne. Dopravný režim bude fungovať na zúženej vozovke tak, ako na začiatku prázdnin.

Cesta pod Strečnom

Pozrite si tiež články z hlavnej témy  Cesta pod Strečnom  na domov.sme.sk
Súvisiace témy: Strečno

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  2. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  3. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  2. OverenaSpolocnost.sk - novinka v oblasti účtovných auditov
  3. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  4. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  5. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  6. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  7. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  8. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 16 285
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 862
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 12 265
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 448
  5. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 6 404
  6. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín 5 647
  7. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 523
  8. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 925

Blogy SME

  1. Elena Antalová: Ohovárať iných "fasa", divák "ďakuje" za bulvár naživo.
  2. Jana Melišová: KRÁTKO O RODIČOVSTVE…
  3. Soňa Bulbeck: O nevidteľnej ministerke a viditeľnej kultúre...
  4. Věra Tepličková: Osvetové aktivity alebo Malá inšpirácia zo zahraničia
  5. Silvia Valkovič: Leto
  6. Ivan R. V. Rumánek: Nerealizovaná "moravčina" (Jazyk je všetko 25)
  7. Daniel Bíro: Ako sa vyvracajú hoaxy. Rozhovor s novinárom Vladimírom Šnídlom
  8. Peter Papík: Nový grafikon-správna cesta? Podľa mňa nie.
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 659
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 693
  3. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 211
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 9 351
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 874
  6. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 3 153
  7. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 3 098
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 984
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Inscenácie v programe podali dôležitú správu o stave slovenskej spoločnosti očami divadelníkov.

Organizátori hodnotia festival ako jednoznačne úspešný.


a 1 ďalší 34m
Priamy súboj o tretie miesto medzi celkami T-klub a AC Roma skončil remízou.

Súboj prvých dvoch celkov museli odložiť, pretože obidvaja reprezentovali Martin na majstrovstvách Slovenska.


22 h
Ilustračné foto

V zdravotníctve pracuje už 30 rokov a tvrdí, že situácia v ňom je čoraz horšia.


4. júl

Dvadsaťstranový časopis pre všetkých milovníkov krížoviek, logických hier a lúštenia nájdete vložený v regionálnych novinách MY v týždni od 4. júla.


4. júl

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

K nezvládnutej organizácii sa vyjadrili aj usporiadatelia z agentúry Profi Event.


7 h

Dôvodom hromadného prepúšťania v OFZ je vysoká cena elektriny.


4. júl

Bezpečnosť prevádzky nikto nekontroluje.


4. júl

Naďalej platí mimoriadna situácia, je uzavretý pre autá, cyklistov a chodcov.


4. júl

Blogy SME

  1. Elena Antalová: Ohovárať iných "fasa", divák "ďakuje" za bulvár naživo.
  2. Jana Melišová: KRÁTKO O RODIČOVSTVE…
  3. Soňa Bulbeck: O nevidteľnej ministerke a viditeľnej kultúre...
  4. Věra Tepličková: Osvetové aktivity alebo Malá inšpirácia zo zahraničia
  5. Silvia Valkovič: Leto
  6. Ivan R. V. Rumánek: Nerealizovaná "moravčina" (Jazyk je všetko 25)
  7. Daniel Bíro: Ako sa vyvracajú hoaxy. Rozhovor s novinárom Vladimírom Šnídlom
  8. Peter Papík: Nový grafikon-správna cesta? Podľa mňa nie.
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 659
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 693
  3. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 211
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 9 351
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 874
  6. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 3 153
  7. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 3 098
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 984
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?