Sobota, 16. december, 2017 | Meniny má Albína
Pridajte si svoje mesto

Pod Strečnom je takmer meter štrku. Začínajú odstraňovať nestabilnú skalu

Práce pod Strečnom, ktoré dali stopku doprave z Turca smerom na západ popod hradné bralo, potrvajú maximálne dva týždne.

Pod bralo navozili takmer meter štrku.(Zdroj: TASR)

MARTIN. Keď sa v sobotu 24. júna počas uzávierky cesty z hradného brala pri Strečne odlomil blok hornín, na úradoch zavládlo znepokojenie. Kus skaly sa odtrhol zo steny na mieste, ktoré sa aktuálne nesanuje.

Na bralo opäť vyliezli geológovia. Počas trojdňového skúmania zistili, že situácia je vážna. Vo výške 58 až 66 metrov priamo nad najfrekventovanejšou cestou prvej triedy na Slovensku našli širokú trhlinu, ktorá oddeľuje od steny asi osem metrov vysoký skalný blok.

„Roztvorenie činí 10 až 20 centimetrov, puklina je úplne bez výplne a je priebežná na asi 1,5 metroch. Kritická porucha vyčleňuje blok s objemom 38 metrov kubických, rozvoľnené bloky v hornej časti majú objem ďalších asi 10 metrov kubických,“ napísali v správe experti zo spoločnosti SG Geotechnika.

Dodávajú, že oddelené horniny vážia asi 120 ton. Na cestu by v prípade uvoľnenia padali úlomky rýchlosťou 30 až 35 metrov za sekundu.

„Riziko náhleho kolapsu a zrútenia celého bloku neustále narastá a bude sa zvyšovať. Vzhľadom na intenzitu premávky na ohrozenej komunikácii je riziko ohrozenia života a zdravia vysoké a stále narastajúce. K sanácii je nutné pristúpiť bezodkladne,“ varovali geotechnici.

Štrkový vankúš

Po upozornení sa úrady rozhodli cestu pod hradom Strečno úplne uzavrieť. Dohodli sa na tom v piatok na zasadnutí krízového štábu. Obec Strečno, v katastri ktorej sa skalná stena i cesta nachádza, vyhlásila mimoriadny stav. Cestu uzatvorili v nedeľu 16. júla.

Podľa slov starostu Strečna Dušana Štadániho začali na cestu prvej triedy ešte v nedeľu navážať štrky do výšky tri štvrte metra.

„Dostal som informáciu, že štrky už sú aktuálne navezené, slúžia ako tlmiace vankúše. Ak by spadla skala, nedôjde k deštrukcii vozovky.“

Hneď potom začali horolezci pracovať na odstránení skalného bloku. „Má sa to riešiť rozťažnými cementami, chemickou cestou, nie odstrelom,“ priblížil technológiu starosta.

Ako pre TASR potvrdil projektový manažér pri sanáciách na brale Strečno Branislav Prelovský, pracovníci ihneď začali so zaisťovacími prácami. Aby ochránili vozovku pred padajúcimi skalami, pod skalný blok, ktorý je potrebné odstrániť, naviezli vrstvu štrku. Bočné zábrany zas zamedzia pádu skál do Váhu. "Horolezci začnú s deštrukciou hneď, ako to bude možné, blok však musia odstrániť ručne," ozrejmil Prelovský.

Pripomenul, že v tejto chvíli ešte nevedia, ako skalné bralo na práce zareaguje. Existuje niekoľko alternatív. "Jednou možnosťou je, že keď do toho začneme zasahovať, celé to pôjde dole naraz. To by sme veľmi neradi. Ani druhý extrémny prípad nie je veľmi pozitívny, že to zase pôjde veľmi ťažko. Dúfame, že sa nám bude dariť odťažovať to po častiach. Netrúfam si však časovo odhadnúť, ako dlho nám to bude trvať," skonštatoval projektový manažér.

Kedy budú popod „nový“ hrad vodiči opäť prechádzať, nie je ešte isté. Predpokladá sa úplne uzavretie dôležitej spojnice maximálne až do 30. júla 2017. „Geológovia hovoria o týždni prác, ale nechávajú si rezervu,“ oznámil Štadáni.

Do Kie mimoriadnymi vlakmi

Uzávierka Strečna narobila problémy automobilke Kia Motors Slovakia. Zamestnancov z Turca vozí do práce vlakmi. „Takmer tisíc zamestnancov dochádza k nám práve z regiónu Turiec. Aj napriek tomu sa nám však podarilo spustiť výrobu na nedeľnej nočnej zmene i pondelkovej rannej podľa plánu,“ informoval hovorca spoločnosti Jozef Bačé.

„Zamestnancov Kie autobusmi privezú do Vrútok, kde prestúpia na vlak, odvezú sa do Varína, a tam opäť presadnú do autobusov.

„So ŽSR sme dohodli rovnaký postup aj pre zvyšok tohto týždňa, pričom mimoriadne vlaky budú vypravené ku všetkým pracovným zmenám. Náklady na vlaky hradí v plnej miere spoločnosť Kia Motors Slovakia,“ dodáva hovorca.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Uzávera pod Strečnom zmení odchody cyklobusov do Turca

Pôvodný projekt ukončia aj s dopravou

Súčasné problémy robí skala v inej časti brala, ako je miesto pôvodných sanačných prác. Tie sa začali 12. novembra 2016 počas čiastočnej alebo úplnej uzávierky cesty I/18. Stavebne ju zabezpečuje spoločnosť ARCADIS CZ.

Doprava sa z cesty pod Strečnom z väčšej časti presunula na druhú stranu Malej Fatry. Osobná doprava je počas letnej sezóny presmerovaná cez turisticky exponovanú Terchovú.

Pre ťažkú nákladnú dopravu určili úradníci komplikovanú obchádzkovú trasu od križovatky Chocholná na diaľnici D1 pri Trenčíne, odkiaľ budú vozidlá pokračovať cez Bánovce nad Bebravou, Prievidzu a Nitrianske Pravno do Martina.

Stavebné práce pôvodného projektu majú byť podľa hovorcu rezortu životného prostredia Tomáša Ferenčáka na základe dodatku ku zmluve vykonané do konca septembra. Doprava by už nemala byť obmedzená úplne. Dopravný režim bude fungovať na zúženej vozovke tak, ako na začiatku prázdnin.

Ďalšie články z témy Strečno

Článok je zaradený aj do ďalších tém Cesta pod Strečnom

  1. Konečne! Kníhkaviareň aj v Martine 872
  2. HOKEJ: Martinčania premrhali trojgólový náskok, potom ich posledná Gelnica dorazila v nájazdoch 242
  3. Viac parkovacích miest pri umeleckej škole 130
  4. Od nového roku sa v martinskej nemocnici parkuje bezplatne, ale nie všetci 118
  5. Ťažká dilema: Rekonštruovať starý alebo postaviť úplne nový štadión 110
  6. Investícia v martinskom závode ECCO prináša nové pracovné miesta 103
  7. Anketa: Ako sa nám páčia vianočné trhy v Martine? 94
  8. Dediny z turčianskej záhradky 75
  9. Pravé srdce spojené s Bambuskami 57
  10. Vedecké tímy s ocenením, sú medzi nimi aj Martinčania 55

Najčítanejšie správy

Turiec

Konečne! Kníhkaviareň aj v Martine

V rodnom Martine už ponúka svoje služby najnovší Martinus aj s kníhkaviarňou.

HOKEJ: Martinčania premrhali trojgólový náskok, potom ich posledná Gelnica dorazila v nájazdoch

Naši vyhrávali po dvoch tretinách už 4:1, v závere III. tretiny aj 5:4, no i tak to nestačilo. Domov si chalani vezú len jeden bod, o ďalší prišli v penaltách.

Viac parkovacích miest pri umeleckej škole

Rodičia detí navštevujúcich ZUŠ v Martine na Mudroňovej ulici už dlhodobo poukazovali na nedostatok parkovacích miest pri škole. Ich kritika možno bude onedlho minulosťou.

Od nového roku sa v martinskej nemocnici parkuje bezplatne, ale nie všetci

Zdarma budú môcť parkovať len pacienti a ich sprievod. Ostatní si zaplatia podľa stanoveného cenníka.

Ťažká dilema: Rekonštruovať starý alebo postaviť úplne nový štadión

Martin má príležitosť získať nemalé peniaze od Slovenského futbalového zväzu. Či ponuku využije, je zatiaľ otvorené. Rozhodne sa na začiatku budúceho roku.

Blízke regióny

Pozor! V Čadci neznámy muž prepadáva ženy

Útočník mal údajne prepadnúť už viacero žien.

Tomáša zatkli pre drogy

Vo štvrtok 14. decembra vo večerných hodinách vykonala polícia policajnú akciu, počas ktorej zatkla 26-ročného Tomáša z Liptovského Mikuláša.

Na Orave už niet hutníkov, firma siahla po cudzincoch

Nezamestnanosť láme pozitívne rekordy, čo zamestnávateľom komplikuje situáciu so získavaním pracovnej sily. Aj firmy na Orave sa musia obzerať po zahraničí. Už zamestnávajú takmer sto ľudí z krajín mimo Európskej únie.

Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach

Po viac ako štyridsiatich rokoch vypravili motorový vlak z ružomberskej hlavnej stanice na trať vedúcu do Korytnice. Ružomberskí nadšenci by boli radi, keby historický vláčik jazdil po trati pravidelne.

Tragická nehoda v Štiavniku. Žena nemala reflexné prvky

Polícia opakovane upozorňuje chodcov na potrebu používania reflexných prvkov.

Všetky správy

Vidíte na obrázku cikcakovité čiary? Môžete zažiť slepotu

Zakrivená slepota nie je diagnóza, spôsobuje ju evolúcia.

Dravecký porušil životosprávu a musel opustiť reprezentáciu

Hokejový zväz považuje vec za citlivú, nechce sa k nej veľmi vyjadrovať.

Fico priznal, že kandidovať na prezidenta bola chyba. Kollára nazval pedofilom

Premiér tvrdí, že Smer má potenciál vyhrať ďalšie parlamentné voľby.

Fico otáča, odchod do penzie má dostať strop

V roku 2012 štát nastavil vek odchodu do dôchodku na strednú dĺžku dožitia.