MARTIN. Stiesnené priestory, slabá cirkulácia vzduchu, rady a určite aj nezávideniahodné pracovné podmienky pre ľudí, ktorí tu odpracujú hodiny pri servise. To je základná charakteristika podacej pošty na Zvolenskej ulici na martinskom Severe.
Ak berieme do úvahy, že obsluhuje približne šesťtisíc Severanov, ku ktorým sa pripája rovnaký počet obyvateľov blízkych Košút, tak priestory pošty môžu zvládať svoje služby, ak ich majú poskytovať na úrovni štandardu 21. storočia, iba veľmi ťažko. Ak v nej nie je veľa klientov, situácia je viac-menej udržateľná. Keď sa ale do nej v exponovaných časoch nahrnie veľa ľudí a navyše v teplých mesiacoch, už je to horšie.

Pár metrov štvorcových pre tisíce ľudí
„V hlavnej časti pošty je približne vyše metra úzka a asi 5 metrov dlhá chodba bez vetrania, okienka pre zákazníkov sú rozmiestnené tak, že do hlavných priestorov pošty sa zmestia len traja-štyria zákazníci, ostatní stoja v približne rovnako úzkej predchodbe alebo tesne za vstupnými dverami,“ približuje poslankyňa mestského zastupiteľstva za mestskú časť Sever v Martine Zuzana Vonsová.
Dodáva, že aj keď sa vstupné dvere pošty nechávajú otvorené, vzduch od nich vôbec neprúdi do hlavnej časti pošty, kde sa poskytujú služby, lebo tá je zalomená do pravého uhla.
„Vydýchaný vzduch je veľmi nepríjemný najmä pre seniorov, ktorých je na Severe veľa a problém majú aj rodičia s malými deťmi. Deti jednoducho nevydržia poslušne stáť v takom úzkom priestore a s komplikáciami sa tam pohybujú aj klienti s barlami,“ opisuje poslankyňa.
Pošta je otvorená iba do piatej, v sobotu hodinu, čo je aj podľa nej málo.
Už to nie je iba o listoch, ale aj o banke
„Minulý rok som na zastupiteľstve tlmočila vedeniu mesta otázku od občanov, ako plánuje mesto pomôcť s riešením nevyhovujúcich priestorov pošty na Severe. Na tohtoročnom júnovom zastupiteľstve som tento podnet od občanov zopakovala ako interpeláciu, takže od mesta by som mala dostať písomnú odpoveď,“ uzatvára Z. Vonsová s tým, že vníma situáciu okolo pošty na Severe ako veľký problém, pretože Slovenská pošta od čias, kedy bola na Zvolenskej ulici zriadené jej pracovisko, zmenila aj rozsah služieb, ale i ceny za ne.
„Už nie sú iba o podaní či vyzdvihnutí zásielky, platení poukážok a podobne. Za ostatné štvrťstoročie pošta podstatne rozšírila ponuku svojich služieb. Už je bankou, spravuje bankové účty, poskytuje pôžičky, slúži ako stávková kancelária, ponúka lotérie, služby ticket-portálu, colné služby, služby pre mobilných operátorov, spravuje cenné papiere, ponúka výpisy z registra trestov, obchodného registra i z listu vlastníctva a predáva doplnkový tovar. Na takýto rozsah služieb nie je pošta na Severe uspôsobená, hoci by sa mohlo predpokladať, že približne 12 tisíc obyvateľov, ktorí by ich mohli na tomto mieste využívať, by si zlepšenie servisu pošty zaslúžili.“

Mesto nemá možnosť regulovať činnosť pošty
Pýtali sme sa, či mesto Martin má dosah na rozsah služieb a úpravu priestorov spomínanej pošty.
„Mesto Martin zatiaľ neeviduje doručenie žiadnych občianskych sťažností na túto problematiku. Čo sa týka vzniknutej situácie mesto taktiež nemá kompetenciu zasiahnuť do toho, kde si iná právnická osoba (Slovenská pošta) zriadi prevádzku a či táto vyhovuje podmienkam ľudí v okolí. Ako samospráva nemáme priame možnosti regulovať činnosť pošty,“ uvádza sa v stanovisku mesta, ktoré nám do redakcie doručila hovorkyňa Zuzana Kalmanová.
Slovenská pošta hľadá vhodné priestory
Slovenská pošta eviduje potrebu riešenia priestorov pošty na Severe. „Pošta Martin 5 je podacou poštou, ktorá plní oznamovaciu funkciu pre spádové sídlisko. Na Zvolenskej ceste bola zriadená ešte v roku 1993. Slovenská pošta registruje potrebu riešenia uvedenej pošty a preveruje možnosti jej presťahovania; doterajšie ponuky však boli vyhodnotené ako nevhodné,“ uvádza sa v stanovisku, ktoré nám poslala hovorkyňa Slovenskej pošty Martina Macková.
Zároveň dodáva, že Slovenská pošta sa bude v najbližšom období ďalej zaoberať hľadaním vhodných priestorov pre poštové služby na martinskom Severe.
Možno toto hľadanie posúri aj petícia, ktorú mienia organizovať občianski aktivisti a poslanci na oboch spomínaných sídliskách.
Je jedno kde, len aby to bolo dôstojné
„Približne pred dvoma rokmi sa začala podpisová akcia za obnovenie služieb pošty v Košútoch 1,“ pripomína sa jej iniciátor Dalibor Steindl. „Osobne i cez internet sme získali množstvo podpisov. Chceli sme, aby mesto vstúpilo do rokovania so Slovenskou poštou o tejto téme, lebo pošta na Severe nemôže vzhľadom na svoje priestorové i personálne možnosti obslúžiť tisíce ľudí z oboch sídlisk,“ hovorí.
„Sprostredkovane, počas jedného z rokovaní mestského zastupiteľstva, sa nám dostalo odpovede, že v tom čase Slovenská pošta nemala záujem o zriaďovanie nových pracovísk,“ dodáva. Pripúšťa ale, že ak by sa hľadala podpora pre novú poštu v tejto časti Martina, v zásade by mu bolo jedno, či na Severe alebo v Košútoch, vedel by ju občiansky zorganizovať.
„Dôležitejšie ako miesto je to, aby išlo o pracovisko hodné rozsahu služieb pošty a dôstojné pre jej klientov. A o to asi ide všetkým ľuďom, ktorí dnes poštu na Severe využívajú.