Pondelok, 21. august, 2017 | Meniny má Jana
Pridajte si svoje mesto

Hrozná križovatka pod Bystričkou má riešenie, problém je, kto čo zaplatí

​​​​​​​Návrhov na zníženie nehodovosti na problémovej martinskej križovatke pri Bystričke je viac než dosť. Stačí, aby tam správa ciest postavila semafor a ľady sa pohnú ďalej. Oni ale investície na tejto ceste nateraz v pláne nemajú. Či ich kompetentní presvedčia, je otázne.

Bezpečne prejsť cez križovatku je často náročné. (Zdroj: ANDREA DUDRÁKOVÁ)

BYSTRIČKA. Martinská križovatka smerom na Bystričku je nočnou morou asi každého vodiča. V čase zhustenej dopravy, keď ľudia idú do práce alebo neskôr späť domov, si na vedľajších cestách postojíte niekoľko dlhých minút, kým sa vám podarí dostať na hlavnú cestu. Nehôd sa v tomto úseku už tiež stalo viac ako dosť, niektoré, žiaľ, aj smrteľné. Mnohí Turčania preto naliehajú na kompetentných, aby sa s nebezpečnou križovatkou spravilo niečo, čo by odľahčilo a prehľadnilo dopravu.

Zahataná súbežná cesta

Nájsť najrozumnejšie riešenie, ktoré by potom nespomaľovalo dopravu, ale, zdá sa, nebude až tak celkom jednoduché. Komunikácie majú rôznych majiteľov. Kým cesta I/65 patrí Slovenskej správe ciest (SSC), vedľajšia cesta III. triedy spadá pod Žilinský kraj.

Ako povedala hovorkyňa (SSC) Zuzana Hromcová, podľa štúdie Žilinskej univerzity sú v spomínanom úseku kritické dve hodiny počas dňa.

„Problémovým smerom v čase rannej špičky od 7.15 h do 8.15 h, ako aj v čase poobednej špičky od 15. h do 16. h je odbočenie vľavo z vedľajšej cesty III. triedy z Bystričky na Martin,“ povedala Hromcová. Podľa jej ďalších slov štúdia tiež ukázala, že cez túto križovatku prešlo počas rannej špičky 1 724 áut a z nich 114 odbočilo vľavo zo smeru Bystrička na Martin. V popoludňajšej špičke bolo takýchto áut 70 z celkového počtu 1 872.

Hromcová tiež povedala, že ak by sa vodiči chceli vyhnúť čakaniu, kým sa dostanú od Bystričky na hlavnú cestu I/65, môžu použiť na dopravu do Martina aj s ňou súbežnú miestnu komunikáciu, ktorá je 150 metrov pred križovatkou.

„Problémom je, že časť tejto cesty je v súkromnom vlastníctve a majiteľ túto komunikáciu z času na čas uzatvára,“ vykreslila komplikáciu hovorkyňa SSC.

Treba komplexné riešenie

Sťažený a nebezpečný prejazd cez križovatku majú taktiež chodci, keďže sa na nej nenachádza žiadny priechod.

Zuzana Hromcová ďalej povedala, že po obhliadke tohto úseku z októbra 2016, navrhol zástupca správy ciest dve zlepšenia fungovania križovatky. Prvým bolo vyznačiť na hlavnej ceste v smere od Martina samostatný jazdný pruh na odbočenie vľavo a samostatný pruh na priamy smer na Banskú Bystricu. Momentálne je spojený priamy smer s ľavým odbočením, čo je podľa Hromcovej nevhodné.

Druhým návrhom na zlepšenie bolo vyznačenie priechodu pre chodcov, ktorý by vodorovným aj zvislým značením zabezpečila správa ciest a mesto by k priechodu obojstranne vybudovalo chodník a osvetlenie.

„Navrhované riešenie ale nebolo prijaté s odôvodnením, že križovatku treba riešiť komplexne,“ zareagovala hovorkyňa správy ciest. Takúto možnosť ale ponúka štúdia Žilinskej univerzity, ktorá navrhuje riadenie dopravy v tomto mieste pomocou semaforov.

Z pohľadu dopravy na ceste I/65 je však takáto signalizácia nevýhodná, pretože by na hlavnom cestnom ťahu dochádzalo k zbytočne veľkým zdržaniam.

Ako však povedala Hromcová, žilinská pobočka Slovenskej správy ciest ale nemá v kontrakte pre rok 2017 nárokované riešenie tejto križovatky a ani v najbližšom období neuvažujú nad jej prestavbou.

Dlhodobý problém

Touto náročnou trasou každý deň jazdí aj žilinská krajská poslankyňa Katarína Tomášová, a preto plne podporuje jej rekonštrukciu. Podľa jej vlastných skúseností ide o dlhodobo problémovú cestu s častými kolíziami áut chodcov, ktoré často končia fatálne.

„Pokiaľ by sa podľa už existujúcej štúdie pristúpilo k stavebným a dopravným zmenám, ktoré budú zahŕňať aj úpravy na ceste III/2144, ktorú vlastní Žilinský kraj, tak podľa mojich informácii spraví tieto úpravy žilinská župa na vlastné náklady,“ zreferovala Katarína Tomášová, ktorá zdôrazňuje potrebu vybudovania najmä nového ľavého odbočovacieho pruhu v smere z Martina do Koštian nad Turcom, ako aj priechodu pre chodcov.

„Ako vhodné vidím aj následné vybudovanie cestnej svetelnej signalizácie v tejto križovatke,“ dodala Tomášová.

Dlhšie trvajúce špičky

Situáciou sa nedávno opäť zaoberal i Okresný dopravný inšpektorát v Martine. Ako uvádza vo svojom vyhodnotení, na problémovom mieste pri križovatke zaznamenali v prvom polroku 2017 dve dopravné nehody a zvýšený nárast škodových udalostí, ktorých bolo spolu šesť. Kritických časov s náročným prejazdom cez križovatku je ale podľa nich viac, ako označila Žilinská univerzita vo svojej štúdii.

„Zhustená premávka sa tvorí najmä v rannej špičke od 6.30 h do 8.30 h a popoludňajšej v čase od 14. h do 17. hodiny, ale aj v priebehu dňa,“ uvádza vo svojom vyhodnotení Vladimír Mečko riaditeľ martinského dopravného inšpektorátu. Podľa jeho ďalších slov sa na vedľajších cestách často tvoria kolóny áut a vodiči v snahe dostať sa čo najrýchlejšie cez križovatku, sú preto nedisciplinovaní a zbytočne riskujú, čím ohrozujú seba i ostatných šoférov.

Ako sa rozhodne správa ciest?

Martinská dopravná polícia preto prišla s opatreniami na zníženie nehodovosti, ale i lepšej plynulosti dopravy v tomto úseku.

Navrhujú vybudovať na hlavnej ceste z oboch smerov samostatné odbočovacie pruhy doľava a taktiež odbočovací pruh doprava zo smeru od Banskej Bystrice. Zároveň na oboch vedľajších cestách odporúčajú vybudovať odbočovacie pruhy doľava a jeden tiež doprava smerom od Bystričky na Banskú Bystricu.

Ich ďalším riešením je spraviť z križovatky inteligentnú a riadiť ju semaformi. Súčasťou by mal byť na hlavnom ťahu i kamerový systém zo smerov od Banskej Bystrice a Žiliny, ktorý by snímal situáciu na križovatke, ako aj semafory.

„Vyriešiť treba i priechody pre chodcov, ktoré by boli samostatne osvetlené a označené pasívnymi prvkami ako napríklad LED blikajúcimi svetlami zapustenými do vozovky pre väčšiu bezpečnosť prechádzajúcich chodcov,“ ozrejmuje Vladimír Mečko a dodáva, že z tohto dôvodu tiež treba vybudovať chodníky pre peších, ktoré by boli navzájom prepojené priechodmi a výškovo oddelené od cesty.

Toto dopravné riešenie križovatky pod Bystričkou už má na stole i prednosta Okresného úradu Marcel Maťovčík, ktorý sa spolu s ďalšími kompetentnými pokúsi dať znova veci do pohybu, aby sa zrealizovali návrhy dopravného inšpektorátu.

„Ak presvedčíme správu ciest, aby zainvestovala do svetelnej signalizácie na križovatke, tak z peňazí mesta potom pôjde vybudovanie osvetlenia a chodníkov pre chodcov,“ avizoval plány Maťovčík.


  1. Medveď sa túla nad Vrútkami a Martinom 1 204
  2. Na Mudroňke nainštalujú aj radar 419
  3. Mladý muž sa napil a narazil do garáže 369
  4. Kompletné výsledky 3. kola I. triedy 339
  5. Na martinský hokej čaká kľúčový týždeň 293
  6. Mysleli si, že ukradli peniaze, no lupom boli tentoraz detské kartičky 281
  7. V Tepliciach sa ďakovalo za úrodu, pozrite si fotky z dožiniek 204
  8. Kompletné výsledky súťaže Dedina roka, ako dopadla Blatnica? 186
  9. Ako sa kempuje v Trusalovej, pozrite si aj fotky 181
  10. Ján Masár: Demokratizačné zmeny v Československu udupali tanky 171

Najčítanejšie správy

Turiec

Medveď sa túla nad Vrútkami a Martinom

Medveďovi najskôr zachutila vyhodená šunka, potom maškrtil pri úľoch Jána Tabačeka. Trojročná šelma šarapatila v podhorských častiach Martina a Vrútok.

Na Mudroňke nainštalujú aj radar

Na frekventovanej ulici pribudli viaceré bezpečnostné prvky, ktoré majú ochrániť chodcov pred prúdmi áut.

Mladý muž sa napil a narazil do garáže

Minulý týždeň polícia na cestách Žilinského kraja prichytila pod šoférovať pod vplyvom alkoholu 32 vodičov. V Diviakoch spôsobil nehodu muž s 1,88 promile alkoholu v krvi.

Kompletné výsledky 3. kola I. triedy

Lipovec, Teplice i Príbovce si držia fazónu, stále nestratili ani bod.

Na martinský hokej čaká kľúčový týždeň

Boj o to, aby v Martine zostala juniorská a dorastenecká extraliga, vrcholí. Definitívne rozhodnutie, ako snaženie pomôcť mládežníckemu hokeju dopadlo, sa dozvieme budúci týždeň.

Blízke regióny

Prečo tečie Považím Váh a nie Orava?

Všimli ste si niekedy sútok Oravy a Váhu? Prečo sa Orava vlieva do nepatrného Váhu a nie Váh do rozľahlej Oravy? Obe rieky majú veľa podobného.

Keď Sovieti okupovali Liptovský Mikuláš

Fotografie z obsadzovania československých miest vojskami Varšavskej zmluvy obleteli celý svet. Tanky a vojenská technika 21. augusta 1968 zaplavila pred takmer polstoročím aj Liptovský Mikuláš.

Opravy ciest sa dočkali aj na Kysuciach

Cestári Žilinského samosprávneho kraja naplno využívajú letné dni a pracujú na rekonštrukciách župných ciest a mostov II. a III. triedy.

V hodnotení mamičiek sa žilinská pôrodnica za posledné roky zhoršila

Sprievodca pôrodnicami sa konal už po šiestykrát. Mamičky hodnotili aj žilinskú pôrodnicu a tá za rok 2016 získala najmenej percent celkovej spokojnosti rodičiek za posledných šesť rokov, len niečo nad 50 percent.

Regionálny futbal: Ján Pavlica strelil hetrik, Čierne na víťaznej vlne

Makov napriek tlaku neskóroval, Krásno nemalo šancu s Banskou Bystricou.

Všetky správy

Bratislavou prechádzal jedinečný polkilometrový vlak. Takto vyzeral

V osobnej železničnej doprave je taký dlhý vlak výnimočný, vypravila ho firma RegioJet na rumunský festival Banát.

Danko zatiaľ nepovedal ako ďalej, krízu budú riešiť v piatok

Predseda SNS vraj esemeskou oznámil, že jeho ministri na rokovanie vlády tak skoro neprídu. Matečná prísť ani neplánovala.

Polovojenská organizácia pýta peniaze na domobranu, končia na súkromnom účte

Výzvou na posielanie finančných príspevkov sa už zaoberá polícia. Slovenskí branci tvrdia, že ide o dobrovoľné dary

SNS neodíde. Nikto na ňu nečaká

V prípade predčasných volieb by sa SNS nemuselo dostať do vlády.

Spotený Plavčan, Kysučan v maskáčoch. To nie sú argumenty, to je výsmech

Príliš často sa na úvod diskusie dozvieme, že niekto ráčkuje, má akné, nesúmernú či extrémne obéznu postavu, dokonca sa priveľmi potí.

Kam vyraziť