Nedeľa, 23. september, 2018 | Meniny má Zdenka

Hrozná križovatka pod Bystričkou má riešenie, problém je, kto čo zaplatí

​​​​​​​Návrhov na zníženie nehodovosti na problémovej martinskej križovatke pri Bystričke je viac než dosť. Stačí, aby tam správa ciest postavila semafor a ľady sa pohnú ďalej. Oni ale investície na tejto ceste nateraz v pláne nemajú. Či ich kompetentní presvedčia, je otázne.

Bezpečne prejsť cez križovatku je často náročné. (Zdroj: ANDREA DUDRÁKOVÁ)

BYSTRIČKA. Martinská križovatka smerom na Bystričku je nočnou morou asi každého vodiča. V čase zhustenej dopravy, keď ľudia idú do práce alebo neskôr späť domov, si na vedľajších cestách postojíte niekoľko dlhých minút, kým sa vám podarí dostať na hlavnú cestu. Nehôd sa v tomto úseku už tiež stalo viac ako dosť, niektoré, žiaľ, aj smrteľné. Mnohí Turčania preto naliehajú na kompetentných, aby sa s nebezpečnou križovatkou spravilo niečo, čo by odľahčilo a prehľadnilo dopravu.

Zahataná súbežná cesta

Nájsť najrozumnejšie riešenie, ktoré by potom nespomaľovalo dopravu, ale, zdá sa, nebude až tak celkom jednoduché. Komunikácie majú rôznych majiteľov. Kým cesta I/65 patrí Slovenskej správe ciest (SSC), vedľajšia cesta III. triedy spadá pod Žilinský kraj.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ako povedala hovorkyňa (SSC) Zuzana Hromcová, podľa štúdie Žilinskej univerzity sú v spomínanom úseku kritické dve hodiny počas dňa.

„Problémovým smerom v čase rannej špičky od 7.15 h do 8.15 h, ako aj v čase poobednej špičky od 15. h do 16. h je odbočenie vľavo z vedľajšej cesty III. triedy z Bystričky na Martin,“ povedala Hromcová. Podľa jej ďalších slov štúdia tiež ukázala, že cez túto križovatku prešlo počas rannej špičky 1 724 áut a z nich 114 odbočilo vľavo zo smeru Bystrička na Martin. V popoludňajšej špičke bolo takýchto áut 70 z celkového počtu 1 872.

Hromcová tiež povedala, že ak by sa vodiči chceli vyhnúť čakaniu, kým sa dostanú od Bystričky na hlavnú cestu I/65, môžu použiť na dopravu do Martina aj s ňou súbežnú miestnu komunikáciu, ktorá je 150 metrov pred križovatkou.

„Problémom je, že časť tejto cesty je v súkromnom vlastníctve a majiteľ túto komunikáciu z času na čas uzatvára,“ vykreslila komplikáciu hovorkyňa SSC.

Treba komplexné riešenie

Sťažený a nebezpečný prejazd cez križovatku majú taktiež chodci, keďže sa na nej nenachádza žiadny priechod.

Zuzana Hromcová ďalej povedala, že po obhliadke tohto úseku z októbra 2016, navrhol zástupca správy ciest dve zlepšenia fungovania križovatky. Prvým bolo vyznačiť na hlavnej ceste v smere od Martina samostatný jazdný pruh na odbočenie vľavo a samostatný pruh na priamy smer na Banskú Bystricu. Momentálne je spojený priamy smer s ľavým odbočením, čo je podľa Hromcovej nevhodné.

Druhým návrhom na zlepšenie bolo vyznačenie priechodu pre chodcov, ktorý by vodorovným aj zvislým značením zabezpečila správa ciest a mesto by k priechodu obojstranne vybudovalo chodník a osvetlenie.

„Navrhované riešenie ale nebolo prijaté s odôvodnením, že križovatku treba riešiť komplexne,“ zareagovala hovorkyňa správy ciest. Takúto možnosť ale ponúka štúdia Žilinskej univerzity, ktorá navrhuje riadenie dopravy v tomto mieste pomocou semaforov.

Z pohľadu dopravy na ceste I/65 je však takáto signalizácia nevýhodná, pretože by na hlavnom cestnom ťahu dochádzalo k zbytočne veľkým zdržaniam.

Ako však povedala Hromcová, žilinská pobočka Slovenskej správy ciest ale nemá v kontrakte pre rok 2017 nárokované riešenie tejto križovatky a ani v najbližšom období neuvažujú nad jej prestavbou.

Dlhodobý problém

Touto náročnou trasou každý deň jazdí aj žilinská krajská poslankyňa Katarína Tomášová, a preto plne podporuje jej rekonštrukciu. Podľa jej vlastných skúseností ide o dlhodobo problémovú cestu s častými kolíziami áut chodcov, ktoré často končia fatálne.

„Pokiaľ by sa podľa už existujúcej štúdie pristúpilo k stavebným a dopravným zmenám, ktoré budú zahŕňať aj úpravy na ceste III/2144, ktorú vlastní Žilinský kraj, tak podľa mojich informácii spraví tieto úpravy žilinská župa na vlastné náklady,“ zreferovala Katarína Tomášová, ktorá zdôrazňuje potrebu vybudovania najmä nového ľavého odbočovacieho pruhu v smere z Martina do Koštian nad Turcom, ako aj priechodu pre chodcov.

„Ako vhodné vidím aj následné vybudovanie cestnej svetelnej signalizácie v tejto križovatke,“ dodala Tomášová.

Dlhšie trvajúce špičky

Situáciou sa nedávno opäť zaoberal i Okresný dopravný inšpektorát v Martine. Ako uvádza vo svojom vyhodnotení, na problémovom mieste pri križovatke zaznamenali v prvom polroku 2017 dve dopravné nehody a zvýšený nárast škodových udalostí, ktorých bolo spolu šesť. Kritických časov s náročným prejazdom cez križovatku je ale podľa nich viac, ako označila Žilinská univerzita vo svojej štúdii.

„Zhustená premávka sa tvorí najmä v rannej špičke od 6.30 h do 8.30 h a popoludňajšej v čase od 14. h do 17. hodiny, ale aj v priebehu dňa,“ uvádza vo svojom vyhodnotení Vladimír Mečko riaditeľ martinského dopravného inšpektorátu. Podľa jeho ďalších slov sa na vedľajších cestách často tvoria kolóny áut a vodiči v snahe dostať sa čo najrýchlejšie cez križovatku, sú preto nedisciplinovaní a zbytočne riskujú, čím ohrozujú seba i ostatných šoférov.

Ako sa rozhodne správa ciest?

Martinská dopravná polícia preto prišla s opatreniami na zníženie nehodovosti, ale i lepšej plynulosti dopravy v tomto úseku.

Navrhujú vybudovať na hlavnej ceste z oboch smerov samostatné odbočovacie pruhy doľava a taktiež odbočovací pruh doprava zo smeru od Banskej Bystrice. Zároveň na oboch vedľajších cestách odporúčajú vybudovať odbočovacie pruhy doľava a jeden tiež doprava smerom od Bystričky na Banskú Bystricu.

Ich ďalším riešením je spraviť z križovatky inteligentnú a riadiť ju semaformi. Súčasťou by mal byť na hlavnom ťahu i kamerový systém zo smerov od Banskej Bystrice a Žiliny, ktorý by snímal situáciu na križovatke, ako aj semafory.

„Vyriešiť treba i priechody pre chodcov, ktoré by boli samostatne osvetlené a označené pasívnymi prvkami ako napríklad LED blikajúcimi svetlami zapustenými do vozovky pre väčšiu bezpečnosť prechádzajúcich chodcov,“ ozrejmuje Vladimír Mečko a dodáva, že z tohto dôvodu tiež treba vybudovať chodníky pre peších, ktoré by boli navzájom prepojené priechodmi a výškovo oddelené od cesty.

Toto dopravné riešenie križovatky pod Bystričkou už má na stole i prednosta Okresného úradu Marcel Maťovčík, ktorý sa spolu s ďalšími kompetentnými pokúsi dať znova veci do pohybu, aby sa zrealizovali návrhy dopravného inšpektorátu.

„Ak presvedčíme správu ciest, aby zainvestovala do svetelnej signalizácie na križovatke, tak z peňazí mesta potom pôjde vybudovanie osvetlenia a chodníkov pre chodcov,“ avizoval plány Maťovčík.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  3. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  4. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  5. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  6. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  7. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  9. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  10. Najužitočnejšia appka
  1. Billa otvorila svoju 150. predajňu na Slovensku
  2. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  5. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  6. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  7. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  8. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  9. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  10. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  1. Najužitočnejšia appka 17 413
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 037
  3. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 995
  4. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 9 728
  5. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 605
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 379
  7. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 4 541
  8. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 4 516
  9. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 3 664
  10. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 3 515

Hlavné správy z MY Turiec

Keď otvárali múzeum, v kostoloch slúžili omše

Druhá budova Slovenského národného múzea na Malej hore je dnes neodmysliteľnou súčasťou Martina. V časoch, keď vznikala a keď vznikali prvé expozície múzea, boli tieto činy heroickým výkonom.

Možno prídu budúce moderátorské hviezdy

Regionálna súťaž mladých moderátorov sa v Martine uskutoční 11. októbra.

Turčianske Teplice uzatvorili hospodárenie v prvom polroku s prebytkom

Turčianske Teplice uzatvorili hospodárenie v prvom polroku s prebytkom vo výške viac ako 440.000 eur. Vyplýva to vyhodnotenia hospodárenia mesta za prvý polrok, ktoré na svojom rokovaní vo štvrtok (20.9.) vzali na vedomie tamojší mestskí poslanci.

Turiec bude mať knihu o krojoch

Pre turčianske folklórne hnutie je to dobrá správa – vzniká publikácia o tradičnom odeve, o kroji v Turci. Jej autorom je Mojmír Benža, emeritný vedecký pracovník Ústavu etnológie SAV, ktorý v minulosti pracoval aj v Slovenskom národnom múzeu v Martine. Dosť dôvodov na niekoľko otázok.

O plavovláske, ktorá (sa)hľadala

Legendárny Formanov film Lásky jednej plavovlásky ožije  na javisku martinského Strojára v divadelnej adaptácii.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pezinské vinobranie poznačila víchrica, pomáhali aj hasiči

Popadané stromy, zdemolované stánky či prevrátené smetiaky.

Starosta sa zabýval v dome zo slamy, tvrdí, že by nemenil

Chcel dom, ktorý má dušu. Televízor nepotrebuje.

Dobrú vodu z podzemia odčerpávajú akvaparky

Vody v najmenších prírodných prameňoch ubúda.

V nitrianskej fakultnej nemocnici vymenili ďalšieho riaditeľa

Martin Neštický je zatiaľ funkciou len poverený.

Vybrali SME

Už ste čítali?