Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Hrozná križovatka pod Bystričkou má riešenie, problém je, kto čo zaplatí

​​​​​​​Návrhov na zníženie nehodovosti na problémovej martinskej križovatke pri Bystričke je viac než dosť. Stačí, aby tam správa ciest postavila semafor a ľady sa pohnú ďalej. Oni ale investície na tejto ceste nateraz v pláne nemajú. Či ich kompetentní presvedčia, je otázne.

Bezpečne prejsť cez križovatku je často náročné. Bezpečne prejsť cez križovatku je často náročné. (Zdroj: ANDREA DUDRÁKOVÁ)

BYSTRIČKA. Martinská križovatka smerom na Bystričku je nočnou morou asi každého vodiča. V čase zhustenej dopravy, keď ľudia idú do práce alebo neskôr späť domov, si na vedľajších cestách postojíte niekoľko dlhých minút, kým sa vám podarí dostať na hlavnú cestu. Nehôd sa v tomto úseku už tiež stalo viac ako dosť, niektoré, žiaľ, aj smrteľné. Mnohí Turčania preto naliehajú na kompetentných, aby sa s nebezpečnou križovatkou spravilo niečo, čo by odľahčilo a prehľadnilo dopravu.

Zahataná súbežná cesta

Nájsť najrozumnejšie riešenie, ktoré by potom nespomaľovalo dopravu, ale, zdá sa, nebude až tak celkom jednoduché. Komunikácie majú rôznych majiteľov. Kým cesta I/65 patrí Slovenskej správe ciest (SSC), vedľajšia cesta III. triedy spadá pod Žilinský kraj.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako povedala hovorkyňa (SSC) Zuzana Hromcová, podľa štúdie Žilinskej univerzity sú v spomínanom úseku kritické dve hodiny počas dňa.

„Problémovým smerom v čase rannej špičky od 7.15 h do 8.15 h, ako aj v čase poobednej špičky od 15. h do 16. h je odbočenie vľavo z vedľajšej cesty III. triedy z Bystričky na Martin,“ povedala Hromcová. Podľa jej ďalších slov štúdia tiež ukázala, že cez túto križovatku prešlo počas rannej špičky 1 724 áut a z nich 114 odbočilo vľavo zo smeru Bystrička na Martin. V popoludňajšej špičke bolo takýchto áut 70 z celkového počtu 1 872.

Hromcová tiež povedala, že ak by sa vodiči chceli vyhnúť čakaniu, kým sa dostanú od Bystričky na hlavnú cestu I/65, môžu použiť na dopravu do Martina aj s ňou súbežnú miestnu komunikáciu, ktorá je 150 metrov pred križovatkou.

Skryť Vypnúť reklamu

„Problémom je, že časť tejto cesty je v súkromnom vlastníctve a majiteľ túto komunikáciu z času na čas uzatvára,“ vykreslila komplikáciu hovorkyňa SSC.

Treba komplexné riešenie

Sťažený a nebezpečný prejazd cez križovatku majú taktiež chodci, keďže sa na nej nenachádza žiadny priechod.

Zuzana Hromcová ďalej povedala, že po obhliadke tohto úseku z októbra 2016, navrhol zástupca správy ciest dve zlepšenia fungovania križovatky. Prvým bolo vyznačiť na hlavnej ceste v smere od Martina samostatný jazdný pruh na odbočenie vľavo a samostatný pruh na priamy smer na Banskú Bystricu. Momentálne je spojený priamy smer s ľavým odbočením, čo je podľa Hromcovej nevhodné.

Druhým návrhom na zlepšenie bolo vyznačenie priechodu pre chodcov, ktorý by vodorovným aj zvislým značením zabezpečila správa ciest a mesto by k priechodu obojstranne vybudovalo chodník a osvetlenie.

Skryť Vypnúť reklamu

„Navrhované riešenie ale nebolo prijaté s odôvodnením, že križovatku treba riešiť komplexne,“ zareagovala hovorkyňa správy ciest. Takúto možnosť ale ponúka štúdia Žilinskej univerzity, ktorá navrhuje riadenie dopravy v tomto mieste pomocou semaforov.

Z pohľadu dopravy na ceste I/65 je však takáto signalizácia nevýhodná, pretože by na hlavnom cestnom ťahu dochádzalo k zbytočne veľkým zdržaniam.

Ako však povedala Hromcová, žilinská pobočka Slovenskej správy ciest ale nemá v kontrakte pre rok 2017 nárokované riešenie tejto križovatky a ani v najbližšom období neuvažujú nad jej prestavbou.

Dlhodobý problém

Touto náročnou trasou každý deň jazdí aj žilinská krajská poslankyňa Katarína Tomášová, a preto plne podporuje jej rekonštrukciu. Podľa jej vlastných skúseností ide o dlhodobo problémovú cestu s častými kolíziami áut chodcov, ktoré často končia fatálne.

„Pokiaľ by sa podľa už existujúcej štúdie pristúpilo k stavebným a dopravným zmenám, ktoré budú zahŕňať aj úpravy na ceste III/2144, ktorú vlastní Žilinský kraj, tak podľa mojich informácii spraví tieto úpravy žilinská župa na vlastné náklady,“ zreferovala Katarína Tomášová, ktorá zdôrazňuje potrebu vybudovania najmä nového ľavého odbočovacieho pruhu v smere z Martina do Koštian nad Turcom, ako aj priechodu pre chodcov.

„Ako vhodné vidím aj následné vybudovanie cestnej svetelnej signalizácie v tejto križovatke,“ dodala Tomášová.

Dlhšie trvajúce špičky

Situáciou sa nedávno opäť zaoberal i Okresný dopravný inšpektorát v Martine. Ako uvádza vo svojom vyhodnotení, na problémovom mieste pri križovatke zaznamenali v prvom polroku 2017 dve dopravné nehody a zvýšený nárast škodových udalostí, ktorých bolo spolu šesť. Kritických časov s náročným prejazdom cez križovatku je ale podľa nich viac, ako označila Žilinská univerzita vo svojej štúdii.

„Zhustená premávka sa tvorí najmä v rannej špičke od 6.30 h do 8.30 h a popoludňajšej v čase od 14. h do 17. hodiny, ale aj v priebehu dňa,“ uvádza vo svojom vyhodnotení Vladimír Mečko riaditeľ martinského dopravného inšpektorátu. Podľa jeho ďalších slov sa na vedľajších cestách často tvoria kolóny áut a vodiči v snahe dostať sa čo najrýchlejšie cez križovatku, sú preto nedisciplinovaní a zbytočne riskujú, čím ohrozujú seba i ostatných šoférov.

Ako sa rozhodne správa ciest?

Martinská dopravná polícia preto prišla s opatreniami na zníženie nehodovosti, ale i lepšej plynulosti dopravy v tomto úseku.

Navrhujú vybudovať na hlavnej ceste z oboch smerov samostatné odbočovacie pruhy doľava a taktiež odbočovací pruh doprava zo smeru od Banskej Bystrice. Zároveň na oboch vedľajších cestách odporúčajú vybudovať odbočovacie pruhy doľava a jeden tiež doprava smerom od Bystričky na Banskú Bystricu.

Ich ďalším riešením je spraviť z križovatky inteligentnú a riadiť ju semaformi. Súčasťou by mal byť na hlavnom ťahu i kamerový systém zo smerov od Banskej Bystrice a Žiliny, ktorý by snímal situáciu na križovatke, ako aj semafory.

„Vyriešiť treba i priechody pre chodcov, ktoré by boli samostatne osvetlené a označené pasívnymi prvkami ako napríklad LED blikajúcimi svetlami zapustenými do vozovky pre väčšiu bezpečnosť prechádzajúcich chodcov,“ ozrejmuje Vladimír Mečko a dodáva, že z tohto dôvodu tiež treba vybudovať chodníky pre peších, ktoré by boli navzájom prepojené priechodmi a výškovo oddelené od cesty.

Toto dopravné riešenie križovatky pod Bystričkou už má na stole i prednosta Okresného úradu Marcel Maťovčík, ktorý sa spolu s ďalšími kompetentnými pokúsi dať znova veci do pohybu, aby sa zrealizovali návrhy dopravného inšpektorátu.

„Ak presvedčíme správu ciest, aby zainvestovala do svetelnej signalizácie na križovatke, tak z peňazí mesta potom pôjde vybudovanie osvetlenia a chodníkov pre chodcov,“ avizoval plány Maťovčík.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  2. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  5. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  10. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 079
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 896
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 898
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 355
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 12 757
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 786
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 223
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 905
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 751
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 083
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Celoplošné testovanie: Hľadajú sa najmä zdravotníci

Mestá a obce v Turci dostali prvé pokyny k celoplošnému testovaniu, ktoré spolu s armádou pripravujú, vo štvrtok. Veľa záležitostí sa bude doťahovať na poslednú chvíľu.

Orava má už prvé kolo celoplošného testovania za sebou.

Jožo Brňák sa na nikoho nedokázal hnevať

Futbalista s dobrým ťahom na bránu, ktorý hral za Martin i Vrútky, už nie je medzi nami.

Jozef Brňák.

Stredoslovenská energetika, a.s., prijíma nové preventívne opatrenia

S účinnosťou od 26. októbra 2020 do odvolania SSE, z dôvodu zhoršenia epidemiologickej situácie, zatvára svoje zákaznícke centrá pre verejnosť.

Pacientov s ochorením na Covid 19 v nemocnici pribúda, rozširujú sa aj červené zóny

V Univerzitnej nemocnici Martin (UNM) bolo v pondelok hospitalizovaných 72 pacientov s pozitívnym testom na ochorenie COVID-19.

Pavilón č. 5 v UN Martin je už celý v červenej zóne.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Banská Bystrica zverejnila zoznam odberných miest ( + Zoznam)

Mesto sa pripravuje na celoplošné testovanie obyvateľov, sú známe odberné miesta. Bude ich 68.

Už ste čítali?