To bola sláva, keď cez Martin prvý raz prešiel vlak

​​​​​​​V dnešnú sobotu, je to presne 145 rokov, Martinom prvýkrát prešiel vlak. Smeroval do hlavného mesta monarchie – Pešti.

Stanica v Turč. sv. Martine.
Stanica v Turč. sv. Martine. (Zdroj: ARCHÍV IGOR DOBROVOLNÝ)

MARTIN. Cestu vlakom dnes už vnímame ako samozrejmosť. Pred 145 rokmi to ale v Turčianskom svätom Martine bola veľká udalosť. Veď 12. augusta 1872 tadiaľto po prvýkrát prešiel vlak, čím sa Turiec spojil s hlavným mestom monarchie – Pešťou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„A keďže vo Vrútkach už bola postavená trať z Košíc do Bohumína, tak sa železnicou dalo dostať až do Berlína – vtedy najväčšieho európskeho mesta. Vo Vrútkach sa ale muselo presadať, lebo tieto dve trate neboli prepojené,“ vykresľuje zaujímavosť miestny historik Igor Dobrovolný.

SkryťVypnúť reklamu

Ako to celé začalo

Už v roku 1862 vyslovili na uhorskom sneme požiadavku, aby sa predĺžila železničná trať zo Šalgotariánu k trati Košicko-bohumínskej železnice (KBŽ). Preto vznikli spoločnosti, ktoré mali financovať výstavbu železnice: Cisársko-kráľovská privilegovaná železničná spoločnosť Pešť – Lučenec – Banská Bystrica a Spoločnosť Kameňouhoľných baní sv. Štefana. Trasu naplánovali smerom na Lučenec, Zvolen, Banskú Bystricu.

Už v roku 1864 bola podaná žiadosť, aby trať predĺžili z Banskej Bystrice do Turca a v Sučanoch by sa napojila na KBŽ. Už počas

výstavby ale došlo k zmene trasovania. Najskôr rozhodli, že železnica povedie údolím Hrona a ďalej sa stočí smerom na sever na Kremnicu. Do Banskej Bystrice bola vedená iba vedľajšia úzkorozchodná trať. Dôvodom tejto zmeny boli podľa Dobrovolného najmä priaznivejšie prírodné podmienky horského masívu. Hoci ešte v roku 1868 vymeriavali trať smerom do Sučian, napokon došlo k zmene a železnicu vybudovali vo Vrútkach.

SkryťVypnúť reklamu

„Dôvod tohto rozhodnutia nepoznáme, ale mohlo to súvisieť so zmenou vlastníka železnice. Spoločnosť, ktorá viedla výstavbu, sa dostala do finančných ťažkostí a v júni roku 1868 železnicu odkúpil štát. Odvtedy ju poznáme ako MÁV - Magyar államvasutak. Tým sa stali Vrútky významným železničným uzlom,“ opisuje Igor Dobrovolný.

Zmiešaný vlak

Prvý vlak z Vrútok do Pešti vypravili 12. augusta 1872 o 1.18 hod, o pár minút prechádzal Turč. sv. Martinom a do Pešti prišiel na obed o 12.51 hod. Z Pešti ale vlak vypravili do Vrútok už 11. augusta 1872 o 23.00 hod. a do Vrútok dorazil 12. augusta o 14.05 hod. Išlo o zmiešaný vlak, keďže v súprave boli osobné aj nákladné vozne. Odvtedy začala na tejto trati pravidelná prevádzka. Zo začiatku bol denne vypravený medzi Vrútkami a Pešťou jeden pár osobných vlakov a jeden pár zmiešaných vlakov. Po prepojení tratí KBŽ a MÁV sa železnicou spojilo hlavné mesto Uhorska so Sliezkom a najmä najbohatším mestom Berlínom.

SkryťVypnúť reklamu

Obmedzený obchodný ruch

Ako ďalej Igor Dobrovolný uvádza, v roku 1869 mali Vrútky iba 955 obyvateľov. Najvýznamnejšími vlastníkmi pôdy boli členovia rozvetvenej rodiny Ruttkayovcov, rozdrobené pozemky však nevytvárali možnosti na rozvoj podnikania. Je síce pravda, že Vrútkami viedla obchodná cesta spájajúca Turiec so Žilinou, ale vrchy Lúčanskej Malej Fatry a neskrotený tok Váhu limitovali obchodný ruch na tejto trase.

„Ak chcel gazda poslať svoj tovar do Trenčianskej stolice, mal na výber nebezpečnú cestu plťou cez Strečniansku úžinu, alebo musel najať furmana na namáhavú cestu strmým fatranským masívom,“ približuje I. Dobrovolný.

Jedinečný opis tejto cesty nám zanechal priekopský rodák, barón Alojz Medňanský. Počas plavby plťou v roku 1822 si do svojich poznámok, neskôr vydaných vo forme cestopisu Malebná cesta dolu Váhom, poznamenal aj túto spomienku na Vrútky: „S poľutovaním sme sledovali dva vozy, ktoré mali, ako aj my, namierené do Trenčianskej stolice a v spomínanej dedine si naozaj museli vziať prípraž, bez ktorej ani za najlepšieho počasia nie je možné prekonať štyri hodiny trvajúcu cestu hore vrchom.“

Železnica a rozmach miest

Z malebnej dedinky na sútoku Turca s Váhom sa vybudovaním železnice odrazu stala významná dopravná križovatka. Staničné budovy, výhrevne a od roku 1874 aj opravárenské dielne vyžadovali zamestnancov v počtoch, ktoré im maličké Vrútky nedokázali poskytnúť. Nastala teda vlna prisťahovalectva, ktorá natrvalo prekreslila demografickú mapu Turca. K tradičným sídlam situovaným na starých obchodných cestách (Martin, Necpaly, Blatnica, Turany, Sučany, Mošovce, Kláštor pod Znievom, Slovenské Pravno) a významným centrám nemeckého osídlenia v Turci (Vrícko, Sklené, Horná Štubňa), sa natrvalo zaradili aj nové obce ako boli aj Vrútky.

V stolici s necelými 46-tisíc obyvateľov bolo v roku 1880 iba jedenásť obcí s populáciou nad tisíc obyvateľov. Najväčším populačným

skokanom boli Vrútky, ktoré za dekádu narástli viac ako stonásobne a v tomto roku vykázali už 1944 obyvateľov. Prevyšoval ich iba Martin s 2341 obyvateľmi a Horná Štubňa s 1958 obyvateľmi. Na krk Vrútkam vtedy ešte dýchali Sučany, Turany, Mošovce a Vrícko. Železnica ale jasne predznamenala, ktoré sídla sa budú rozvíjať, a ktoré naopak čaká stagnácia.

Migrácia za prácou

Prudký rast obyvateľstva Vrútok pokračoval aj v ďalšom desaťročí. Z necelých 56-tisíc Turčanov žilo v roku 1910 vo Vrútkach až cez jedenásť percent. Tomu zodpovedal urbanistický a architektonický vývoj mesta prezentujúci sa aj v novom evanjelickom kostole, rímskokatolíckom kostole, ľudovej škole a meštianskej škole, ako aj v ubytovacích a obchodných kapacitách sústredených v novej štvrti s príznačným názvom Banhof. K tradičným obciam nad tisíc obyvateľov pribudla aj Priekopa s 1458 obyvateľmi, naopak Necpaly, Blatnica, Kláštor pod Znievom a Mošovce, teda obce ležiace mimo železničnej trate, definitívne stratili dych a nastúpili na epochu postupného úbytku obyvateľstva. To migrovalo za prácou, ktorú priniesla železnica a rozvíjajúci sa priemysel v jej bezprostrednej blízkosti.

Vlaky

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Na internáte skladali počítače pre spolužiakov. Dnes majú veľké showroomy aj hotel
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  5. Keď sa z brigády stane kariéra
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  7. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  2. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  3. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  4. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  5. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  6. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  8. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  1. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 9 047
  2. Keď sa z brigády stane kariéra 4 367
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 4 086
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 266
  5. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 1 627
  6. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 411
  7. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti 1 338
  8. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 1 332
  1. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  2. Veronika Pirošík Mešková: O VŠ praktickosti, tvorbe pre deti či adopcii (rozhovor so speváčkou a hudobníčkou Kristínou Bartošovou)
  3. Igor Vojtek: Ako na dezinformácie?
  4. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  5. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  6. Michal Zajaček: 23. September
  7. Teodor Dlužanský: Riešenia v rozpore so všeobecným záujmom sú zakázané
  8. Filip Zeleňák: Pripravovaný román "V tieni slobody": O ľudskosti, vine a odvahe zostať človekom
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 17 406
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 16 250
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 14 103
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 440
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 11 940
  6. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 8 740
  7. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 6 602
  8. Marian Faktor: Pravda o tom, kto zderie pracujúcich a kde naozaj skončia ich zdravotné odvody 6 137
  1. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  2. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  3. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  4. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  5. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  6. Marian Nanias: Dopláca Slovensko na členstvo v EÚ, alebo získava?
  7. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  8. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Minister dopravy SR Jozef Ráž počas slávnostného otvorenia konferencie.

Aké budú slovenské cesty v budúcnosti? Dokáže ich výstavba reagovať na trendy v používaní moderných materiálov?


Priestor roky chátra.

Ľudia aj poslanci žiadali vizualizácie.


1
Hľadisko opäť zaplnila viac ako dvojtisícová návšteva.

Na hokej prišla opäť viac ako dvojtisícová návšteva, Martin nad osemnástkou vysoko vyhral.


Hovädzí dobytok bude opäť spásať lúky v Turčianskej kotline.


Už ste čítali?