Bude si to vyžadovať poriadnu dávku trpezlivosti a riadne nervy. Cesta z Martina do Turčianskych Teplíc sa po rozbitej betónke, ktorá od piatka minulého týždňa konečne prechádza intenzívnejšou rekonštrukciou, výrazne predĺži.
Na neslávne preslávenom tankodróme medzi Príbovcami a Diviakmi v šiestich päťstometrových úsekoch už nainštalovali semafory a dopravné značenie, ktoré umožňuje jazdu len v jednom jazdnom pruhu.
Zelená len na pol minútky
Väčším kolónam sa tak najmä počas dopravnej špičky s vysokou pravdepodobnosťou nevyhneme. Všimli sme si, že zelené svetlo sa na semafore objaví približne po 2 minútach a 45 sekundách a svieti len pol minútku. Za ten čas možno stihne prejsť okolo desať – jedenásť vozidiel.
„Tie časové intervaly sú nastavené podľa prepočtov dopravného inšpektorátu, ale nevylučujem, že sa s nimi ešte môže hýbať. Tých pár hodín, kým tu ešte nie sú stroje, chceme využiť na to, aby sa všetko doladilo,“ povedal ešte vo štvrtok Marcel Maťovčík, prednosta Okresného úradu v Martine.
V priebehu dvoch týždňov pribudnú obmedzenia ešte na ďalších štyroch úsekoch. Rekonštrukčné práce tak budú prebiehať na piatich kilometroch. Ak vraj všetko pôjde ako má, tak prvá stabilizačná vrstva vozovky by mohla byť hotová už do 15. novembra. Ešte pred pár týždňami sa uvažovalo aj o tom, že časť betónky v úseku okolo Mošoviec a Diviak sa z bezpečnostných dôvodov úplne uzavrie. Napokon sa to pre nesúhlas Správy ciest Žilinského kraja zatiaľ nepodarilo.
Je to však pochopiteľné, veď ak by sa cesta úplne uzavrela, tak by sa aj ťažké vozidlá presunuli na komunikácie II. a III. triedy, ktoré spravuje kraj alebo obce. Viaceré sa len nedávno za nemalé peniaze opravovali.
Ohľaduplnosť sa vytratila
Pravdou však je, že najmä motoristi z nášho regiónu panelovku obchádzajú. Intenzívnejšie sa jazdí cez Jazernicu a Malý Čepčín, nie je však vylúčené, že najmä obyvatelia Ďanovej, Folkušovej, Blatnice, Mošoviec alebo Hája sa budú chcieť dlhým kolónam vyhnúť prejazdom cez cestu SNP. Je to dlhšie, ale bude to rýchlejšie.
Minulý štvrtok sme auta aj trochu počítali. Za necelú štvrťhodinku len v jednom jazdnom pruhu, asi okolo piatej poobede, prešlo 50 aut a jedna motorka.
„Odkedy sa začala robiť betónka, intenzita dopravy sa cez našu dedinu výrazne zvýšila. Niekedy je to doslova katastrofa. Keď chodím z domu na ihrisko, mám problém bezpečne prejsť na druhú stranu cesty. A čo je horšie, vodiči kašlú na predpísanú rýchlosť. Ešte aj cez železničný prejazd preletia,“ právom si poťažkala Elena Štanclová z Malého Čepčína.
V obci sa buduje chodník, potom sa vyznačí aj priechod pre chodcov, na začiatku dediny je radar, hoci ten nateraz z prevádzky vyradil blesk.
„Dúfam, že to všetko pomôže. Napokon, musíme niečo vydržať. Betónku už bolo treba dávno opraviť, tak nech ju robia. Verím, že bude hotová za taký čas, ako sľúbili a že sa rekonštrukcia nebude predlžovať,“ podotkla ešte Elena Štancľová.
Náklady na kompletnú rekonštrukciu 15-kilometrového úseku cesty medzi Príbovcami a Diviakmi predstavujú 21,3 milióna eur. Stavať, resp, opravovať sa bude aj osem križovatiek, päť mostov, vybudujú aj ľavé a pravé odbočenie na križovatkách a postavia tri kilometre protihlukových stien. Rekonštrukcia cesty má trvať 608 dní od podpisu zmluvy.