Streda, 23. máj, 2018 | Meniny má Želmíra
Pridajte si svoje mesto

Východný mestský okruh. Prečo ho Martin potrebuje

Martin má nový generel dopravy. O niektorých jeho častiach hovoríme s riaditeľom Útvaru hlavného architekta mesta Róbertom Dúbravcom.

V priestore Campo di Martin sa z hľadiska dopravy v Martine majú udiať zásadné investície.(Zdroj: Viera Legerská)

Aké ciele si generel pred seba stavia? A nakoľko je ich realizácia záväzná, keďže dokument už poslanci schválili.

- Cieľom ÚGD bolo hlavne zodpovedať na dôležité otázky týkajúce sa dlhodobých problémov dopravy, ich odborného posúdenia a nájdenie vhodného riešenia, ktoré je možné zapracovať do územného plánu.

Pristavme sa viac pri východnom mestskom okruhu. V minulých mesiacoch sa o ňom veľa hovorilo – aj negatívne. Prečo ho treba?

- Usporiadaniu cestnej siete základného komunikačného systému v Martine dominuje cesta I/65 vo svojich dvoch trasách. Pôvodná I/65 je hlavnou severo-južnou trasou cez mesto, prenáša podstatnú časť vnútornej, veľkú časť zdrojovej a cieľovej a menšie množstvo tranzitnej dopravy. Nová I/65D tvorí vysokokapacitný západný obchvat mesta, ktorý je zaťažený prevažne tranzitnou dopravou a časťou dopravy zdrojovej a cieľovej. Toto usporiadanie je zdrojom vysokého zaťaženia pôvodnej I/65, ktorej súčasťou je aj jednosmerný mestský okruh v centre. Plánovaná výstavba rýchlostnej cesty R3 síce odľahčí I/65 o tranzitnú dopravu, ale len o nepodstatnú časť zdrojovej a cieľovej dopravy. Naviac, plánovaná výstavba v lokalitách vo východnej časti mesta prinesie nové požiadavky na prepravu, čoho následkom bude nárast dopravy na I/65 a priľahlých komunikáciách.

Článok pokračuje pod video reklamou
Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Radnica už vie, ako budú vyzerať komunikácie budúcnosti

Ako túto situáciu rieši dopravný generel?

- V rámci ÚGD bolo na základe analýzy dopravných prieskumov, prognóz a predpokladaného demografického rozvoja mesta a regiónu posudzovaných niekoľko variantov pre cestnú automobilovú dopravu – celkovo trinásť. Variantne sa uvažovalo o výstavba východného mestského okruhu a rýchlostnej cesty R3, samozrejme s tým, že diaľnica D1 a jej napojenie na I/18 bola pre všetky varianty zachovaná v plnom rozsahu. Na základe analýz spracovateľ odporučil pre ďalšie podrobné riešenie variant V2A, ktorý predpokladá v sledovanom území pre riešený rok 2030 realizáciu diaľnice D1, privádzača I/18 a rýchlostnej cesty R3 a súčasne realizáciu východného mestského okruhu s jedným napojením na R3 predĺžením ulice N. Hejnej na Ľadovni.

Územný generel ju navrhuje ako zbernú. Aká je to komunikácia?

- Východný mestský okruh má byť zbernou komunikáciou kategórie MZ 8,5/50, ktorá má zabezpečovať prístup do nových lokalít individuálnej bytovej výstavy s obmedzením ťažkej nákladnej dopravy. V rámci návrhu východného mestského okruhu bolo riešené aj jeho možné napojenie na I/18 pri východnom priemyselnom parku. Bolo ale zamietnuté z viacerých dôvodov. Hlavným bolo jeho trasovanie pozdĺž obytnej zóny Košúty a záhradkárskej osady s rekreačným charakterom využitia územia. Ďalším dôvodom bola problematická križovatka s I/18, ktorá by zasahovala do mostného objektu, resp. násypu a jej výstavba by bola nevhodná aj z pohľadu bezpečnosti dopravy na I/18. Dôvodom zamietnutia bola tiež definovaná funkčnosť východného mestského okruhu a jeho budúce zaťaženie, z ktorého bude vylúčená ťažká nákladná doprava.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Na Mudroňke nainštalujú aj radar

Cesta ale rozdelí Košúty na dve časti. Môže skomplikovať chodcom cesty do školy či za službami. Nedala sa predsa len trasovať inak?

- Potreba urbanizácie územia medzi Košútami I. a II. vyžaduje vhodné riešenie dopravnej a technickej infraštruktúry. Pre toto územie bola vypísaná urbanistická súťaž, ktorá preverila viaceré spôsoby usporiadania zástavby a verejného dopravného vybavenia územia. Poloha cesty východného mestského okruhu navrhovaná v zmysle územného plánu sa z hľadiska optimálneho rozvoja územia Košút potvrdila ako najvhodnejšie riešenie. Dnes je toto územie nezastavané, pešie trasy sú „vyšliapané“ tak, ako ich preferujú obyvatelia Košút. V prípade, že dôjde k výstavbe v tomto území, vybudujú sa aj nové spevnené pešie chodníky v trasách, ako ich dnes používajú chodci. Peší pohyb bude usmernený, organizovaný, nie živelný. Rešpektovať sa budú trasy pre prepojenie objektov občianskej vybavenosti, či už ide o školy, obchody alebo zdravotnícke zariadenia.

Generel sa venuje aj prepojeniu Jilemnického ulice so Záturčianskou. Prečo je toto prepojenie jedným z kľúčových, na ktorých dokument stavia?

- V čase prác na územnom genereli dopravy bola spracovaná štúdia riešenia križovatky Košúty pri obchodných centrách susediacich s I/65 Jilemnického. Generel rešpektuje výsledky tejto štúdie a uvažuje s novým usporiadaním siete a súčasne aj s existenciou plánovaného prepojenia Ulice Pltníky (OC Tulip) s Košútami. Prepojenie sa má realizovať mimoúrovňovým krížením železničnej trate s križovatkou do novej záujmovej oblasti mesta a s napojením na ulice Pltníky a Priekopskú a po preklenutí trate s napojením na križovatku s Jilemnického ulicou. Existujúca okružná križovatka v tomto priestore bude prebudovaná na svetelne riadenú križovatku s výhľadovým napojením novej Košútskej na východný mestský okruh za sídliskom Košúty. Toto riešenie bolo analyzované v dvoch variantoch prepojenia Jilemnického ulice s I/65D s dôrazom na zdroj minerálnej vody Fatra, inžinierske siete a na výškové pomery v území.

Ako do tohto plánu zapadá prístup k Obchodnému centru Di Campo Martin?

- Je jeho súčasťou. Uvažuje sa o vybudovaní prístupovej komunikácie k tomuto obchodnému centru, ktoré má byť kombinované s prístupom k železničnej zastávke Košúty pre osobnú dopravu a pre MHD. Komunikácia bude napojená na Jilemnického ulicu (I/65) svetelne riadenou križovatkou pre možnosť koordinácie s križovatkou Jilemnického – nová Košútska. Do vybudovania tejto križovatky bude obchodné centrum napojené dočasnou križovatkou s Ulicou Dúbravca, ktorá pre blízkosť križovatky nová Košútska bude svetelne riadená. Riešitelia analyzovali v tomto priestore aj možnosť napojenia základného komunikačného systému na R3. Vzdialenosť križovatiek na rýchlostných cestách v zmysle STN 736101 ale túto alternatívu nedovoľuje. Navyše analýza prepojenia cez Tehelnú ukázala v skladbe dopravného prúdu, že prepojenie cez sídlisko Košúty by nebolo vhodné kvôli vysokej intenzite ťažkej dopravy.

(Celý rozhovor s Róbertom Dúbravcom si môžete prečítať v MY Turčianske noviny / 22. augusta 2017)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.


  1. Bude mať križovatka pod Bystričkou semafor? 775
  2. V sučianskych závodoch budú dvere otvorené 727
  3. Vodné mlyny vedia v Gaderi pohladiť dušu, ale i privábiť vandalov 482
  4. Kto z koho na križovatke pri Bystričke 317
  5. V Martine premietnu dokument k vzniku strojární 301
  6. Kvet Podhradia v srdci Turca 269
  7. Hokejbalové finále sa bude hrať na plný počet zápasov 203
  8. Zdanlivo hluché ženy drankajú od Martinčanov peniaze na falošnú zbierku 197
  9. V ofenzívne ladenom zápase mal v závere viac šťastia Fomat 150
  10. Dominantou západného námestia v Martine bol najskôr Glückstahlov dom a neskôr Prior 123

Najčítanejšie správy

Turiec

Bude mať križovatka pod Bystričkou semafor?

Nebezpečnou križovatkou pod Bystričkou, ktorá je nočnou morou každého vodiča, sa budú zaoberať opäť aj martinskí poslanci. Ak by schválili projekt vybudovania semaforov, vyriešilo by sa veľa. Otázkou je, či to mesto má v kompetencii.

V sučianskych závodoch budú dvere otvorené

​​​​​​​Už túto sobotu otvoria verejnosti svoje brány tri firmy zo sučianskej priemyselnej zóny. V jednej z nich bude i pútavý sprievodný program pre deti.

Vodné mlyny vedia v Gaderi pohladiť dušu, ale i privábiť vandalov

​​​​​​​Jedinečná sieť vodných mlynov na potoku v Gaderskej doline púta pohľady okoloidúcich. Ich autorom je zručný senior, ktorý doma v dielni vytvára tieto nevšedné diela ozvláštnené o rozprávkové postavy.

Kto z koho na križovatke pri Bystričke

Vyzerá to tak, že na problémovej križovatke pri Bystričke, ktorú už majú vodiči i chodci poriadne v zuboch, pribudne svetelná signalizácia. Poviete si – konečne. Ale ešte stále nie sú veci okolo semaforov vyjasnené.

V Martine premietnu dokument k vzniku strojární

V piatok 25. mája 2018 sa uskutoční v Dome odborov Strojár slávnostná premiéra dokumentárneho filmu venovaného 70. výročiu položenia základného kameňa budúceho veľkého strojárskeho podniku. Súčasťou podujatia bude tiež sprístupnenie výstavy .

Blízke regióny

Nezvestného Tibora našli v Oravskej priehrade

Mladík zo Zákamenného neprišiel domov z pivného festivalu, jeho telo našli po trojdňovom pátraní.

Nezvestného mladého Zákamenčana hľadali na súši aj vo vode

Desiatky dobrovoľníkov aj profesionálov už druhý deň pátrajú po 17-ročném Tiborovi, ktorý sa domov nevrátil z Pivného festivalu.

Mladého muža našli mŕtveho

Mladíka, 17-ročného Tibora, naposledy videli na pivnom festivale.

Strečno padá. Bralo sa bude opäť sanovať

Vláda bude rozhodovať o vybudovaní galérie.

Jazda autom z pivného festivalu skončila nešťastne

Auto nabúralo do stromu, maturantka leží v nemocnici s ťažkými zraneniami.

Všetky správy

Na východe je veselo. Len dokedy

Kalkulačka rozhodla. V Košiciach prídu o slovenské zápasy tisíce fanúšikov.

Hokejisti budú na domácom šampionáte hrať v Košiciach

Súpermi sú Kanada, USA, Fínsko, Nemecko, Dánsko, Francúzsko a Veľká Británia.

Kiska vymenoval sedem nových rektorov vysokých škôl

Prezident vymenoval aj 19 nových profesorov.

Katastrofa: Nikdy nebolo lepšie

Samotné fakty na víťazstvo nad populistami a demagógmi nestačia.

Univerzitná nemocnica ignoruje Pellegriniho. Súkromník v nej zarába státisíce

Šéfka Mikrobiologického ústavu navrhla, ako nahradiť súkromníka.