Východný mestský okruh. Prečo ho Martin potrebuje

Martin má nový generel dopravy. O niektorých jeho častiach hovoríme s riaditeľom Útvaru hlavného architekta mesta Róbertom Dúbravcom.

V priestore Campo di Martin sa z hľadiska dopravy v Martine majú udiať zásadné investície.V priestore Campo di Martin sa z hľadiska dopravy v Martine majú udiať zásadné investície. (Zdroj: Viera Legerská)

Aké ciele si generel pred seba stavia? A nakoľko je ich realizácia záväzná, keďže dokument už poslanci schválili.

- Cieľom ÚGD bolo hlavne zodpovedať na dôležité otázky týkajúce sa dlhodobých problémov dopravy, ich odborného posúdenia a nájdenie vhodného riešenia, ktoré je možné zapracovať do územného plánu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pristavme sa viac pri východnom mestskom okruhu. V minulých mesiacoch sa o ňom veľa hovorilo – aj negatívne. Prečo ho treba?

- Usporiadaniu cestnej siete základného komunikačného systému v Martine dominuje cesta I/65 vo svojich dvoch trasách. Pôvodná I/65 je hlavnou severo-južnou trasou cez mesto, prenáša podstatnú časť vnútornej, veľkú časť zdrojovej a cieľovej a menšie množstvo tranzitnej dopravy. Nová I/65D tvorí vysokokapacitný západný obchvat mesta, ktorý je zaťažený prevažne tranzitnou dopravou a časťou dopravy zdrojovej a cieľovej. Toto usporiadanie je zdrojom vysokého zaťaženia pôvodnej I/65, ktorej súčasťou je aj jednosmerný mestský okruh v centre. Plánovaná výstavba rýchlostnej cesty R3 síce odľahčí I/65 o tranzitnú dopravu, ale len o nepodstatnú časť zdrojovej a cieľovej dopravy. Naviac, plánovaná výstavba v lokalitách vo východnej časti mesta prinesie nové požiadavky na prepravu, čoho následkom bude nárast dopravy na I/65 a priľahlých komunikáciách.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Radnica už vie, ako budú vyzerať komunikácie budúcnosti Čítajte 

Ako túto situáciu rieši dopravný generel?

- V rámci ÚGD bolo na základe analýzy dopravných prieskumov, prognóz a predpokladaného demografického rozvoja mesta a regiónu posudzovaných niekoľko variantov pre cestnú automobilovú dopravu – celkovo trinásť. Variantne sa uvažovalo o výstavba východného mestského okruhu a rýchlostnej cesty R3, samozrejme s tým, že diaľnica D1 a jej napojenie na I/18 bola pre všetky varianty zachovaná v plnom rozsahu. Na základe analýz spracovateľ odporučil pre ďalšie podrobné riešenie variant V2A, ktorý predpokladá v sledovanom území pre riešený rok 2030 realizáciu diaľnice D1, privádzača I/18 a rýchlostnej cesty R3 a súčasne realizáciu východného mestského okruhu s jedným napojením na R3 predĺžením ulice N. Hejnej na Ľadovni.

SkryťVypnúť reklamu

Územný generel ju navrhuje ako zbernú. Aká je to komunikácia?

- Východný mestský okruh má byť zbernou komunikáciou kategórie MZ 8,5/50, ktorá má zabezpečovať prístup do nových lokalít individuálnej bytovej výstavy s obmedzením ťažkej nákladnej dopravy. V rámci návrhu východného mestského okruhu bolo riešené aj jeho možné napojenie na I/18 pri východnom priemyselnom parku. Bolo ale zamietnuté z viacerých dôvodov. Hlavným bolo jeho trasovanie pozdĺž obytnej zóny Košúty a záhradkárskej osady s rekreačným charakterom využitia územia. Ďalším dôvodom bola problematická križovatka s I/18, ktorá by zasahovala do mostného objektu, resp. násypu a jej výstavba by bola nevhodná aj z pohľadu bezpečnosti dopravy na I/18. Dôvodom zamietnutia bola tiež definovaná funkčnosť východného mestského okruhu a jeho budúce zaťaženie, z ktorého bude vylúčená ťažká nákladná doprava.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Na Mudroňke nainštalujú aj radar Čítajte 

Cesta ale rozdelí Košúty na dve časti. Môže skomplikovať chodcom cesty do školy či za službami. Nedala sa predsa len trasovať inak?

- Potreba urbanizácie územia medzi Košútami I. a II. vyžaduje vhodné riešenie dopravnej a technickej infraštruktúry. Pre toto územie bola vypísaná urbanistická súťaž, ktorá preverila viaceré spôsoby usporiadania zástavby a verejného dopravného vybavenia územia. Poloha cesty východného mestského okruhu navrhovaná v zmysle územného plánu sa z hľadiska optimálneho rozvoja územia Košút potvrdila ako najvhodnejšie riešenie. Dnes je toto územie nezastavané, pešie trasy sú „vyšliapané“ tak, ako ich preferujú obyvatelia Košút. V prípade, že dôjde k výstavbe v tomto území, vybudujú sa aj nové spevnené pešie chodníky v trasách, ako ich dnes používajú chodci. Peší pohyb bude usmernený, organizovaný, nie živelný. Rešpektovať sa budú trasy pre prepojenie objektov občianskej vybavenosti, či už ide o školy, obchody alebo zdravotnícke zariadenia.

Generel sa venuje aj prepojeniu Jilemnického ulice so Záturčianskou. Prečo je toto prepojenie jedným z kľúčových, na ktorých dokument stavia?

- V čase prác na územnom genereli dopravy bola spracovaná štúdia riešenia križovatky Košúty pri obchodných centrách susediacich s I/65 Jilemnického. Generel rešpektuje výsledky tejto štúdie a uvažuje s novým usporiadaním siete a súčasne aj s existenciou plánovaného prepojenia Ulice Pltníky (OC Tulip) s Košútami. Prepojenie sa má realizovať mimoúrovňovým krížením železničnej trate s križovatkou do novej záujmovej oblasti mesta a s napojením na ulice Pltníky a Priekopskú a po preklenutí trate s napojením na križovatku s Jilemnického ulicou. Existujúca okružná križovatka v tomto priestore bude prebudovaná na svetelne riadenú križovatku s výhľadovým napojením novej Košútskej na východný mestský okruh za sídliskom Košúty. Toto riešenie bolo analyzované v dvoch variantoch prepojenia Jilemnického ulice s I/65D s dôrazom na zdroj minerálnej vody Fatra, inžinierske siete a na výškové pomery v území.

Ako do tohto plánu zapadá prístup k Obchodnému centru Di Campo Martin?

- Je jeho súčasťou. Uvažuje sa o vybudovaní prístupovej komunikácie k tomuto obchodnému centru, ktoré má byť kombinované s prístupom k železničnej zastávke Košúty pre osobnú dopravu a pre MHD. Komunikácia bude napojená na Jilemnického ulicu (I/65) svetelne riadenou križovatkou pre možnosť koordinácie s križovatkou Jilemnického – nová Košútska. Do vybudovania tejto križovatky bude obchodné centrum napojené dočasnou križovatkou s Ulicou Dúbravca, ktorá pre blízkosť križovatky nová Košútska bude svetelne riadená. Riešitelia analyzovali v tomto priestore aj možnosť napojenia základného komunikačného systému na R3. Vzdialenosť križovatiek na rýchlostných cestách v zmysle STN 736101 ale túto alternatívu nedovoľuje. Navyše analýza prepojenia cez Tehelnú ukázala v skladbe dopravného prúdu, že prepojenie cez sídlisko Košúty by nebolo vhodné kvôli vysokej intenzite ťažkej dopravy.

(Celý rozhovor s Róbertom Dúbravcom si môžete prečítať v MY Turčianske noviny / 22. augusta 2017)

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  2. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím
  3. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike
  4. V púpave je všetko, čo potrebujete
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou
  6. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny
  7. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov
  8. Slovenskí maloobchodníci hľadajú cesty k zdravému rastu
  1. Každým dňom krajší! Nový Kynek je miestom, kde chcete bývať
  2. Predajte starý byt bez provízie realitke a bývajte v novostavbe
  3. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  4. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím
  5. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike
  6. V púpave je všetko, čo potrebujete
  7. Virtuálne sídlo má svoju volebnú miestnosť. Ako je to možné?
  8. dm podporila sumou 6 317 eur realizáciu projektu
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 247
  2. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 11 565
  3. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 7 604
  4. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 5 919
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 5 440
  6. Posledné byty v jedinečnej novostavbe v historickom jadre Košíc 4 569
  7. V púpave je všetko, čo potrebujete 3 379
  8. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 2 643
  1. Peter Bolebruch: Pellegrini vyhral podvodom a stane sa prezidentom? Slovensku už načisto drbe???
  2. Martin Borecky: Poviedky z Podhájskej
  3. Tomáš Csicsó: Nechcel by som byť v koži Petra Pellegriniho
  4. Helena Michlíková: Eurovea - Nábrežie Dunaja
  5. Tomáš Mikloško: Keď je ľahké zmiznúť: O ghostingu trochu inak
  6. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 78. /
  7. Marian Letko: Je to tu. Sme vo vojne. A môže za to súčasná vláda
  8. Pavol Burda: Vojna a mier rečou akože vlastencov
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 106 889
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 38 746
  3. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 34 393
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 34 183
  5. Pavol Burda: Podržtaška naveky 34 120
  6. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 30 697
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 414
  8. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 18 434
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  4. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  7. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
  8. Yevhen Hessen: Rusko žiada, aby Ukrajina zatkla šéfa SBU
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Skúsený Matej Siva k výbornej defenzívnej robote pridal aj gól.

Z Rače vezie Martin bod, no asi na dlhší čas prišiel o ďalšieho dôležitého hráča.


Martinčania síce nestačili na Hlohovec, no najmä v prvom polčase hrali veľmi dobre.

Po prvom polčase sa zdalo, že hádzanári môžu s Hlohovcom bodovať.


Divadelníci v Dubovom.

Hru plánujú reprízovať.


Milan Lettrich
 V druhej triede k prekvapeniu nedošlo.

Dva sobotné súboje druhej triedy skončili bez prekvapení. Cesta Malého Čepčína aj Hornej Štubne za takzvanými povinnými víťazstvami ale nebola vôbec jednoduchá.


  1. Peter Bolebruch: Pellegrini vyhral podvodom a stane sa prezidentom? Slovensku už načisto drbe???
  2. Martin Borecky: Poviedky z Podhájskej
  3. Tomáš Csicsó: Nechcel by som byť v koži Petra Pellegriniho
  4. Helena Michlíková: Eurovea - Nábrežie Dunaja
  5. Tomáš Mikloško: Keď je ľahké zmiznúť: O ghostingu trochu inak
  6. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 78. /
  7. Marian Letko: Je to tu. Sme vo vojne. A môže za to súčasná vláda
  8. Pavol Burda: Vojna a mier rečou akože vlastencov
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 106 889
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 38 746
  3. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 34 393
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 34 183
  5. Pavol Burda: Podržtaška naveky 34 120
  6. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 30 697
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 414
  8. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 18 434
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  4. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  7. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
  8. Yevhen Hessen: Rusko žiada, aby Ukrajina zatkla šéfa SBU

Už ste čítali?