Štvrtok, 3. december, 2020 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Východný mestský okruh. Prečo ho Martin potrebuje

Martin má nový generel dopravy. O niektorých jeho častiach hovoríme s riaditeľom Útvaru hlavného architekta mesta Róbertom Dúbravcom.

V priestore Campo di Martin sa z hľadiska dopravy v Martine majú udiať zásadné investície.V priestore Campo di Martin sa z hľadiska dopravy v Martine majú udiať zásadné investície. (Zdroj: Viera Legerská)

Aké ciele si generel pred seba stavia? A nakoľko je ich realizácia záväzná, keďže dokument už poslanci schválili.

- Cieľom ÚGD bolo hlavne zodpovedať na dôležité otázky týkajúce sa dlhodobých problémov dopravy, ich odborného posúdenia a nájdenie vhodného riešenia, ktoré je možné zapracovať do územného plánu.

Pristavme sa viac pri východnom mestskom okruhu. V minulých mesiacoch sa o ňom veľa hovorilo – aj negatívne. Prečo ho treba?

- Usporiadaniu cestnej siete základného komunikačného systému v Martine dominuje cesta I/65 vo svojich dvoch trasách. Pôvodná I/65 je hlavnou severo-južnou trasou cez mesto, prenáša podstatnú časť vnútornej, veľkú časť zdrojovej a cieľovej a menšie množstvo tranzitnej dopravy. Nová I/65D tvorí vysokokapacitný západný obchvat mesta, ktorý je zaťažený prevažne tranzitnou dopravou a časťou dopravy zdrojovej a cieľovej. Toto usporiadanie je zdrojom vysokého zaťaženia pôvodnej I/65, ktorej súčasťou je aj jednosmerný mestský okruh v centre. Plánovaná výstavba rýchlostnej cesty R3 síce odľahčí I/65 o tranzitnú dopravu, ale len o nepodstatnú časť zdrojovej a cieľovej dopravy. Naviac, plánovaná výstavba v lokalitách vo východnej časti mesta prinesie nové požiadavky na prepravu, čoho následkom bude nárast dopravy na I/65 a priľahlých komunikáciách.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Radnica už vie, ako budú vyzerať komunikácie budúcnosti Čítajte 

Ako túto situáciu rieši dopravný generel?

- V rámci ÚGD bolo na základe analýzy dopravných prieskumov, prognóz a predpokladaného demografického rozvoja mesta a regiónu posudzovaných niekoľko variantov pre cestnú automobilovú dopravu – celkovo trinásť. Variantne sa uvažovalo o výstavba východného mestského okruhu a rýchlostnej cesty R3, samozrejme s tým, že diaľnica D1 a jej napojenie na I/18 bola pre všetky varianty zachovaná v plnom rozsahu. Na základe analýz spracovateľ odporučil pre ďalšie podrobné riešenie variant V2A, ktorý predpokladá v sledovanom území pre riešený rok 2030 realizáciu diaľnice D1, privádzača I/18 a rýchlostnej cesty R3 a súčasne realizáciu východného mestského okruhu s jedným napojením na R3 predĺžením ulice N. Hejnej na Ľadovni.

Skryť Vypnúť reklamu

Územný generel ju navrhuje ako zbernú. Aká je to komunikácia?

- Východný mestský okruh má byť zbernou komunikáciou kategórie MZ 8,5/50, ktorá má zabezpečovať prístup do nových lokalít individuálnej bytovej výstavy s obmedzením ťažkej nákladnej dopravy. V rámci návrhu východného mestského okruhu bolo riešené aj jeho možné napojenie na I/18 pri východnom priemyselnom parku. Bolo ale zamietnuté z viacerých dôvodov. Hlavným bolo jeho trasovanie pozdĺž obytnej zóny Košúty a záhradkárskej osady s rekreačným charakterom využitia územia. Ďalším dôvodom bola problematická križovatka s I/18, ktorá by zasahovala do mostného objektu, resp. násypu a jej výstavba by bola nevhodná aj z pohľadu bezpečnosti dopravy na I/18. Dôvodom zamietnutia bola tiež definovaná funkčnosť východného mestského okruhu a jeho budúce zaťaženie, z ktorého bude vylúčená ťažká nákladná doprava.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Na Mudroňke nainštalujú aj radar Čítajte 

Cesta ale rozdelí Košúty na dve časti. Môže skomplikovať chodcom cesty do školy či za službami. Nedala sa predsa len trasovať inak?

- Potreba urbanizácie územia medzi Košútami I. a II. vyžaduje vhodné riešenie dopravnej a technickej infraštruktúry. Pre toto územie bola vypísaná urbanistická súťaž, ktorá preverila viaceré spôsoby usporiadania zástavby a verejného dopravného vybavenia územia. Poloha cesty východného mestského okruhu navrhovaná v zmysle územného plánu sa z hľadiska optimálneho rozvoja územia Košút potvrdila ako najvhodnejšie riešenie. Dnes je toto územie nezastavané, pešie trasy sú „vyšliapané“ tak, ako ich preferujú obyvatelia Košút. V prípade, že dôjde k výstavbe v tomto území, vybudujú sa aj nové spevnené pešie chodníky v trasách, ako ich dnes používajú chodci. Peší pohyb bude usmernený, organizovaný, nie živelný. Rešpektovať sa budú trasy pre prepojenie objektov občianskej vybavenosti, či už ide o školy, obchody alebo zdravotnícke zariadenia.

Generel sa venuje aj prepojeniu Jilemnického ulice so Záturčianskou. Prečo je toto prepojenie jedným z kľúčových, na ktorých dokument stavia?

- V čase prác na územnom genereli dopravy bola spracovaná štúdia riešenia križovatky Košúty pri obchodných centrách susediacich s I/65 Jilemnického. Generel rešpektuje výsledky tejto štúdie a uvažuje s novým usporiadaním siete a súčasne aj s existenciou plánovaného prepojenia Ulice Pltníky (OC Tulip) s Košútami. Prepojenie sa má realizovať mimoúrovňovým krížením železničnej trate s križovatkou do novej záujmovej oblasti mesta a s napojením na ulice Pltníky a Priekopskú a po preklenutí trate s napojením na križovatku s Jilemnického ulicou. Existujúca okružná križovatka v tomto priestore bude prebudovaná na svetelne riadenú križovatku s výhľadovým napojením novej Košútskej na východný mestský okruh za sídliskom Košúty. Toto riešenie bolo analyzované v dvoch variantoch prepojenia Jilemnického ulice s I/65D s dôrazom na zdroj minerálnej vody Fatra, inžinierske siete a na výškové pomery v území.

Ako do tohto plánu zapadá prístup k Obchodnému centru Di Campo Martin?

- Je jeho súčasťou. Uvažuje sa o vybudovaní prístupovej komunikácie k tomuto obchodnému centru, ktoré má byť kombinované s prístupom k železničnej zastávke Košúty pre osobnú dopravu a pre MHD. Komunikácia bude napojená na Jilemnického ulicu (I/65) svetelne riadenou križovatkou pre možnosť koordinácie s križovatkou Jilemnického – nová Košútska. Do vybudovania tejto križovatky bude obchodné centrum napojené dočasnou križovatkou s Ulicou Dúbravca, ktorá pre blízkosť križovatky nová Košútska bude svetelne riadená. Riešitelia analyzovali v tomto priestore aj možnosť napojenia základného komunikačného systému na R3. Vzdialenosť križovatiek na rýchlostných cestách v zmysle STN 736101 ale túto alternatívu nedovoľuje. Navyše analýza prepojenia cez Tehelnú ukázala v skladbe dopravného prúdu, že prepojenie cez sídlisko Košúty by nebolo vhodné kvôli vysokej intenzite ťažkej dopravy.

(Celý rozhovor s Róbertom Dúbravcom si môžete prečítať v MY Turčianske noviny / 22. augusta 2017)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  2. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  3. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  4. Nie je to len chlapská záležitosť
  5. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  6. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  7. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  8. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  9. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  10. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  1. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  2. Prvá akumulátorová 2-stupňová snehová fréza na trhu
  3. COOP Jednota je najdôveryhodnejším slovenským predajcom potravín
  4. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  5. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  6. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  7. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  8. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  9. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  10. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 17 604
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 575
  3. Aká je chémia vôní 13 250
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 637
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 544
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 9 074
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 670
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 273
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 886
  10. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 7 714
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Patológ: „Covidové pľúca“ sú zrazu tvrdým hutným svalom

Súdny lekár, patológ František Štuller, vykonáva aj pitvy ľudí, ktorí umreli na covid-19. Porozprával aj o tom, čo sa deje v ľudskom tele, ktoré napadne koronavírus.

Patológ František Štuller pitve aj ľudí, ktorí umreli na covid-19. Tvrdí, že v jeho pozícii je mať strach prirodzené.

FOTO: Ako (zatiaľ) vyzerá cyklotrasa z Martina do Vrútok

Cyklotrasa nie je ešte hotová, no už teraz je jasné, že po dokončení bude jazda popri rieke Turiec pre mnohých príjemným zážitkom.

Na cyklotrase je stále ešte čo robiť.

Advent: Bez venca to nie je ono

Niektoré ženy z Turca kašlú na hotové výrobky z obchodov. Vence si vytvárajú podľa vlastnej kreativity.

Lea Bukovská rada tvorí už odmalička.

V Leviciach predviedli brankári stošesť zákrokov

V Leviciach už zaradili tréneri do zostavy aj navrátilca Miloša Fafráka. Hrdinom súboja sa však stal František Poliaček, ktorý premenil rozhodujúci samostatný nájazd.

Martinčania po dvoch prehrách porazili Levice.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pri kolízii s vlakom sa zranil vodič auta

Cestujúcich odviezol autobus na stanicu.

Mladá vodička tvrdí, že policajt jej nadával

Správanie hliadky mestskej polície po dopravnej nehode vyvoláva pochybnosti.

Zdravotná sestra z Čadce prekonala COVID-19: Myslela som si, že zomriem

Pri pociťovaní príznakov sa začala liečiť sama. Bola to chyba.

V Okoličnom zhorel človek

Tragédia sa stala v stredu popoludní.

Už ste čítali?