Nové teminály a osobitný jazdný pruh - to je budúcnosť hromadnej dopravy v Martine

V Martine nedávno schválili nový územný generel dopravy. Ako rieši verejnú dopravu? Aj o tom je náš rozhovor s riaditeľom Útvaru hlavného architekta mesta Róbertom Dúbravcom.

Od železničnej a autobusovej stanice v Martine sa smerom do centra bude doprava riadiť pomocou svetelnej križovatky.Od železničnej a autobusovej stanice v Martine sa smerom do centra bude doprava riadiť pomocou svetelnej križovatky. (Zdroj: Viera Legerská)

Integrovanie hromadnej dopravy, železničná stanica spolu s autobusovou, nová železničná zastávka v Košútoch – ako sa im venuje generel?

- Analýza mestskej hromadnej dopravy, trasy a počty autobusových liniek bola jednou z ťažiskových úloh nového generelu. Ten odporučil optimalizáciu trás a spojov a prebudovanie zastávok na bezbariérové. Kľúčovým je návrh vybudovania terminálu integrovanej dopravy na Železničnej stanici v Martine, kde je nevyhnutné viesť trasovanie autobusových liniek MHD, čo dnes absentuje. Generel vníma terminál ako nevyhnutnosť najmä z pohľadu atraktivity kombinovania cestnej a železničnej dopravy. Trasovanie autobusovej hromadnej dopravy je podľa tohto dokumentu nutné viesť týmto terminálom pre severo-južné smerovanie dopravy v oboch smeroch, a to aj za cenu mierneho predĺženia trasy. Toto odporúčanie platí okrem prímestskej dopravy aj pre diaľkové linky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

A čo Košúty?

- Terminál integrovanej dopravy pri novej železničnej zastávke v Košútoch je novinkou, ktorá je navrhovaná v rámci územného plánu mesta Martin. V tejto lokalite bude zabezpečená aj dostupnosť MHD pre obyvateľov, pričom príjazd autobusov priamo k zastávke bude po obslužných komunikáciách Obchodného centra Di Campo Martin, v budúcnosti s napojením na novú komunikáciu Jilemnického – Pltníky - I/65D. Nové trasovanie ulice Pltníky a napojenie na existujúcu trasu Priekopskej ulice umožní aj odporúčané napojenie prímestskej hromadnej dopravy od Pltníkov, čiže z druhej strany železničnej trate od obchodného centra. Týmto sa vytvorí integrovaný uzol hromadnej dopravy, ktorý zvýši jej atraktivitu možnosťou prestupu medzi dopravnými módmi – cestná a železničná doprava.

SkryťVypnúť reklamu

Kohútova ulica. Prečo spracovatelia generelu odstúpili od možnosti uvažovať s jej prekládkou? Ako sa bude riešiť križovatka pri Obchodnej akadémii? A ako bude vyzerať priestor pred kostolom či pri univerzitnej nemocnici.

- Poloha Kohútovej ulice pri Kostole sv. Martina a jej predpokladané výhľadové dopravné zaťaženie, ktoré uvažuje s približne 10 000 vozidlami za 24 hodín vyvolalo požiadavku zvážiť možnosť jej preloženia. Vytvorenie námestia pred kostolom a jeho ochrana pred negatívnymi vplyvmi dopravy bolo pre nás adekvátnym dôvodom zmeny smerovania dopravy z križovatky Bernolákova – Kohútova po Francisciho ulici, s vybudovaním novej prepojky Francisciho – Jesenského. V mestskom okruhu by súčasná Kohútova ulica bola nahradená ulicami Francisciho – prepojenie na Jesenského – Jesenského – križovatka Sklabinská – Hviezdoslavova. Analýza ale preukázala, že z dopravného hľadiska by nové smerovanie malo zásadný vplyv len na zaťaženie Francisciho ulice. Súčasné zaťaženie zhruba 5 000 vozidiel/24h by sa zvýšilo takmer na 9 000 vozidiel/24 h, čo z hľadiska susediacej univerzitnej nemocnice nemožno považovať za vhodné riešenie.

SkryťVypnúť reklamu

Susedstvo univerzitnej nemocnice bolo jediným dôvodom pre preložku cesty cez Francisciho ulicu?

- Nebol jediný. Najväčším problémom je kapacita Francisciho ulice, ktorá je pri súčasnom šírkovom usporiadaní nevyhovujúca na predpokladaná intenzitu. Priestorové podmienky však umožňujú jej rozšírenie bez významnejších problémov. Problematickým bodom by sa stala nová križovatka Francisciho – Jesenského. Nachádzala by sa vo vzdialenosti 80 m od križovatky Jesenského - Hviezdoslavova – Sklabinská a možné rozšírenie predĺženej Francisciho ulice by neumožnilo zachovať šírkové usporiadanie súčasnej Kohútovej na vstupe do križovatky. Preto nový generel neodporúča zmenu smerovania Francisciho ulice. Argumenty proti tomuto riešeniu sú teda - výrazné zvýšenie zaťaženia pred nemocnicou, zaťaženie novovzniknutej križovatky a nevyhnutnosť stavebných úprav na Francisciho ulici. Konkrétne technické riešenie križovatky nie je predmetom generelu. Tento dokument posúdil a zhodnotil zaťaženie Kohútovej ulice vo väzbe na existujúce a navrhované komunikácie v rámci územia mesta a odporučil najvhodnejšie riešenie.

Prečítajte si tiež: Radnica už vie, ako budú vyzerať komunikácie budúcnosti Čítajte 

Vie sa už dnes, ako asi bude vyzerať priestor pred kostolom – najstaršou stavbou v Martine?

- Na túto otázku vieme odpovedať na základe platného Územného plánu zóny historického centra. Priestor pred nemocnicou musí vyriešiť nový územný plán zóny. Križovatkou pri obchodnej akadémii sa v rámci projektu rekonštrukcie bývalého obchodného domu Prior zaoberali jej riešitelia a po posúdení viacerých variantov bude táto križovatka priesečná svetelne riadená. Okružná križovatka, ktorá bola v tomto území plánovaná, bola na základe nových kapacitných údajov posúdená ako nevyhovujúca.

Prečítajte si tiež: Východný mestský okruh. Prečo ho Martin potrebuje Čítajte 

Vráťme sa ešte k racionalizácii MHD. Rozanalyzujme si trochu túto tému...

- Generel jej venuje samostatnú kapitolu. Z analýzy prepravných tokov vyplynulo, že treba zabezpečiť dostatočnú priepustnosť cestných komunikácií, ktoré využíva aj MHD a kde je najväčší prepravný prúd cestujúcich, a to tak, aby neboli vytvárané kongescie s individuálnou automobilovou dopravou a MHD ostala aj svojou cestovnou rýchlosťou konkurencieschopná a zároveň, aby boli dodržiavané odchody a príchody na zastávky MHD podľa cestovného poriadku. Veľmi dobrou východiskovou pozíciou pre preferenciu MHD v meste je usporiadanie základného komunikačného systému. Jednosmerný okruh umožní výhľadovo vyčlenenie jazdného pruhu pre vozidlá MHD po celom obvode centra mesta.

Čo treba v Martine ešte urobiť pre preferenciu vozidiel MHD tak, ako s nimi ráta nový generel?

- V budúcnosti treba zvážiť niekoľko reálnych krokov pre preferenciu MHD, medzi nimi napríklad dopravné značenie na zrýchlenie výjazdu zo zastávok MHD. Dnešný veľký počet liniek – až 25, by mal byť na základe existujúcej analýzy zredukovaný, a to aj za cenu zmeny trasovania. Z hľadiska demografického vývoja sa nepredpokladá nárast počtu cestujúcich v MHD, preto sa ukazuje, že je nevyhnutné zrýchliť MHD a zvýšiť jej prístupnosť pre osoby zo zníženou pohyblivosťou používaním nízkopodlažných autobusov a budovaním bezbariérových zastávok.

(Celý rozhovor s riaditeľom ÚHA Róbertom Dúbravcom si môžete prečítať v MY Turčianske noviny / 22. augusta 2017.)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 380
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 271
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 554
  4. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 434
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 945
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 526
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 427
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 071
  1. Vladimír Bojničan: Ako sa vyrába z progresívca - hrozba (slamenný panák) a konzervatívneho klerikálna - obeť (mučeník)
  2. Ján Škerko: Arthur Schopenhauer: pesimista alebo realista?
  3. Vladimír Krátky: Matovič bol génius !
  4. Irena Šimuneková: Makové políčka
  5. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia
  6. Irena Šimuneková: Okolie Banskej Bystrice, Pancierovské travertíny
  7. Ivan Mlynár: Ako si Robert Fico strčil do vrecka európskych politikov a zahral si pingpong s Bohom.
  8. Martin Pollák: Kreslený humor XVIII História
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 489
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 039
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 005
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 961
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 8 374
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 114
  7. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 8 059
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 756
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Vladimír Bojničan: Ako sa vyrába z progresívca - hrozba (slamenný panák) a konzervatívneho klerikálna - obeť (mučeník)
  2. Ján Škerko: Arthur Schopenhauer: pesimista alebo realista?
  3. Vladimír Krátky: Matovič bol génius !
  4. Irena Šimuneková: Makové políčka
  5. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia
  6. Irena Šimuneková: Okolie Banskej Bystrice, Pancierovské travertíny
  7. Ivan Mlynár: Ako si Robert Fico strčil do vrecka európskych politikov a zahral si pingpong s Bohom.
  8. Martin Pollák: Kreslený humor XVIII História
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 489
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 039
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 005
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 961
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 8 374
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 114
  7. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 8 059
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 756
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)

Už ste čítali?