Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Nové teminály a osobitný jazdný pruh - to je budúcnosť hromadnej dopravy v Martine

V Martine nedávno schválili nový územný generel dopravy. Ako rieši verejnú dopravu? Aj o tom je náš rozhovor s riaditeľom Útvaru hlavného architekta mesta Róbertom Dúbravcom.

Od železničnej a autobusovej stanice v Martine sa smerom do centra bude doprava riadiť pomocou svetelnej križovatky.Od železničnej a autobusovej stanice v Martine sa smerom do centra bude doprava riadiť pomocou svetelnej križovatky. (Zdroj: Viera Legerská)

Integrovanie hromadnej dopravy, železničná stanica spolu s autobusovou, nová železničná zastávka v Košútoch – ako sa im venuje generel?

- Analýza mestskej hromadnej dopravy, trasy a počty autobusových liniek bola jednou z ťažiskových úloh nového generelu. Ten odporučil optimalizáciu trás a spojov a prebudovanie zastávok na bezbariérové. Kľúčovým je návrh vybudovania terminálu integrovanej dopravy na Železničnej stanici v Martine, kde je nevyhnutné viesť trasovanie autobusových liniek MHD, čo dnes absentuje. Generel vníma terminál ako nevyhnutnosť najmä z pohľadu atraktivity kombinovania cestnej a železničnej dopravy. Trasovanie autobusovej hromadnej dopravy je podľa tohto dokumentu nutné viesť týmto terminálom pre severo-južné smerovanie dopravy v oboch smeroch, a to aj za cenu mierneho predĺženia trasy. Toto odporúčanie platí okrem prímestskej dopravy aj pre diaľkové linky.

Skryť Vypnúť reklamu

A čo Košúty?

- Terminál integrovanej dopravy pri novej železničnej zastávke v Košútoch je novinkou, ktorá je navrhovaná v rámci územného plánu mesta Martin. V tejto lokalite bude zabezpečená aj dostupnosť MHD pre obyvateľov, pričom príjazd autobusov priamo k zastávke bude po obslužných komunikáciách Obchodného centra Di Campo Martin, v budúcnosti s napojením na novú komunikáciu Jilemnického – Pltníky - I/65D. Nové trasovanie ulice Pltníky a napojenie na existujúcu trasu Priekopskej ulice umožní aj odporúčané napojenie prímestskej hromadnej dopravy od Pltníkov, čiže z druhej strany železničnej trate od obchodného centra. Týmto sa vytvorí integrovaný uzol hromadnej dopravy, ktorý zvýši jej atraktivitu možnosťou prestupu medzi dopravnými módmi – cestná a železničná doprava.

Skryť Vypnúť reklamu

Kohútova ulica. Prečo spracovatelia generelu odstúpili od možnosti uvažovať s jej prekládkou? Ako sa bude riešiť križovatka pri Obchodnej akadémii? A ako bude vyzerať priestor pred kostolom či pri univerzitnej nemocnici.

- Poloha Kohútovej ulice pri Kostole sv. Martina a jej predpokladané výhľadové dopravné zaťaženie, ktoré uvažuje s približne 10 000 vozidlami za 24 hodín vyvolalo požiadavku zvážiť možnosť jej preloženia. Vytvorenie námestia pred kostolom a jeho ochrana pred negatívnymi vplyvmi dopravy bolo pre nás adekvátnym dôvodom zmeny smerovania dopravy z križovatky Bernolákova – Kohútova po Francisciho ulici, s vybudovaním novej prepojky Francisciho – Jesenského. V mestskom okruhu by súčasná Kohútova ulica bola nahradená ulicami Francisciho – prepojenie na Jesenského – Jesenského – križovatka Sklabinská – Hviezdoslavova. Analýza ale preukázala, že z dopravného hľadiska by nové smerovanie malo zásadný vplyv len na zaťaženie Francisciho ulice. Súčasné zaťaženie zhruba 5 000 vozidiel/24h by sa zvýšilo takmer na 9 000 vozidiel/24 h, čo z hľadiska susediacej univerzitnej nemocnice nemožno považovať za vhodné riešenie.

Skryť Vypnúť reklamu

Susedstvo univerzitnej nemocnice bolo jediným dôvodom pre preložku cesty cez Francisciho ulicu?

- Nebol jediný. Najväčším problémom je kapacita Francisciho ulice, ktorá je pri súčasnom šírkovom usporiadaní nevyhovujúca na predpokladaná intenzitu. Priestorové podmienky však umožňujú jej rozšírenie bez významnejších problémov. Problematickým bodom by sa stala nová križovatka Francisciho – Jesenského. Nachádzala by sa vo vzdialenosti 80 m od križovatky Jesenského - Hviezdoslavova – Sklabinská a možné rozšírenie predĺženej Francisciho ulice by neumožnilo zachovať šírkové usporiadanie súčasnej Kohútovej na vstupe do križovatky. Preto nový generel neodporúča zmenu smerovania Francisciho ulice. Argumenty proti tomuto riešeniu sú teda - výrazné zvýšenie zaťaženia pred nemocnicou, zaťaženie novovzniknutej križovatky a nevyhnutnosť stavebných úprav na Francisciho ulici. Konkrétne technické riešenie križovatky nie je predmetom generelu. Tento dokument posúdil a zhodnotil zaťaženie Kohútovej ulice vo väzbe na existujúce a navrhované komunikácie v rámci územia mesta a odporučil najvhodnejšie riešenie.

Prečítajte si tiež: Radnica už vie, ako budú vyzerať komunikácie budúcnosti Čítajte 

Vie sa už dnes, ako asi bude vyzerať priestor pred kostolom – najstaršou stavbou v Martine?

- Na túto otázku vieme odpovedať na základe platného Územného plánu zóny historického centra. Priestor pred nemocnicou musí vyriešiť nový územný plán zóny. Križovatkou pri obchodnej akadémii sa v rámci projektu rekonštrukcie bývalého obchodného domu Prior zaoberali jej riešitelia a po posúdení viacerých variantov bude táto križovatka priesečná svetelne riadená. Okružná križovatka, ktorá bola v tomto území plánovaná, bola na základe nových kapacitných údajov posúdená ako nevyhovujúca.

Prečítajte si tiež: Východný mestský okruh. Prečo ho Martin potrebuje Čítajte 

Vráťme sa ešte k racionalizácii MHD. Rozanalyzujme si trochu túto tému...

- Generel jej venuje samostatnú kapitolu. Z analýzy prepravných tokov vyplynulo, že treba zabezpečiť dostatočnú priepustnosť cestných komunikácií, ktoré využíva aj MHD a kde je najväčší prepravný prúd cestujúcich, a to tak, aby neboli vytvárané kongescie s individuálnou automobilovou dopravou a MHD ostala aj svojou cestovnou rýchlosťou konkurencieschopná a zároveň, aby boli dodržiavané odchody a príchody na zastávky MHD podľa cestovného poriadku. Veľmi dobrou východiskovou pozíciou pre preferenciu MHD v meste je usporiadanie základného komunikačného systému. Jednosmerný okruh umožní výhľadovo vyčlenenie jazdného pruhu pre vozidlá MHD po celom obvode centra mesta.

Čo treba v Martine ešte urobiť pre preferenciu vozidiel MHD tak, ako s nimi ráta nový generel?

- V budúcnosti treba zvážiť niekoľko reálnych krokov pre preferenciu MHD, medzi nimi napríklad dopravné značenie na zrýchlenie výjazdu zo zastávok MHD. Dnešný veľký počet liniek – až 25, by mal byť na základe existujúcej analýzy zredukovaný, a to aj za cenu zmeny trasovania. Z hľadiska demografického vývoja sa nepredpokladá nárast počtu cestujúcich v MHD, preto sa ukazuje, že je nevyhnutné zrýchliť MHD a zvýšiť jej prístupnosť pre osoby zo zníženou pohyblivosťou používaním nízkopodlažných autobusov a budovaním bezbariérových zastávok.

(Celý rozhovor s riaditeľom ÚHA Róbertom Dúbravcom si môžete prečítať v MY Turčianske noviny / 22. augusta 2017.)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 048
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 233
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 8 015
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 589
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 332
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 6 953
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 317
  8. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 224
  9. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 214
  10. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 208
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

FOTO: Ako Martin porazil Topoľčany

V šesťbodovom súboji Martinčania v piatok zdolali Topoľčany 4:1 a upevnili si tak druhé miesto v tabuľke. Dnes o 18. h hrajú naši v Dubnici.

Ľadová plocha v Tepliciach potrebuje prekrytie, mesto zháňa peniaze

Zatiaľ mesto investuje do údržby súčasnej infraštruktúry.

V Tepliciach by chceli prekryť ľadovú plochu.

Aké mená sa vlani najčastejše dávali detičkám v Martine? Tu je odpoveď

Najviac pribudlo Martinov, Michaleov, Matejov, ale i Michael, Zuziek či Nel.

Ilustračné foto

POTULKY TURCOM: Z Turčianského Jasena cez Mažiarky na Bukoviny

Braňo Šimko, autor blogu Turčianska záhradka, má pre vás ďalší tip na turistiku v Turci s množstvom nádherných výhľadov.

Pohľad na Kečku.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Odišiel Ján Bartík

Hokejová rodina v Nitre stratila jedného zo svojich dlhoročných členov.

Druhý deň testovania v Nitre: Miera pozitivity klesla pod percento

Otestovať sa prišlo vyše 14-tisíc ľudí. Pozitívnych bolo podstatne menej ako pred týždňom.

Hľadá sa nezvestný Martinčan

Naposledy sa nachádzal vo Valčianskej doline.

Pohrebné auto zrazilo cyklistu. Neprežil

Nehoda sa stala medzi Telincami a Vrábľami.

Už ste čítali?