Nedeľa, 3. júl, 2022 | Meniny má Miloslav

Nové teminály a osobitný jazdný pruh - to je budúcnosť hromadnej dopravy v Martine

V Martine nedávno schválili nový územný generel dopravy. Ako rieši verejnú dopravu? Aj o tom je náš rozhovor s riaditeľom Útvaru hlavného architekta mesta Róbertom Dúbravcom.

Od železničnej a autobusovej stanice v Martine sa smerom do centra bude doprava riadiť pomocou svetelnej križovatky.Od železničnej a autobusovej stanice v Martine sa smerom do centra bude doprava riadiť pomocou svetelnej križovatky. (Zdroj: Viera Legerská)

Integrovanie hromadnej dopravy, železničná stanica spolu s autobusovou, nová železničná zastávka v Košútoch – ako sa im venuje generel?

- Analýza mestskej hromadnej dopravy, trasy a počty autobusových liniek bola jednou z ťažiskových úloh nového generelu. Ten odporučil optimalizáciu trás a spojov a prebudovanie zastávok na bezbariérové. Kľúčovým je návrh vybudovania terminálu integrovanej dopravy na Železničnej stanici v Martine, kde je nevyhnutné viesť trasovanie autobusových liniek MHD, čo dnes absentuje. Generel vníma terminál ako nevyhnutnosť najmä z pohľadu atraktivity kombinovania cestnej a železničnej dopravy. Trasovanie autobusovej hromadnej dopravy je podľa tohto dokumentu nutné viesť týmto terminálom pre severo-južné smerovanie dopravy v oboch smeroch, a to aj za cenu mierneho predĺženia trasy. Toto odporúčanie platí okrem prímestskej dopravy aj pre diaľkové linky.

SkryťVypnúť reklamu

A čo Košúty?

- Terminál integrovanej dopravy pri novej železničnej zastávke v Košútoch je novinkou, ktorá je navrhovaná v rámci územného plánu mesta Martin. V tejto lokalite bude zabezpečená aj dostupnosť MHD pre obyvateľov, pričom príjazd autobusov priamo k zastávke bude po obslužných komunikáciách Obchodného centra Di Campo Martin, v budúcnosti s napojením na novú komunikáciu Jilemnického – Pltníky - I/65D. Nové trasovanie ulice Pltníky a napojenie na existujúcu trasu Priekopskej ulice umožní aj odporúčané napojenie prímestskej hromadnej dopravy od Pltníkov, čiže z druhej strany železničnej trate od obchodného centra. Týmto sa vytvorí integrovaný uzol hromadnej dopravy, ktorý zvýši jej atraktivitu možnosťou prestupu medzi dopravnými módmi – cestná a železničná doprava.

SkryťVypnúť reklamu

Kohútova ulica. Prečo spracovatelia generelu odstúpili od možnosti uvažovať s jej prekládkou? Ako sa bude riešiť križovatka pri Obchodnej akadémii? A ako bude vyzerať priestor pred kostolom či pri univerzitnej nemocnici.

- Poloha Kohútovej ulice pri Kostole sv. Martina a jej predpokladané výhľadové dopravné zaťaženie, ktoré uvažuje s približne 10 000 vozidlami za 24 hodín vyvolalo požiadavku zvážiť možnosť jej preloženia. Vytvorenie námestia pred kostolom a jeho ochrana pred negatívnymi vplyvmi dopravy bolo pre nás adekvátnym dôvodom zmeny smerovania dopravy z križovatky Bernolákova – Kohútova po Francisciho ulici, s vybudovaním novej prepojky Francisciho – Jesenského. V mestskom okruhu by súčasná Kohútova ulica bola nahradená ulicami Francisciho – prepojenie na Jesenského – Jesenského – križovatka Sklabinská – Hviezdoslavova. Analýza ale preukázala, že z dopravného hľadiska by nové smerovanie malo zásadný vplyv len na zaťaženie Francisciho ulice. Súčasné zaťaženie zhruba 5 000 vozidiel/24h by sa zvýšilo takmer na 9 000 vozidiel/24 h, čo z hľadiska susediacej univerzitnej nemocnice nemožno považovať za vhodné riešenie.

SkryťVypnúť reklamu

Susedstvo univerzitnej nemocnice bolo jediným dôvodom pre preložku cesty cez Francisciho ulicu?

- Nebol jediný. Najväčším problémom je kapacita Francisciho ulice, ktorá je pri súčasnom šírkovom usporiadaní nevyhovujúca na predpokladaná intenzitu. Priestorové podmienky však umožňujú jej rozšírenie bez významnejších problémov. Problematickým bodom by sa stala nová križovatka Francisciho – Jesenského. Nachádzala by sa vo vzdialenosti 80 m od križovatky Jesenského - Hviezdoslavova – Sklabinská a možné rozšírenie predĺženej Francisciho ulice by neumožnilo zachovať šírkové usporiadanie súčasnej Kohútovej na vstupe do križovatky. Preto nový generel neodporúča zmenu smerovania Francisciho ulice. Argumenty proti tomuto riešeniu sú teda - výrazné zvýšenie zaťaženia pred nemocnicou, zaťaženie novovzniknutej križovatky a nevyhnutnosť stavebných úprav na Francisciho ulici. Konkrétne technické riešenie križovatky nie je predmetom generelu. Tento dokument posúdil a zhodnotil zaťaženie Kohútovej ulice vo väzbe na existujúce a navrhované komunikácie v rámci územia mesta a odporučil najvhodnejšie riešenie.

Prečítajte si tiež: Radnica už vie, ako budú vyzerať komunikácie budúcnosti Čítajte 

Vie sa už dnes, ako asi bude vyzerať priestor pred kostolom – najstaršou stavbou v Martine?

- Na túto otázku vieme odpovedať na základe platného Územného plánu zóny historického centra. Priestor pred nemocnicou musí vyriešiť nový územný plán zóny. Križovatkou pri obchodnej akadémii sa v rámci projektu rekonštrukcie bývalého obchodného domu Prior zaoberali jej riešitelia a po posúdení viacerých variantov bude táto križovatka priesečná svetelne riadená. Okružná križovatka, ktorá bola v tomto území plánovaná, bola na základe nových kapacitných údajov posúdená ako nevyhovujúca.

Prečítajte si tiež: Východný mestský okruh. Prečo ho Martin potrebuje Čítajte 

Vráťme sa ešte k racionalizácii MHD. Rozanalyzujme si trochu túto tému...

- Generel jej venuje samostatnú kapitolu. Z analýzy prepravných tokov vyplynulo, že treba zabezpečiť dostatočnú priepustnosť cestných komunikácií, ktoré využíva aj MHD a kde je najväčší prepravný prúd cestujúcich, a to tak, aby neboli vytvárané kongescie s individuálnou automobilovou dopravou a MHD ostala aj svojou cestovnou rýchlosťou konkurencieschopná a zároveň, aby boli dodržiavané odchody a príchody na zastávky MHD podľa cestovného poriadku. Veľmi dobrou východiskovou pozíciou pre preferenciu MHD v meste je usporiadanie základného komunikačného systému. Jednosmerný okruh umožní výhľadovo vyčlenenie jazdného pruhu pre vozidlá MHD po celom obvode centra mesta.

Čo treba v Martine ešte urobiť pre preferenciu vozidiel MHD tak, ako s nimi ráta nový generel?

- V budúcnosti treba zvážiť niekoľko reálnych krokov pre preferenciu MHD, medzi nimi napríklad dopravné značenie na zrýchlenie výjazdu zo zastávok MHD. Dnešný veľký počet liniek – až 25, by mal byť na základe existujúcej analýzy zredukovaný, a to aj za cenu zmeny trasovania. Z hľadiska demografického vývoja sa nepredpokladá nárast počtu cestujúcich v MHD, preto sa ukazuje, že je nevyhnutné zrýchliť MHD a zvýšiť jej prístupnosť pre osoby zo zníženou pohyblivosťou používaním nízkopodlažných autobusov a budovaním bezbariérových zastávok.

(Celý rozhovor s riaditeľom ÚHA Róbertom Dúbravcom si môžete prečítať v MY Turčianske noviny / 22. augusta 2017.)

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  8. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  1. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  2. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  3. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  8. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 673
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 825
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 415
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 9 036
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 4 994
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 750
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 826
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 072

Blogy SME

  1. Ján Komrska: Decalibron, Kolorádo
  2. Štefan Vidlár: Nedelné minizamyslenie sa
  3. Štefan Vidlár: Puťin´s dron
  4. Anna Miľanová: Moja tvorba dotváraním škvŕn... 2022
  5. Martin Plesch: Dobrovoľníkom nedobrovoľne
  6. Ľubomír Maretta: Trauer
  7. Ján Slosiarik: Čo nové vedenie ministerstva školstva, to nová reforma
  8. Anna Miľanová: Matrioška a zmätok... 2022
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 21 051
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 477
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 006
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 327
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 931
  6. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 3 518
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 108
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 892
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Rozlúčka sa neobišla bez sĺz.

V Slovanoch škôlkari sadili bylinky a v Kláštore pod Znievom otvorili zelenú stenu.


a 1 ďalší 45m
Tréner Pavol Šuhaj už odviedol v Martine kus dobrej roboty.

O služby trénera Pavla Šuhaja mal záujem prvoligový Liptovský Mikuláš, v Ružomberku by boli radi, keby viedol ich devätnástku, ponuku dostal aj od Fomatu.


2. júl
Milan Schwendt.

Najstarší plavec v Turci dokazuje, že vek je len číslo.


2. júl
Vizualizácia novej martinskej nemocnice.

Z plánu obnovy na ňu poputuje 330 miliónov eur.


1. júl

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Medveďovi vystriekal do tváre špeciálny sprej. Nepomohlo.


2. júl

Problémy s neprispôsobivými obyvateľmi trvajú už rok.


1. júl

Podobné prípady eviduje polícia vo viacerých mestách. Ide o jeden gang?


2. júl

Štátna cesta je aktuálne v oboch smeroch neprejazdná.


3 h

Blogy SME

  1. Ján Komrska: Decalibron, Kolorádo
  2. Štefan Vidlár: Nedelné minizamyslenie sa
  3. Štefan Vidlár: Puťin´s dron
  4. Anna Miľanová: Moja tvorba dotváraním škvŕn... 2022
  5. Martin Plesch: Dobrovoľníkom nedobrovoľne
  6. Ľubomír Maretta: Trauer
  7. Ján Slosiarik: Čo nové vedenie ministerstva školstva, to nová reforma
  8. Anna Miľanová: Matrioška a zmätok... 2022
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 21 051
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 477
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 006
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 327
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 931
  6. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 3 518
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 108
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 892
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?