Sobota, 25. november, 2017 | Meniny má Katarína
Pridajte si svoje mesto

Nové teminály a osobitný jazdný pruh - to je budúcnosť hromadnej dopravy v Martine

V Martine nedávno schválili nový územný generel dopravy. Ako rieši verejnú dopravu? Aj o tom je náš rozhovor s riaditeľom Útvaru hlavného architekta mesta Róbertom Dúbravcom.

Od železničnej a autobusovej stanice v Martine sa smerom do centra bude doprava riadiť pomocou svetelnej križovatky.(Zdroj: Viera Legerská)

Integrovanie hromadnej dopravy, železničná stanica spolu s autobusovou, nová železničná zastávka v Košútoch – ako sa im venuje generel?

- Analýza mestskej hromadnej dopravy, trasy a počty autobusových liniek bola jednou z ťažiskových úloh nového generelu. Ten odporučil optimalizáciu trás a spojov a prebudovanie zastávok na bezbariérové. Kľúčovým je návrh vybudovania terminálu integrovanej dopravy na Železničnej stanici v Martine, kde je nevyhnutné viesť trasovanie autobusových liniek MHD, čo dnes absentuje. Generel vníma terminál ako nevyhnutnosť najmä z pohľadu atraktivity kombinovania cestnej a železničnej dopravy. Trasovanie autobusovej hromadnej dopravy je podľa tohto dokumentu nutné viesť týmto terminálom pre severo-južné smerovanie dopravy v oboch smeroch, a to aj za cenu mierneho predĺženia trasy. Toto odporúčanie platí okrem prímestskej dopravy aj pre diaľkové linky.

A čo Košúty?

- Terminál integrovanej dopravy pri novej železničnej zastávke v Košútoch je novinkou, ktorá je navrhovaná v rámci územného plánu mesta Martin. V tejto lokalite bude zabezpečená aj dostupnosť MHD pre obyvateľov, pričom príjazd autobusov priamo k zastávke bude po obslužných komunikáciách Obchodného centra Di Campo Martin, v budúcnosti s napojením na novú komunikáciu Jilemnického – Pltníky - I/65D. Nové trasovanie ulice Pltníky a napojenie na existujúcu trasu Priekopskej ulice umožní aj odporúčané napojenie prímestskej hromadnej dopravy od Pltníkov, čiže z druhej strany železničnej trate od obchodného centra. Týmto sa vytvorí integrovaný uzol hromadnej dopravy, ktorý zvýši jej atraktivitu možnosťou prestupu medzi dopravnými módmi – cestná a železničná doprava.

Kohútova ulica. Prečo spracovatelia generelu odstúpili od možnosti uvažovať s jej prekládkou? Ako sa bude riešiť križovatka pri Obchodnej akadémii? A ako bude vyzerať priestor pred kostolom či pri univerzitnej nemocnici.

- Poloha Kohútovej ulice pri Kostole sv. Martina a jej predpokladané výhľadové dopravné zaťaženie, ktoré uvažuje s približne 10 000 vozidlami za 24 hodín vyvolalo požiadavku zvážiť možnosť jej preloženia. Vytvorenie námestia pred kostolom a jeho ochrana pred negatívnymi vplyvmi dopravy bolo pre nás adekvátnym dôvodom zmeny smerovania dopravy z križovatky Bernolákova – Kohútova po Francisciho ulici, s vybudovaním novej prepojky Francisciho – Jesenského. V mestskom okruhu by súčasná Kohútova ulica bola nahradená ulicami Francisciho – prepojenie na Jesenského – Jesenského – križovatka Sklabinská – Hviezdoslavova. Analýza ale preukázala, že z dopravného hľadiska by nové smerovanie malo zásadný vplyv len na zaťaženie Francisciho ulice. Súčasné zaťaženie zhruba 5 000 vozidiel/24h by sa zvýšilo takmer na 9 000 vozidiel/24 h, čo z hľadiska susediacej univerzitnej nemocnice nemožno považovať za vhodné riešenie.

Susedstvo univerzitnej nemocnice bolo jediným dôvodom pre preložku cesty cez Francisciho ulicu?

- Nebol jediný. Najväčším problémom je kapacita Francisciho ulice, ktorá je pri súčasnom šírkovom usporiadaní nevyhovujúca na predpokladaná intenzitu. Priestorové podmienky však umožňujú jej rozšírenie bez významnejších problémov. Problematickým bodom by sa stala nová križovatka Francisciho – Jesenského. Nachádzala by sa vo vzdialenosti 80 m od križovatky Jesenského - Hviezdoslavova – Sklabinská a možné rozšírenie predĺženej Francisciho ulice by neumožnilo zachovať šírkové usporiadanie súčasnej Kohútovej na vstupe do križovatky. Preto nový generel neodporúča zmenu smerovania Francisciho ulice. Argumenty proti tomuto riešeniu sú teda - výrazné zvýšenie zaťaženia pred nemocnicou, zaťaženie novovzniknutej križovatky a nevyhnutnosť stavebných úprav na Francisciho ulici. Konkrétne technické riešenie križovatky nie je predmetom generelu. Tento dokument posúdil a zhodnotil zaťaženie Kohútovej ulice vo väzbe na existujúce a navrhované komunikácie v rámci územia mesta a odporučil najvhodnejšie riešenie.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Radnica už vie, ako budú vyzerať komunikácie budúcnosti

Vie sa už dnes, ako asi bude vyzerať priestor pred kostolom – najstaršou stavbou v Martine?

- Na túto otázku vieme odpovedať na základe platného Územného plánu zóny historického centra. Priestor pred nemocnicou musí vyriešiť nový územný plán zóny. Križovatkou pri obchodnej akadémii sa v rámci projektu rekonštrukcie bývalého obchodného domu Prior zaoberali jej riešitelia a po posúdení viacerých variantov bude táto križovatka priesečná svetelne riadená. Okružná križovatka, ktorá bola v tomto území plánovaná, bola na základe nových kapacitných údajov posúdená ako nevyhovujúca.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Východný mestský okruh. Prečo ho Martin potrebuje

Vráťme sa ešte k racionalizácii MHD. Rozanalyzujme si trochu túto tému...

- Generel jej venuje samostatnú kapitolu. Z analýzy prepravných tokov vyplynulo, že treba zabezpečiť dostatočnú priepustnosť cestných komunikácií, ktoré využíva aj MHD a kde je najväčší prepravný prúd cestujúcich, a to tak, aby neboli vytvárané kongescie s individuálnou automobilovou dopravou a MHD ostala aj svojou cestovnou rýchlosťou konkurencieschopná a zároveň, aby boli dodržiavané odchody a príchody na zastávky MHD podľa cestovného poriadku. Veľmi dobrou východiskovou pozíciou pre preferenciu MHD v meste je usporiadanie základného komunikačného systému. Jednosmerný okruh umožní výhľadovo vyčlenenie jazdného pruhu pre vozidlá MHD po celom obvode centra mesta.

Čo treba v Martine ešte urobiť pre preferenciu vozidiel MHD tak, ako s nimi ráta nový generel?

- V budúcnosti treba zvážiť niekoľko reálnych krokov pre preferenciu MHD, medzi nimi napríklad dopravné značenie na zrýchlenie výjazdu zo zastávok MHD. Dnešný veľký počet liniek – až 25, by mal byť na základe existujúcej analýzy zredukovaný, a to aj za cenu zmeny trasovania. Z hľadiska demografického vývoja sa nepredpokladá nárast počtu cestujúcich v MHD, preto sa ukazuje, že je nevyhnutné zrýchliť MHD a zvýšiť jej prístupnosť pre osoby zo zníženou pohyblivosťou používaním nízkopodlažných autobusov a budovaním bezbariérových zastávok.

(Celý rozhovor s riaditeľom ÚHA Róbertom Dúbravcom si môžete prečítať v MY Turčianske noviny / 22. augusta 2017.)


  1. V Martine vo štvrtok ráno zhorelo auto 1 393
  2. Aj križovatka mimo hlavného ťahu vie potrápiť,i tá neďaleko nákupného centra Kocka 1 121
  3. Poslanecký zbor v Martine možno už budúci rok čaká zemetrasenie 847
  4. Nové miesta vo škôlkach pribudnú vo Vrútkach a zrejme i v Príbovciach 380
  5. Takto sa čoskoro rozšíri martinské Campo di Martin 236
  6. Toľko kritizovaný podchod v centre Martina sa najprv zmení od Galérie, potom aj od tržnice 228
  7. Ani v ťažkých časoch netreba zabúdať na minulosť 202
  8. Nový systém v doprave i v Turci: jeden lístok bude platiť na vlak i autobus 148
  9. Pri Dubnej Skale budú opravovať nerovnosti na ceste 123
  10. Primátor Hrnčiar zvoláva zastupiteľstvo, bude sa rokovať aj o rozpočte na budúci rok 111

Najčítanejšie správy

Turiec

V Martine vo štvrtok ráno zhorelo auto

Jedno auto zhorelo, ďalšie sú poškodené. Polícia páchateľa zatiaľ nemá.

Aj križovatka mimo hlavného ťahu vie potrápiť,i tá neďaleko nákupného centra Kocka

Ťuknutia áut pod oknami paneláka sú vraj už pravidelné. Môže za to nepozornosť vodičov, ale aj zlý rozhľad pri vchádzaní do križovatky.

Poslanecký zbor v Martine možno už budúci rok čaká zemetrasenie

Získať poslaneckú stoličku v Martine bude zrejmé ťažšie ako doteraz. Miesto 31 zastupiteľov budú Martinčania vyberať zrejme len 21.

Nové miesta vo škôlkach pribudnú vo Vrútkach a zrejme i v Príbovciach

Na zvýšenie kapacít prispeje štát, tisíce eur pôjde aj do Turca.

Takto sa čoskoro rozšíri martinské Campo di Martin

Do areálu nákupného strediska v martinských Košútoch pribudne nový objekt. Robotníci tam čoskoro postavia ďalšie centrum s desiatimi prevádzkami pre obchod a služby.

Blízke regióny

Vodičov čaká čiastočná uzávierka cesty I/11

Polícia upozorňuje na čiastočnú uzávierku cesty I/11 v katastri Kysuckého Nového Mesta a Poviny v dĺžke maximálne 800 metrov.

V Zákopčí pri požiari možno uhorel miestny podnikateľ

K obrovskej tragédii došlo v obci Zákopčie. Horelo tam osobné motorové vozidlo, v ktorom zrejme zahynul 54-ročný miestny podnikateľ.

Má to logiku? Dieťa jedlo zjesť môže, prasa nie. Aj taký je zákon

Malé dediny nemohli splniť podmienky získania peňazí na nákup kompostérov. Ich spojením šanca na dotáciu vzrástla, výsledok je však stále neistý.

Na Ulici vysokoškolákov vzniknú tri kruhové križovatky. Jednu zrušia

Lokalita je treťou najnehodovejšou v Žiline. Do bezpečnosti dopravy chce mesto investovať v priebehu troch rokov.

Nešťastie v lese vzalo dvom deťom otca

Dvoch lesných robotníkov privalil strom. Jeden má zranenú ruku, druhý zraneniam podľahol.

Všetky správy

Prieskum AKO: Parlamentné voľby by vyhral Smer, Matovič s Kollárom predbehli SNS

Kotlebova strana sa by sa podľa prieskumu dostala až na šieste miesto.

Teroristi v Egypte zabili už 235 ľudí

Letisko v Káhire je plné vojakov a policajtov, v krajine vyhlásili štátny smútok.

Vkladné knižky kedysi využívala mafia. Aké sú lepšie investície

Čo urobiť s veľkou sumou našetrených peňazí a čo robiť, ak si chcem šetriť každý mesiac po troche? Denník SME sa pokúsil objasniť niektoré známejšie druhy sporenia.

Ján Richter má čoskoro opustiť ministerské kreslo, nahradiť ho má Raši

Funkciu ministra vnútra i podpredsedu strany si zrejme udrží Robert Kaliňák.

Kam vyraziť