Pondelok, 25. september, 2017 | Meniny má Vladislav
Pridajte si svoje mesto

Nové teminály a osobitný jazdný pruh - to je budúcnosť hromadnej dopravy v Martine

V Martine nedávno schválili nový územný generel dopravy. Ako rieši verejnú dopravu? Aj o tom je náš rozhovor s riaditeľom Útvaru hlavného architekta mesta Róbertom Dúbravcom.

Od železničnej a autobusovej stanice v Martine sa smerom do centra bude doprava riadiť pomocou svetelnej križovatky.(Zdroj: Viera Legerská)

Integrovanie hromadnej dopravy, železničná stanica spolu s autobusovou, nová železničná zastávka v Košútoch – ako sa im venuje generel?

- Analýza mestskej hromadnej dopravy, trasy a počty autobusových liniek bola jednou z ťažiskových úloh nového generelu. Ten odporučil optimalizáciu trás a spojov a prebudovanie zastávok na bezbariérové. Kľúčovým je návrh vybudovania terminálu integrovanej dopravy na Železničnej stanici v Martine, kde je nevyhnutné viesť trasovanie autobusových liniek MHD, čo dnes absentuje. Generel vníma terminál ako nevyhnutnosť najmä z pohľadu atraktivity kombinovania cestnej a železničnej dopravy. Trasovanie autobusovej hromadnej dopravy je podľa tohto dokumentu nutné viesť týmto terminálom pre severo-južné smerovanie dopravy v oboch smeroch, a to aj za cenu mierneho predĺženia trasy. Toto odporúčanie platí okrem prímestskej dopravy aj pre diaľkové linky.

A čo Košúty?

- Terminál integrovanej dopravy pri novej železničnej zastávke v Košútoch je novinkou, ktorá je navrhovaná v rámci územného plánu mesta Martin. V tejto lokalite bude zabezpečená aj dostupnosť MHD pre obyvateľov, pričom príjazd autobusov priamo k zastávke bude po obslužných komunikáciách Obchodného centra Di Campo Martin, v budúcnosti s napojením na novú komunikáciu Jilemnického – Pltníky - I/65D. Nové trasovanie ulice Pltníky a napojenie na existujúcu trasu Priekopskej ulice umožní aj odporúčané napojenie prímestskej hromadnej dopravy od Pltníkov, čiže z druhej strany železničnej trate od obchodného centra. Týmto sa vytvorí integrovaný uzol hromadnej dopravy, ktorý zvýši jej atraktivitu možnosťou prestupu medzi dopravnými módmi – cestná a železničná doprava.

Kohútova ulica. Prečo spracovatelia generelu odstúpili od možnosti uvažovať s jej prekládkou? Ako sa bude riešiť križovatka pri Obchodnej akadémii? A ako bude vyzerať priestor pred kostolom či pri univerzitnej nemocnici.

- Poloha Kohútovej ulice pri Kostole sv. Martina a jej predpokladané výhľadové dopravné zaťaženie, ktoré uvažuje s približne 10 000 vozidlami za 24 hodín vyvolalo požiadavku zvážiť možnosť jej preloženia. Vytvorenie námestia pred kostolom a jeho ochrana pred negatívnymi vplyvmi dopravy bolo pre nás adekvátnym dôvodom zmeny smerovania dopravy z križovatky Bernolákova – Kohútova po Francisciho ulici, s vybudovaním novej prepojky Francisciho – Jesenského. V mestskom okruhu by súčasná Kohútova ulica bola nahradená ulicami Francisciho – prepojenie na Jesenského – Jesenského – križovatka Sklabinská – Hviezdoslavova. Analýza ale preukázala, že z dopravného hľadiska by nové smerovanie malo zásadný vplyv len na zaťaženie Francisciho ulice. Súčasné zaťaženie zhruba 5 000 vozidiel/24h by sa zvýšilo takmer na 9 000 vozidiel/24 h, čo z hľadiska susediacej univerzitnej nemocnice nemožno považovať za vhodné riešenie.

Susedstvo univerzitnej nemocnice bolo jediným dôvodom pre preložku cesty cez Francisciho ulicu?

- Nebol jediný. Najväčším problémom je kapacita Francisciho ulice, ktorá je pri súčasnom šírkovom usporiadaní nevyhovujúca na predpokladaná intenzitu. Priestorové podmienky však umožňujú jej rozšírenie bez významnejších problémov. Problematickým bodom by sa stala nová križovatka Francisciho – Jesenského. Nachádzala by sa vo vzdialenosti 80 m od križovatky Jesenského - Hviezdoslavova – Sklabinská a možné rozšírenie predĺženej Francisciho ulice by neumožnilo zachovať šírkové usporiadanie súčasnej Kohútovej na vstupe do križovatky. Preto nový generel neodporúča zmenu smerovania Francisciho ulice. Argumenty proti tomuto riešeniu sú teda - výrazné zvýšenie zaťaženia pred nemocnicou, zaťaženie novovzniknutej križovatky a nevyhnutnosť stavebných úprav na Francisciho ulici. Konkrétne technické riešenie križovatky nie je predmetom generelu. Tento dokument posúdil a zhodnotil zaťaženie Kohútovej ulice vo väzbe na existujúce a navrhované komunikácie v rámci územia mesta a odporučil najvhodnejšie riešenie.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Radnica už vie, ako budú vyzerať komunikácie budúcnosti

Vie sa už dnes, ako asi bude vyzerať priestor pred kostolom – najstaršou stavbou v Martine?

- Na túto otázku vieme odpovedať na základe platného Územného plánu zóny historického centra. Priestor pred nemocnicou musí vyriešiť nový územný plán zóny. Križovatkou pri obchodnej akadémii sa v rámci projektu rekonštrukcie bývalého obchodného domu Prior zaoberali jej riešitelia a po posúdení viacerých variantov bude táto križovatka priesečná svetelne riadená. Okružná križovatka, ktorá bola v tomto území plánovaná, bola na základe nových kapacitných údajov posúdená ako nevyhovujúca.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Východný mestský okruh. Prečo ho Martin potrebuje

Vráťme sa ešte k racionalizácii MHD. Rozanalyzujme si trochu túto tému...

- Generel jej venuje samostatnú kapitolu. Z analýzy prepravných tokov vyplynulo, že treba zabezpečiť dostatočnú priepustnosť cestných komunikácií, ktoré využíva aj MHD a kde je najväčší prepravný prúd cestujúcich, a to tak, aby neboli vytvárané kongescie s individuálnou automobilovou dopravou a MHD ostala aj svojou cestovnou rýchlosťou konkurencieschopná a zároveň, aby boli dodržiavané odchody a príchody na zastávky MHD podľa cestovného poriadku. Veľmi dobrou východiskovou pozíciou pre preferenciu MHD v meste je usporiadanie základného komunikačného systému. Jednosmerný okruh umožní výhľadovo vyčlenenie jazdného pruhu pre vozidlá MHD po celom obvode centra mesta.

Čo treba v Martine ešte urobiť pre preferenciu vozidiel MHD tak, ako s nimi ráta nový generel?

- V budúcnosti treba zvážiť niekoľko reálnych krokov pre preferenciu MHD, medzi nimi napríklad dopravné značenie na zrýchlenie výjazdu zo zastávok MHD. Dnešný veľký počet liniek – až 25, by mal byť na základe existujúcej analýzy zredukovaný, a to aj za cenu zmeny trasovania. Z hľadiska demografického vývoja sa nepredpokladá nárast počtu cestujúcich v MHD, preto sa ukazuje, že je nevyhnutné zrýchliť MHD a zvýšiť jej prístupnosť pre osoby zo zníženou pohyblivosťou používaním nízkopodlažných autobusov a budovaním bezbariérových zastávok.

(Celý rozhovor s riaditeľom ÚHA Róbertom Dúbravcom si môžete prečítať v MY Turčianske noviny / 22. augusta 2017.)


  1. Na Ľadovni asi vyrástlo jediné konopné pole v Turci 6 654
  2. Elán ďakuje Turčanom 3 645
  3. Elán v martinskom Amfiku 2 344
  4. To by bolo skál do skaliek 568
  5. Hokejisti vyhrali aj druhý zápas, Dzubina si udržal čisté konto 462
  6. I. trieda, priebežné výsledky 8. kola: Príbovce nadelili sedmičku Lipovcu 300
  7. Turčania vedia páliť špičkové destiláty 251
  8. Voľby do VÚC 2017 Martin: Kandidáti na poslancov 141
  9. Ak máte vodičák, v MHD cestujete cez víkend bezplatne 129
  10. Ešte vždy je koho presviedčať, že divadlo nie sú iba Cintoríny 125

Najčítanejšie správy

Turiec

Na Ľadovni asi vyrástlo jediné konopné pole v Turci

​​​​​​​Zaujímavú raritu majú obyvatelia Ľadovne priamo pod svojimi oknami. Vyzerá to ako marihuana, vonia to tiež veľmi podobne, no z fajčenia tejto rastliny by ste asi pôžitok nemali.

Elán ďakuje Turčanom

Ďakujeme všetkým fanúšikom a celému Martinu za neopakovateľnú atmosféru... - odkázala po koncerte Turčanom skupina Elán.

Elán v martinskom Amfiku

Priaznivci skupiny Elán sa dočkali. Kapela v týchto chvíľach začína svoj koncert v martinskom Amfiku.

To by bolo skál do skaliek

„Z toho by bolo skál do skaliek,“ nadchýňajú sa dámy šoférujúc okolo skládky rúbaniny pri Dubnej Skale. Koľko je tam materiálu a čo sa s ním stane?

Hokejisti vyhrali aj druhý zápas, Dzubina si udržal čisté konto

Trebišov bol ťažším súperom než pred týždňom Rimavská Sobota. Naši duel prakticky rozhodli v priebehu 16. a 17. min, kedy hosťom strelili dva góly.

Blízke regióny

Najkratšia lanovka v Československu

V archíve našich MY Liptovských novín sme narazili na peknú spomienku, jednosedačkovú lanovku, ktorá vozila turistov k Demänovskej jaskyni slobody.

Zaujímavé podzemie na Orave prilákalo tisíce ľudí. Čo tam je?

Jedinú sprístupnenú jaskyňu na Orave navštívilo počas prvého roka jej prevádzky viac ako 12-tisíc ľudí.

FOTO: Žilinské blatíčko bolo tento rok mimoriadne náročné

Podujatie napísalo tento rok tretiu kapitolu.

Toto sú kandidáti na žilinského župana a poslancov za Oravu

V župných voľbách si vyberieme vyberieme na post predsedu Žilinského samosprávneho kraja spomedzi deviatich kandidátov.

Všetky správy

Sagan, Sagan a opäť Sagan. Chlapec bez nervov je tretí raz majstrom sveta

Pre mňa je to neuveriteľné, výnimočné, vravel slovenský cyklista.

Merkelová avizuje tvrdé vysporiadanie sa s extrémistami z AfD (minúta po minúte)

V Berlíne ľudia protestovali proti Alternatíve pre Nemecko.

Dvesto pretekárov bojuje šesť a pol hodiny o titul a vždy vyhrá Sagan

Slovák má najviac víťazstiev, tituly zbiera ako na bežiacom páse a slávneho Merckxa mrzí, že si s ním nemohol zmerať sily, keď sám jazdil.

Osobnosti reagujú na triumf Sagana: Jazdec z malej krajiny mení históriu

Slovenský jazdec ako prvý v histórii získal tri tituly na MS za sebou.

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo. Tohtoročný šampionát však bol spomedzi víťazných jeho najťažší.

Kam vyraziť