Pondelok, 24. september, 2018 | Meniny má Ľuboš, Ľubor

Hromadné garáže by mohli vyriešiť problém parkovania v centre mesta

Martin má nový dopravný generel. Ako vníma cyklodopravu či statickú dopravu. Hovoríme o tom s riaditeľom Útvaru hlavného architekta mesta Martin Róberom Dúbravcom.

Pripravuje sa zmena územného plánu zóny pred nemocnicou. Kohútova ulica sa cez Fransicsiho ulicu (na foto) prekladať nebude. nebude(Zdroj: Viera Legerská)

Alternatívna doprava. Ráta generel s cyklotrasami? Kde?

- Potenciál cyklistickej dopravy je v Martine značný. Mesto sa rozprestiera na rovine a pomerne malej ploche, dochádzkové vzdialenosti sú malé. Aby sa podporila cyklistická doprava, bolo by vhodné doplniť infraštruktúru o kryté parkovanie pre bicykle, základné vybavenie a služby pre cyklistov, ako sú požičovne bicyklov, servis, informačné služby pre turistov - cyklistov (mapy) s hygienickými zariadeniami pre cyklistov rozmiestnenými v príťažlivých uzlových bodoch. Cyklistické uzly v priestore mesta by mali byť navrhované aj v malom rozsahu služieb viazaných na ponuku priľahlej občianskej vybavenosti, ako sú športoviská, čerpacie stanice pohonných látok, kultúrne pamiatky, prevoz bicyklov vo verejnej doprave. Mesto Martin má dokonca výhodnú polohu a rozlohu na to, aby sa pokúsilo v budúcnosti o zavedenie systému požičiavania bicyklov (bike sharing). Vzdialenosť a rozloženie, resp. umiestnenie autobusovej stanice Martin, železničnej stanica „mesto“, novej železničnej stanice Košúty, Slovenského národného múzea, Múzea slovenskej dediny či ďalších turisticky atraktívnych bodov alebo mestských častí tomu napomáha.

Článok pokračuje pod video reklamou
Prečítajte si tiež: Radnica už vie, ako budú vyzerať komunikácie budúcnosti

Rieši generel aj nové trasy pre cyklistov?

- ÚGD vychádzal z existujúcich cyklotrás v meste Martin a nadviazal na ne. Cyklotrasy sú navrhnuté pre celé územie mesta a ich konkrétne technické riešenie bude záležať na priestorových možnostiach. Tam, kde to bude možné, budú vybudované samostatné cyklistické komunikácie, na iných miestach budú vyznačené vodorovným dopravným značením na existujúcich komunikáciách a chodníkoch.

Prečítajte si tiež: Východný mestský okruh. Prečo ho Martin potrebuje

Dopravný generel je aj o statickej doprave. Takže, ako sa ňou zaoberá v centre mesta či vo veľkých obytných sídlach?

- Súčasná situácia v statickej doprave v meste sa vyznačuje intenzívnym využívaním verejných komunikácií na parkovanie. Väčšia časť z nich v centre mesta je už spoplatnená. No hustota inštitúcií a obchodov v širšom centre spôsobuje veľký dopyt po parkovacích miestach. Motoristi sú nútení dlhšie hľadať voľné miesta. Ak nie sú ani napriek tomu úspešní, rozhodnú sa pre parkovanie na miestnych komunikáciách či „divoké parkovanie“ v medziblokoch, na zeleni, chodníkoch, čo zase prekáža chodcom. Vo všeobecnosti chýbajú parkovacie domy pre verejnosť, chýba informovanosť o dobrom fungovaní či optimálnom využití existujúcich parkovísk. Generel preto odporúča vybudovať jednotný informačný systém, na základe ktorého sa užívateľ môže orientovať a zvoliť vhodné riešenie.

Máte na mysli komplexnú reguláciu dopravy cez spoplatnenie statickej dopravy?

- Áno, je dôležitým prvkom riešenia statickej dopravy. Návrh regulácie pomocou spoplatnenia parkovania v centre a na určených parkovacích plochách, a ako doplnkové opatrenie aj na vybraných parkovacích plochách mimo centra, by mal ale obsiahnuť nielen centrum, ale aj celý uličný a mimouličný priestor. Inak nebude efektívny. V rámci vyčleňovania statickej dopravy do hromadných garáží je vhodný prenájom parkovacích miest v ich priestore, pričom by toto opatrenie, ako navrhuje generel, malo riešiť problém nedostatku parkovacích miest aj pri firmách a inštitúciách v centre mesta.

Prečítajte si tiež: Nové teminály a a osobitný jazdný pruh - to je budúcnosť hromadnej dopravy v Martine

Generel je koncepčným materiálom, záväzným sa stáva, keď sa stane súčasťou územného plánu. Ste s ním spokojný? Je to ideál, ktorý by mohol vyriešiť podstatné problémy dopravy v meste?

- Ja osobne som s vypracovaným ÚGD spokojný. Zodpovedal nám na niektoré otázky, ktoré dlhodobejšie rezonovali medzi verejnosťou a poskytol odborný názor aj pre nás, ktorí pracujeme s územným plánom a takisto odpovede na niektoré „nepríjemné“ otázky. Jednosmernosť vnútorného okruhu bola potvrdená ako dlhodobo najvhodnejšie riešenie z hľadiska udržateľnosti dopravy v centre mesta. Poloha Kohútovej ulice, resp. otázka jej preložky bola vyriešená. Pozitívne vnímam aj to, že upravená bola aj kategória východného mestského okruhu. Pôvodne plánovanú štvorpruhovú komunikáciu, ktorá bola riešená v územnom pláne od roku 1998, generel zmenil na dvojpruhovú s obmedzením ťažkej dopravy a s jednoznačným vylúčením prístupu do priemyselného parku.

Ktorý z návrhov generelu je najbližšie k realizácii?

- Pripravujeme zmenu územného plánu zóny pred nemocnicou. Budeme sa teda zaoberať priestorom pred nemocnicou a tržnicou, kde uplatníme princíp zachovania polohy Kohútovej ulice. V prípade, že dôjde k výstavbe novej nemocnice na martinskej akropole, bude potrebné začať s prípravou – technickou štúdiou na východný mestský okruh, ktorý je potrebné rozdeliť na etapy realizovateľnosti tak, aby bolo mesto pripravené na nových návštevníkov nemocnice budúcnosti.

(Celý rozhovor s riaditeľom ÚHA Martin Róberom Dúbravcom si môžete prečítať v MY Turčianske noviny / 22. august 2017.)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  2. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  3. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  4. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  5. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  6. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  8. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  9. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  1. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  2. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  3. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  4. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  5. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  6. Billa otvorila svoju 150. predajňu na Slovensku
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  8. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  9. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 770
  2. Najužitočnejšia appka 17 700
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 11 870
  4. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 939
  5. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 618
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 387
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 4 580
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 3 992
  9. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 3 692
  10. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 3 186

Hlavné správy z MY Turiec

Futbalový víkend: Kompletný výsledkový servis a hlasy trénerov

V turčianskom El Clasicu Žabokreky nedali šancu Belej.

III. LIGA STRED

Fomat prekvapivo vyhral vo Zvolene

Futbalisti Fomatu na ihrisku Zvolena dominovali od začiatku až do konca a súperovi nedali žiadnu šancu na to, aby mohol čo len pomýšľať na bodový zisk.

Keď otvárali múzeum, v kostoloch slúžili omše

Druhá budova Slovenského národného múzea na Malej hore je dnes neodmysliteľnou súčasťou Martina. V časoch, keď vznikala a keď vznikali prvé expozície múzea, boli tieto činy heroickým výkonom.

Možno prídu budúce moderátorské hviezdy

Regionálna súťaž mladých moderátorov sa v Martine uskutoční 11. októbra.

Turčianske Teplice uzatvorili hospodárenie v prvom polroku s prebytkom

Turčianske Teplice uzatvorili hospodárenie v prvom polroku s prebytkom vo výške viac ako 440.000 eur. Vyplýva to vyhodnotenia hospodárenia mesta za prvý polrok, ktoré na svojom rokovaní vo štvrtok (20.9.) vzali na vedomie tamojší mestskí poslanci.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Aké sú príbehy ľudí, ktorí stavali Oravskú priehradu

V stavbe storočia sú mozole a osudy stoviek ľudí.

Žilinský Bulvár: Kedysi vychýrená štvrť mesta, teraz len upadá

Žilinský Bulvár je vo veľmi zlom stave. Problémom sú najmä bezdomovci.

Pezinské vinobranie poznačila víchrica, pomáhali aj hasiči

Popadané stromy, zdemolované stánky či prevrátené smetiaky.

V nitrianskej fakultnej nemocnici vymenili ďalšieho riaditeľa

Martin Neštický je zatiaľ funkciou len poverený.

Vybrali SME

Už ste čítali?