Streda, 6. júl, 2022 | Meniny má Patrik, Patrícia

Hromadné garáže by mohli vyriešiť problém parkovania v centre mesta

Martin má nový dopravný generel. Ako vníma cyklodopravu či statickú dopravu. Hovoríme o tom s riaditeľom Útvaru hlavného architekta mesta Martin Róberom Dúbravcom.

Pripravuje sa zmena územného plánu zóny pred nemocnicou. Kohútova ulica sa cez Fransicsiho ulicu (na foto) prekladať nebude. nebudePripravuje sa zmena územného plánu zóny pred nemocnicou. Kohútova ulica sa cez Fransicsiho ulicu (na foto) prekladať nebude. nebude (Zdroj: Viera Legerská)

Alternatívna doprava. Ráta generel s cyklotrasami? Kde?

- Potenciál cyklistickej dopravy je v Martine značný. Mesto sa rozprestiera na rovine a pomerne malej ploche, dochádzkové vzdialenosti sú malé. Aby sa podporila cyklistická doprava, bolo by vhodné doplniť infraštruktúru o kryté parkovanie pre bicykle, základné vybavenie a služby pre cyklistov, ako sú požičovne bicyklov, servis, informačné služby pre turistov - cyklistov (mapy) s hygienickými zariadeniami pre cyklistov rozmiestnenými v príťažlivých uzlových bodoch. Cyklistické uzly v priestore mesta by mali byť navrhované aj v malom rozsahu služieb viazaných na ponuku priľahlej občianskej vybavenosti, ako sú športoviská, čerpacie stanice pohonných látok, kultúrne pamiatky, prevoz bicyklov vo verejnej doprave. Mesto Martin má dokonca výhodnú polohu a rozlohu na to, aby sa pokúsilo v budúcnosti o zavedenie systému požičiavania bicyklov (bike sharing). Vzdialenosť a rozloženie, resp. umiestnenie autobusovej stanice Martin, železničnej stanica „mesto“, novej železničnej stanice Košúty, Slovenského národného múzea, Múzea slovenskej dediny či ďalších turisticky atraktívnych bodov alebo mestských častí tomu napomáha.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Radnica už vie, ako budú vyzerať komunikácie budúcnosti Čítajte 

Rieši generel aj nové trasy pre cyklistov?

- ÚGD vychádzal z existujúcich cyklotrás v meste Martin a nadviazal na ne. Cyklotrasy sú navrhnuté pre celé územie mesta a ich konkrétne technické riešenie bude záležať na priestorových možnostiach. Tam, kde to bude možné, budú vybudované samostatné cyklistické komunikácie, na iných miestach budú vyznačené vodorovným dopravným značením na existujúcich komunikáciách a chodníkoch.

Prečítajte si tiež: Východný mestský okruh. Prečo ho Martin potrebuje Čítajte 

Dopravný generel je aj o statickej doprave. Takže, ako sa ňou zaoberá v centre mesta či vo veľkých obytných sídlach?

- Súčasná situácia v statickej doprave v meste sa vyznačuje intenzívnym využívaním verejných komunikácií na parkovanie. Väčšia časť z nich v centre mesta je už spoplatnená. No hustota inštitúcií a obchodov v širšom centre spôsobuje veľký dopyt po parkovacích miestach. Motoristi sú nútení dlhšie hľadať voľné miesta. Ak nie sú ani napriek tomu úspešní, rozhodnú sa pre parkovanie na miestnych komunikáciách či „divoké parkovanie“ v medziblokoch, na zeleni, chodníkoch, čo zase prekáža chodcom. Vo všeobecnosti chýbajú parkovacie domy pre verejnosť, chýba informovanosť o dobrom fungovaní či optimálnom využití existujúcich parkovísk. Generel preto odporúča vybudovať jednotný informačný systém, na základe ktorého sa užívateľ môže orientovať a zvoliť vhodné riešenie.

SkryťVypnúť reklamu

Máte na mysli komplexnú reguláciu dopravy cez spoplatnenie statickej dopravy?

- Áno, je dôležitým prvkom riešenia statickej dopravy. Návrh regulácie pomocou spoplatnenia parkovania v centre a na určených parkovacích plochách, a ako doplnkové opatrenie aj na vybraných parkovacích plochách mimo centra, by mal ale obsiahnuť nielen centrum, ale aj celý uličný a mimouličný priestor. Inak nebude efektívny. V rámci vyčleňovania statickej dopravy do hromadných garáží je vhodný prenájom parkovacích miest v ich priestore, pričom by toto opatrenie, ako navrhuje generel, malo riešiť problém nedostatku parkovacích miest aj pri firmách a inštitúciách v centre mesta.

Prečítajte si tiež: Nové teminály a a osobitný jazdný pruh - to je budúcnosť hromadnej dopravy v Martine Čítajte 

Generel je koncepčným materiálom, záväzným sa stáva, keď sa stane súčasťou územného plánu. Ste s ním spokojný? Je to ideál, ktorý by mohol vyriešiť podstatné problémy dopravy v meste?

SkryťVypnúť reklamu

- Ja osobne som s vypracovaným ÚGD spokojný. Zodpovedal nám na niektoré otázky, ktoré dlhodobejšie rezonovali medzi verejnosťou a poskytol odborný názor aj pre nás, ktorí pracujeme s územným plánom a takisto odpovede na niektoré „nepríjemné“ otázky. Jednosmernosť vnútorného okruhu bola potvrdená ako dlhodobo najvhodnejšie riešenie z hľadiska udržateľnosti dopravy v centre mesta. Poloha Kohútovej ulice, resp. otázka jej preložky bola vyriešená. Pozitívne vnímam aj to, že upravená bola aj kategória východného mestského okruhu. Pôvodne plánovanú štvorpruhovú komunikáciu, ktorá bola riešená v územnom pláne od roku 1998, generel zmenil na dvojpruhovú s obmedzením ťažkej dopravy a s jednoznačným vylúčením prístupu do priemyselného parku.

Ktorý z návrhov generelu je najbližšie k realizácii?

- Pripravujeme zmenu územného plánu zóny pred nemocnicou. Budeme sa teda zaoberať priestorom pred nemocnicou a tržnicou, kde uplatníme princíp zachovania polohy Kohútovej ulice. V prípade, že dôjde k výstavbe novej nemocnice na martinskej akropole, bude potrebné začať s prípravou – technickou štúdiou na východný mestský okruh, ktorý je potrebné rozdeliť na etapy realizovateľnosti tak, aby bolo mesto pripravené na nových návštevníkov nemocnice budúcnosti.

(Celý rozhovor s riaditeľom ÚHA Martin Róberom Dúbravcom si môžete prečítať v MY Turčianske noviny / 22. august 2017.)

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovákovi sa podaril zázračný vynález. Môže zmeniť predpovede počasia
  2. Akú trasu si vybrať do Chorvátska a koľko vás bude stáť
  3. Prázdniny znamenajú oddych, ale aj riziká. Ako sa im vyhnúť?
  4. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  5. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  1. Do Prešova prišli e-kolobežky TIER
  2. Cvičenie po prekonaní ochorenia COVID-19
  3. Aké sú mýty a pravdy o našom zraku v letných mesiacoch?
  4. Akú trasu si vybrať do Chorvátska a koľko vás bude stáť
  5. Prázdniny znamenajú oddych, ale aj riziká. Ako sa im vyhnúť?
  6. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  7. OverenaSpolocnost.sk - novinka v oblasti účtovných auditov
  8. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 16 586
  2. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 15 498
  3. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín 9 535
  4. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 7 986
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 670
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 969
  7. Akú trasu si vybrať do Chorvátska a koľko vás bude stáť 4 302
  8. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 3 246

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Bulo Hulo
  2. Ján Šeďo: Sulíkovi palec hore, konečne niekto nielen tára !
  3. László Bindics: Matovič vyhral (aj) nad demokraciou.
  4. Ján Šeďo: Sme skvelí exportéri, vyvážame už aj medveďov !
  5. Irena Šimuneková: Leto na poliach
  6. Unicef Slovensko: Šťastné stretnutia rodín po odlúčení v dôsledku vojny
  7. Ján Marton: Dáme Vás dole, odkazujú agrobaróni hospodáriacej verejnosti.
  8. Anna Miľanová: Mačka priateľkou... 2022
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 24 039
  2. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 324
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 8 738
  4. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 916
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 4 672
  6. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 4 305
  7. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 3 378
  8. Tomáš Jacko: Ako dostať Róma z osady na Harvard 2 622
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  3. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  5. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Hádzanári majú za sebou extraligový žreb.

Do extraligy sa martinský tím vracia po ôsmich rokoch.


7 h
Inscenácie v programe podali dôležitú správu o stave slovenskej spoločnosti očami divadelníkov.

Organizátori hodnotia festival ako jednoznačne úspešný.


a 1 ďalší 5. júl
Priamy súboj o tretie miesto medzi celkami T-klub a AC Roma skončil remízou.

Súboj prvých dvoch celkov museli odložiť, pretože obidvaja reprezentovali Martin na majstrovstvách Slovenska.


4. júl
Ilustračné foto

V zdravotníctve pracuje už 30 rokov a tvrdí, že situácia v ňom je čoraz horšia.


4. júl

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

K nezvládnutej organizácii sa vyjadrili aj usporiadatelia z agentúry Profi Event.


5. júl

Strelnú zbraň použili prvý raz.


5. júl

Chlapec dopadol na striešku nad vchodom, z ktorej spadol na zem.


5. júl

Dve ostatné letá zahatal koronavírus Slovákom dovolenku pri mori. Tak začali objavovať čaro dovolenky doma.


4. júl

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Bulo Hulo
  2. Ján Šeďo: Sulíkovi palec hore, konečne niekto nielen tára !
  3. László Bindics: Matovič vyhral (aj) nad demokraciou.
  4. Ján Šeďo: Sme skvelí exportéri, vyvážame už aj medveďov !
  5. Irena Šimuneková: Leto na poliach
  6. Unicef Slovensko: Šťastné stretnutia rodín po odlúčení v dôsledku vojny
  7. Ján Marton: Dáme Vás dole, odkazujú agrobaróni hospodáriacej verejnosti.
  8. Anna Miľanová: Mačka priateľkou... 2022
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 24 039
  2. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 324
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 8 738
  4. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 916
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 4 672
  6. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 4 305
  7. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 3 378
  8. Tomáš Jacko: Ako dostať Róma z osady na Harvard 2 622
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  3. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  5. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?

Už ste čítali?