Utorok, 5. júl, 2022 | Meniny má Cyril, Metod

Tisíce lezúcich húseníc zastavili parný vlak

​​​​​​​Príroda je občas silnejšia ako všetky stroje vyrobené človekom. Presvedčili sa o tom už v minulosti, keď príchod prvého vlaku do Turca takmer zmarili húfy húseníc, ktoré pomliaždené na kašu zastavili kolesá vlaku.

Hlavné dielne vo Vrútkach. Mesto s príchodom železnice zažívalo veľký rozmach.Hlavné dielne vo Vrútkach. Mesto s príchodom železnice zažívalo veľký rozmach. (Zdroj: ARCHÍV SNK)

MARTIN. VRÚTKY. Príchod prvého vlaku, ktorý koncom 19. storočia prechádzal Martinom a Vrútkami, bola veľká sláva. Málokto však tušil, že sa to ale dňa 12. augusta 1872 vôbec nemuselo podariť, lebo jeho príchod takmer prekazila obrovská masa húseníc. Tá prechádzala cez koľajnice medzi Kremnicou a Bartošovou Lehôtkou. Skúšobný vlak zo Zvolena do Vrútok, ktorý deň pred oficiálnym otvorením železnice ešte rozvážal po staniciach potrebné veci, sa práve preto omeškal o pätnásť minút. Železničiarom sa našťastie podarilo lezúce larvy rýchlo odstrániť, no spočiatku to vyzeralo poriadne kriticky, lebo hoci kolesá na rušni celou silou pracovali, vlak odrazu ostal stáť. Vyľakané panstvo a služobníctvo vyskákalo z vozňov a cestujúci išli hľadať príčinu.

SkryťVypnúť reklamu

Pomohol až piesok

O bizarnej situácií sa dozvedáme z Národných novín, ktoré vyšli 15. augusta 1872.

„A hľa tu videli, že celý ten vlak, jemuž bol trojspražný rušeň pritiahnutý, zastavili húsenice. Tieto hmyzy, obžravšie na čisto okolné bylinstvo, tiahly, asi na 30 siah širokým pásom, krížom cez železnicu a síce v takom množstve, že prednie kolesá z rušňa, sotva medzi ne boly vbehly a dakoľko tisíc z nich rozdlávily, v samom lekváre sa šmúľaly a ledva druhé kolesá za sebou do tejže húseničnej hmoty vtiahnuť vládaly. Ďalej to už nešlo, bo koľajnice boly až príliš hladké a trenie, nímž sa voz vopred pohybuje, stalo sa úplne nemožným,“ píše autor Trihranský v Národných novinách.

Ako ďalej v článku dodáva, celé osadenstvo vlaku muselo nekonečné množstvo húseníc podláviť, urobiť zátarasu, aby cez koľaje už neliezli ďalšie a cestu pred rušňom posypať drobným pieskom, aby sa jeho kolesá mohli prešmyknúť a pohnúť sa vpred.

SkryťVypnúť reklamu

„Teraz je otázka: či má para a či húsenice väčšiu silu?“ pýta sa autor na konci článku.

Prečítajte si tiež: To bola sláva, keď cez Martin prvý raz prešiel vlak Čítajte 

Rozvoj Vrútok

Prvý vlak z Vrútok do Pešti vypravili presne 12. augusta 1872 o 1.18 h o pár minút prechádzal Turč. sv. Martinom a do Pešti prišiel na obed o 12.51 hod. Z Pešti ale vlak vypravili do Vrútok už 11. augusta 1872 o 23. h a do Vrútok dorazil 12. augusta o 14.05 h. Išlo o zmiešaný vlak, keďže v súprave boli osobné aj nákladné vozne. Odvtedy začala na tejto trati pravidelná prevádzka. Zo začiatku bol denne vypravený medzi Vrútkami a Pešťou jeden pár osobných vlakov a jeden pár zmiešaných vlakov. Po prepojení tratí KBŽ a MÁV sa železnicou spojilo hlavné mesto Uhorska so Sliezkom a najmä najbohatším mestom Berlínom.

Od tohto obdobia zaznamenali Vrútky veľký rozmach. Stali sa veľkým populačným skokanom, nárast obyvateľstva bol veľmi rýchly a pozitívne sa rozvíjalo tiež samotné mesto.

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  2. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  3. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  2. OverenaSpolocnost.sk - novinka v oblasti účtovných auditov
  3. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  4. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  5. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  6. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  7. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  8. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 16 253
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 860
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 12 261
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 445
  5. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 6 158
  6. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 507
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 923
  8. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín 4 580

Blogy SME

  1. Eka Balašková: Handicap nerovná sa vysoký vek
  2. Anna Miľanová: Bolesť... 2021
  3. Michala Ries: Dovoliť svojim deťom plakať...
  4. Kristína Jakubičková: Deň, keď sa Ľuboš Blaha prevtelil do Eduarda Hegera
  5. Štefan Vidlár: Na fraka
  6. Soňa Fröhlichová: Montreux Jazz Festival - letné hudobné festivaly pri Ženevskom jazere sú v plnom prúde
  7. Vladimír Krátky: Ruské územné zisky / straty na Ukrajine od začiatku vojny .
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVb)
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 621
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 626
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 257
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 141
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 862
  6. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 3 081
  7. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 972
  8. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 2 721
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Priamy súboj o tretie miesto medzi celkami T-klub a AC Roma skončil remízou.

Súboj prvých dvoch celkov museli odložiť, pretože obidvaja reprezentovali Martin na majstrovstvách Slovenska.


19 h
Ilustračné foto

V zdravotníctve pracuje už 30 rokov a tvrdí, že situácia v ňom je čoraz horšia.


21 h

Dvadsaťstranový časopis pre všetkých milovníkov krížoviek, logických hier a lúštenia nájdete vložený v regionálnych novinách MY v týždni od 4. júla.


4. júl
Matej Tomka, obranca Fomatu Martin.

Obranca Matej Tomka je ročník narodenia 2000, ale napriek mladému veku je pevnou súčasťou defenzívy Fomatu. Počas jarnej časti si musel zvykať na nového partnera v stopérskej dvojici.


3. júl

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Dôvodom hromadného prepúšťania v OFZ je vysoká cena elektriny.


4. júl

K nezvládnutej organizácii sa vyjadrili aj usporiadatelia z agentúry Profi Event.


4 h

Bezpečnosť prevádzky nikto nekontroluje.


4. júl

Naďalej platí mimoriadna situácia, je uzavretý pre autá, cyklistov a chodcov.


4. júl

Blogy SME

  1. Eka Balašková: Handicap nerovná sa vysoký vek
  2. Anna Miľanová: Bolesť... 2021
  3. Michala Ries: Dovoliť svojim deťom plakať...
  4. Kristína Jakubičková: Deň, keď sa Ľuboš Blaha prevtelil do Eduarda Hegera
  5. Štefan Vidlár: Na fraka
  6. Soňa Fröhlichová: Montreux Jazz Festival - letné hudobné festivaly pri Ženevskom jazere sú v plnom prúde
  7. Vladimír Krátky: Ruské územné zisky / straty na Ukrajine od začiatku vojny .
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVb)
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 621
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 626
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 257
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 141
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 862
  6. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 3 081
  7. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 972
  8. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 2 721
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině

Už ste čítali?