Utorok, 23. október, 2018 | Meniny má Alojzia

Tisíce lezúcich húseníc zastavili parný vlak

​​​​​​​Príroda je občas silnejšia ako všetky stroje vyrobené človekom. Presvedčili sa o tom už v minulosti, keď príchod prvého vlaku do Turca takmer zmarili húfy húseníc, ktoré pomliaždené na kašu zastavili kolesá vlaku.

Hlavné dielne vo Vrútkach. Mesto s príchodom železnice zažívalo veľký rozmach.(Zdroj: ARCHÍV SNK)

MARTIN. VRÚTKY. Príchod prvého vlaku, ktorý koncom 19. storočia prechádzal Martinom a Vrútkami, bola veľká sláva. Málokto však tušil, že sa to ale dňa 12. augusta 1872 vôbec nemuselo podariť, lebo jeho príchod takmer prekazila obrovská masa húseníc. Tá prechádzala cez koľajnice medzi Kremnicou a Bartošovou Lehôtkou. Skúšobný vlak zo Zvolena do Vrútok, ktorý deň pred oficiálnym otvorením železnice ešte rozvážal po staniciach potrebné veci, sa práve preto omeškal o pätnásť minút. Železničiarom sa našťastie podarilo lezúce larvy rýchlo odstrániť, no spočiatku to vyzeralo poriadne kriticky, lebo hoci kolesá na rušni celou silou pracovali, vlak odrazu ostal stáť. Vyľakané panstvo a služobníctvo vyskákalo z vozňov a cestujúci išli hľadať príčinu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Pomohol až piesok

O bizarnej situácií sa dozvedáme z Národných novín, ktoré vyšli 15. augusta 1872.

„A hľa tu videli, že celý ten vlak, jemuž bol trojspražný rušeň pritiahnutý, zastavili húsenice. Tieto hmyzy, obžravšie na čisto okolné bylinstvo, tiahly, asi na 30 siah širokým pásom, krížom cez železnicu a síce v takom množstve, že prednie kolesá z rušňa, sotva medzi ne boly vbehly a dakoľko tisíc z nich rozdlávily, v samom lekváre sa šmúľaly a ledva druhé kolesá za sebou do tejže húseničnej hmoty vtiahnuť vládaly. Ďalej to už nešlo, bo koľajnice boly až príliš hladké a trenie, nímž sa voz vopred pohybuje, stalo sa úplne nemožným,“ píše autor Trihranský v Národných novinách.

Ako ďalej v článku dodáva, celé osadenstvo vlaku muselo nekonečné množstvo húseníc podláviť, urobiť zátarasu, aby cez koľaje už neliezli ďalšie a cestu pred rušňom posypať drobným pieskom, aby sa jeho kolesá mohli prešmyknúť a pohnúť sa vpred.

„Teraz je otázka: či má para a či húsenice väčšiu silu?“ pýta sa autor na konci článku.

Prečítajte si tiež: To bola sláva, keď cez Martin prvý raz prešiel vlak

Rozvoj Vrútok

Prvý vlak z Vrútok do Pešti vypravili presne 12. augusta 1872 o 1.18 h o pár minút prechádzal Turč. sv. Martinom a do Pešti prišiel na obed o 12.51 hod. Z Pešti ale vlak vypravili do Vrútok už 11. augusta 1872 o 23. h a do Vrútok dorazil 12. augusta o 14.05 h. Išlo o zmiešaný vlak, keďže v súprave boli osobné aj nákladné vozne. Odvtedy začala na tejto trati pravidelná prevádzka. Zo začiatku bol denne vypravený medzi Vrútkami a Pešťou jeden pár osobných vlakov a jeden pár zmiešaných vlakov. Po prepojení tratí KBŽ a MÁV sa železnicou spojilo hlavné mesto Uhorska so Sliezkom a najmä najbohatším mestom Berlínom.

Od tohto obdobia zaznamenali Vrútky veľký rozmach. Stali sa veľkým populačným skokanom, nárast obyvateľstva bol veľmi rýchly a pozitívne sa rozvíjalo tiež samotné mesto.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  2. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  3. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  4. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  5. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  6. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  7. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  8. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  9. Dva rekordy na druhý pokus
  10. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  1. Nevymením peniaze Humenčanov za hodnotenie jednej mimovládky
  2. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  3. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  4. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  5. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  6. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  7. Company´s autumn in the High Tatras
  8. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  9. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  10. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 32 335
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 25 663
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 999
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 466
  5. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 646
  6. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 7 198
  7. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 111
  8. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 6 415
  9. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 070
  10. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 4 389

Hlavné správy z MY Turiec

Žabokrecké kolo ožilo pod rukami dobrovoľníkov

Starý zanedbaný priestor sa za pár týždňov zmenil na nepoznanie. Bonusom je aj vybudovanie pumptrackovej dráhy pre mladých športovcov.

Objednali ste sa už u zubára? Preventívne ...

Kedy ideme k stomatológovi? Keď už musíme. Bolesť je stále jediným dôvodom, kedy sa odhodláme sadnúť si do zubárskeho kresla.

Mal spať, nie šoférovať

Muža chytili vo Valči ako šoféruje pod vplyvom alkoholu. Namerali mu 2,58 promile.

V televízii s kvalitnejšou réžiou

Martinskí poslanci podporili rozvoj Televízie Turiec, v ktorej má mesto stopercentnú majetkovú účasť.

Transparentné mestá – Martin klesol o sedemnásť miest

Transparency International ukázal aktuálny rebríček transparentnosti miest. Martin klesol o sedemnásť miest.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Príčiny smrteľnej nehody známe. Vodička (†78) prešla do protismeru

Podľa našich zistení prešla z neznámych príčin do protismeru.

Bojnická nemocnica bola v hodnotení najhoršia na Slovensku. Prečo?

Zdravotnícke zariadenia porovnávali v piatich hlavných oblastiach.

Čo povedal Galádovi majiteľ AS Trenčín?

Nitrania uspeli na pôde Trenčína. Teraz ich čaká anglický týždeň. Podarí sa im prebojovať do jarných bojov Slovnaft Cupu?

Vybrali SME

Už ste čítali?