MARTIN. VRÚTKY. Príchod prvého vlaku, ktorý koncom 19. storočia prechádzal Martinom a Vrútkami, bola veľká sláva. Málokto však tušil, že sa to ale dňa 12. augusta 1872 vôbec nemuselo podariť, lebo jeho príchod takmer prekazila obrovská masa húseníc. Tá prechádzala cez koľajnice medzi Kremnicou a Bartošovou Lehôtkou. Skúšobný vlak zo Zvolena do Vrútok, ktorý deň pred oficiálnym otvorením železnice ešte rozvážal po staniciach potrebné veci, sa práve preto omeškal o pätnásť minút. Železničiarom sa našťastie podarilo lezúce larvy rýchlo odstrániť, no spočiatku to vyzeralo poriadne kriticky, lebo hoci kolesá na rušni celou silou pracovali, vlak odrazu ostal stáť. Vyľakané panstvo a služobníctvo vyskákalo z vozňov a cestujúci išli hľadať príčinu.

Pomohol až piesok
O bizarnej situácií sa dozvedáme z Národných novín, ktoré vyšli 15. augusta 1872.
„A hľa tu videli, že celý ten vlak, jemuž bol trojspražný rušeň pritiahnutý, zastavili húsenice. Tieto hmyzy, obžravšie na čisto okolné bylinstvo, tiahly, asi na 30 siah širokým pásom, krížom cez železnicu a síce v takom množstve, že prednie kolesá z rušňa, sotva medzi ne boly vbehly a dakoľko tisíc z nich rozdlávily, v samom lekváre sa šmúľaly a ledva druhé kolesá za sebou do tejže húseničnej hmoty vtiahnuť vládaly. Ďalej to už nešlo, bo koľajnice boly až príliš hladké a trenie, nímž sa voz vopred pohybuje, stalo sa úplne nemožným,“ píše autor Trihranský v Národných novinách.
Ako ďalej v článku dodáva, celé osadenstvo vlaku muselo nekonečné množstvo húseníc podláviť, urobiť zátarasu, aby cez koľaje už neliezli ďalšie a cestu pred rušňom posypať drobným pieskom, aby sa jeho kolesá mohli prešmyknúť a pohnúť sa vpred.
„Teraz je otázka: či má para a či húsenice väčšiu silu?“ pýta sa autor na konci článku.

Rozvoj Vrútok
Prvý vlak z Vrútok do Pešti vypravili presne 12. augusta 1872 o 1.18 h o pár minút prechádzal Turč. sv. Martinom a do Pešti prišiel na obed o 12.51 hod. Z Pešti ale vlak vypravili do Vrútok už 11. augusta 1872 o 23. h a do Vrútok dorazil 12. augusta o 14.05 h. Išlo o zmiešaný vlak, keďže v súprave boli osobné aj nákladné vozne. Odvtedy začala na tejto trati pravidelná prevádzka. Zo začiatku bol denne vypravený medzi Vrútkami a Pešťou jeden pár osobných vlakov a jeden pár zmiešaných vlakov. Po prepojení tratí KBŽ a MÁV sa železnicou spojilo hlavné mesto Uhorska so Sliezkom a najmä najbohatším mestom Berlínom.
Od tohto obdobia zaznamenali Vrútky veľký rozmach. Stali sa veľkým populačným skokanom, nárast obyvateľstva bol veľmi rýchly a pozitívne sa rozvíjalo tiež samotné mesto.