MARTIN. Najlacnejším a najrozšírenejším autom v tridsiatych rokoch na území Československej republiky bola Praga Piccolo, ktorá brázdila i turčianske cesty. Počas pretekov zručnosti za martinskou Sokolovňou sa v roku 1927 podarilo zachovať zaujímavý záber. Toto auto familiárne nazývané Pragovka sa zúčastnilo vtedajších pretekov zručnosti.
„V pozadí fotografie vidieť tehelňu Jána Hlavaja. Neskôr v nej mali svoje sídlo technické služby, potom Ekopolis a nakoniec Brantner, obe zamerané na likvidáciu a uskladnenie komunálneho odpadu a servis pre mesto,“ opisuje Igor Dobrovolný.

Spotreba deväť litrov
Podľa Pavla Skálu predsedu Klubu historických vozidiel Žilina, autá Praga Piccolo vynikali spoľahlivosťou, úspornosťou a lacno sa do nich dali zohnať náhradné diely. Vyrábali ich so štvorvalcovým radovým motorom s výkonom osemnástich konských síl a s trojstupňovou prevodovkou. Vodiči jazdili so spotrebou okolo deviatich litrov na sto kilometrov a na Pragovke dokázali vytiahnuť maximálnu rýchlosť na 75 až 80 km/h.
„Praga už vtedy zvolila modulový systém, takže každý typ mal použité diely a skupiny od svojich predchodcov. Cena Pragy Piccolo so zavretou karosériou bola 44 000 Kč,“ pridáva zaujímavosť Pavel Skála. Ako ďalej hovorí, Praga patrila v tej dobe medzi najväčšie automobilky na území ČSR a ponúkala širokú škálu typov karosérii.
Drevená nosná časť
„Tento typ mal v ponuke až deväť alternatív karosérie, a to od malej nákladnej cez valník „Normandia“, ktorý by sme dnes nazvali pickup, až po rôzne varianty osobných aut. Tie vždy pohodlne odviezli až piatich pasažierov,“ približuje P. Skála a zároveň dopĺňa, že karosérie Pragoviek mali nosnú časť z dreva, boli pokryté plechom a usadené na solídnom oceľovom ráme.