MARTIN. Očakáva sa, že s otvorením obchodného domu Galéria, ktoré je naplánované na koniec novembra, ešte viac zhustne doprava v centre mesta.
Pritom situácia je komplikovaná už dnes. Napríklad, dostať sa ráno či poobede z vedľajšej cesty pri obchodnej akadémii v smere od železničného priecestia na Kohútovu ulicu je mimoriadne ťažké.
Vyžaduje si to obrovskú dávku trpezlivosti, dobrý odhad a niekedy aj odvahu zariskovať. Pozor si treba dať na autá, ktoré prechádzajú z Mudroňovej ulice nielen na Kohútovu, ale aj na Francsciho či z Francisciho na Bernolákovu. Samozrejme, prednosť by mali dostať aj chodci, ktorí tiež majú starosti dostať sa z jednej strany chodníka na druhý.
Ďalším problémom je aj to, že Kohútova ulica sa pre ďalšiu križovatku pri kostole v dopravnej špičke upcháva. Mnohé autá, ktoré smerujú na Sklabinskú alebo Hviezdoslavovu ulicu, sa na ňu nezmestia a už na Mudroňovej sa tak niekedy doprava na chvíľu zastaví.
Vznikajú kolóny, rastie nervozita. Našťastie, doteraz sa to zaobišlo bez vážnejších nehôd, hoci pár „ťuknutiam“ pri nedobrzdení sa motoristi nevyhli.
Inteligentné riadenie dopravy
Komplikovanú dopravnú situáciu by po dostavbe Galérie mala zlepšiť nová organizácia dopravy. Nielen Martinčania si už všimli, že sa postavili nové semafory pri obchodnej akadémii, ale aj na križovatke ulíc Mudruňovej a Draxlerovej, pri odbočke k Turčianskej galérii, kde bude vjazd na parkovisko obchodného domu. Na to sa bude po novom možné dostať aj od Kohútovej ulice v treťom jazdnom pruhu, ktorý sa nedávno na Mudroňovej ulici vybudoval. Sčasti sa tak na niekoľkých metroch cesty zruší jednosmerka.
„Doprava sa bude riadiť pomocou inteligentnej svetelnej signalizácie a kamerového systému. Nové semafory nebudú nastavené na časový interval, ale na hustotu premávky z tej či onej ulice. To znamená, že ak sa, trebárs, po otvorení rámp na železničnom priecestí preplní Bernolákova ulica, tak systém to zaregistruje a semafor z červenej automaticky prepne na zelenú,“ vysvetlil Martin Polka, dopravný inžinier z Dopravného inšpektorátu v Martine.
Na kilometri štyri semafory
Niektorí motoristi majú obavy z toho, že na možno kilometrovom úseku, od pošty až po kostol, budú až štyri semafory, čo môže dopravu skôr spomaliť.
„Zosúladí sa to tak, aby fungovala zelená vlna a problémy sa tak minimalizovali. Bezpečnosť premávky sa aj napriek očakávanému nárastu dopravy zvýši,“ myslí si Martin Polka.
Istým rizikom je, že kým nové semafory budú vedieť zareagovať na aktuálnu dopravnú situáciu, tak staré túto schopnosť nemajú a možno pri kostole sa bude musieť svetelná signalizácia aj vypínať.
„Máme však prísľub od mesta, že keď sa dostane z nútenej správy, tak sa aj semafory pri pošte, resp. kostole vymenia,“ povedal dopravný inžinier.
Prečo nie kruhový objazd?
Diskutovanou otázkou je aj to, prečo sa pri vyrastajúcom obchodnom dome Galéria nevybudoval kruhový objazd.
„Je to najmä z priestorových dôvodov. Ak by mal mať kruhový objazd význam, tak by musel mať aspoň dva jazdné pruhy, tak ako je to pri Sučanoch, no takýto sa nám do križovatky pri Galérii nezmestí. Malý kruhový objazd by zas spôsoboval podobné problémy, s akými sa stretávame v Košútoch neďaleko Kauflandu,“ vysvetlil ešte Martin Polka.