Majitelia prípojky sa väčšinou o poruche dozvedeli až po dlhšej dobe, takže množstvo uniknutej vody bolo vždy veľké. Tomu zodpovedala aj výška faktúry. Nešťastní spotrebitelia potom žiadajú Turčiansku vodárenskú spoločnosť o zníženie, alebo odpustenie poplatku na vodnom a stočnom.
O tom ako musí v takýchto prípadoch vedenie vodárenskej spoločnosti postupovať, nám generálny riaditeľ MVDr. Rastislav Zábronský povedal:
„Musím potvrdiť, že týchto prípadov naozaj pribúda. Celá problematika má dve roviny. Technicko - legislatívnu a ľudskú – sentimentálnu. Z hľadiska ľudského je nám spotrebiteľa ľúto, pretože je zrejmé, že odobratú vodu nespotreboval a navyše mu toto obrovské množstvo vody spôsobilo ďalšie škody, podmočenie pozemku, podmočenie obvodových múrov, náklady s opravou samotnej poruchy. Žiaľ, z hľadiska technicko - legislatívneho musíme postupovať v súlade s príslušnými zákonmi. To znamená, že keď k poruche došlo za vodomerom na vodovodnej prípojke, za kvalitu a technický stav tejto prípojky je v plnej miere zodpovedný majiteľ vodovodnej prípojky – odberateľ vody. Voda bola v zmysle prevádzkového poriadku a platnej legislatívy spotrebiteľovi dodaná a teda musí byť aj vyfakturovaná a odberateľom zaplatená! Na základe rozhodnutia ÚRSO musí naša spoločnosť za dodanú vodu fakturovať len cenu schválenú týmto regulačným úradom. Úrad spoločnosti schvaľuje iba jednu cenu, takže my nemôžeme zákazníkovi poskytnúť žiadnu zľavu. Jediné, čo môžeme odpustiť je cena za stočné. Ak je odberateľ majiteľom kanalizačnej prípojky a technici vodárenskej spoločnosti po obhliadke potvrdia, že voda z poruchy neodtekala do verejnej kanalizácie, môžeme túto položku upraviť resp. znížiť podľa priemernej spotreby za predchádzajúce obdobie.“
Za technický stav prípojok zodpovedajú odberatelia vody
Vedúci strediska vodovodov Tibor Adamko nám priblížil platnú legislavívu. „Vodovodná prípojka je úsek potrubia spájajúci rozvádzaciu vetvu verejnej vodovodnej siete s vnútorným vodovodom nehnuteľnosti alebo objektu, okrem meradla, ak je osadené. Vodovodná prípojka sa spravidla pripája na verejný vodovod navrtávacím pásom s uzáverom. Pripojenie na rozvádzaciu vetvu s uzáverom je súčasťou verejného vodovodu.Podľa Vyhlášky 442/2002 Z.z. vlastníkom vodovodnej prípojky alebo vlastníkom kanalizačnej prípojky je osoba, ktorá zriadila prípojku na vlastné náklady, a to spôsobom určeným prevádzkovateľom verejného vodovodu alebo verejnej kanalizácie. Vlastník vodovodnej prípojky zodpovedá za technický stav prípojky a je povinný zabezpečiť údržbu a opravy vodovodnej prípojky na vlastné náklady.“
Nemôžeme odpustiť platby za dodanú vodu
MVDr. Rastislav Zábronský: „ Príčinou množiacich sa porúch na vodovodných prípojkách je najčastejšie ich vek. Mnohé prípojky boli vybudované pred štyridsiatimi, päťdesiatimi rokmi, ich životnosť jednoducho končí. Hoci to nie je našou povinnosťou, chceme uchrániť odberateľov od zbytočných škôd. Píšeme články do regionálnej tlače, žiadame odberateľov aby si kontrolovali technický stav prípojok a v prípade potreby zabezpečili ich opravu. Žiaľ, reakcie vlastníkov sú mnohokrát zarážajúce a pre nás frustrujúce. Odpovedajú nám, že ich nemáme a nemôžeme nútiť do investícií. To je pravda. Ale nemôžeme im ani odpustiť úhradu faktúr za vodu, ktorá im unikne pri poruche na ich prípojke. Pre istotu zopakujem ešte raz, prečo to nie je možné. Množstvo vody, ktorá prúdi do vodovodnej siete je merané už pri prameni a potom ešte rajónovým meradlom a ďalším meradlom u odberateľa vody, nášho zákazníka. Za všetku takto odmeranú vodu dodanú z prameňa do vodovodnej siete musí naša vodárenská spoločnosť zaplatiť štátu. Táto voda je registrovaná a musí byť aj fakturovaná. Je to v podstate zaregistrovaný tovar dodaný zákazníkovi, vyfakturovaný a preto musí byť aj zaplatený. Preto chcem ešte raz požiadať všetkých našich klientov, aby vo vlastnom záujme kontrolovali svoje vodovodné merače čo najčastejšie. Ak by zaznamenali neprimerane veľký nárast spotreby, je potrebné aby ihneď kontaktovali našu vodárenskú spoločnosť. Technici zistia v čom je problém a navrhnú jeho riešenie.“
Odporúčame včasnú rekonštrukciu svojich prípojok
Tibor Adamko: „Tiež odporúčam odberateľom, ktorí vedia, že ich vodovodné prípojky už majú vysoký vek, aby radšej včas pristúpili k ich rekonštrukcii. Zabránia tak poruchám, ktoré vznikajú na opotrebovaných, zastaraných prípojkách a vyhnú sa finančným stratám. Naše stredisko vodovodov Turčianskej vodárenskej spoločnosti im poskytne potrebnú súčinnosť, prípadne rady ako pri rekonštrukcii postupovať.“