Najmladšie sídlisko v Martine zaplnili autá, parkovanie v Záturčí je kovbojka

Za posledných viac ako desať rokov sa na najmladšom martinskom sídlisku vybudovalo okolo 700 parkovacích miest. Stále to nestačí, stavať sa budú ďalšie.

V Záturčí je problém zaparkovať. V Záturčí je problém zaparkovať. (Zdroj: Roman Kopka)

MARTIN. Ľudia zo Záturčia v tom majú jasno, najväčším problémom najmladšej martinskej mestskej časti je parkovanie.
Stačilo sa trošku rozhliadnuť po sídlisku a všade ste videli množstvo áut. Bol štvrtok, a to ešte neodbila ani desiata hodina doobeda, kedy je väčšina miestnych v práci.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Musia krúžiť

„Stačilo, keď som sa v robote trošku zdržal, prišiel domov až podvečer a už som musel krúžiť po takmer celom sídlisku, aby som mal kde zaparkovať. Často sme sa so ženou báli poobede vybrať autom do mesta, lebo kým by sme sa vrátili, tak by sme už nemali kde parkovať. Je to tu zlé. Nakoniec som si musel prenajať parkovacie miesto, stojí ma to okolo 180 eur, čo nie je málo, ale iného východiska nebolo,“ povedal pán Baláž, jeden z obyvateľov Záturčia.

SkryťVypnúť reklamu

Podobne problém s parkovaním riešil aj Jakub Horský, ktorý na sídlisku žije od narodenia. „Viete, čakáme rodinu a nechcel som riskovať zbytočné starosti. Takto mám auto hneď pri dome, netrápim sa s tým, kde zastanem. Inak sa tu žije dobre. Päť rokov som bol v Bratislave a rád som sa tu vrátil.“

A do tretice prakticky to isté. Aj Dane Lámošovej ako najväčší problém sídliska napadlo parkovanie. Ani na chvíľu nezaváhala.

„Je to strašné, až neúnosné. Manžel mi raz povedal, že raz sa budeme musieť pre nedostatok parkovacích miest presťahovať. Veľmi by sa mi ale nechcelo. Bývame tu od roku 1991. Vtedy a ani dlho potom nebol s parkovaním problém, ale doba sa zmenila a v rodinách už nie je len jedno auto, ale i dve či tri.“

Najväčším nešťastím sídliska je, že panelákové domy boli nahusto postavené a na relatívne malom priestore sa tak koncentruje pomerne veľa ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

„Vtedy projektantom zrejme ani len vo sne nenapadlo, že o 30 rokov bude mať sídlisko takéto problémy. Veď stavať sa začalo ešte za socializmu a autá boli pre mladé rodiny, ktoré sa na sídlisko sťahovali, luxusom. Navyše, po revolúcii sa mnoho nedostavalo, až doteraz spolu s kolegami riešime komunikácie či chodníky. A, samozrejme, parkovacie miesta,“ povedal poslanec Tomáš Zanovit.

Autá pribúdajú

Za posledné roky sa v Záturčí vybudovalo okolo 700 parkovacích plôch, no stále to nestačí. Len za minulý rok pribudla na sídlisku viac ako stovka áut.

„Ešte nejaké rezervné plochy máme a v tomto roku sa pustíme do výstavby ďalších miest na parkovanie. Veľké záchytné parkovisko s kapacitou okolo 50 – 60 miest sa vybuduje pri hromadných garážach na konci sídliska, čo určite pomôže ľuďom, ktorí bývajú vo vnútroblokoch na uliciach Jankolu, Nahalku a Ondrejova. Ďalších 50 miest pribudne pri základnej škole pozdĺž Ulice Aurela Stodolu,“ vymenoval možnosti Tomáš Zanovit.

SkryťVypnúť reklamu

Parkovací dom

Výbor mestskej časti sa však pustí aj do výstavby parkovacieho domu s predpokladanou kapacitou 150 miest. Nájomné bude zrejme len o čosi vyššie, ako je cena pri parkovacích zábranách.

Plusom vraj je i to, že mesto na sídlisku vlastní množstvo pozemkov, takže je kde stavať.

„Ak nechceme píliť stromy, ničiť si zeleň, tak inej možnosti už nieto. V rozpočte mesta je už vyčlenená kolónka parkovacie domy, potrebujeme sa pri rozdeľovaní investícií v nej nájsť. Aj preto, lebo zo všetkých sídlisk je v Záturčí problém s parkovaním najvypuklejší,“ zdôraznil poslanec.

Investície do ciest i chodníkov

Mestské časti môžu v tomto roku počítať aj s väčším balíkom peňazí, na každého obyvateľa dostanú 20 eur. Platí aj uznesenie, že peniaze, ktoré sa vyberú z parkovacích zábran, skončia v tej mestskej časti, v ktorej si ich občania zakúpili.

„To znamená, že všetko, čo za parkovné vyberieme, vrátime do budovania nových plôch,“ podotkol Tomáš Zanovit.
Okrem parkovísk je v Záturčí projektovo pripravené aj budovanie chodníka na Hlbokej ulici pri evanjelickom kostole. Cesta na tomto mieste je až príliš úzka a bude ju treba aj rozšíriť. Je to už pomerne frekventovaná komunikácia, prechádzajú cez ňu obyvatelia Nového Martina, a aj preto musí byť bezpečnejšia.

„Problém máme aj s cestou, ktorá smeruje z Hlbokej na Záturčiansku ulici okolo kaštieľa, ktorá je v dezolátnom stave. Pozemok nie je vo vlastníctve mesta, ale snažíme sa ho zameniť. Keď sa to podarí, tak sa potom môžeme pustiť aj do rekonštrukcie cesty. Je to dôležité aj preto, aby ju ľudia z Nového Martina, ktorí vozia deti do školy, nemuseli zložito obchádzať,“ vysvetlil Tomáš Zanovit.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  2. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  3. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  4. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  5. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  6. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu
  7. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov
  8. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach
  1. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  3. Aplikácia Otvorené drevo potvrdzuje transparentnosť LESY SR
  4. Drevo pod kontrolou: Ako technológia RFID mení vývoz drevnej hmo
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  6. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  7. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  8. Private equity fondy menia budúcnosť rodinného podnikania
  1. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 14 376
  2. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 8 890
  3. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 5 849
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 4 977
  5. Operácia očí je riešením pre každú profesiu 3 347
  6. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach 2 612
  7. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi 2 570
  8. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov 1 644
  1. Andrej Kučeravý: Ako stráviť nestráviteľné
  2. Miroslav Daniš: Naša „opozícia“ príliš dobre spí
  3. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: prírastky medzi miniboxami v roku 2025 (2)
  4. Štefan Šturdzík: Svitá nová nádej pre ľudstvo na boj proti rakovine.
  5. Elena Antalová: Boli sme veľmi vyspelá civilizácia
  6. Martin Zielosko: F1 Film
  7. Jaroslav Liptak: Pamätník, ktorý nikto nechce vidieť: Ako sa z pandémie stala politická hra a konšpiračný biznis
  8. Dušan Koniar: Jeden typ voliča prešľap neodpúšťa
  1. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 29 429
  2. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 23 719
  3. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 12 817
  4. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú. 10 823
  5. Juraj Kumičák: Atrapa 7 561
  6. Daniel Guľaš: Drony nad Moskvou: Úderný zásah do ruskej ekonomiky 7 228
  7. Otilia Horrocks: Kto je tu vlastne podozrivý? Matovičovci, ktorí zverejnia mená — alebo tí, čo mlčia? 6 209
  8. Oskar Kaman: Parkovacia politika Magistrátu zlyháva. 5 491
  1. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  2. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  3. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  4. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  5. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
  6. Radko Mačuha: Peter Pellegrini je prezidentom vojny.
  7. Marcel Rebro: Za každým padlým hrdinom zostala stolička pri stole. A často aj dieťa, ktoré stratilo otca
  8. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Žabokreky aj Košťany svoje pohárové súboje preložili.

Fomat generálku stihol, no duel musel byť prerušený.


Vodič nehodu neprežil.

U muža bola nariadená súdna pitva.


1
Deti si vyskúšali, aké je to byť kuchárom.

Deti boli na chvíľu v koži kuchárov.


Lenka Pšenková
Sklené druhú triedu v tejto sezóne hrať nebude.

Hráči Skleného sa rozpŕchli po konkurenčných tímoch.


Už ste čítali?