Inscenácia s mimoriadne sviežou energiou a hravou formou Biológia politika - Fouché!!! približuje nielen zásadnú dejinnú udalosť, ale v centre jej pozornosti je téma bezbrehého cynizmu politických karieristov. A tí po svete chodia dodnes. O novej inscenácii sme sa porozprávali s jej režisérom a zároveň umeleckým šéfom martinského divadla Lukášom Brutovským.
Ako režisér ste už takmer povestný vzťahom ku klasike, predovšetkým ruskej. Teraz ste podpísaný pod rockovou pseudooperou, ktorá vychádza z literárnej predlohy Stefana Zweiga. Čo podnietilo vaše rozhodnutie adaptovať práve Zweigovu knihu Fouché?
- Spolu s dramaturgom Robom Mankoveckým sme zistili, že nás oboch Zweigov Fouché veľmi zaujíma, nezávisle od seba sme mali túto knihu medzi svojimi „srdcovkami”. To je dôležitý signál. Zweigov spôsob písania je vo všeobecnosti nesmierne pútavý – neostáva len pri informovaní, vždy zároveň interpretuje, takže sa zo životopisného príbehu Josepha Fouchého stáva veľmi dobrodružná štúdia politického chameleónstva, taká dobrodružná, že jej protagonistu nevdojak začnete obdivovať.
Zvolili ste nezvyčajnú formu, inscenácia má podtitul rocková pseudoopera. Čo si máme pod týmto označením predstaviť? Nakoľko je rocková a čo má inscenácia spoločné s operou?
- Opera – s výrazným zveličením – preto, že používame predovšetkým hudobné prostriedky. Prevažnú väčšinu inscenácie tvorí hudba – piesne, recitatívy, ale aj hra so zvukmi a podobne. Už z podtitulu je ale jasné, že nejde o operu v klasickom slova zmysle – hudba je žánrovo asi najbližšie práve rocku. Rocková opera je navyše terminus technicus, ktorý sa používa na označenie tzv. koncepčných albumov niektorých rockových kapiel, najznámejší bude asi projekt Pink Floyd The Wall.