Ktoré úseky polícia určí za nehodové a prečo?
– Nehodové, resp. problémové úseky a miesta, sa pravidelne vyhodnocujú v dvoch obdobiach. V letnom od 1. apríla do 30. septembra, v zimnom od začiatku októbra do konca marca. Ak sa v týchto termínoch na kilometrovom úseku udeje v sledovanom období minimálne päť dopravných nehôd, tak už je považovaný za nehodový.
Máme takého úseky aj v Turci?
– Áno máme. V letnom období sme za takýto úsek označili Jilemnického ulicu v Martine na Severe, teraz v zimnom sa viac nehôd stalo na križovatke v Košťanoch na Turcom pri železničnom priecestí a pri zjazde z diaľnice v okolí Dubnej skaly neďaleko Vrútok.Pri Dubnej skale bol problémom krátky pripájací pruh, ale už sa predĺžil.

Pomohlo to?
– Pomohlo, o čom svedčí skutočnosť, že odvtedy už žiadne dopravné nehody na tomto úseku neevidujeme.
Aké riešenie by pomohlo v Košťanoch nad Turcom?
– Je to buď svetelná križovatka, alebo kruhový objazd. Riešenie je na dohode správcu cesty, orgánov štátu a samosprávy. Do úvahy treba zobrať viacero faktorov – plynulosť premávky, bezpečnosť účastníkov premávky a v neposlednom rade určite aj finančné možnosti, čo už ale nie je záležitosťou polície. Každopádne, naše hliadky v čase dopravnej špičky vykonávajú dozor v Košťanoch permanentne, či už je miesto určené za nehodové alebo nie. Ak je to nevyhnutné, semafor sa vypne a dopravu regulujú hliadky. Je to najmä preto, aby sa nám na hlavnom ťahu nevytvárali kolóny.
Aké opatrenia sa prijímajú, keď sa úsek cesty označený za nehodový?
ANKETA
Ktoré miesta v Martine a v okolí považujete za nebezpečné?
Martin Matúš, Martin: – V dnešnej dobe je celá dopravná situácia v Martine nebezpečná.
Jaroslav Lencses, Martin: – V Martine je to jednoznačne Sever a aj ulice Mudroňova, Kohútova a Hviezdoslavova.
Roman Hurák, Praha: – Križovatka v Košťanoch je velikánska lahôdka. Piatky obzvlášť.
Jakub Jančovič, Martin: – Asi to nie je nič nebezpečné, ale semafory do Záturčia v smere od Banskej Bystrice sa niekedy na červenej zaseknú.
Róbert Nemšák, Martin: – Križovatka na Bystričku. Je bez priechodu pre chodcov. V dopravnej špičke tam stojíte aj 10 minút, alebo to risknete. Martin Mäsiar, Martin: – Križovatka na Bystričku. Prečo sú na celom obchvate na každej križovatke semafory? A prečo na tejto nie?
Alena Sobčáková: – Sever. Pri prechádzaní z jednej strany na druhú je to tam o život. O bezpečnosti a deťoch ani nehovorím. Jednoducho strašné.
Eva Škutchanová, Martin: – Križovatka ulíc Björnsonova a Kukučínova je neprehľadná. Pomohla by stopka alebo aspoň zrkadlo. Na Ulici hrdinov SNP sa nedodržiava rýchlosť, nadjazd z Martina do Priekopy je neosvetlený.
Ivan Kevický, Vrútky: – Celý Martin a Vrútky. Chýba východný obchvat mesta a rýchlostná cesta R3. Potom to bude pokojnejšie.
Peter Pavlík, Martin: – Križovatka na Bystričku a v Košťanoch.
– Určite sa zvýši dohľad nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky, robia sa teda kontroly, staticky i dynamicky sa meria rýchlosť, upravuje sa vodorovné či zvislé dopravné značenie, upozorňujeme na nehodový úsek.
Napríklad na Severe, na spomínanej Jilemnického ulici, sú priechody pre chodcov už dlhšie osobitne osvetlené, najnovšie však spolu s radnicou a správcom komunikácie uvažujeme nad inštaláciou LED blikajúcich svetiel na vozovke pred priechodmi.
Na Severe je problém aj to, že ak dá vozidlo v jednom jazdnom pruhu prednosť chodcovi, tak v druhom jazdnom pruhu auto niekedy ťažko dobrzďuje a chodcov tak ohrozuje.
– Práve pri tom dobrzďovaní nám vznikajú aj nehody, keď zrazu jedno vozidlo pred priechodom zabrzdí a druhé za ním do neho ťukne. LED blikajúce svetlá pred priechodom sú dobré na to, že keď chodec vstúpi na priechod pre chodcov, začnú blikať, čo dáva väčšiu možnosť motoristom to zaregistrovať. Dobre nám fungujú napríklad na obchvate na križovatke od Robotníckej ulice smerom k firme Brantner.
Za nehodové miesto síce nie je označená križovatka pod Bystričkou, ale ľudia ju považujú za rizikovú. Nebezpečná nie je len pre motoristov, ale aj pre chodcov, ktorí prechádzajú z jednej strany cesty na druhú.
– Áno, chýba tam priechod pre chodcov. Ten sa však nevybuduje skôr, kým sa v danej lokalite nevybudujú chodníky, z ktorých by chodci vstupovali na priechod. Až potom sa dá uvažovať trebárs aj o semaforoch. Bezpečnosti motoristov by zas pomohlo vybudovanie odbočovacích pruhov v oboch jazdných smeroch. Aj tieto riešenia sú na dohode vlastníkov ciest a dotknutých samospráv.
Sú rizikové miesta aj na turčianskom vidieku?
– Okrem tých, ktoré sme už spomínali, tak už ani veľmi nie. V nedávnej minulosti sme však mali takého miesto neďaleko Jasenova, kde sa pred obcou zo smeru od Turčianskych Teplíc nachádza prudká ľavotočivá zákruta. Po znížení rýchlosti v tomto úseku a jeho vyznačení zvislým dopravným značením sa však problémy vyriešili.