Pondelok, 22. október, 2018 | Meniny má Sergej

Posledný úsek nevybudovanej diaľnice medzi Bratislavou a Košicami ostane v Turci a na Liptove

Turčania si spolu so zvyškom Slovenska ešte na kompletne vybudovanú diaľnicu počkajú. Kým bude hotovo, tak dnešní štyridsiatnici budú mať pomaly päťdesiat rokov.

Na tomto mieste za Turanmi a pred Ratkovom sa končí diaľničný úsek Dubná Skala – Turany.(Zdroj: Roman Brezniak)

MARTIN, BRATISLAVA. Je to jasné, posledný diaľničný úsek medzi Bratislavou a Košicami sa bude stavať v Turci medzi Turanmi a Hubovou. Ak všetko pôjde tak ako má, čo u nás na Slovensku je však skôr želanie ako skutočnosť, hotovo by mohlo byť v roku 2026.

Článok pokračuje pod video reklamou

Komplikácie a zvraty

Diaľnica v severnej časti Turca sa už roky komplikuje a sprevádza ju množstvo zvratov. Najprv sa uvažovalo s tunelom Korbeľka, presadil sa však lacnejší údolný variant okolo Šútova.

To napadli ochranári, ktorí vyjadrovali obavy z ohrozenia vzácneho rašeliniska neďaleko Rojkova, jaskyne a chráneného územia a znehodnotenia turisticky atraktívneho sútoku Oravy a Váhu.

Prečítajte si tiež: Pod slimákom v Martine bude atletický štadión

Údolný variant však stopol zosuv pôdy pri Šútove z roku 2013. Spočiatku sa hovorilo o modifikácii úseku, ale napokon sa od neho úplne odišlo a na svetlo sveta sa opäť dostala alternatíva s tunelom Korbeľka. Tá ako najlepšia vyšla aj v analyzách Výskumného ústavu dopravného.

K tunelovému variantu však svoje výhrady tlmočili obyvatelia Turian, Krpelian, Nolčova i Ratkovo, rovnako tak Turčianska vodárenská spoločnosť, ktorá sa obáva o zdroje pitnej vody.

EIA už platí

Na rad prišlo posudzovanie vplyvov na životné prostredie, dotknuté samosprávy z Turca voči odporúčaniu ministerstva životného prostredia stavať úsek Turany – Hubová s tunelom Korbeľka podali rozklad, no s odvolaním neuspeli a začiatkom februára vstúpilo záverečné stanovisko k procesu EIA do platnosti

„Národná diaľničná spoločnosť bude pokračovať v projektovej príprave úseku v zmysle podmienok záverečného stanoviska, ktoré potvrdilo ministerstvo životného prostredia. Treba naprojektovať dokumentáciu na pozmenenú trasu úseku na územné rozhodnutie, získať územné rozhodnutie, následne zabezpečiť dokumentáciu na stavebné povolenie v súlade s územným rozhodnutím a zabezpečiť stavebné povolenie,“ povedala Michaela Michalová, hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti.

Po získaní stavebného povolenia a po rozhodnutí o spôsobe financovania a zabezpečení finančného krytia môže byť podľa diaľničiarov chýbajúci úsek diaľnice D1 vybudovaný.

„Pri optimálnom scenári, keďže sa predpokladajú odvolania počas územného a stavebného konania, by sa malo začať stavať v roku 2021 a v roku 2026 by bol chýbajúci úsek hotový,“ podotkla hovorkyňa.
Zároveň ale ešte dodala, že ak by sa vláda rozhodla stavať tento úsek formou PPP projektu, tento proces by sa mohol urýchliť o pol až jeden rok.

Budú prísľuby dodržané?

Primátor Turian Miroslav Blahušiak pred časom pre MY Turčianske noviny povedal, že ak sa pri príprave výstavby diaľnice objavia problémy, mali by sa podľa neho riešiť pri jednotlivých stupňoch povoľovania stavby.

„Tak ako to bolo pri výstavbe úseku Dubná Skala – Turany. Chcem veriť, že prísľuby pri tunelovom variante budú dodržané a nebude prekročený plánovaný rozpočet výstavby a dodrží sa i sedemročná doba výstavby.“

Zmenou trasovania bude podľa informácií denníka Pravda diaľnica obchádzať vodnú nádrž Krpeľany a obec Krpeľany z južnej strany a po približne troch kilometroch od novej križovatky vstúpi do tunela Korbeľka s dĺžkou 5 851 m.

Po výjazde z východného portálu vozidlá prejdú mostom ponad Váh a vojdú do tunela Havran. Paradoxom je, že časť diaľničného úseku Dubná Skala – Turany pri Ratkove ostane bez napojenia. Cena výstavby sa odhaduje na 900 miliónov eur a o spôsobe financovania vláda ešte nerozhodla.

Ako to vyzerá s tunelom

V Turci sa aktuálne buduje diaľničný úsek Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. „Zatiaľ stále platí zmluvný termín ukončenia výstavby, a to december 2019. Na stavbe evidujeme niekoľkomesačné meškanie, ktoré vzhľadom na rozsah diela, keďže ide o najdlhší tunel na Slovensku s dĺžkou 7,5 km, nie je neobvyklé,“ podotkla Michaela Michalová. Podľa jej ďalších slov sa diaľničiari na kontrolnom dni v januári presvedčili o zvýšenom nasadení zhotoviteľa na stavbe, čo vytvára predpoklad na postupné zníženie omeškávania voči pôvodnému harmonogramu stavby.

„V tuneli sa robí neustále, 24 hodín denne, a s nasadením maximálnych kapacít. A aj napriek nepriaznivému počasiu sa pokračuje i v prácach na povrchových častiach diaľnice,“ povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  2. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  3. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  4. Dva rekordy na druhý pokus
  5. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  6. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  8. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  9. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  10. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  1. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  2. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  3. Company´s autumn in the High Tatras
  4. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  5. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  6. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  7. Dva rekordy na druhý pokus
  8. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  9. Objednali ste sa už u zubára? Preventívne ...
  10. Virtuálne sídlo v Bratislave
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 26 262
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 21 187
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 988
  4. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 13 000
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 779
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 464
  7. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 627
  8. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 574
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 034
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 719

Téma: Diaľnice


Hlavné správy z MY Turiec

Žabokrecké kolo ožilo pod rukami dobrovoľníkov

Starý zanedbaný priestor sa za pár týždňov zmenil na nepoznanie. Bonusom je aj vybudovanie pumptrackovej dráhy pre mladých športovcov.

Objednali ste sa už u zubára? Preventívne ...

Kedy ideme k stomatológovi? Keď už musíme. Bolesť je stále jediným dôvodom, kedy sa odhodláme sadnúť si do zubárskeho kresla.

Železnice na „Dušičky“ posilňujú dopravu

Železničná spoločnosť  Slovensko (ZSSK) pred Sviatkom všetkých svätých a po ňom výrazne posilní dopravu po celom Slovensku.

Andrej Hlinka na panelovej výstave v Matici slovenskej

Panelová výstava o Andrejovi Hlinkovi prišla do druhej matičnej budovy v Martine.

ANKETA: Čo sa vám páči vo vašom meste/obci

V uliciach Martina sme sa pýtali: Čo sa vám páči vo vašom meste / vo vašej obci?

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pardavý: Maďarské tímy? Nie som rád, že sú tu

Asistent trénera Dukly má na maďarské tímy svoj názor.

Univerzita sa sporí s firmou pre internát. Budú sa študenti sťahovať?

Vysokoškoláci sa možno raz vrátia do budovy, ktorá je už roky prázdna.

Smrteľná nehoda pri Udiči. O život prišla vodička osobného auta

Podľa našich zistení prešla z neznámych príčin do protismeru.

V Tichej doline našli zvyšky upytliačeného medveďa

Dolinu považujú odborníci za miesto, kde majú medvede u nás najlepšie podmienky. Vedia to aj pytliaci.

Vybrali SME

Už ste čítali?