Utorok, 19. február, 2019 | Meniny má Vlasta

Posledný úsek nevybudovanej diaľnice medzi Bratislavou a Košicami ostane v Turci a na Liptove

Turčania si spolu so zvyškom Slovenska ešte na kompletne vybudovanú diaľnicu počkajú. Kým bude hotovo, tak dnešní štyridsiatnici budú mať pomaly päťdesiat rokov.

Na tomto mieste za Turanmi a pred Ratkovom sa končí diaľničný úsek Dubná Skala – Turany.Na tomto mieste za Turanmi a pred Ratkovom sa končí diaľničný úsek Dubná Skala – Turany.(Zdroj: Roman Brezniak)

MARTIN, BRATISLAVA. Je to jasné, posledný diaľničný úsek medzi Bratislavou a Košicami sa bude stavať v Turci medzi Turanmi a Hubovou. Ak všetko pôjde tak ako má, čo u nás na Slovensku je však skôr želanie ako skutočnosť, hotovo by mohlo byť v roku 2026.

Komplikácie a zvraty

Diaľnica v severnej časti Turca sa už roky komplikuje a sprevádza ju množstvo zvratov. Najprv sa uvažovalo s tunelom Korbeľka, presadil sa však lacnejší údolný variant okolo Šútova.

To napadli ochranári, ktorí vyjadrovali obavy z ohrozenia vzácneho rašeliniska neďaleko Rojkova, jaskyne a chráneného územia a znehodnotenia turisticky atraktívneho sútoku Oravy a Váhu.

Prečítajte si tiež: Pod slimákom v Martine bude atletický štadión

Údolný variant však stopol zosuv pôdy pri Šútove z roku 2013. Spočiatku sa hovorilo o modifikácii úseku, ale napokon sa od neho úplne odišlo a na svetlo sveta sa opäť dostala alternatíva s tunelom Korbeľka. Tá ako najlepšia vyšla aj v analyzách Výskumného ústavu dopravného.

K tunelovému variantu však svoje výhrady tlmočili obyvatelia Turian, Krpelian, Nolčova i Ratkovo, rovnako tak Turčianska vodárenská spoločnosť, ktorá sa obáva o zdroje pitnej vody.

EIA už platí

Na rad prišlo posudzovanie vplyvov na životné prostredie, dotknuté samosprávy z Turca voči odporúčaniu ministerstva životného prostredia stavať úsek Turany – Hubová s tunelom Korbeľka podali rozklad, no s odvolaním neuspeli a začiatkom februára vstúpilo záverečné stanovisko k procesu EIA do platnosti

„Národná diaľničná spoločnosť bude pokračovať v projektovej príprave úseku v zmysle podmienok záverečného stanoviska, ktoré potvrdilo ministerstvo životného prostredia. Treba naprojektovať dokumentáciu na pozmenenú trasu úseku na územné rozhodnutie, získať územné rozhodnutie, následne zabezpečiť dokumentáciu na stavebné povolenie v súlade s územným rozhodnutím a zabezpečiť stavebné povolenie,“ povedala Michaela Michalová, hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti.

Po získaní stavebného povolenia a po rozhodnutí o spôsobe financovania a zabezpečení finančného krytia môže byť podľa diaľničiarov chýbajúci úsek diaľnice D1 vybudovaný.

„Pri optimálnom scenári, keďže sa predpokladajú odvolania počas územného a stavebného konania, by sa malo začať stavať v roku 2021 a v roku 2026 by bol chýbajúci úsek hotový,“ podotkla hovorkyňa.
Zároveň ale ešte dodala, že ak by sa vláda rozhodla stavať tento úsek formou PPP projektu, tento proces by sa mohol urýchliť o pol až jeden rok.

Budú prísľuby dodržané?

Primátor Turian Miroslav Blahušiak pred časom pre MY Turčianske noviny povedal, že ak sa pri príprave výstavby diaľnice objavia problémy, mali by sa podľa neho riešiť pri jednotlivých stupňoch povoľovania stavby.

„Tak ako to bolo pri výstavbe úseku Dubná Skala – Turany. Chcem veriť, že prísľuby pri tunelovom variante budú dodržané a nebude prekročený plánovaný rozpočet výstavby a dodrží sa i sedemročná doba výstavby.“

Zmenou trasovania bude podľa informácií denníka Pravda diaľnica obchádzať vodnú nádrž Krpeľany a obec Krpeľany z južnej strany a po približne troch kilometroch od novej križovatky vstúpi do tunela Korbeľka s dĺžkou 5 851 m.

Po výjazde z východného portálu vozidlá prejdú mostom ponad Váh a vojdú do tunela Havran. Paradoxom je, že časť diaľničného úseku Dubná Skala – Turany pri Ratkove ostane bez napojenia. Cena výstavby sa odhaduje na 900 miliónov eur a o spôsobe financovania vláda ešte nerozhodla.

Ako to vyzerá s tunelom

V Turci sa aktuálne buduje diaľničný úsek Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. „Zatiaľ stále platí zmluvný termín ukončenia výstavby, a to december 2019. Na stavbe evidujeme niekoľkomesačné meškanie, ktoré vzhľadom na rozsah diela, keďže ide o najdlhší tunel na Slovensku s dĺžkou 7,5 km, nie je neobvyklé,“ podotkla Michaela Michalová. Podľa jej ďalších slov sa diaľničiari na kontrolnom dni v januári presvedčili o zvýšenom nasadení zhotoviteľa na stavbe, čo vytvára predpoklad na postupné zníženie omeškávania voči pôvodnému harmonogramu stavby.

„V tuneli sa robí neustále, 24 hodín denne, a s nasadením maximálnych kapacít. A aj napriek nepriaznivému počasiu sa pokračuje i v prácach na povrchových častiach diaľnice,“ povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  6. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  7. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  10. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  1. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Lídri farmárov? Jeden je spájaný so zločinom. A druhý?
  4. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  5. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  6. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  7. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  8. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  9. Noerr advised on WebSupport deal
  10. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri?
  1. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 15 027
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 13 213
  3. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 11 097
  4. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 8 119
  5. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 6 435
  6. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 414
  7. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 944
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 821
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 3 890
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 645

Téma: Diaľnice


Hlavné správy z MY Turiec

HOKEJ, I. ST. NICOLAUS LIGA

Po osmičke prišla sedmička podčiarknutá čistým kontom

V druhom zápase po sebe Martinčania našli recept na defenzívu Dubnice a počas celého duelu na ľade jednoznačne dominovali. Ak sa im podobný kúsok podarí ešte raz zahrajú si finále.

Martin sa ujal vedenia v sérii.

Prezidentskí kandidáti vyrazili vlakom, aby spolu diskutovali

Diskusia prezidentských kandidátov vo vlaku.

Omráčená labuť pristála Košťancom vo dvore, ochranári ju už doliečili

​​​​​​​Od začiatku tohto roka bolo už v Turci viacero prípadov, kedy ľudia našli zranené zvieratá. Zväčša išlo o vtákov. Ochranári tak už dávali dokopy sovu, volavku či nedávno aj labuť.

Odkúpili pohľadávku, stavajú na nohy chovateľov hovädzieho dobytka

SANAGRO odkúpilo pohľadávku, ktorá mohla spoločnosť AFG Turčianske Teplice doviezť do konkurzu. Aktuálne bojujú o záchranu firmy na trhu a vysporiadanie podielov vlastníkov. Skupina hľadá možnosti spolupráce so susedným družstvom v Dubovom.

Daj sa dievča odmaľuvať, budeš mať pamiatku

Chlap v koši, turoň i prespanka. Aj takéto maškary sa budú 24. februára premávať v Múzeu slovenskej dediny v martinských Jahodníckych hájoch.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vybrali SME

Už ste čítali?