Posledný úsek nevybudovanej diaľnice medzi Bratislavou a Košicami ostane v Turci a na Liptove

Turčania si spolu so zvyškom Slovenska ešte na kompletne vybudovanú diaľnicu počkajú. Kým bude hotovo, tak dnešní štyridsiatnici budú mať pomaly päťdesiat rokov.

Na tomto mieste za Turanmi a pred Ratkovom sa končí diaľničný úsek Dubná Skala – Turany.Na tomto mieste za Turanmi a pred Ratkovom sa končí diaľničný úsek Dubná Skala – Turany. (Zdroj: Roman Brezniak)

MARTIN, BRATISLAVA. Je to jasné, posledný diaľničný úsek medzi Bratislavou a Košicami sa bude stavať v Turci medzi Turanmi a Hubovou. Ak všetko pôjde tak ako má, čo u nás na Slovensku je však skôr želanie ako skutočnosť, hotovo by mohlo byť v roku 2026.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Komplikácie a zvraty

Diaľnica v severnej časti Turca sa už roky komplikuje a sprevádza ju množstvo zvratov. Najprv sa uvažovalo s tunelom Korbeľka, presadil sa však lacnejší údolný variant okolo Šútova.

To napadli ochranári, ktorí vyjadrovali obavy z ohrozenia vzácneho rašeliniska neďaleko Rojkova, jaskyne a chráneného územia a znehodnotenia turisticky atraktívneho sútoku Oravy a Váhu.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Pod slimákom v Martine bude atletický štadión Čítajte 

Údolný variant však stopol zosuv pôdy pri Šútove z roku 2013. Spočiatku sa hovorilo o modifikácii úseku, ale napokon sa od neho úplne odišlo a na svetlo sveta sa opäť dostala alternatíva s tunelom Korbeľka. Tá ako najlepšia vyšla aj v analyzách Výskumného ústavu dopravného.

K tunelovému variantu však svoje výhrady tlmočili obyvatelia Turian, Krpelian, Nolčova i Ratkovo, rovnako tak Turčianska vodárenská spoločnosť, ktorá sa obáva o zdroje pitnej vody.

EIA už platí

Na rad prišlo posudzovanie vplyvov na životné prostredie, dotknuté samosprávy z Turca voči odporúčaniu ministerstva životného prostredia stavať úsek Turany – Hubová s tunelom Korbeľka podali rozklad, no s odvolaním neuspeli a začiatkom februára vstúpilo záverečné stanovisko k procesu EIA do platnosti

SkryťVypnúť reklamu

„Národná diaľničná spoločnosť bude pokračovať v projektovej príprave úseku v zmysle podmienok záverečného stanoviska, ktoré potvrdilo ministerstvo životného prostredia. Treba naprojektovať dokumentáciu na pozmenenú trasu úseku na územné rozhodnutie, získať územné rozhodnutie, následne zabezpečiť dokumentáciu na stavebné povolenie v súlade s územným rozhodnutím a zabezpečiť stavebné povolenie,“ povedala Michaela Michalová, hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti.

Po získaní stavebného povolenia a po rozhodnutí o spôsobe financovania a zabezpečení finančného krytia môže byť podľa diaľničiarov chýbajúci úsek diaľnice D1 vybudovaný.

„Pri optimálnom scenári, keďže sa predpokladajú odvolania počas územného a stavebného konania, by sa malo začať stavať v roku 2021 a v roku 2026 by bol chýbajúci úsek hotový,“ podotkla hovorkyňa.
Zároveň ale ešte dodala, že ak by sa vláda rozhodla stavať tento úsek formou PPP projektu, tento proces by sa mohol urýchliť o pol až jeden rok.

SkryťVypnúť reklamu

Budú prísľuby dodržané?

Primátor Turian Miroslav Blahušiak pred časom pre MY Turčianske noviny povedal, že ak sa pri príprave výstavby diaľnice objavia problémy, mali by sa podľa neho riešiť pri jednotlivých stupňoch povoľovania stavby.

„Tak ako to bolo pri výstavbe úseku Dubná Skala – Turany. Chcem veriť, že prísľuby pri tunelovom variante budú dodržané a nebude prekročený plánovaný rozpočet výstavby a dodrží sa i sedemročná doba výstavby.“

Zmenou trasovania bude podľa informácií denníka Pravda diaľnica obchádzať vodnú nádrž Krpeľany a obec Krpeľany z južnej strany a po približne troch kilometroch od novej križovatky vstúpi do tunela Korbeľka s dĺžkou 5 851 m.

Po výjazde z východného portálu vozidlá prejdú mostom ponad Váh a vojdú do tunela Havran. Paradoxom je, že časť diaľničného úseku Dubná Skala – Turany pri Ratkove ostane bez napojenia. Cena výstavby sa odhaduje na 900 miliónov eur a o spôsobe financovania vláda ešte nerozhodla.

Ako to vyzerá s tunelom

V Turci sa aktuálne buduje diaľničný úsek Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. „Zatiaľ stále platí zmluvný termín ukončenia výstavby, a to december 2019. Na stavbe evidujeme niekoľkomesačné meškanie, ktoré vzhľadom na rozsah diela, keďže ide o najdlhší tunel na Slovensku s dĺžkou 7,5 km, nie je neobvyklé,“ podotkla Michaela Michalová. Podľa jej ďalších slov sa diaľničiari na kontrolnom dni v januári presvedčili o zvýšenom nasadení zhotoviteľa na stavbe, čo vytvára predpoklad na postupné zníženie omeškávania voči pôvodnému harmonogramu stavby.

„V tuneli sa robí neustále, 24 hodín denne, a s nasadením maximálnych kapacít. A aj napriek nepriaznivému počasiu sa pokračuje i v prácach na povrchových častiach diaľnice,“ povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti.

Diaľnice

Súvisiace témy: Diaľnica na Kysuciach
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Digitálne platby a poistenie pre bezstarostnú dovolenku
  2. Dizajn nového muralu v Košiciach nájdeš aj na oblečení.
  3. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  4. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  5. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  7. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  8. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  1. Obnovná ťažba v Chotinke prebieha v súlade so zákonom
  2. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  3. Dizajn nového muralu v Košiciach nájdeš aj na oblečení.
  4. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  5. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  7. TIPOS spustil novú kampaň
  8. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  1. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 9 588
  2. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 8 324
  3. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 7 899
  4. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 7 341
  5. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 5 654
  6. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 4 978
  7. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel 4 438
  8. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 4 437
  1. Rudolf Brídzik: Kope studňu, aby druhý mohol piť.
  2. Martina Paulenová: Niektoré rozhovory sa začínajú obzvlášť ťažko
  3. Miroslav Ferkl: Fico neutralizátor
  4. Peter Kisel: Burning Man: Čo ťa naučí takmer 5-hodinový set pre duchov v púšti
  5. Daniel Bíro: OLDTIMER SEREĎ je nielen kaviareň a klub, ale tiež múzeum s veteránmi. Aké autá a motorky si tu môžeme užiť popri príjemnom posedení?
  6. Štefan Šturdzík: Vyniesť časti dokumentov z polície a urobiť tlačovku žiadny problém no vyšetriť kto ich vyniesol nemožná vec ?
  7. Radovan Salay: Obyčajný plagát
  8. Milan Resutík: O prachoch a charaktere
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 18 630
  2. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 17 746
  3. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 361
  4. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 11 902
  5. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 10 751
  6. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 10 032
  7. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 270
  8. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 561
  1. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  2. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  3. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
  4. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.
  5. Marian Nanias: Izrael-Irán-Dnes. Kde a Prečo....
  6. Marcel Rebro: Narodil sa v Gruzínsku, položil život za Ukrajinu
  7. Radko Mačuha: Blahova lampáreň.
  8. Věra Tepličková: Utečú, zamrznú alebo zaútočia?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Ranná zmena prerušila výrobu na hodinu a zhromaždila sa na dvore závodu.

Obuvníci z Ecco ešte neskončili.


Tráva prerástla už aj lavičku.

Nespokojnosť rastie spolu s výškou trávy.


1
Ilustračné foto.

Šelmu už od rána monitoruje vojsko.


Región Turiec má bohatú tradíciu poľnohospodárstva, pestovania plodín a chovu zvierat.


  1. Rudolf Brídzik: Kope studňu, aby druhý mohol piť.
  2. Martina Paulenová: Niektoré rozhovory sa začínajú obzvlášť ťažko
  3. Miroslav Ferkl: Fico neutralizátor
  4. Peter Kisel: Burning Man: Čo ťa naučí takmer 5-hodinový set pre duchov v púšti
  5. Daniel Bíro: OLDTIMER SEREĎ je nielen kaviareň a klub, ale tiež múzeum s veteránmi. Aké autá a motorky si tu môžeme užiť popri príjemnom posedení?
  6. Štefan Šturdzík: Vyniesť časti dokumentov z polície a urobiť tlačovku žiadny problém no vyšetriť kto ich vyniesol nemožná vec ?
  7. Radovan Salay: Obyčajný plagát
  8. Milan Resutík: O prachoch a charaktere
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 18 630
  2. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 17 746
  3. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 361
  4. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 11 902
  5. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 10 751
  6. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 10 032
  7. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 270
  8. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 561
  1. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  2. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  3. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
  4. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.
  5. Marian Nanias: Izrael-Irán-Dnes. Kde a Prečo....
  6. Marcel Rebro: Narodil sa v Gruzínsku, položil život za Ukrajinu
  7. Radko Mačuha: Blahova lampáreň.
  8. Věra Tepličková: Utečú, zamrznú alebo zaútočia?

Už ste čítali?