Streda, 12. december, 2018 | Meniny má Otília

Posledný úsek nevybudovanej diaľnice medzi Bratislavou a Košicami ostane v Turci a na Liptove

Turčania si spolu so zvyškom Slovenska ešte na kompletne vybudovanú diaľnicu počkajú. Kým bude hotovo, tak dnešní štyridsiatnici budú mať pomaly päťdesiat rokov.

Na tomto mieste za Turanmi a pred Ratkovom sa končí diaľničný úsek Dubná Skala – Turany.(Zdroj: Roman Brezniak)

MARTIN, BRATISLAVA. Je to jasné, posledný diaľničný úsek medzi Bratislavou a Košicami sa bude stavať v Turci medzi Turanmi a Hubovou. Ak všetko pôjde tak ako má, čo u nás na Slovensku je však skôr želanie ako skutočnosť, hotovo by mohlo byť v roku 2026.

Komplikácie a zvraty

Diaľnica v severnej časti Turca sa už roky komplikuje a sprevádza ju množstvo zvratov. Najprv sa uvažovalo s tunelom Korbeľka, presadil sa však lacnejší údolný variant okolo Šútova.

To napadli ochranári, ktorí vyjadrovali obavy z ohrozenia vzácneho rašeliniska neďaleko Rojkova, jaskyne a chráneného územia a znehodnotenia turisticky atraktívneho sútoku Oravy a Váhu.

Prečítajte si tiež: Pod slimákom v Martine bude atletický štadión

Údolný variant však stopol zosuv pôdy pri Šútove z roku 2013. Spočiatku sa hovorilo o modifikácii úseku, ale napokon sa od neho úplne odišlo a na svetlo sveta sa opäť dostala alternatíva s tunelom Korbeľka. Tá ako najlepšia vyšla aj v analyzách Výskumného ústavu dopravného.

K tunelovému variantu však svoje výhrady tlmočili obyvatelia Turian, Krpelian, Nolčova i Ratkovo, rovnako tak Turčianska vodárenská spoločnosť, ktorá sa obáva o zdroje pitnej vody.

EIA už platí

Na rad prišlo posudzovanie vplyvov na životné prostredie, dotknuté samosprávy z Turca voči odporúčaniu ministerstva životného prostredia stavať úsek Turany – Hubová s tunelom Korbeľka podali rozklad, no s odvolaním neuspeli a začiatkom februára vstúpilo záverečné stanovisko k procesu EIA do platnosti

„Národná diaľničná spoločnosť bude pokračovať v projektovej príprave úseku v zmysle podmienok záverečného stanoviska, ktoré potvrdilo ministerstvo životného prostredia. Treba naprojektovať dokumentáciu na pozmenenú trasu úseku na územné rozhodnutie, získať územné rozhodnutie, následne zabezpečiť dokumentáciu na stavebné povolenie v súlade s územným rozhodnutím a zabezpečiť stavebné povolenie,“ povedala Michaela Michalová, hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti.

Po získaní stavebného povolenia a po rozhodnutí o spôsobe financovania a zabezpečení finančného krytia môže byť podľa diaľničiarov chýbajúci úsek diaľnice D1 vybudovaný.

„Pri optimálnom scenári, keďže sa predpokladajú odvolania počas územného a stavebného konania, by sa malo začať stavať v roku 2021 a v roku 2026 by bol chýbajúci úsek hotový,“ podotkla hovorkyňa.
Zároveň ale ešte dodala, že ak by sa vláda rozhodla stavať tento úsek formou PPP projektu, tento proces by sa mohol urýchliť o pol až jeden rok.

Budú prísľuby dodržané?

Primátor Turian Miroslav Blahušiak pred časom pre MY Turčianske noviny povedal, že ak sa pri príprave výstavby diaľnice objavia problémy, mali by sa podľa neho riešiť pri jednotlivých stupňoch povoľovania stavby.

„Tak ako to bolo pri výstavbe úseku Dubná Skala – Turany. Chcem veriť, že prísľuby pri tunelovom variante budú dodržané a nebude prekročený plánovaný rozpočet výstavby a dodrží sa i sedemročná doba výstavby.“

Zmenou trasovania bude podľa informácií denníka Pravda diaľnica obchádzať vodnú nádrž Krpeľany a obec Krpeľany z južnej strany a po približne troch kilometroch od novej križovatky vstúpi do tunela Korbeľka s dĺžkou 5 851 m.

Po výjazde z východného portálu vozidlá prejdú mostom ponad Váh a vojdú do tunela Havran. Paradoxom je, že časť diaľničného úseku Dubná Skala – Turany pri Ratkove ostane bez napojenia. Cena výstavby sa odhaduje na 900 miliónov eur a o spôsobe financovania vláda ešte nerozhodla.

Ako to vyzerá s tunelom

V Turci sa aktuálne buduje diaľničný úsek Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. „Zatiaľ stále platí zmluvný termín ukončenia výstavby, a to december 2019. Na stavbe evidujeme niekoľkomesačné meškanie, ktoré vzhľadom na rozsah diela, keďže ide o najdlhší tunel na Slovensku s dĺžkou 7,5 km, nie je neobvyklé,“ podotkla Michaela Michalová. Podľa jej ďalších slov sa diaľničiari na kontrolnom dni v januári presvedčili o zvýšenom nasadení zhotoviteľa na stavbe, čo vytvára predpoklad na postupné zníženie omeškávania voči pôvodnému harmonogramu stavby.

„V tuneli sa robí neustále, 24 hodín denne, a s nasadením maximálnych kapacít. A aj napriek nepriaznivému počasiu sa pokračuje i v prácach na povrchových častiach diaľnice,“ povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo majú študovať naše deti, aby si v budúcnosti našli prácu?
  2. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  3. Platbami kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch
  4. Slovenské ovocie a zelenina - máme ich v obchodoch dostatok?
  5. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  6. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  7. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  8. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  9. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Diplomacia v praxi – unikát, ktorý funguje dodnes
  2. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  3. Slovenské ovocie a zelenina - máme ich v obchodoch dostatok?
  4. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  5. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch
  6. Autokamery Mio a navigace teď s 3letou záruční dobou
  7. Move in immediately, if you feel like it
  8. Predaj poistenia motorových vozidiel cez web rastie a bude rásť
  9. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  10. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 20 805
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 15 147
  3. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 14 119
  4. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 10 211
  5. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 7 833
  6. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 7 372
  7. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 7 237
  8. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 5 848
  9. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 724
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami? 5 401

Téma: Diaľnice


Hlavné správy z MY Turiec

HOKEJ, I. ST. NICOLAUS LIGA

Proti Michalovciam môžeme zložiť reparát za Humenné

Martinský kapitán Jaroslav Markovič tvrdí, že keď nejdú veci podľa predstáv, tak mladších chalanov musia usmerniť starší hráči.

Popri rakovskom parku vedie nový cyklochodník

​​​​​​​Príjemná jazda pomedzi stromy a vyhnutie sa autám na ceste. I takéto výhody má jazda novovybudovanou cyklotrasou v Rakove.

Vojaci odišli z Martina na misie do Iraku, aby tam potlačili násilnosti

V Martine sa rozlúčili s vojakmi, ktorí odchádzajú na misie do Iraku a Lotyšska.

STOLNÝ TENIS, EXTRALIGA

Valča sa z výjazdu opäť nevrátila naprázdno

Z výjazdu na východ doviezli Valčania domov jedno cenné víťazstvo. Na účasť v prvej šestke to však s najväčšou pravdepodobnosťou stačiť nebude.

Teplice majú presvedčiť ministerstvo o opodstatnení ich gymnázia

​​​​​​​Kraj odmieta otvoriť prvý ročník štvorročného gymnázia v Turčianskych Tepliciach v ďalšom školskom roku. Nemá vraj tak dobré výsledky a nespĺňa ďalšie kritéria. Mesto to ale vidí inak a považuje to za trest.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Najskôr žobrú po Martine, no domov odchádzajú na audine

​​​​​​​Zaujímavý záznam sa podarilo zachytiť mestským kamerám po tom, ako ľudia policajtom nahlásili podozrivých žobrákov v centre Martina.

Na internete predáva traktor aj iné veci podvodník

Muž na internete predáva traktor aj materiál na stavbu. Po zaplatení však od neho nič neuvidíte. Je to podvodník. Polícia žiada o spoluprácu.

Tragická nehoda. Vo Svätom Jure zahynul mladý chodec

Policajti Okresného dopravného inšpektorátu Okresného riaditeľstva PZ v Pezinku vyšetrujú príčiny a okolnosti, ktoré predchádzali dopravnej nehode zo dňa 11. decembra v katastri obce Svätý Jur.

Vybrali SME

Už ste čítali?