Sobota, 19. október, 2019 | Meniny má Kristián

Posledný úsek nevybudovanej diaľnice medzi Bratislavou a Košicami ostane v Turci a na Liptove

Turčania si spolu so zvyškom Slovenska ešte na kompletne vybudovanú diaľnicu počkajú. Kým bude hotovo, tak dnešní štyridsiatnici budú mať pomaly päťdesiat rokov.

Na tomto mieste za Turanmi a pred Ratkovom sa končí diaľničný úsek Dubná Skala – Turany.Na tomto mieste za Turanmi a pred Ratkovom sa končí diaľničný úsek Dubná Skala – Turany.(Zdroj: Roman Brezniak)

MARTIN, BRATISLAVA. Je to jasné, posledný diaľničný úsek medzi Bratislavou a Košicami sa bude stavať v Turci medzi Turanmi a Hubovou. Ak všetko pôjde tak ako má, čo u nás na Slovensku je však skôr želanie ako skutočnosť, hotovo by mohlo byť v roku 2026.

Článok pokračuje pod video reklamou

Komplikácie a zvraty

Diaľnica v severnej časti Turca sa už roky komplikuje a sprevádza ju množstvo zvratov. Najprv sa uvažovalo s tunelom Korbeľka, presadil sa však lacnejší údolný variant okolo Šútova.

To napadli ochranári, ktorí vyjadrovali obavy z ohrozenia vzácneho rašeliniska neďaleko Rojkova, jaskyne a chráneného územia a znehodnotenia turisticky atraktívneho sútoku Oravy a Váhu.

Prečítajte si tiež: Pod slimákom v Martine bude atletický štadión Čítajte 

Údolný variant však stopol zosuv pôdy pri Šútove z roku 2013. Spočiatku sa hovorilo o modifikácii úseku, ale napokon sa od neho úplne odišlo a na svetlo sveta sa opäť dostala alternatíva s tunelom Korbeľka. Tá ako najlepšia vyšla aj v analyzách Výskumného ústavu dopravného.

K tunelovému variantu však svoje výhrady tlmočili obyvatelia Turian, Krpelian, Nolčova i Ratkovo, rovnako tak Turčianska vodárenská spoločnosť, ktorá sa obáva o zdroje pitnej vody.

EIA už platí

Na rad prišlo posudzovanie vplyvov na životné prostredie, dotknuté samosprávy z Turca voči odporúčaniu ministerstva životného prostredia stavať úsek Turany – Hubová s tunelom Korbeľka podali rozklad, no s odvolaním neuspeli a začiatkom februára vstúpilo záverečné stanovisko k procesu EIA do platnosti

„Národná diaľničná spoločnosť bude pokračovať v projektovej príprave úseku v zmysle podmienok záverečného stanoviska, ktoré potvrdilo ministerstvo životného prostredia. Treba naprojektovať dokumentáciu na pozmenenú trasu úseku na územné rozhodnutie, získať územné rozhodnutie, následne zabezpečiť dokumentáciu na stavebné povolenie v súlade s územným rozhodnutím a zabezpečiť stavebné povolenie,“ povedala Michaela Michalová, hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti.

Po získaní stavebného povolenia a po rozhodnutí o spôsobe financovania a zabezpečení finančného krytia môže byť podľa diaľničiarov chýbajúci úsek diaľnice D1 vybudovaný.

„Pri optimálnom scenári, keďže sa predpokladajú odvolania počas územného a stavebného konania, by sa malo začať stavať v roku 2021 a v roku 2026 by bol chýbajúci úsek hotový,“ podotkla hovorkyňa.
Zároveň ale ešte dodala, že ak by sa vláda rozhodla stavať tento úsek formou PPP projektu, tento proces by sa mohol urýchliť o pol až jeden rok.

Budú prísľuby dodržané?

Primátor Turian Miroslav Blahušiak pred časom pre MY Turčianske noviny povedal, že ak sa pri príprave výstavby diaľnice objavia problémy, mali by sa podľa neho riešiť pri jednotlivých stupňoch povoľovania stavby.

„Tak ako to bolo pri výstavbe úseku Dubná Skala – Turany. Chcem veriť, že prísľuby pri tunelovom variante budú dodržané a nebude prekročený plánovaný rozpočet výstavby a dodrží sa i sedemročná doba výstavby.“

Zmenou trasovania bude podľa informácií denníka Pravda diaľnica obchádzať vodnú nádrž Krpeľany a obec Krpeľany z južnej strany a po približne troch kilometroch od novej križovatky vstúpi do tunela Korbeľka s dĺžkou 5 851 m.

Po výjazde z východného portálu vozidlá prejdú mostom ponad Váh a vojdú do tunela Havran. Paradoxom je, že časť diaľničného úseku Dubná Skala – Turany pri Ratkove ostane bez napojenia. Cena výstavby sa odhaduje na 900 miliónov eur a o spôsobe financovania vláda ešte nerozhodla.

Ako to vyzerá s tunelom

V Turci sa aktuálne buduje diaľničný úsek Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. „Zatiaľ stále platí zmluvný termín ukončenia výstavby, a to december 2019. Na stavbe evidujeme niekoľkomesačné meškanie, ktoré vzhľadom na rozsah diela, keďže ide o najdlhší tunel na Slovensku s dĺžkou 7,5 km, nie je neobvyklé,“ podotkla Michaela Michalová. Podľa jej ďalších slov sa diaľničiari na kontrolnom dni v januári presvedčili o zvýšenom nasadení zhotoviteľa na stavbe, čo vytvára predpoklad na postupné zníženie omeškávania voči pôvodnému harmonogramu stavby.

„V tuneli sa robí neustále, 24 hodín denne, a s nasadením maximálnych kapacít. A aj napriek nepriaznivému počasiu sa pokračuje i v prácach na povrchových častiach diaľnice,“ povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  2. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  3. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  4. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  5. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  6. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  8. Nestarnú, ale dozrievajú
  9. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Firma BONATO oddlžila svojich klientov v sume 100 000 000 Eur
  2. Ako manažovať 16 miliónov dielov denne?
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  6. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  8. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  9. Slováci sú chlebovým národom
  10. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 14 409
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 13 441
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 13 422
  4. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 8 964
  5. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 8 906
  6. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 7 737
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 505
  8. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 7 353
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 7 052
  10. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 6 553

Téma: Diaľnice


Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Súboj o tretie miesto hokejistom nevyšiel

Spišiaci nás porazili aj druhýkrát v sezóne. Nový tréner Ernest Bokroš tím ešte len spoznáva a nechce robiť unáhlené závery.

Martin si pripísal ďalšiu prehru.

Oslavy s nabitým programom pripomenuli založenie Znievskeho gymnázia

​​​​​​​Nechýbali ani komentované prehliadky v podaní žiakov

Zajtra ráno uzavrú cestu do Žiliny

V sobotu bude uzávierka cesty do Žiliny trvať od 7.30 do 15.30 h. Uzávierka bude aj v nedeľu, ale len doobeda.

Futbalový program na víkend

Vrútky v súboji tímov, ktorým sa aktuálne veľmi nedarí privítajú Sučany. V sobotu sa hrajú až štyri stretnutia prvej triedy.

ilustračné foto

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mladík unikal polícii, autom zrazil troch ľudí

Auto letelo niekoľko metrov a narazilo do ľudí, ktorí stáli na chodníku.

Ďalšia zrazená chodkyňa na priechode v Nitre. Vodič opäť ušiel

V priebehu niekoľkých dní ide už o tretí prípad. Ak máte bližšie informácie, kontaktujte políciu.

Lučenčan okúsil so svojím Ferrari pevnosť zvodidiel

Našťastie sa jeho nehoda skončila bez zranení. Škoda na jeho aute je odhadovaná na sumu okolo 151-tisíc eur.

Polícia zverejnila video z tragédie na THK. Malo by byť mementom

Vodička tu zrazila staršieho pána na priechode pre chodcov, zraneniam podľahol.

Vybrali SME

Už ste čítali?