Sobota, 10. december, 2022 | Meniny má Radúz

Posledný úsek nevybudovanej diaľnice medzi Bratislavou a Košicami ostane v Turci a na Liptove

Turčania si spolu so zvyškom Slovenska ešte na kompletne vybudovanú diaľnicu počkajú. Kým bude hotovo, tak dnešní štyridsiatnici budú mať pomaly päťdesiat rokov.

Na tomto mieste za Turanmi a pred Ratkovom sa končí diaľničný úsek Dubná Skala – Turany.Na tomto mieste za Turanmi a pred Ratkovom sa končí diaľničný úsek Dubná Skala – Turany. (Zdroj: Roman Brezniak)

MARTIN, BRATISLAVA. Je to jasné, posledný diaľničný úsek medzi Bratislavou a Košicami sa bude stavať v Turci medzi Turanmi a Hubovou. Ak všetko pôjde tak ako má, čo u nás na Slovensku je však skôr želanie ako skutočnosť, hotovo by mohlo byť v roku 2026.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Komplikácie a zvraty

Diaľnica v severnej časti Turca sa už roky komplikuje a sprevádza ju množstvo zvratov. Najprv sa uvažovalo s tunelom Korbeľka, presadil sa však lacnejší údolný variant okolo Šútova.

To napadli ochranári, ktorí vyjadrovali obavy z ohrozenia vzácneho rašeliniska neďaleko Rojkova, jaskyne a chráneného územia a znehodnotenia turisticky atraktívneho sútoku Oravy a Váhu.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Pod slimákom v Martine bude atletický štadión Čítajte 

Údolný variant však stopol zosuv pôdy pri Šútove z roku 2013. Spočiatku sa hovorilo o modifikácii úseku, ale napokon sa od neho úplne odišlo a na svetlo sveta sa opäť dostala alternatíva s tunelom Korbeľka. Tá ako najlepšia vyšla aj v analyzách Výskumného ústavu dopravného.

K tunelovému variantu však svoje výhrady tlmočili obyvatelia Turian, Krpelian, Nolčova i Ratkovo, rovnako tak Turčianska vodárenská spoločnosť, ktorá sa obáva o zdroje pitnej vody.

EIA už platí

Na rad prišlo posudzovanie vplyvov na životné prostredie, dotknuté samosprávy z Turca voči odporúčaniu ministerstva životného prostredia stavať úsek Turany – Hubová s tunelom Korbeľka podali rozklad, no s odvolaním neuspeli a začiatkom februára vstúpilo záverečné stanovisko k procesu EIA do platnosti

SkryťVypnúť reklamu

„Národná diaľničná spoločnosť bude pokračovať v projektovej príprave úseku v zmysle podmienok záverečného stanoviska, ktoré potvrdilo ministerstvo životného prostredia. Treba naprojektovať dokumentáciu na pozmenenú trasu úseku na územné rozhodnutie, získať územné rozhodnutie, následne zabezpečiť dokumentáciu na stavebné povolenie v súlade s územným rozhodnutím a zabezpečiť stavebné povolenie,“ povedala Michaela Michalová, hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti.

Po získaní stavebného povolenia a po rozhodnutí o spôsobe financovania a zabezpečení finančného krytia môže byť podľa diaľničiarov chýbajúci úsek diaľnice D1 vybudovaný.

„Pri optimálnom scenári, keďže sa predpokladajú odvolania počas územného a stavebného konania, by sa malo začať stavať v roku 2021 a v roku 2026 by bol chýbajúci úsek hotový,“ podotkla hovorkyňa.
Zároveň ale ešte dodala, že ak by sa vláda rozhodla stavať tento úsek formou PPP projektu, tento proces by sa mohol urýchliť o pol až jeden rok.

SkryťVypnúť reklamu

Budú prísľuby dodržané?

Primátor Turian Miroslav Blahušiak pred časom pre MY Turčianske noviny povedal, že ak sa pri príprave výstavby diaľnice objavia problémy, mali by sa podľa neho riešiť pri jednotlivých stupňoch povoľovania stavby.

„Tak ako to bolo pri výstavbe úseku Dubná Skala – Turany. Chcem veriť, že prísľuby pri tunelovom variante budú dodržané a nebude prekročený plánovaný rozpočet výstavby a dodrží sa i sedemročná doba výstavby.“

Zmenou trasovania bude podľa informácií denníka Pravda diaľnica obchádzať vodnú nádrž Krpeľany a obec Krpeľany z južnej strany a po približne troch kilometroch od novej križovatky vstúpi do tunela Korbeľka s dĺžkou 5 851 m.

Po výjazde z východného portálu vozidlá prejdú mostom ponad Váh a vojdú do tunela Havran. Paradoxom je, že časť diaľničného úseku Dubná Skala – Turany pri Ratkove ostane bez napojenia. Cena výstavby sa odhaduje na 900 miliónov eur a o spôsobe financovania vláda ešte nerozhodla.

Ako to vyzerá s tunelom

V Turci sa aktuálne buduje diaľničný úsek Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. „Zatiaľ stále platí zmluvný termín ukončenia výstavby, a to december 2019. Na stavbe evidujeme niekoľkomesačné meškanie, ktoré vzhľadom na rozsah diela, keďže ide o najdlhší tunel na Slovensku s dĺžkou 7,5 km, nie je neobvyklé,“ podotkla Michaela Michalová. Podľa jej ďalších slov sa diaľničiari na kontrolnom dni v januári presvedčili o zvýšenom nasadení zhotoviteľa na stavbe, čo vytvára predpoklad na postupné zníženie omeškávania voči pôvodnému harmonogramu stavby.

„V tuneli sa robí neustále, 24 hodín denne, a s nasadením maximálnych kapacít. A aj napriek nepriaznivému počasiu sa pokračuje i v prácach na povrchových častiach diaľnice,“ povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti.

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rodinná dovolenka: dvadsaťpäť hotelov v obľúbených letoviskách
  2. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  3. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  4. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  5. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  6. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  7. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  8. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  1. Po čom túžia Slováci? Kupujeme, aby sme ušetrili aj sa potešili
  2. Spoločnosť Freshfields otvára nové Business Services Centre
  3. Rodinná dovolenka: dvadsaťpäť hotelov v obľúbených letoviskách
  4. Objavte miesto, kde v objatí troch riek vzniká výnimočné víno
  5. Auto na prenájom môže byť výhodné aj pre živnostníkov
  6. BILLA spolu so zákazníkmi pomôže aj pred Vianocami jednorodičom
  7. Plánujete budúci rok kúpu kosačky ?
  8. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 11 729
  2. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 6 054
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 936
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 5 016
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 288
  6. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s. 3 793
  7. Rodinná dovolenka: dvadsaťpäť hotelov v obľúbených letoviskách 3 696
  8. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú 3 423

Blogy SME

  1. Lubomir Zahora: Čo chcelo Rakúsko dosiahnuť vetom o rozšírení šengenskej hranice. Píše denník Kronen Zeitung
  2. Tomáš Vodvářka: Krásný čas adventní
  3. Ľuboš Vodička: Boulevard Pont du Gard, ako Rím vo Francúzsku mosty staval
  4. Matej Farkas: Režisérom sám život
  5. Rastislav Jusko: O tom, ako boľševici ovládli prokuratúru.
  6. Anton Kovalčík: Murder Inc. na ruský spôsob 1.
  7. Ladislav Boršoš: Jarku Nohavico
  8. Jozef Sitko: Bude oligarchia konečne jasať???
  1. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 15 613
  2. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 13 301
  3. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 7 250
  4. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 940
  5. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 737
  6. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 301
  7. Soňa Kallová: Slovenská pošta 2 289
  8. Ľudmila Križanovská: Ako Roman Mikulec urazil Romanu Tabák 1 772
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

MY | TOP správy z regiónov

Prečítajte si výber TOP správ z regiónov.


16 h

Výber TOP športových správ z regiónov.


17 h
Na fasáde prvej budovy Matice slovenskej sú viditeľné poškodenia.

Rezort kultúry bude čakať na vhodné eurofondové výzvy v budúcom roku.


22 h
Roman Horák, prezident TFZ, pri pohárovom žrebe.

Aj v tejto sezóne sa bude hrať Zimný pohár TFZ. Víťaz z Trebostova prvenstvo obhajovať nebude, no do turnaja sa prihlásilo viac tímov.


23 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Obecný úrad našiel prázdny. Zamestnankyne po voľbách podali výpovede.


17 h

Cyklotrasa sa nevie vymaniť z problémov.


24 h

Pôvodcom svrabu je mikroskopický, maximálne pol milimetra veľký roztoč.


8. dec

Namiesto preloženia trate odporúčajú modernizáciu v súčasnom koridore.


9. dec

Blogy SME

  1. Lubomir Zahora: Čo chcelo Rakúsko dosiahnuť vetom o rozšírení šengenskej hranice. Píše denník Kronen Zeitung
  2. Tomáš Vodvářka: Krásný čas adventní
  3. Ľuboš Vodička: Boulevard Pont du Gard, ako Rím vo Francúzsku mosty staval
  4. Matej Farkas: Režisérom sám život
  5. Rastislav Jusko: O tom, ako boľševici ovládli prokuratúru.
  6. Anton Kovalčík: Murder Inc. na ruský spôsob 1.
  7. Ladislav Boršoš: Jarku Nohavico
  8. Jozef Sitko: Bude oligarchia konečne jasať???
  1. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 15 613
  2. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 13 301
  3. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 7 250
  4. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 940
  5. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 737
  6. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 301
  7. Soňa Kallová: Slovenská pošta 2 289
  8. Ľudmila Križanovská: Ako Roman Mikulec urazil Romanu Tabák 1 772
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom

Už ste čítali?