Štvrtok, 22. august, 2019 | Meniny má Tichomír

Ventilátor z najväčšieho železničného tunela má vynútenú prestávku

Cestujúci sa ničoho obávať nemusia, vetranie v tuneli zabezpečuje prirodzené prúdenie vzduchu.

Železničný tunel Čremošné je najdlhší na Slovensku. Je prvý z dvadsiatich dvoch na trati Diviaky – Banská Bystrica. 
Železničný tunel Čremošné je najdlhší na Slovensku. Je prvý z dvadsiatich dvoch na trati Diviaky – Banská Bystrica. (Zdroj: FOTO: ARCHÍV MY TN)

ČREMOŠNÉ, BRATISLAVA. V železničnom tuneli Čremošné, ktorý je svojou dĺžkou 4,697 kilometra najväčší na Slovensku, je už niekoľko týždňov odstavená elektrotechnická prevádzka vetrania.

„Došlo k poruche ložísk na motore ventilátora. V rámci opravy sa na ňom vykonala impregnácia, vyváženie, sústruženie, oprava držiakov uhlíkov, púzdrovanie ložiskového štítu, oprava prasknutého ložiskového veka, výmena ložísk a uhlíkov a tiež povrchová úprava,“ vymenovala rekonštrukčné práce Martina Pavlíková, hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky.

Článok pokračuje pod video reklamou

Opraviť treba aj vrtuľu

Mechanické časti elektromotora sa podľa jej ďalších slov síce podarilo opraviť, no po osadení opraveného motora sa zistilo, že staré klinové remene nie je možné opätovne použiť, a tak sa dali vyrobiť nové na objednávku.

Po osadení nových remeňov sa mohla odblokovať aj vrtuľa ventilátora. Zistilo sa, že má tiež poškodené ložisko a posunuté uloženie.
„Obávame sa, že častým spúšťaním by mohlo dôjsť k úplnej deštrukcii. Momentálne riešime s banskou havarijnou službou uloženie vrtule a až potom budeme zrejme vedieť, čo treba ešte urobiť, aby bol ventilátor funkčný,“ vysvetľovala ďalší postup hovorkyňa železníc.

Počas odstávky sa tunel vetrá prirodzeným prúdením vzduchu – prievanom, tak ako všetky ostatné staré železničné tunely. Na cestujúcich to nemá vôbec žiadny vplyv.

Unikátne vetranie

Odborníci považujú vetrací systém Čremošnianskeho tunela za unikátny. Pri prevádzke parných a motorových rušňov dochádza k hromadeniu znečisteného vzduchu vo vrchole tunela. Preto treba zabezpečiť jeho odvetranie vetracou šachtou.

„Keďže vzdialenosti portálov k lomu sklonu nivelety sú rozdielne, vetracia šachta nie je zriadená priamo vo vrchole lomu, ale tak, aby bola zabezpečená výmena vzduchu v obidvoch častiach tunela v rovnakom čase,“ upozornila na jedinečnosť odvetrávania Martina Pavlíková.

Prirodzené vetranie voľným komínom bolo z hľadiska rýchlosti odvetrania tunela nepostačujúce, preto v hornej časti ústia vetracej šachty bola vybudovaná ventilátorovňa k nútenému vetraniu.

Vetracia šachta v Čremošnianskom tuneli má výšku, resp. hĺbku 96 m a priemer 4,5 m. Na povrchu je ukončená oceľovým výfukom so zabudovaným ventilátorom.

Celý ventilačný systém bol postupne opravený v rokoch 1995 – 1996. V roku 2009 bola obsluha zariadenia modernizovaná prevádzkovaním rádiostaníc v železničnej stanici Čremošné a vetracej šachte. Obsluha sa tak vykonáva v dopravnej kancelárii.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco
  2. Zaspomínajte si na detstvo s tradičnými pochúťkami
  3. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  4. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  5. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  6. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  7. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte
  8. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu?
  9. Mesto Košice hľadá riaditeľov mestských podnikov
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku?
  1. Zaspomínajte si na detstvo s tradičnými pochúťkami
  2. Filmári objavili skryté krásy Novej Bane – tu je video
  3. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity
  4. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  5. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  6. Opätovne ožíva bratislavská Koliba Expo
  7. Prvý dojem urobíte len raz. Prečo to platí práve pri predaji?
  8. Otvoria prvú časť zrekonštruovaného Polusu
  9. Dobrá správa z Domaše: Hotel Zátoka na Eve opäť funguje
  10. Prečo si investori zadávajú do vyhľadávača ružové diamanty?
  1. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene) 12 483
  2. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu? 10 094
  3. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte 9 636
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku? 6 607
  5. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco 6 579
  6. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich? 5 724
  7. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži 5 424
  8. Malebné severné Taliansko: Hory, jazerá, krásne mestá aj móda 4 681
  9. Na horúčavy myslite už pri stavbe domu 4 430
  10. Farma v Krtíši je stredoeurópskym unikátom. Majiteľ neberie plat 4 429

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železnice Slovenskej republiky

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

MY A AUGUST 1968

Po okupácii ho preverovali. Horšie bolo, keď sa mstili na deťoch

Bratia Ján a Milan Midžiakovci podporovali Dubčekovu politiku.

Ján Midžiak pri reportáži z čias budovania Oravskej priehrady.

Malý futbal: Začala odvetná časť + FOTO

Po letnej prestávke sa rozbehli boje v obidvoch mestských ligách.

Na pamätník v Kláštore pribudlo ďalšie meno

Tradičná mariánska púť, ktorá pretrváva už 380 rokov sa opäť konala v Kláštore pod Znievom. Súčasťou bolo aj odhalenie významného mena na miestnom pamätníku.

Na jarmok do Kláštora príde aj nemecká speváčka Sandra

V poslednú augustovú sobotu sa v Kláštore pod Znievom uskutoční už v poradí piaty ročník Kláštorského jarmoku.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Spĺňa európske štandardy, Nitra už má novú autobusovú stanicu

Zaviedli aj elektronické informačné systémy a vybudovali bezbariérové vstupy.

Promenada Living Park v Nitre: Výstavba na brehu rieky pokračuje

Projekt plánujú otvoriť v roku 2021. Investor zverejnil nové vizualizácie.

Čo sa odpíska, rozhoduje aj lavička

Oblastné futbalové zväzy na Slovensku nemajú arbitrov. Ich odmena za mesiac sa pohybuje od 200 do 350 eur. V Nitre si v tom ale vedeli urobiť poriadok.

Vybrali SME

Už ste čítali?