Ventilátor z najväčšieho železničného tunela má vynútenú prestávku

Cestujúci sa ničoho obávať nemusia, vetranie v tuneli zabezpečuje prirodzené prúdenie vzduchu.

Železničný tunel Čremošné je najdlhší na Slovensku. Je prvý z dvadsiatich dvoch na trati Diviaky – Banská Bystrica. 
Železničný tunel Čremošné je najdlhší na Slovensku. Je prvý z dvadsiatich dvoch na trati Diviaky – Banská Bystrica. (Zdroj: FOTO: ARCHÍV MY TN)

ČREMOŠNÉ, BRATISLAVA. V železničnom tuneli Čremošné, ktorý je svojou dĺžkou 4,697 kilometra najväčší na Slovensku, je už niekoľko týždňov odstavená elektrotechnická prevádzka vetrania.

„Došlo k poruche ložísk na motore ventilátora. V rámci opravy sa na ňom vykonala impregnácia, vyváženie, sústruženie, oprava držiakov uhlíkov, púzdrovanie ložiskového štítu, oprava prasknutého ložiskového veka, výmena ložísk a uhlíkov a tiež povrchová úprava,“ vymenovala rekonštrukčné práce Martina Pavlíková, hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Opraviť treba aj vrtuľu

Mechanické časti elektromotora sa podľa jej ďalších slov síce podarilo opraviť, no po osadení opraveného motora sa zistilo, že staré klinové remene nie je možné opätovne použiť, a tak sa dali vyrobiť nové na objednávku.

Po osadení nových remeňov sa mohla odblokovať aj vrtuľa ventilátora. Zistilo sa, že má tiež poškodené ložisko a posunuté uloženie.
„Obávame sa, že častým spúšťaním by mohlo dôjsť k úplnej deštrukcii. Momentálne riešime s banskou havarijnou službou uloženie vrtule a až potom budeme zrejme vedieť, čo treba ešte urobiť, aby bol ventilátor funkčný,“ vysvetľovala ďalší postup hovorkyňa železníc.

Počas odstávky sa tunel vetrá prirodzeným prúdením vzduchu – prievanom, tak ako všetky ostatné staré železničné tunely. Na cestujúcich to nemá vôbec žiadny vplyv.

SkryťVypnúť reklamu

Unikátne vetranie

Odborníci považujú vetrací systém Čremošnianskeho tunela za unikátny. Pri prevádzke parných a motorových rušňov dochádza k hromadeniu znečisteného vzduchu vo vrchole tunela. Preto treba zabezpečiť jeho odvetranie vetracou šachtou.

„Keďže vzdialenosti portálov k lomu sklonu nivelety sú rozdielne, vetracia šachta nie je zriadená priamo vo vrchole lomu, ale tak, aby bola zabezpečená výmena vzduchu v obidvoch častiach tunela v rovnakom čase,“ upozornila na jedinečnosť odvetrávania Martina Pavlíková.

Prirodzené vetranie voľným komínom bolo z hľadiska rýchlosti odvetrania tunela nepostačujúce, preto v hornej časti ústia vetracej šachty bola vybudovaná ventilátorovňa k nútenému vetraniu.

Vetracia šachta v Čremošnianskom tuneli má výšku, resp. hĺbku 96 m a priemer 4,5 m. Na povrchu je ukončená oceľovým výfukom so zabudovaným ventilátorom.

SkryťVypnúť reklamu

Celý ventilačný systém bol postupne opravený v rokoch 1995 – 1996. V roku 2009 bola obsluha zariadenia modernizovaná prevádzkovaním rádiostaníc v železničnej stanici Čremošné a vetracej šachte. Obsluha sa tak vykonáva v dopravnej kancelárii.

Železnice Slovenskej republiky

Súvisiace témy: Vlaky
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  2. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  3. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  4. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  5. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  6. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  7. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  8. Keď sa z brigády stane kariéra
  1. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  2. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  3. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali?
  4. Fejtón o móde od Emmy Tekelyovej a TOP trendy na jeseň a zimu
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  6. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  7. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  8. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 13 166
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 11 928
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 6 111
  4. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 047
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 3 586
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 526
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 234
  8. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti 1 424
  1. Tomáš Vereš: Začal som v obývačke. Dnes mám najúspešnejší slovenský podcast
  2. Martin Bača: Šachové ťah(olam)y (8), »L« ako rímska »50-tka«
  3. Ivan Švajlen: Rodičia, zobuďte sa. Školstvo padá, lebo mlčíte.
  4. Dávid Polák: Sumud flotila
  5. Martin Sečkár: Odbor pre súlad identity
  6. Pavel Vrábik: Rovnaké platy za rovnakú prácu? Omyl v Ústave
  7. Ivan Lazor: Zlyhanie, zranenie a posledná šanca na Majstrovstvách sveta
  8. Milan Buno: 10 krokov, ako si z výplaty vybudovať bohatstvo | 7 knižných tipov
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 20 058
  2. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 17 486
  3. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 832
  4. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 10 120
  5. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 8 758
  6. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 8 248
  7. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 5 030
  8. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 4 837
  1. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  2. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  3. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  4. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  5. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  6. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  7. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  8. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Bežná realita: kým autá nejdú, chodci a cyklisti prebehnú cez cestu.

Priechod žiadal i majiteľ pivovaru.


Košťany dosiahli dvojciferné víťazstvo.

Neuveriteľný výsledok v Košťanoch, Vrútky nasadili ďalšieho mladíka, navrátilec v Štiavničke, hlúpe zakopnutie lopty, spokojnosť na Bystričke, Žabokreky vezú bod z ihriska silného súpera.


Diviaky získali cenný bod na ihrisku súpera.

Diviaky odohrali v Palúdzke divoký zápas, no domov necestovali naprázdno.


Takto vyzerá šatňa tímu druhej triedy zo Slovian.

Druhá trieda bola poriadne zamotaná, pričom siedme kolo ju zamotalo ešte viac.


Už ste čítali?