MARTIN. Ľuďom, ktorí žijú v bytovkách na Mudroňovej ulici v Martine hneď vedľa cesty, strpčuje život hustá premávka. Hovoria, že za posledné roky sa im kvality bývania výrazne zhoršila.
Faktom je, že áut je podstatne viac ako v minulosti a aj popri pošte smerom k nemocnici sa valí jedno za druhým, aj autobusy i ťažšie nákladné vozidlá. Až v noci je aký-taký pokoj.
Ani vetrať sa nedá
„My, čo máme okná pri ceste, trpíme. Všetko počuť. Okná aj v lete musia byť zatvorené. Vetrať sa nedá, lebo do bytu si nepustíte svieži vzduch, ale výfukové plyny,“ povzdychla si Ľudmila Lukáčová, ktorá v bytovke na Mudroňke býva od roku 1972. Situáciu vraj zhoršili aj nové semafory pri Draxlerovej ulici. Tie sa rovnako ako aj tie pri obchodnej akadémii spustili po otvorení Obchodného centra Galéria.
„Teraz, keď naskočí červená, nám autá stoja rovno pod oknami,“ myslí si Ľudmila Lukáčová.
Problémom je, že nové inteligentné semafory, ktoré rýchlo reagujú na situáciu na vozovke, nie sú zosúladené zo starými pri pošte.
Nové semafory
Dobrou správou je, že staré semafory sa už budú čoskoro vymieňať za nové. Podľa hovorkyne mesta Martin Zuzany Kalmanovej je to už len otázka niekoľkých týždňov.

„Vytvorí sa tak priestor pre zelenú vlnu. Teraz pri starých semaforoch, ktoré nemajú schopnosť reagovať na hustotu premávky, to možné nebolo,“ povedal pred časom pre MY Turčianske noviny Martin Polka, dopravný inžinier z Dopravného inšpektorátu v Martine.
Autobusy k stanici?
Ľuďom z dotknutých bytoviek sa zapáčila aj myšlienka, že by sa všetky autobusy MHD od zastávky pri pošte presmerovali k železničnej stanici. V minulom vydaní nášho týždenníka sme ale informovali, že k stanici by možno mohli zachádzať len dve linky. Je to však na dohode mesta a dopravcu.
„Problém so zhoršením životného prostredia v centre nie je na strane verejnej dopravy, ale individuálnej. Za posledných 25 rokov MHD znížila výkony z 3,3 milióna kilometrov na rok na 2,45 milióna kilometrov. Výrazne sa znížila i spotreba nafty, až o osem litrov na 100 km. A vymieňali sa aj vozidlá s motormi „euro 0“ za vozidlá „euro 4 a euro 5“,“ povedal Peter Šufliarsky, riaditeľ martinského závodu žilinskej SAD.