Streda, 30. november, 2022 | Meniny má Ondrej, Andrej

Smart technológie síce máme, ale ľudia ich nevedia naplno využiť

Aj v Martine sme diskutovali na tému Smart cities, pozrite si záznam z nášho online prenosu.

Diskusia na tému Smart cities v Martine.Diskusia na tému Smart cities v Martine. (Zdroj: František Ujházi)

Séria diskusií spoločnosti Petitpress - MY s vami na tému Smart cities pokračovala v Martine. Spolu s našimi hosťami sme sa zamerali na problematiku "smart" technologických riešení v našom regióne.

TÉMY

  • Smart agenda v meste Martin
  • Mobilita a integrovaná doprava v regióne
  • Možnosti pre rozvoj smart technológií

Diskusné fórum minúta po minúte

11:49 Moderátorka Viera Legerská poďakovala hosťom, aj návštevníkom za účasť a ukončila diskusiu.

11:45 Priestor na diskusiu. Otázka z publika, či sa v meste plánujú inštalovať kontajnery na triedený odpad. Peter Kašuba hovorí, že sa tieto kontajnery snažili umiestniť, ale mali sťažený prístup do centra. Zvažujú umiestnenie kontajnerov na plasty. „Uznávam, v tomto musíme v meste urobiť nápravu. Chceme vymeniť všetky koše v pešej zóne. Musí to najskôr odsúhlasiť architekt mesta, lebo nie každý typ odpadkového koša je vhodný do centra,“ vyslovil sa Kašuba.

SkryťVypnúť reklamu

11:38 „Plánujeme používať aj vodomery s guľovým ventilom, kde sa dá nielen na diaľku odpojiť neplatič, ale vieme rovnako na diaľku odpojiť od vody domácnosť, kde nastala porucha,“ J. Galis.

Do roku 2025 musia byť všetky odberné miesta monitorované inteligentným vodomerom.

11:35 Slovo v diskusií dostáva Jozef Galis z Turčianskej vodárenskej spoločnosti. Na ich webe majú aplikáciu, kde si ľudia môžu pozerať ich faktúry alebo nahlasovať poruchy. „Pilotný projekt sme zaviedli vo Valči, kde sme v celej obci zaviedli diaľkové odčítanie vodomerov, ktoré sme nainštalovali obyvateľom do vodomerných šácht. Tieto zariadenia nám dokážu okamžite nahlásiť poruchu či veľké prietoky vody,“ J. Galis a dodal, že u veľkoodberateľov a podnikateľov už tiež používajú diaľkové odčítavanie spotreby vody prostredníctvom pojazdného vozidla.

SkryťVypnúť reklamu

11:27 „Počet ľudí, ktorý využíva nás zberný dvor síce stúpa, ale stále to nie je toľko, ako sme chceli. Budovať povedomie ľudí o separovaní začíname už u detí, ktoré k nám chodia na exkurzie. Najmä mladých treba viesť k tomu, aby triedili. Trend bude taký, že skládky sa budú utlmovať, ale poplatky ľuďom by vzrástli,“ P. Kašuba.

11:20 Otázka z publika na Petra Kašubu, či by sa dalo monitorovať alebo kontrolovať, ktorý kontajner je plný a preťažený a treba ho vysypať a kde ešte nie. „Tak ďaleko zatiaľ ešte nie sme, aby sme to vedeli vyšpecifikovať, či na jednej ulici treba vyviezť smeti raz do týždňa a inde treba chodiť častejšie,“ P. Kašuba a doal, že kým sa k tomu dopracujeme, istý čas potrvá. „Čím budeme viac triediť, tým sa bude menej vyvážať. Ale neseparujú všetci. Bolo by fajn, keby sme sa dostali do štádia ako vo vyspelých štátoch, že triedenie je normálne a kto neseparuje dostane pokutu. My v Martine to máme nastavené tak, že berieme všetko,“ doplnil Kašuba.

SkryťVypnúť reklamu

11:12 Moderátorka Vierka Legerská položila Petrovi Blaasovi otázku, ako ich spoločnosť prekonáva bariéry strachu pred novými technológiami u samospráv. „Je to beh na dlhé trate, nikoho nepresviedčame, ponúkame možnosť, kto má chuť, nech sa zapojí, kto nechce, nech sa zapojí do iného projektu, ktorý považuje za dôležitejší. Sme na trhu 18 rokov. Dobre sa nám spolupracuje napríklad s jednou obcou na východe,“ P. Blaas.

11:05 „Ľudia ešte aplikácie nevedia zatiaľ úplne stopercentne využívať. Sme tu na to, aby sme to zlepšili. Napríklad poskytneme im nejakú aplikáciu a oni ju potom budú testovať. Výstupy následne zapracujeme do ďalších vylepšení našich služieb,“ Peter Blaas.

11:02 Vďaka využívaniu novým smart technológiám vieme konkurovať veľkým hráčom na trhu. Fungujeme v spolupráci so samosprávou. Napríklad by ľudia mohli samospráve odpovedať na rôzne ankety cez rôzne aplikácie.

10:59 Priestor na prezentáciu dostal od moderátorky i Peter Blaas – zo spoločnosti Antik Telecom, ktorá prevádzkuje tiež satelitnú službu.

10:57 „Uvažujeme nad vybudovaním podzemných kontajnerov moloko. Zároveň je v pláne zriadenie webovej alebo mobilnej aplikácie, v ktorej by si ľudia mohli pozrieť kedy je napríklad otvorený zberný dvor a tiež zverejniť harmonogramy vývozu odpadov. Ísť ruka v ruke s technológiami je dnes už otázkou prežitia,“ Peter Kašuba.

10: 55 "Časom si možno aj ľudia budú môcť pozrieť a skontrolovať na webe, kde presne sa nachádzajú naše vozidlá. Zatiaľ to slúži iba pre nás na kontrolu zamestnancov".

10:53 Peter Kašuba vraví, že na webovej stránke Brantneru majú ľudia možnosť písať podnety. Ich spoločnosť využíva systém GPS, podľa ktorého vedia, kde sa pohybujú ich autá a na ktorom mieste práve vyviezli odpad.

10:50 „Smart technológie musíme prispôsobiť veľkosti miest a počtu obyvateľov. Nie je možné, aby autá parkovali v centre mesta,“ Peter Kašuba.

10:48 Slovo dostal Peter Kašuba, obchodný riaditeľ spoločnosti Brantner Fatra.

10:47 Do diskusie sa zapojil Peter Blaas – zo spoločnosti Antik Telecom, ktorý predstavuje projekt elektrických bicyklov určených pre pohyb v meste.

10: 43 Moderátorka položila otázku, kto by mal vychovávať smart ľudí. Podľa Petra Pobehu by to mala byť od rodiny, spoločnosti, až po zamestnávateľov i školy. Najmä absolventi vysokých škôl sú veľmi zdatný vo využívaní technológií.

10: 41 „Naša dopravná karta sa dá i v Turci využívať v mestskej, aj prímestskej doprave, čo je tiež malý prvok integrácie,“ P. Pobeha.

10: 39 Peter Pobeha hovorí, že pilotné projekty sa už rozbehli v okolí Žiliny a pritiahli do verejnej dopravy nových cestujúcich.

10:34 „Snažíme sa ľudí presvedčiť, že verejná doprava je prístupná, ekologická a dostupná. K tomuto sme spustili aj kampaň v roku 2014. Chceme hľadať riešenia, ako lepšie žiť v aglomeráciách.

Dopravná karta funguje ako peňaženka, netreba mať pri sebe hotovosť. Zviedli sme technológiu e-shop, kde si cestujúci z pohodlia domova dokáže dobiť kartu a to buď sebe alebo svojim deťom.

Technológia Môj Bus a UBIAN slúžia ako vyhľadávanie cestovných spojení. Pracujú s mapovým podkladom. Nemusíte poznať názov zastávky a zorientujete sa i v meste, ktoré nepoznáte. Aplikácia vás nasmeruje a ukáže na aký spoj máte ísť. Pozitívne ohlasy sme na tieto aplikácie zaznamenali aj v Martine,“ Peter Pobeha, riaditeľ SAD Žilina.

10: 38 Projekt integrovanej dopravy vznikol v Žilinskom kraji. Znamená, ako sa čo najrýchlejšie a najefektívnejšie dostať z miesta A do miesta B. Tento projekt má päť etáp, Turiec sa doňho zapojí v druhej etape – približne v roku 2020.

10:30 „Prieskum v Bratislave ukázal, že v rannej špičke cestuje v jednom aute jeden človek. Vo verejnej doprave cestuje naraz 30 ľudí,“ P. Pobeha.

10: 30 Vo Viedni zrušia ročne 300 parkovacích miest. Neboja sa ísť inou cestou ako my na Slovensku.

10:27 „Stupeň motorizácie neustále narastá. Hľadáme riešenia, ako vrátiť ľudí späť do verejnej dopravy. Auto využívame v priemere jednu hodinu denne na Slovensku. Zvyšok dňa auto stojí na parkovisku. Európa hľadá riešenia, aby sa smart technológie uplatňovali vo verejnej doprave,“ priblížil Peter Pobeha.

10:24 Slova sa ujal generálny riaditeľ SAD Žilina Peter Pobeha.

10:23 "Neúspech projektu smart seniori bol pre nás poučením, že na takéto projekty musíme pripraviť aj samotných ľudí" Z. Kalmanová.

10: 19 Otázka dnes nestojí tak, či bude samospráva smart alebo nie, ale kedy a v akej miere.

10: 16 „Podľa štruktúry projektov smart nadstavíme ich financovanie. Najúspešnejším projektom v Martine je mestská karta. Má ju až 18 tisíc Martinčanov. V sms infokanály je registrovaných 3 tisíc Martinčanov. Ľudia dostávajú informácie o počasí, kultúrnych akciách či rôznych výstrahách,“ Z. Kalmanová.

10:13 Smart technológie fungujú efektívnejšie, keď sú regióny prepojené. „Napríklad vo Švajčiarsku si môžete kúpiť v rôznych kantónoch lístky, ktoré platia po celej krajine,“ vyslovila sa Zuzana Kalmanová.

10: 16 „Podľa štruktúry projektov smart nadstavíme ich financovanie. Najúspešnejším projektom v Martine je mestská karta. Má ju až 18 tisíc Martinčanov. V sms infokanály je registrovaných 3 tisíc Martinčanov. Ľudia dostávajú informácie o počasí, kultúrnych akciách či rôznych výstrahách,“ Z. Kalmanová.

10:11 Zuzana Kalmanová hovorí, že sa ujali projekty ako sms parking alebo mestská karta. „Určite však nechceme skončiť iba pri tomto.

10:07 Slova sa ako prvá ujala hovorkyňa mesta Martin Zuzana Kalmanová, ktorá predstaví smart projekty mesta.

10:02 Moderátorka diskusie Viera Legerská privítala zúčastnených, oznámila témy diskusie a predstavil prítomným hlavných aktérov diskusie.

9:59 Hostia pomaly prichádzajú, diskutujúci sú na svojich miesta. Diskusia každú chvíľu začne.

9:46 Prezentácia elektrických skladacích bicyklov zaujala

HOSTIA

  • Peter Blaas - Business Development Director Antik Telecom
  • Jozef Galis - správca IT, Turčianska vodárenská spoločnosť
  • Zuzana Kalmanová - hovorkyňa mesta Martin
  • Peter Kašuba - obchodný riaditeľ spoločnosti Brantner Fatra
  • Peter Pobeha - predseda predstavenstva a generálny riaditeľ SAD Žilina
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kedy: 24. mája 2018, 9:00 hod - 12:00 hod. Kde: Turčianska galéria, obradná sieň. Moderátorka: Viera Legerská.

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  2. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  3. Vytvor si svoju budúcnosť
  4. Ako vybrať správny televízor? QLED verzus QD OLED
  5. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás.
  6. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  7. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  2. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  3. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  4. Zmeny v systéme revíznych postupov
  5. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  6. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  7. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 16 225
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 904
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 221
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 545
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 164
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 042
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 505
  8. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 164

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Temné sily toto kolo vyhrali
  2. Ctirad Klimčík: Prečo študovať na bratislavskom matfyze
  3. Tomáš Hegedűš: Štátne budovy či ruiny? Začnime nanovo
  4. Peter Maroncik: Ako preklenúť tichú domácnosť
  5. Ján Bilohuščin: Generálny sudca SR
  6. Ľuboš Vodička: Rimania na Dunaji: Gerulata v Bratislave
  7. Michal Lendvorsky: Ste nespokojní v práci? Rozmýšľate o zmene? Zdieľame s Vami varovné signály v zamestnaní.
  8. Tomáš Vodvářka: O ženském opylování - Manželské toccaty a fugy
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 204 059
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 813
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 136
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 847
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 027
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 938
  7. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 465
  8. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 006
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

V tíme Turčianskej Štiavničky sa snažia skĺbiť skúsenosť s mladosťou.

Počas letnej prestávky v Turčianskej Štiavničke zvažovali i možnosť prihlásiť mužstvo do prvej triedy. Tím však v priebehu jesennej časti ukázal, že by to bola škoda. Sučanci bojovali s viacerými problémami a zatiaľ sú v súťaži poslední.


54m

Vlastníci starších rodinných domov na Slovensku majú novú možnosť, ako sa popasovať s rastúcimi cenami energií a nákladov na bývanie.


28. nov
Ján Gríger (vpravo) patril na jeseň medzi najlepších hráčov Bystričky.

Na Bystričke s umiestnením v strede tabuľky úplne spokojní nie sú. Blatničania síce v úvode ročníka zaplatili nováčikovskú daň, no z vlastných chýb sa dokázali poučiť.


23 h
Hala v ktorej by mala byť závod na spracovanie odpadu.

V Turčianskej kotline by mali spracovávať stotisíc ton odpadu ročne.


29. nov

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Želiezovský dub bol jedným z troch najvýznamnejších stromov v Uhorsku.


20 h

V Turčianskej kotline by mali spracovávať stotisíc ton odpadu ročne.


29. nov

Podľa nameraných hodnôt mohol spôsobiť výbuch.


18 h

Vodič zraneniam podľahol v nemocnici.


23 h

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Temné sily toto kolo vyhrali
  2. Ctirad Klimčík: Prečo študovať na bratislavskom matfyze
  3. Tomáš Hegedűš: Štátne budovy či ruiny? Začnime nanovo
  4. Peter Maroncik: Ako preklenúť tichú domácnosť
  5. Ján Bilohuščin: Generálny sudca SR
  6. Ľuboš Vodička: Rimania na Dunaji: Gerulata v Bratislave
  7. Michal Lendvorsky: Ste nespokojní v práci? Rozmýšľate o zmene? Zdieľame s Vami varovné signály v zamestnaní.
  8. Tomáš Vodvářka: O ženském opylování - Manželské toccaty a fugy
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 204 059
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 813
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 136
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 847
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 027
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 938
  7. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 465
  8. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 006
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?

Už ste čítali?