Utorok, 23. október, 2018 | Meniny má Alojzia

P. Pobeha: Cestujúcich autobusmi ubudlo, preto zatraktívňujeme naše služby

​​​​​​​O inteligentných technológiách, ktoré v praxi pomáhajú aj cestujúcim vo verejnej doprave, sme sa zhovárali s Petrom Pobehom, predsedom predstavenstva a generálnym riaditeľom SAD Žilina.

Peter Pobeha, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ SAD Žilina.(Zdroj: ROMAN KOPKA)

Doprava je dôležitou súčasťou života ľudí, no v posledných rokoch zaznamenávame pokles záujmu o využívanie verejnej dopravy. Prečo to tak je a čo sa dá urobiť pre to, aby sa verejná doprava stala pre cestujúcu verejnosť atraktívnou?

- Verejná doprava v súčasnosti čelí množstvu problémov určených socio-ekonomickým vývojom spoločnosti. Z dlhodobého hľadiska je možné vo verejnej doprave sledovať pokles prepravených osôb na úkor individuálnej dopravy. Je to najmä z dôvodu rastu životnej úrovne, a tým spojeného rastu stupňa motorizácie. Pokiaľ bolo v roku 2005 evidovaných v Slovenskej republike 125 000 osobných áut, v roku 2016 ich už bolo 246 487, čo je takmer dvojnásobok. V autobusovej doprave len v Žilinskom kraji za posledných desať rokov sledujeme päťdesiatpercentný úbytok cestujúcich.

Článok pokračuje pod video reklamou

Aké to má dôsledky?

- Dôsledkami sú upchaté cesty, nedostatok parkovacích plôch, nervozita pri premiestňovaní a negatívne dopady na životné prostredie. Preto vo všeobecnosti môžeme sledovať najmä v Európe, ale už aj na Slovensku snahy o zvýšenie atraktívnosti verejnej dopravy. Riešením je prepojenie jednotlivých druhov dopráv, uplatnenie nástrojov podpory predaja orientovaných na zákazníkov, či šírenie osvety o výhodách verejnej dopravy.

V Žilinskom kraji vznikol projekt Integrovaného dopravného systému. Čo sa skrýva pod týmto termínom a kedy sa dostane do praxe aj v Turci?

- Nielenže vznikol projekt, ale od septembra bola zriadená obchodná spoločnosť Integrovaná doprava Žilinského kraja, ktorej spoločníkmi sú ŽSK a mesto Žilina. Projekt integrovanej dopravy nastavuje štandardy obsluhy, cenovú politiku a spájanie jednotlivých druhov dopráv tak, aby cestujúci mal prepravu rýchlu, lacnú, bezpečnú a pohodlnú – takú, ktorá by konkurovala využívaniu osobného automobilu. Projekt Integrovanej dopravy má 5 etáp – I. etapa Horné Považie, II. etapa Turiec, III. etapa Liptov, IV. etapa Orava, V. etapa – Integrácia celého kraja. V súčasnej dobe sa rozbiehajú pilotné projekty v rámci I. etapy, Turiec bude riešený v rámci II. etapy okolo roku 2020.

Žilinská „sadka“ je na Slovensku lídrom vo využívaní inteligentných technológií, či už ide o rôzne aplikácie pre cestujúcu verejnosť alebo aj o rôzne formy elektronického monitoringu práce vodičov. Prečo ste sa vydali týmto smerom?

- Jednou z ciest, ako si udržať súčasného cestujúceho alebo získať nového, je tiež ponuka modernej technológie – teda smart-technológie. Aj v Turci naši cestujúci môžu využívať moderné aplikácie Môj bus a UBIAN, ktoré aktuálne informujú o polohe autobusov v reálnom čase, čiže cestujúci vo svojom mobile „vidí“, či jeho autobus príde na zastávku včas, alebo či má na trase nejaké zdržanie, napr. z dôvodu dopravnej nehody či zápchy. Najmä na aplikáciu UBIAN máme veľmi pozitívnu odozvu, keďže táto dokáže naplánovať aj cestu priamo z domu do práce či školy s prepojením pešej, či verejnej dopravy. Aktuálne informácie sú našej webovej stránke, facebooku či instagrame.

Ľudia stoja na začiatku i na konci každého úspechu – aj úspechu vo využívaní smart technológií. Kto ich má podľa vás k tomu vychovať?

Všetky ponúkané technológie sú závislé na ľuďoch. Máme šťastie či už na spolupracovníkov v dodávateľských firmách v oblasti IT, či zamestnancov našej spoločnosti, že majú záujem zúčastniť sa na nových produktoch a ponúknuť ich cestujúcim. A pripravenosť a výchova každého zamestnanca musí byť synergia školy, rodiny či zamestnávateľov, a to všetko s vedomím, že ponúkané služby sú prínosom pre nás všetkých.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  2. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  3. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  4. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  5. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  6. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  7. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  8. Dva rekordy na druhý pokus
  9. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  10. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  1. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  3. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  4. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  5. Company´s autumn in the High Tatras
  6. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  7. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  8. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  9. Dva rekordy na druhý pokus
  10. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 31 887
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 24 012
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 994
  4. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 599
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 550
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 465
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 640
  8. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 435
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 107
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 487

Hlavné správy z MY Turiec

Žabokrecké kolo ožilo pod rukami dobrovoľníkov

Starý zanedbaný priestor sa za pár týždňov zmenil na nepoznanie. Bonusom je aj vybudovanie pumptrackovej dráhy pre mladých športovcov.

Objednali ste sa už u zubára? Preventívne ...

Kedy ideme k stomatológovi? Keď už musíme. Bolesť je stále jediným dôvodom, kedy sa odhodláme sadnúť si do zubárskeho kresla.

Železnice na „Dušičky“ posilňujú dopravu

Železničná spoločnosť  Slovensko (ZSSK) pred Sviatkom všetkých svätých a po ňom výrazne posilní dopravu po celom Slovensku.

Andrej Hlinka na panelovej výstave v Matici slovenskej

Panelová výstava o Andrejovi Hlinkovi prišla do druhej matičnej budovy v Martine.

ANKETA: Čo sa vám páči vo vašom meste/obci

V uliciach Martina sme sa pýtali: Čo sa vám páči vo vašom meste / vo vašej obci?

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pardavý: Maďarské tímy? Nie som rád, že sú tu

Asistent trénera Dukly má na maďarské tímy svoj názor.

Smrteľná nehoda pri Udiči. O život prišla vodička osobného auta

Podľa našich zistení prešla z neznámych príčin do protismeru.

Univerzita sa sporí s firmou pre internát. Budú sa študenti sťahovať?

Vysokoškoláci sa možno raz vrátia do budovy, ktorá je už roky prázdna.

AKTUALIZOVANÉ 8:00

Na D1 pri Blatnom hlásia nehodu, rátajte so zdržaním

Už dve nehody sa stali na diaľnici D1 z Trnavy do Bratislavy dnes ráno.

Vybrali SME

Už ste čítali?