Piatok, 18. jún, 2021 | Meniny má VratislavKrížovkyKrížovky

Martin sa chystá na masívnu opravu ciest, stáť to má okolo päť miliónov

V predbežnom zozname je 33 komunikácii, ktoré 
treba nevyhnutne rekonštruovať. Ide o rozsiahlu investíciu, odhaduje sa na päť miliónov eur.

Jednou z priorít má byť rekonštrukcia cesty, ktorá vedie na Stráne. Jednou z priorít má byť rekonštrukcia cesty, ktorá vedie na Stráne. (Zdroj: Roman Kopka)

MARTIN. Vedenia martinskej radnice predstúpilo pred poslancov so zámerom celoplošných opráv najviac frekventovaných a poškodených ciest.

Na predbežný zoznam, ktorý majú ešte pripomienkovať aj výbory mestských častí, sa dostalo 33 komunikácií s celkovou rozlohou 200-tisíc metrov štvorcových.

„Stačí sa prejsť po Martine a hneď je všetkým jasné, prečo sa do takéhoto masívneho projektu musíme pustiť. Doteraz sme opravovali len výtlky, no aj vzhľadom na rozsiahle defekty komunikácií na väčších plochách je tento spôsob opráv pre mesto ďalej nevýhodný,“ argumentoval Milan Malík, viceprimátor Martina.

Skryť Vypnúť reklamu

Hotovo do dvoch rokov?

Všetky cesty, ktoré odobria poslanci, by sa podľa predpokladov radnice mali opraviť v priebehu dvoch rokov a mestskú kasu by to stálo približne päť miliónov eur.

Prečítajte si tiež: Detská pohotovosť v Martine sa už o pár dní z Mudroňky presťahuje do nemocnice Čítajte 

„V krátkom čase vypíšeme súťaž s viacerými podmienkami. Kľúčová je tá, že túto investíciu nebudeme platiť z úveru, aby sme nezvyšovali verejný dlh mesta, ale opravy zafinancuje víťaz súťaže a my mu to budeme postupne po dobu ôsmich až desiatich rokoch splácať. Za tento čas však musí zhotoviteľ udržiavať komunikácie vo vlastnej réžii. Vo svete je tento postup úplne bežný,“ povedal Milan Malík.

Bolo o čom debatovať

V následnej diskusii poslankyňa Marína Gallová podotkla, že by sa malo zvážiť, či sa milióny vynaložia len na opravy ciest, alebo sa použijú aj napríklad do školstva či na iné havarijne situácie v meste.

Skryť Vypnúť reklamu

„Je pár mesiacov do konca volebného obdobia a nemali by sme budúce zastupiteľstvo zaviazať takouto obrovskou sumou,“ vyhlásila poslankyňa.

Jej kolega Alexander Lilge zdôraznil, že pri takejto rozsiahlej investícii je dôležité mať dobrý časový harmonogram opráv aj s postavenými prioritami.

„Aby bolo jasné, čo treba opravovať ako prvé. Osobne nepredpokladám, že by firma, ktorá vzíde zo súťaže, mala také kapacity, aby to všetko za dva roky stihla. Celkovo však takýto zámer beriem ako systémový krok, nie je to žiadne strieľanie od boku. Materiál, ktorý sme dostali, je na stole oprávnene, lebo to, čo sme robili doteraz, bolo len hasenie.“

Malo to byť skôr

Zdenko Kozák povedal, že cesty v meste sú v katastrofálnom stave a treba ich opraviť.

„Zarazilo ma ale, že s takýmto návrhom prichádzame až teraz, mali sme sa o ňom rozprávať na začiatku volebného obdobia, ešte pred zavedením nútenej správy. Mali by sme sa tiež zamerať na to, aby sa opravy urobili v čo najkratšom čase, vtedy by to malo význam.“
S navrhovaným postupom radnice súhlasil i Peter Vons. „Treba do toho ísť. Sledoval som to aj v iných mestách, ktoré sa rozhodli spraviť takýto krok a závidel som im, že sa do toho takto pustili. Ide o perspektívne riešenie.“

Skryť Vypnúť reklamu

Viceprimátor Milan Malík ešte pripomenul, že mesto dá ročne na opravu výtlkov či plátanie ciest viac ako milión eur, pričom ročná splátka bude možno okolo 400-tisíc eur.

„Peniaze na výtlky budeme potrebovať vždy. Všetky cesty sa plošne neopravia, mnohé bude treba po zime ošetrovať. Nie je to jedna k jednej,“ oponovala Marína Gallová.

Prešiel návrh radnice

Poslanci v záverečnom hlasovaní napokon zámer radnice podporili. Za bolo pätnásť zastupiteľov, nikto nebol proti a hlasovania sa zdržali šiesti.

Predtým poslanci ale zamietli pozmeňujúci návrh Jozefa Bernáta, ktorý žiadal, aby zastupiteľstvu boli predložené podmienky súťaže na celoplošnú opravu ciest aj so zapracovaním harmonogramu opravy jednotlivých ciest.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  3. Zázračná škola so zelenou strechou
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Crème de la crème po slovensky
  7. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  9. Po Slovensku na motorke
  10. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  1. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  2. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  3. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  4. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  5. Zázračná škola so zelenou strechou
  6. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  7. Crème de la crème po slovensky
  8. Rady nad zlato: Naučte sa pripraviť dezerty ako z cukrárne
  9. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  10. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 27 554
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 13 605
  3. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 11 692
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 11 358
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 7 773
  6. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 261
  7. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 6 291
  8. Po Slovensku na motorke 5 880
  9. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 252
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 4 478
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Diskusiu sledujte naživo vo štvrtok o 14. hodine.


15. jún

Zásahový tím evidoval o výskyte medvedice v dedine vyše 70 hlásení a sťažností.


14 h

Životná púť voňavej hviezdy, kávy Emília, začala v roku 1935 v talianskom prístavnom meste Terst, keď kávičkárski gurmáni v laboratóriách namiešali kávovú zmes z vyše 6 rôznych káv druhu Arabica.


16. jún
František Olah.

Dlhoročný masér, kustód a tiež bývalý hokejista František Olah zomrel vo veku 58 rokov.


15 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Nečakaná správa o skone Júliusa Kohúta zasiahla mnohých.


11 h

Ľudia nemajú šancu na voľný prístup k vodnej ploche.


19 h

Medvede sa v minulosti v našom regióne nevyskytovali.


16. jún

K príčine smrti sa vyjadria, až keď budú k dispozícii laboratórne výsledky. Predbežne to s očkovaním nesúvislo.


15. jún

Už ste čítali?