Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Haló taxi! Tak toto bude asi onedlho minulosť

Povoziť sa v elektromobile nie je ešte v našich končinách úplne bežné. No mohlo by byť. Jedna z martinských taxislužieb zavádza do svojej praxe elektromobily.

Tieto autá pribudnú do servisu jednej martinskej taxislužby.Tieto autá pribudnú do servisu jednej martinskej taxislužby. (Zdroj: Archív PK)

MARTIN.Jedna z martinských taxislužieb sa rozhodla pre revolúciu vo svojej ponuke. Nielenže zavádza do praxe elektromobily, ale prichádza aj s objednávkovou aplikáciou.

„Dnes už nestačí, aby taxík iba prišiel. Dôležité je, aby to bol taxík, ktorý svojou kapacitou spĺňa predstavu klienta, nie iba dispečera, aby ho riadil odpočinutý a nevystresovaný vodič a aby mal auto, ktoré je šetrné k prostrediu,“ zhrnul Peter Kolaja, majiteľ jednej z martinských taxislužieb.

„A práve to sme mali na mysli, keď sme sa pred rokmi, v čase keď Tesla predstavila prvé elektrovozidlo v prijateľnej cene, začali vážne zaoberať myšlienkou zaviesť do praxe elektromobily,“ pokračuje.

SkryťVypnúť reklamu

Doplnil, že si spočítali, koľko emisií za pätnásť rokov činnosti v meste vypustili.

„Stovky ton. Veď taxíky jazdia na krátke vzdialenosti, často sa rozbiehajú aj so studeným motorom, postávajú so zapnutým motorom..., to všetko znásobuje množstvo emisií. Veď pred rokmi sme o smogu v Martine nepočuli, teraz smogové dni nie sú žiadnou zriedkavosťou,“ zdôvodňuje, prečo dlhodobo uvažovali o bezemisných elektromobiloch.

Kupovanie elektromobilov brzdí infraštruktúra

Hoci sa o nich už pár rokov hovorí ako o vhodnej alternatíve voči autám s benzínovým alebo naftovým motorom, motoristi nemali veľa chuti kupovať ich, pretože nebola a dodnes nie je vytvorená vyhovujúca infraštruktúra. Sieť nabíjacích staníc je na Slovensku riedka, cena elektrovozidiel vysoká a ich dojazd obmedzený.

SkryťVypnúť reklamu

„To všetko sme si uvedomovali, preto zostal náš plán spočiatku iba vo fáze vízie. No začiatkom tohto roka sa zhmotnila po informáciách, že aj v Martine sa pripravujú projekty, ktoré zabezpečia aspoň základnú infraštruktúru nabíjacích staníc. Na trh zároveň prišli elektroautá, ktoré sú svojím dojazdom a cenou vhodné do nášho autoparku,“ zdôrazňuje P. Kolaja.

Do jeho firmy pribudli tri elektromobily, ktoré predstavili v rámci nedávnych predvádzacích jázd.

„Na cesty zatiaľ nepôjdeme. Chýba nám posledná pečiatka z odboru dopravy okresného úradu,“ hovorí majiteľ taxíkov a prognózuje, že proces legalizácie elektrotaxíkov by sa mal zreálniť niekedy v júli.

Spoločnú reč našli aj u jedného z martinských predajcov automobilov, ktorý má v areáli rýchlonabíjačku.

SkryťVypnúť reklamu

„Táto spolupráca je kľúčová, rýchlonabíjanie batérii potrebujeme pre dennú prevádzku áut, v noci ich budeme nabíjať štandardným dobíjaním v garáži, také je k batérii šetrnejšie,“ opisuje vyriešenie ďalšieho problému prevádzky elektromobilov ich majiteľ.

Autá sú jedna vec, objednávanie druhá

Súbežne s elektromobilmi začnú v tejto firme používať aj populárnu objednávkovú aplikáciu - Hopin. Zákazník si prostredníctvom nej veľmi jednoducho taxík objedná, bude mať možnosť výberu nielen auta, ale dokonca aj „svojho“ šoféra, spozná cenové rozpätie jazdy, bude mať možnosť sledovať cestu taxíka až po nastúpenie do neho. Odpadne tak čakanie v daždi, pred vchodom, na kraji cesty. Z bytu či kancelárie alebo obchodu zákazník bude môcť vyjsť až vtedy, keď taxík bude k nemu prichádzať.

„Táto platforma bude otvorená aj pre ostatné taxislužby, domnievame sa, že sa uchytí, pretože pre klienta predstavuje veľa nových benefitov,“ je presvedčený P. Kolaja.

Ale dodáva, že nielen pre klienta. Taxikári majú stresujúce povolanie. Aplikácia si za nich bude pamätať, kedy a kde majú ísť, ako sa im objednávky vrstvia, koľko trvajú, budú sa môcť sústrediť iba na jazdu, čo je prvoradé, ak má byť bezpečná.

„Aj pre firmu má aplikácia svoj význam. Lepšie si s jej pomocou naplánujeme služby taxikárov, ich oddych, vodiči budú robiť asi o tretinu menej ako dnes,“ hovorí P. Kolaja, ktorý sa ešte nevzdáva aj využívania klasických áut.

„Najmä v prípade, keď klienti majú veľa a netypickej batožiny, ktorá do elektromobilov nevojde. Ak budú na trhu cenovo akceptovateľné praktickejšie elektromobily, kúpime ich,“ presviedča.

Podľa neho by sa o znižovanie emisií mal pričiniť každý svojím dielom a nečakať na nejaké riešenia na príkaz zhora. Napríklad aj tým, že na presun na krátku vzdialenosť je lacnejšie a ekologickejšie neštartovať vlastné auto, ale využiť službu, ktorá ponúka alternatívu šetriacu životné prostredie.

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  6. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 39 483
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 15 432
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 842
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 7 081
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 5 080
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 245
  7. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 4 007
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 019

Blogy SME

  1. Peter Biščo: Smer sa trasie strachom, Hlas žobre, Jankovská plače a ostatní sa modlia všemocnému § 363.
  2. Štefan Vidlár: Málí sa mi, málí
  3. Štefan Vidlár: Je suis fan
  4. Ján Šeďo: Heger navrhuje o.i. aj tresty za osobné útoky, tvrdí SaS.
  5. Miroslav Makyta: Svet podľa Fica a Matoviča
  6. Jana Júdová: Príbeh zúfalého pacienta, muža, ktorý sadil stromy
  7. Marián Kozák: Výlet do Bratislavy a Viedne v roku 2015
  8. Nina Erneker: Kde sa dobre varí, tam sa dobre darí
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 9 463
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 067
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 792
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 478
  5. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 4 023
  6. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 022
  7. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 984
  8. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 545
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Cez víkend bude na futbalových štadiónoch opäť živo.

V sobotu je na programe derby v Blatnici, cez víkend už začína aj druhá trieda.


3 h
Boľševník obrovský môže dorastať až do výšky štyroch metrov.

Odstraňovanie prikazuje zákon, za nedodržanie povinnosti hrozia sankcie.


10 h

Nezávislý kandidát na poslanca v Martine za mestskú časť Stred štartuje kampaň pod názvom „Dobrá mestská politika“.


11 h
Príprava na novú sezónu sa prehupla do ďalšej fázy.

Hokejisti musia aktuálne zvládať aj dvojfázové tréningy.


18. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Väčšina nezvestných sa skrýva, pretože je na nich vydaný príkaz na zatknutie.


16. aug

Jeden muž zmizol pred 24 rokmi s hotovosťou 665-tisíc korún, na piatich Kysučanov je vydaný európsky zatykač.


18. aug

Obvineného predviedli z hygienických dôvodov v overale.


11 h

Odstraňovanie prikazuje zákon, za nedodržanie povinnosti hrozia sankcie.


10 h

Blogy SME

  1. Peter Biščo: Smer sa trasie strachom, Hlas žobre, Jankovská plače a ostatní sa modlia všemocnému § 363.
  2. Štefan Vidlár: Málí sa mi, málí
  3. Štefan Vidlár: Je suis fan
  4. Ján Šeďo: Heger navrhuje o.i. aj tresty za osobné útoky, tvrdí SaS.
  5. Miroslav Makyta: Svet podľa Fica a Matoviča
  6. Jana Júdová: Príbeh zúfalého pacienta, muža, ktorý sadil stromy
  7. Marián Kozák: Výlet do Bratislavy a Viedne v roku 2015
  8. Nina Erneker: Kde sa dobre varí, tam sa dobre darí
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 9 463
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 067
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 792
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 478
  5. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 4 023
  6. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 022
  7. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 984
  8. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 545
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?

Už ste čítali?