Zelený Anton pritiahol do Turca prezidentský vlak

Vozne, ktoré kedysi vyrobili pre potreby bývalých československých prezidentov prešli svojou spanilou jazdou i našim regiónom. Vo Vrútkach si rušeň dopĺňal zásoby vody.

Obnova parného rušňa Zelený Anton stála 50-tisíc eur. Vlak takto prechádzal Martinom.Obnova parného rušňa Zelený Anton stála 50-tisíc eur. Vlak takto prechádzal Martinom. (Zdroj: ARCHÍV JP)

MARTIN. VRÚTKY. Historický Prezidentský vlak, v ktorom sa kedysi viezli československí prezidenti Tomáš Garrigue Masaryk, Ludvík Svoboda, Gustáv Husák, ale i Alexander Dubček, či niekdajší nasledovník trónu František Ferdinand d'Este, prechádzal tento týždeň aj Turcom. Na Slovensko prišiel z Prahy začiatkom júla a so zastávkami postupne išiel Bratislavou, Nitrou, Zvolenom, Lučencom, Žilinou a Košicami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Náhodná fotografia

Na železničnom priecestí v Martine na trase do Vrútok sa ho podarilo odfotografovať nášmu čitateľovi Jakubovi z Martina.

SkryťVypnúť reklamu

„Išiel som tadiaľ z roboty práve k lekárovi, no a keď padli rampy, tak som čakal ako bežne. Zrazu som len videl dym a zaujímavý rušeň, tak mi došlo, že to bude prezidentský vlak, lebo správy o ňom som zachytil v médiách. Tak som si ho na pamiatku odfotil,“ opisuje Martinčan.

Asi hodinovú prestávku mal historický vlak i vo Vrútkach.

„V našej stanici si dopĺňal vodu, keďže vozne ťahá parný rušeň. Bolo to príjemné spestrenie pre cestujúcich, ktorí si historický vlak s chuťou obzerali a samozrejme aj fotili,“ priblížil Peter Lisoň, prednosta vrútockej železničnej stanice.

Nie sú bežne na sieti

Jednotlivé vozne tejto súpravy boli vyrobené pre potreby bývalých československých prezidentov. Ako pre novinárov povedal riaditeľ Železničného múzea SR Michal Tunega, tento vlak sa skladá z vozidiel, ktoré sa už bežne na sieti nevyskytujú.

SkryťVypnúť reklamu

„Je zostavený z historických parných rušňov zo Slovenskej a Českej republiky a zo salónnych vozňov, ktoré využívali v minulosti československí prezidenti.“ Súpravu viedol zrekonštruovaný parný rušeň zvaný Zelený Anton, ktorého obnova stála približne 50-tisíc eur. V Prezidentskom vlaku je tiež zriadená expozícia venovaná cestám vtedajších prezidentov po bývalom Československu.

Ako uviedol riaditeľ Národního technického muzea v Prahe Karel Ksandr, je zaujímavé sledovať architektúru interiérov, ktorá sa nesie v bruselskom štýle, ale aj v duchu viedenskej secesie či prvorepublikového novobaroku.


Dubček v ňom prespával

Ďalším zo zaujímavých vozňov je podľa Ksandriových slov salónny voz z roku 1968, ktorý bol vyrobený pre Ludvíka Svobodu.

„Tento vozeň však ako prvý použil Alexander Dubček na prelome júla a augusta v roku 1968, keď navštívil Čiernu nad Tisou, kde sa konalo potupné rokovanie československej delegácie s delegáciou Sovietskej zväzu, s Leonidom Iľjičom Brežnevom. V tomto voze dokonca Dubček prespával," spresnil Ksandr.

SkryťVypnúť reklamu

Dodal tiež, že v októbri 1968 sa tento vozeň objavil na prvom nástupišti Hlavnej železničnej stanice v Bratislave: "Z tohto vozu vystúpili traja páni, a to Ludvík Svoboda ako vtedajší československý prezident, predseda Národného zhromaždenia Jozef Smrkovský a Alexander Dubček, vtedy ešte generálny tajomník ÚV KSČ. Týmto salónnym vozňom prišli vyhlásiť federáciu." Ako doplnil, z historickým fotografií vyplýva, že ich na peróne vítal nástupca Svobodu Husák.
Projekt vznikol pri príležitosti 100. výročia založenia Československej republiky.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 447
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 630
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 413
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 462
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 6 048
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 648
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 555
  8. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 4 108
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Obľúbený predajca elektroniky NAY pokračuje vo svojom VEĽKOM VÝPREDAJI.


Anastasia Kuzminová a Liliana Hausnerová.

Liliana Hausnerová si vďaka svojej bežeckej záľube užila deň, na ktorý nezabudne do konca života.


Branislav Kováčik z Martina.

Husle Branislava Kováčika poznajú vo svete.


Monika Maruňáková 1

Uctili si dôležité momenty našich dejín.


TASR

Už ste čítali?