MARTIN. VRÚTKY. Historický Prezidentský vlak, v ktorom sa kedysi viezli československí prezidenti Tomáš Garrigue Masaryk, Ludvík Svoboda, Gustáv Husák, ale i Alexander Dubček, či niekdajší nasledovník trónu František Ferdinand d'Este, prechádzal tento týždeň aj Turcom. Na Slovensko prišiel z Prahy začiatkom júla a so zastávkami postupne išiel Bratislavou, Nitrou, Zvolenom, Lučencom, Žilinou a Košicami.
Náhodná fotografia
Na železničnom priecestí v Martine na trase do Vrútok sa ho podarilo odfotografovať nášmu čitateľovi Jakubovi z Martina.
„Išiel som tadiaľ z roboty práve k lekárovi, no a keď padli rampy, tak som čakal ako bežne. Zrazu som len videl dym a zaujímavý rušeň, tak mi došlo, že to bude prezidentský vlak, lebo správy o ňom som zachytil v médiách. Tak som si ho na pamiatku odfotil,“ opisuje Martinčan.
Asi hodinovú prestávku mal historický vlak i vo Vrútkach.
„V našej stanici si dopĺňal vodu, keďže vozne ťahá parný rušeň. Bolo to príjemné spestrenie pre cestujúcich, ktorí si historický vlak s chuťou obzerali a samozrejme aj fotili,“ priblížil Peter Lisoň, prednosta vrútockej železničnej stanice.
Nie sú bežne na sieti
Jednotlivé vozne tejto súpravy boli vyrobené pre potreby bývalých československých prezidentov. Ako pre novinárov povedal riaditeľ Železničného múzea SR Michal Tunega, tento vlak sa skladá z vozidiel, ktoré sa už bežne na sieti nevyskytujú.
„Je zostavený z historických parných rušňov zo Slovenskej a Českej republiky a zo salónnych vozňov, ktoré využívali v minulosti československí prezidenti.“ Súpravu viedol zrekonštruovaný parný rušeň zvaný Zelený Anton, ktorého obnova stála približne 50-tisíc eur. V Prezidentskom vlaku je tiež zriadená expozícia venovaná cestám vtedajších prezidentov po bývalom Československu.
Ako uviedol riaditeľ Národního technického muzea v Prahe Karel Ksandr, je zaujímavé sledovať architektúru interiérov, ktorá sa nesie v bruselskom štýle, ale aj v duchu viedenskej secesie či prvorepublikového novobaroku.
Dubček v ňom prespával
Ďalším zo zaujímavých vozňov je podľa Ksandriových slov salónny voz z roku 1968, ktorý bol vyrobený pre Ludvíka Svobodu.
„Tento vozeň však ako prvý použil Alexander Dubček na prelome júla a augusta v roku 1968, keď navštívil Čiernu nad Tisou, kde sa konalo potupné rokovanie československej delegácie s delegáciou Sovietskej zväzu, s Leonidom Iľjičom Brežnevom. V tomto voze dokonca Dubček prespával," spresnil Ksandr.
Dodal tiež, že v októbri 1968 sa tento vozeň objavil na prvom nástupišti Hlavnej železničnej stanice v Bratislave: "Z tohto vozu vystúpili traja páni, a to Ludvík Svoboda ako vtedajší československý prezident, predseda Národného zhromaždenia Jozef Smrkovský a Alexander Dubček, vtedy ešte generálny tajomník ÚV KSČ. Týmto salónnym vozňom prišli vyhlásiť federáciu." Ako doplnil, z historickým fotografií vyplýva, že ich na peróne vítal nástupca Svobodu Husák.
Projekt vznikol pri príležitosti 100. výročia založenia Československej republiky.