Sobota, 26. november, 2022 | Meniny má Kornel

Zelený Anton pritiahol do Turca prezidentský vlak

Vozne, ktoré kedysi vyrobili pre potreby bývalých československých prezidentov prešli svojou spanilou jazdou i našim regiónom. Vo Vrútkach si rušeň dopĺňal zásoby vody.

Obnova parného rušňa Zelený Anton stála 50-tisíc eur. Vlak takto prechádzal Martinom.Obnova parného rušňa Zelený Anton stála 50-tisíc eur. Vlak takto prechádzal Martinom. (Zdroj: ARCHÍV JP)

MARTIN. VRÚTKY. Historický Prezidentský vlak, v ktorom sa kedysi viezli československí prezidenti Tomáš Garrigue Masaryk, Ludvík Svoboda, Gustáv Husák, ale i Alexander Dubček, či niekdajší nasledovník trónu František Ferdinand d'Este, prechádzal tento týždeň aj Turcom. Na Slovensko prišiel z Prahy začiatkom júla a so zastávkami postupne išiel Bratislavou, Nitrou, Zvolenom, Lučencom, Žilinou a Košicami.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Náhodná fotografia

Na železničnom priecestí v Martine na trase do Vrútok sa ho podarilo odfotografovať nášmu čitateľovi Jakubovi z Martina.

SkryťVypnúť reklamu

„Išiel som tadiaľ z roboty práve k lekárovi, no a keď padli rampy, tak som čakal ako bežne. Zrazu som len videl dym a zaujímavý rušeň, tak mi došlo, že to bude prezidentský vlak, lebo správy o ňom som zachytil v médiách. Tak som si ho na pamiatku odfotil,“ opisuje Martinčan.

Asi hodinovú prestávku mal historický vlak i vo Vrútkach.

„V našej stanici si dopĺňal vodu, keďže vozne ťahá parný rušeň. Bolo to príjemné spestrenie pre cestujúcich, ktorí si historický vlak s chuťou obzerali a samozrejme aj fotili,“ priblížil Peter Lisoň, prednosta vrútockej železničnej stanice.

Nie sú bežne na sieti

Jednotlivé vozne tejto súpravy boli vyrobené pre potreby bývalých československých prezidentov. Ako pre novinárov povedal riaditeľ Železničného múzea SR Michal Tunega, tento vlak sa skladá z vozidiel, ktoré sa už bežne na sieti nevyskytujú.

SkryťVypnúť reklamu

„Je zostavený z historických parných rušňov zo Slovenskej a Českej republiky a zo salónnych vozňov, ktoré využívali v minulosti československí prezidenti.“ Súpravu viedol zrekonštruovaný parný rušeň zvaný Zelený Anton, ktorého obnova stála približne 50-tisíc eur. V Prezidentskom vlaku je tiež zriadená expozícia venovaná cestám vtedajších prezidentov po bývalom Československu.

Ako uviedol riaditeľ Národního technického muzea v Prahe Karel Ksandr, je zaujímavé sledovať architektúru interiérov, ktorá sa nesie v bruselskom štýle, ale aj v duchu viedenskej secesie či prvorepublikového novobaroku.


Dubček v ňom prespával

Ďalším zo zaujímavých vozňov je podľa Ksandriových slov salónny voz z roku 1968, ktorý bol vyrobený pre Ludvíka Svobodu.

„Tento vozeň však ako prvý použil Alexander Dubček na prelome júla a augusta v roku 1968, keď navštívil Čiernu nad Tisou, kde sa konalo potupné rokovanie československej delegácie s delegáciou Sovietskej zväzu, s Leonidom Iľjičom Brežnevom. V tomto voze dokonca Dubček prespával," spresnil Ksandr.

SkryťVypnúť reklamu

Dodal tiež, že v októbri 1968 sa tento vozeň objavil na prvom nástupišti Hlavnej železničnej stanice v Bratislave: "Z tohto vozu vystúpili traja páni, a to Ludvík Svoboda ako vtedajší československý prezident, predseda Národného zhromaždenia Jozef Smrkovský a Alexander Dubček, vtedy ešte generálny tajomník ÚV KSČ. Týmto salónnym vozňom prišli vyhlásiť federáciu." Ako doplnil, z historickým fotografií vyplýva, že ich na peróne vítal nástupca Svobodu Husák.
Projekt vznikol pri príležitosti 100. výročia založenia Československej republiky.

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  3. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  5. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  8. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 22 344
  2. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 7 488
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 132
  4. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 3 981
  5. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 3 275
  6. First moment dovolenka: letný oddych so zľavou do 35 percent 2 677
  7. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 2 584
  8. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 501

Blogy SME

  1. Jozef Ďanovský: 7 úrodných rokov pod supervíziou Dr.Velických
  2. Ľuboš Vodička: Husitské opevnenie v Prietrži
  3. Rastislav Puchala: Pikantné spomienky na vlastnú stužkovú
  4. Anton Kovalčík: Občianska vojna a revolučný teror v sovietskom Rusku, 2.
  5. Jozef Kozár: Aké sú skutočné farby na Marse?
  6. Adriana Boysová: Mikuláš na luxemburský spôsob
  7. Helena Michlíková: Kto uhádne moje meno- nechcem Ťa ale kto ho neuhádne, vezmem Ťa
  8. Ľudmila Križanovská: Prvýkrát súhlasím s Eduardom Chmelárom
  1. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 409
  2. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 272
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 5 272
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 788
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 001
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 2 821
  7. Pavel Macko: Ľudské hyeny a vojnoví štváči sa nezastavia pred ničím! 2 697
  8. Rudolfa Vallová: Lekári, nechcite švajčiarske platy! 2 618
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Výber TOP športových správ z regiónov.


17 h
Zástupcovia obcí aj verejnosti sa obávajú o stratu zásob podzemnej vody.

Stavba môže bez riadneho posúdenia zredukovať stav podzemných vôd.


18 h
MY | TOP správy z regiónov

Prečítajte si výber TOP správ z regiónov.


19 h
Marcel Maťovčík bol zvolený za hlavného kontrolóra.

Ešte predtým sa bude musieť vzdať poslaneckého mandátu pre nezlučiteľnosť funkcií.


25. nov

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia vyhlásila pátranie po 32-ročnom mužovi.


24 h

Podmienky sú podľa nich otrocké.


24. nov

Stavba môže bez riadneho posúdenia zredukovať stav podzemných vôd.


18 h

Mladá Veľkokrtíšanka si otvorila vysnívanú čajovňu s príznačným názvom Splnený sen.


24. nov

Blogy SME

  1. Jozef Ďanovský: 7 úrodných rokov pod supervíziou Dr.Velických
  2. Ľuboš Vodička: Husitské opevnenie v Prietrži
  3. Rastislav Puchala: Pikantné spomienky na vlastnú stužkovú
  4. Anton Kovalčík: Občianska vojna a revolučný teror v sovietskom Rusku, 2.
  5. Jozef Kozár: Aké sú skutočné farby na Marse?
  6. Adriana Boysová: Mikuláš na luxemburský spôsob
  7. Helena Michlíková: Kto uhádne moje meno- nechcem Ťa ale kto ho neuhádne, vezmem Ťa
  8. Ľudmila Križanovská: Prvýkrát súhlasím s Eduardom Chmelárom
  1. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 409
  2. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 272
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 5 272
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 788
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 001
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 2 821
  7. Pavel Macko: Ľudské hyeny a vojnoví štváči sa nezastavia pred ničím! 2 697
  8. Rudolfa Vallová: Lekári, nechcite švajčiarske platy! 2 618
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929

Už ste čítali?