LIPOVEC. Ani po troch rokoch od spojazdnenia diaľničného úseku Dubná Skala – Turany sa problém obyvateľov Lipovca nevyriešil.
Dobrou správou však je, že už nevyznieva tak beznádejne, ako sa ešte pred pár mesiacmi zdalo. Veci sa pohli lepším smerom.
Ani telka, ani spánok
Pripomeňme si fakty. Dedinu z väčšej časti lemujú vybudované protihlukové steny, no v jednom – asi tristometrovom – úseku pod obytnou zónou z jednej strany diaľnice chýbajú.
Časť ľudí v obci tak pre hluk z neďalekej diaľnice prišlo o pokojné bývanie i nerušený spánok.
Hukot všetkým lezie poriadne na nervy. Najmä počas letných večerov a nocí je to podľa miestnych niekedy na nevydržanie. Vonku je teplo, no ľudia musia mať pozatvárané okná, aby si v pokoji pozreli program v televízii, či sa aspoň ako tak vyspali.
S nepríjemnými zvukmi je to zlé najmä vtedy, keď je mokrá vozovka. To vraj počuť aj brzdenie či pridávanie rýchlosti. Zvyknúť sa na to nedá.
Dve štúdie a rozdielne výsledky
Obec podporená petíciou občanov na problém okamžite poukázala a na vlastné náklady si dala vypracovať hlukovú štúdiu, ktorá v II. kategórii preukázala prekročenie stanovenej prípustnej hladiny hluku.
Lenže Národná diaľničná spoločnosť ju nezobrala do úvahy a prišla s vlastnou objektivizujúcou štúdiou.
„Výsledky preukázali, že v kategórii III. nie sú prekročené prípustné hranice intenzity hluku z prevádzkovaného úseku diaľnice,“ informovala MY Turčianske noviny v závere minulého roka Zuzana Teplická z diaľničnej spoločnosti.
Starosta Lipovca Jozef Mada s takýmto záverom nesúhlasil. „Všimli ste si ten rozdiel. Merania sa robili v III. kategórii, v ktorej sú benevolentnejšie normy.“
Kolaudačné konanie, pripomienky obce
Na kolaudačnom konaní stavby, ktoré prebehlo pred mesiacom, starosta vzniesol pripomienky.
„Namietal som duplicitu hlukových štúdií. Zároveň som žiadal, aby bol navrhnutý účinný spôsob ochrany obyvateľov Lipovca pred hlukom,“ zdôraznil starosta.
Zástupca ministerstva dopravy na rokovaní poznamenal, že protihlukové opatrenia boli postavené, no ak nestačia, treba sa tým zaoberať. Špeciálny stavebný úrad uložil stavebníkovi zabezpečiť účinne opatrenia na zamedzenie hluku z diaľnice.
„Považujem to za naše malé víťazstvo, ten trojročný boj nebol zbytočný. Škoda len energie, ktorá sa mohla nasmerovať úplne inde,“ myslí si Jozef Mada.
Protihlukové steny sa na problémovom úseku zrejme v takej výške, ako sa vybudovali na iných miestach, nepostavia, no každopádne dôjde k výstavbe alternatívnych zábran na eliminovanie hluku.