MARTIN. Cez Priekopu, ktorá je aj akousi spojnicou medzi Martinom a Vrútkami, denne prejdú tisíce automobilov. Dopravné zaťaženie v tejto martinskej mestskej časti je každým rokom intenzívnejšie a stáva sa neúnosným.
Komfort pokojného žitia miestnym narúšajú predovšetkým ťažké vozidlá, ktoré smerujú do priemyselných zón.
Hluk, prach, praskajúce múry
Takmer všetky kamióny zbehnú do Priekopy z cesty 1/18 pod Partizánskym cintorínom k Lidlu a následne sa rozdelia na tri smery.
Časť vozidiel odbáča na Priekopskú ulicu a smeruje do firiem sídliacich vo Vrútkach. Ďalšie kamióny prechádzajú cez Kratinovu ulicu do Neografie či ďalších prevádzok a tretia skupina vozidiel sa do martinskej priemyselnej zóny dostáva cez Priekopskú a Sučiansku ulicu.
„Hluk a prach je možno to menšie zlo. Všimnite si tie hrubé sklá pri vchode do domu, mám ich úplne popraskané. Otrasy dávajú zabrať aj múrom,“ povedal Eugen Valko, ktorý v Priekope žije už viac ako štyridsať rokov.

„A to nehovorím o záťaži pre cesty, ktoré sa ničia. Len nedávno nám tu našu opravili a mám obavy, koľko vydrží. O bezpečnosti ani nehovorím. Musíte si poriadne dávať pozor, kým prejdete z jednej strany na druhú,“ uzavrel.
Podobne to vnímajú aj ľudia bývajúci pri Sučianskej ulici a v jej okolí.
„Najmä skoro ráno je to tu husté, to okolo nás prechádza jeden kamión za druhým. Aj ja mám popraskané múry na dome, z jednej strany nemôžeme ani vetrať, toľko je tu prachu. Dávno sú preč časy, keď sa tu pokojne žilo,“ povzdychol si Priekopčan, ktorý sa nám so svojimi starosťami zveril len pod podmienkou, že zostane v anonymite.
Riešenie sa ponúka, je pomerne jednoduché
Sťažnosti sú podľa poslanca Petra Kašubu oprávnené, aj on považuje dopravnú situáciu v mestskej časti za kritickú.
„Dve z troch problémových situácií sa ale dajú riešiť zmenou dopravného značenia – zákazom vjazdu pre vozidlá nad 14 ton z Priekopskej ulice na Sučiansku. Kamióny s prívesmi či návesmi by sa do martinskej priemyselnej zóny dostávali cez kruhový objazd pri Volkswagene a prepojkou pri Galimexe až k rampám. Toto sa dá zvládnuť pomerne rýchlo,“ vysvetľoval predseda martinskej mestskej časti Priekopa.
O niečo zložitejšie sa javí možnosť dostať preč ťažké kamióny z Kratinovej ulice.
„Vozidlá od Žiliny by tiež mohli prechádzať po ceste 1/18 smerom na Poprad a cez už spomínaný kruhový objazd by popri SIM-e a zrekonštruovanom železničnom priecestí smerovali do starej Neografie a ďalších susediacich prevádzok. Keďže ale pri SIM-e je úzka cesta, musela by sa tu vybudovať výhybňa alebo svetelná signalizácia s časovým obmedzením, ktorá by umožnila prejazd dvoch proti sebe idúcich vozidiel,“ podotkol Peter Kašuba.
Obe tieto možnosti mestský úrad spolu s dopravným inšpektorátom posudzuje, podľa našich informácií ale zatiaľ definitívne rozhodnutie nepadlo.
Most vo Vrútkach kamióny neunesie
Zrejme dlhšie budú musieť Priekopčania strpieť prejazd kamiónov, ktoré smerujú do vrútockej priemyselnej zóny.
„Momentálne sa inou cestou, ako je prejazd Priekopskou ulicou, do fabrík nedostanú. Bolo by to možné až po zrekonštruovaní mosta cez Turiec, ktorý sa nachádza pri katolíckom kostole vo Vrútkach. Prejazd po ňom majú v súčasnosti povolené len vozidlá s nosnosťou do 12 ton,“ povedal Peter Kašuba.