Témou aktuálneho ročníka známeho projektu detskej výtvarnej tvorby Bienále fantázie, sa stala výzva – Namaľovať a napísať.
Jasná úloha s mnohými variáciami
„Doplniť obraz slovami, alebo zo slov obraz vytvoriť. Jasná a stručná úloha podobná tým zo školských pracovných zošitov, sa vo svete výtvarného umenia stáva mnohoznačnou a významovo nehraničenou cestou čistej tvorivosti,“ opisuje kurátor výstavy Adam Galko základnú ideu aktuálneho ročníka Bienále fantázie.
Písmo vo výtvarnom umení
V dejinách výtvarného umenia je písmo zastúpené v rôznych štýloch a významoch. Pred tisíckami rokov ako sled obrázkových znakov – hieroglyfov, v knihách ako umenie krásneho písma – kaligrafie, či jeho grafickej úpravy ako typografie. Začiatkom 20. storočia vnieslo písmo do obrazu kubizmus v podobe koláží z výstrižkov novín, alebo dadaizmus v rámci svojej experimentálnej poézie. Ikonickými sa stali pop-artové interpretácie komixov, ktoré pozdvihli tento pôvodne „nízky“ literárny žáner na kultový bod amerického výtvarného umenia.
V Európe sa používanie textu a písma v obrazoch označovalo pojmom lettrizmus – ktorý sa neskôr špecifikoval na využívanie písma za účelom jeho estetického účinku. V takzvaných konceptuálnych textoch, naopak, dominovala jeho významová rovina, čím sa takéto umenie stalo hlavným priestorom pre rôzne hádanky, vtipy, šifry, odkazy a posolstvá. Písmo a jeho osobité štýly sú tiež dobre známou súčasťou „umenia z ulice“ – street artu ako graffiti.
Dodáva, že rôznorodé práce detí, ktoré sa zapojili do súťaže, sú toho dôkazom. „Nachádzame tu slová v podobe opisov, označení, ale aj vyslovených želaní či snov. Slová nesúce posolstvá a odkazy, alebo slová nesúce len krásu písmen a znakov,“ ozrejmuje.
Jedna zo značiek Turčianskej galérie
Do výtvarnej súťaže, ktorá je jednou zo značiek Turčianskej galérie poslalo 647 prác 522 detí zo Slovenska, Česka, Iránu, Ruska, Indie a Grécka. Najvyššie zastúpenie má v nej Slovensko. Pedagógovia detí oboslali súťaž zo spomínaného počtu 371 autormi so 417 prácami. Vo vekovom spektre bolo najviac súťažiacich v kategórii 10 až 13-ročných - 283 prác a v kategórii 7 až 9-ročných 253 prác. V tvorbe využili širokú paletu možností osvojenia si textu vo výtvarnom umení.
„Nakoniec, rukopis je sám osebe originálnym dielom,“ zdôrazňuje Galko. „Vo svete dospelých často upadá, zužuje sa do jedného podpisu,“ prízvukuje kurátor, čím podčiarkuje význam zadania aktuálneho ročníka detskej výtvarnej tvorby Bienále fantázie. Jeho súčasťou bolo zdôraznenie posolstva obrazu v podobe sprievodného slova, ktoré mohlo byť opisom výtvarného diela či vlastných pocitov.
Súťažné práce posudzovala porota, ktorej predsedal akademický maliar Ján Kudlička. Jej členmi boli výtvarní umelci či pedagógovia Mária Rojko, Peter Klimek, Miloš Kopták a Bruno Horecký. Svoje práce do súťaže poslali aj martinské materské, základné a základné umelecké školy a individuálne aj rodičia s deťmi.