Na začiatok tá základná. Prečo ste sa rozhodli spracovať tému krojov v Turci?
- Mám na to dva dôvody, jeden odborný a druhý osobný. Najskôr k odbornému. V laickej i odbornej verejnosti sa traduje, že tradičný odev v Turci zanikol ako prvý na Slovensku už v 19. storočí, že sa z neho okrem zbierok v múzeu nič nezachovalo. To však nie je pravda. V literatúre i v archívoch sa nachádza veľa dokladov, ktoré neboli doteraz využité, na základe ktorých možno zostaviť jeho veľmi podrobný obraz. A ešte jeden odborný dôvod. Nikde na Slovensku sa nepodarilo to, čo sa podarilo v Turci. Folklórne hnutie, folklórne súbory a dedinské folklórne skupiny pomohli po viac ako polstoročnej prázdnote oživiť tradičný odev v podobe, ktorá je veľmi blízka jeho pôvodnému stavu.
Výzva
Vážení čitatelia, prosím, prezrite svoje staré rodinné albumy s fotografiami zo začiatku minulého, 20. storočia. Ak v nich nájdete fotografie, na ktorých budú ľudia a z nich čo i len jeden človek v kroji, alebo v krojovej súčasti, prosím, poskytnite ich na skopírovanie. Fotografie treba poslať do Turčianskeho kultúrneho strediska v Martine, ktoré zabezpečí ich skopírovanie a následné vrátenie ich majiteľom. Vopred vám ďakujem. AUTOR PUBLIKÁCIE
A váš osobný dôvod?
- V Turci, v Martine som prežil šestnásť rokov. Väčšinou to boli roky pekné, ale niektoré aj ťažké. Napriek tomu som na Turiec nezanevrel a mám ho rád. Svoj úprimný vzťah k regiónu by som chcel preto vyjadriť inak, ako len slovami. Ako prejav svojho úprimného vzťahu k nemu ponúkam monografiu o jeho tradičnom odeve.
Poďme k jej obsahu. Čo všetko sa čitatelia o tradičnom odeve Turca dozvedia?
- Publikáciu som rozdelil do niekoľkých kapitol. V prvej sú informácie o tom, kto a kedy sa o tradičný odev v Turci zaujímal a čo o ňom publikoval. Druhá podáva obraz tradičného odevu v Turci od druhej štvrtiny 18. do polovice 19. storočia. Opieram sa v nej o historické pramene. Tretia kapitola vznikla už na základe novodobých dokumentov, výskumov, múzejných zbierok a literatúry. Jednu časť v nej venujem aj odevu karpatských Nemcov. Z časového hľadiska je zameraná na koniec 19. a začiatok 20. storočia. Posledná kapitola sa zaoberá zánikom a súčasne oživením tradičného odevu ako javiskového kostýmu, v ktorom vystupujú folklórne súbory a skupiny.
V akom stave je príprava monografie?