MARTIN. Väčšina martinských chodníkov sa postavila ešte za socializmu, niektoré majú štyridsať rokov i viac. Pritom ich životnosť, keďže sa budovali z liateho asfaltu, je okolo 20 rokov. Nečudo, že sú na nich praskliny, výtlky či výdute.
Aj prekážkové dráhy
„Úplne v zlom stave sú chodníky v okolí gymnázia pri Jahodníckom cintoríne na Ľadovni. Pomaly sa z nich stáva prekážková dráha, musíte sa poriadne pozerať pod nohy, aby ste nezakopli. Je to škoda, lebo je to na tichom mieste, kde som sa aj rada s vnúčatami prechádzala. Navyše veľa detí, keď bol chodník ešte v dobrom stave, sa tam učilo bicyklovať. Poslanci by sa mali občas po sídlisku aj prejsť, nie všetko sa dá vybaviť z auta. Niečo sa aj opravilo, niečo vybudovalo, ale je toho málo,“ myslí si Mária Poláková.
Nad kvalitou niektorých chodníkov si však povzdychla aj Tatiana Janušová, tiež z Ľadovne.
„Praskliny sú to najmenej, horšie je, ak sú na chodníku nerovnosti. Problémom sú i vysoké obrubníky, najmä nám starším sa z nich ťažko schádza na cestu. Keď sa niečo robí, tak sa len pláta, zásadných opráv je málo.“
V inej časti najväčšieho martinského sídliska sú chodníky v lepšom stave, hoci na každom staršom by ste našli minimálne praskliny.
„Bývam na Kronerovej ulici pri škole a tu je to celkom ešte v pohode. Pred dvomi-tromi rokmi nám tu dokonca postavili nový zo zámkovej dlažby. Všimol som si, že úplne nový chodník sa nedávno vybudoval i pri penzióne,“ povedal nám jeden z obyvateľov Ľadovne.
Okolo 150 km chodníkov
Nový chodník sa na začiatku leta postavil aj pri Textorisovej ulici, ktorý naväzuje na chodník od mestskej polície.
„Je to viac, čo sa spravilo. Riešime aj problémové miesta v Jahodníkoch, či v Odtokoch. V príprave je rekonštrukcia chodníka od potravín Komora po železnične priecestie,“ uviedol príklad poslanec Jozef Bernát, ktorému ale nie je vždy po chuti spôsob, akým sa rozhoduje o rekonštrukciach.
„Niektorí moji kolegovia lobujú aj za také, ktoré by mohli ešte počkať. Nie vždy nájdeme zhodu, veľakrát sa rozhodne až hlasovaním, čo ale rešpektujem,“ dodal predseda mestskej časti Ľadoveň – Jahodníky – Tomčany.
V Martine je okolo 150 km chodníkov a príkladov, akých sme našli na Ľadovni, je aj na iných sídliskách veľa. Každý rok sa niečo opraví, ale je to len zhruba do 5 km plochy. V tomto roku sa ich opravuje a buduje viac ako inokedy.
Zrejme nielen tým, že je pred voľbami, čo je slovenská špecialita, ale po skončení nútenej správy sa výraznejšie navýšil rozpočet na opravu či budovanie pozemných komunikácii.
Suma 850 tisíc eur je historicky najvyššia. Peniaze sú určené na cesty, parkovacie plochy, mosty. Na chodníky sa z tejto čiastky vyčlení do 20 percent.
Jarné obhliadky
Pre rozhodovanie o tom, ktoré chodníky sa budú opravovať, je dôležitá jarná obhliadka mestských častí. Prioritne sa rekonštruujú tie, ktoré ohrozujú bezpečnosť chodcov. Až potom prichádza rad na plánovanie ďalších opráv. Podnety na úrad dávajú ale aj občania. Každý sa vraj preverí, lebo nie vždy sú opodstatnené.
Opravy financuje mesto spoločne s výbormi mestských častí. Tie za každého obyvateľa výnimočne tento rok na svoj účet dostali 20 eur, bežne to je okolo sedem eur.
„Ani všetky tieto peniaze by nám nestačili na komplexnú opravu chodníkov. Nehovoriac o tom, že už nič iné by sa nespravilo,“ povedal Jozef Bernát.