Expert z Rakúska: D1 bude končiť ešte niekoľko ministrov

​​​​​​​Slovensko má veľké plány v budovaní dopravnej infraštruktúry. Čo všetko má ešte zvládnuť v tomto a čo v nadchádzajúcom programovacom období, aj o tom bol jeden z blokov medzinárodnej konferencie Cesta do budúcnosti.

Rečníci, ktorí sa snažili nájsť odpoveď na otázku: Koľko peňazí ešte potrebujeme na cesty a železnice? Rečníci, ktorí sa snažili nájsť odpoveď na otázku: Koľko peňazí ešte potrebujeme na cesty a železnice? (Zdroj: M-KREO)

ŽILINA. Uznávaní slovenskí i zahraniční odborníci sa snažili na konferencií nájsť aj odpoveď na otázku: Koľko peňazí ešte potrebujeme na cesty a železnice? Taká bola téma diskusného panelu, ktorý moderoval Marek Modranský, viceprezident výkonného výboru v medzinárodnej organizácii pre verejnú dopravu so sídlom v Bruseli - UITP.

„Je to téma, ktorá dvíha zo stoličky všetkých predstaviteľov samospráv,“ podotkol na úvod Modranský, a potom dal slovo prvému zo spíkrov Nerimu Di Volo (Rakúsko), expertovi na železničnú a verejnú osobnú dopravu, reprezentujúceho partnerstvo Jaspers, ktoré sa venuje poradenstvu krajinám poberajúcim pomoc z fondov EÚ. Zdôraznil predovšetkým, že peniaze z Európskej únie treba míňať efektívne a tak, aby boli prospešné predovšetkým bežnému človeku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vieme, čo chcú ľudia?

„Krajiny Európy majú naozaj veľa plánov. Chcú miliardy a povedia, že zlepšia infraštruktúru. Dáme im peniaze, nič sa však nezmení. Pritom ide o projekty veľmi náročné na realizáciu. Preto je dôležité zmeniť myslenie a viesť ľudí k tomu, aby dobre zvážili, koľko peňazí reálne na projekty potrebujú,“ vykreslil Di Volo a dodal, že je dôležité najskôr načúvať potrebám obyvateľov.

„Netreba hneď len stavať, treba si najskôr klásť otázky. Napríklad: Budú ľudia používať moderné železnice? Alebo budú používať radšej prepchaté cesty?Takže prvým krokom pri vývoji hociktorého projektu je otázka, čo vlastne ľudia potrebujú,“ vyslovil sa expert na dopravu.

Podľa neho, doprava nie je cieľom, ale je nástrojom ako dosiahnuť ekonomickú a spoločenskú prosperitu. Doplnil, že správne strategické rozhodnutia budeme vedieť prijímať až vtedy, keď zistíme, aké dopady majú projekty dopady na životné prostredie.

SkryťVypnúť reklamu

Rovnováha medzi financovaním a údržbou

Di Volo potom odovzdal slovo svojmu kolegovi Kristianovi Duusovi (Rakúsko), ktorý je expertom na cestnú dopravu z partnerstva Jaspers.

„Koľko peňazí potrebujeme na Slovensku na dokončenie ciest a železníc? Neviem. Pozrime sa na realitu a skúsme si položiť iné otázky. Načo potrebujeme cesty a železnice? Neri povedal, že infraštruktúra je sekundárnym cieľom,“ začal svoju prednášku Duus a jedným dychom dodal, žedĺžka siete dialníc a ciest sa za posledné roky u nás zvýšila o 35 percent. Zároveň však náklady na jej údržbu narástli o 83 percent.

„Vieme, že hustota dopravy na Slovensku enormne narástla, najmä na cestách. Čím viac hustne, tým viac dostávajú zabrať cesty. Treba nájsť rovnováhu vo financovaní údržby,“ prízvukoval Duus.

SkryťVypnúť reklamu

Veľká sieť, ktorú Slovensko nevyužíva

„Treba zabezpečiť, aby sa D1 z Bratislavy do Košíc čo najrýchlejšie dokončila. No možné je, že sa ňou bude ešte zaoberať päť, možno šesť ministrov dopravy, aby trasu dokončili,“ naniesol odborník, podľa ktorého je tiež dôležité dotiahnuť aj výstavbu diaľnice D3. Tá je chrbticou Slovenska a základnou cestou spájajúcou juh a sever. A treba nájsť peniaze na úsek Turany-Hubová. To tú podľa Duusa priority Slovenska.

„Mnohí si povedia, že to nie je jediný problém krajiny. Čo ľudia žijúci v regiónoch, ako sa dostanú na diaľnicu? Dôležité je, aby NDS a Slovenská správa ciest spolupracovali. Dnes si obe spoločnosti robia svoje vlastné projekty,“ vykresľuje Kristian Duus s tým, že mnoho z už naplánovaných projektov treba ešte premyslieť.

„Máte veľkú sieť ciest, väčšinu nevyužívate. Nevidím dôvod, prečo by nemali byť integrované cesty prvej či druhej triedy. Možno to znie provokatívne, ale zamyslite sa nad tým," vyzýva Duus.

Strategické plánovanie má byť podľa neho plné dlhodobých cieľov.

„Ak chceme napríklad rozvíjať cyklodopravu, musíme niekde začať. Dochádzanie do práce na bicykli v Rakúsku nie je také bežné, robí to len sedem percent ľudí. Ale v krajine prijali rozhodnutie minúť tri miliardy eur na rozvoj cyklotrás, aby zvýšili tento počet zo sedem na štrnásť percent," dodal Duus.

Peňazí bude menej

Ivan Lužica je riaditeľom poradenskej spoločnosti Radvise Group so zameraním na širokú škálu klientov súkromného i verejného sektora.

„Dopravná infraštruktúra patrí medzi priority Slovenska. Škoda, že ju ešte nemáme, lebo je určujúcou pre rozvoj regiónov i plány zamestnávateľov,“ povedal na začiatok.

Podčiarkol, že na financovanie infraštruktúry sa primárne používajú prostriedky z európskych fondov, no bude ich menej ako doposiaľ. Podľa neho má dnes Slovensko necelých päť miliárd eur, ktoré môžeme vďaka eurofondom použiť do dopravy.

„Potrebujeme však skoro 7,5 miliardy, chýba nám 2,5 ,miliardy. Treba hľadať nové zdroje a treba zvýšiť úsilie, aby sa financie z EÚ nečerpali na konci programovacieho obdobia, ale aj na začiatku a v jeho strede,“ zdôraznil.

Ako ďalej dodal, príprava kvalitného projektu môže niekedy trvať aj desať rokov, treba tento čas skrátiť,“ apeloval na záver Ivan Lužica.

O dve miliardy menej

Diskusný blok svojím príspevkom uzavrel Juraj Méry, generálny riaditeľ Sekcie riadenia projektov na Ministerstve dopravy a výstavby SR. Venuje sa v ňom operačnému programu Doprava, ktorý sa zaoberá cestnou a železničnou infraštruktúrou, verejnou osobnou dopravou, vodnou dopravou, aj informatizáciou.

„V rámci operačného programu sa na Slovensku podarilo zrealizovať 24 km diaľnic a rýchlostných ciest, 83 km ciest prvej triedy, deväť kilometrov železničných tratí. Trojnásobok je ešte v realizácii. Plán sa zatiaľ darí plniť na 83 percent,“ zosumarizoval a potvrdil, že peňazí z Európy už nebude toľko. Slovensko bude mať v novom programovacom období približne o dve miliardy menej. Pozitívna je podľa neho flexibilita na úrovni prioritných osí, jednoduchšie audity, rýchlejší začiatok implementácie nových projektov.

„Negatívom je výrazne zníženie financovania europrojektov či DPH navrhovaná ako neoprávnený výdavok,“ ozrejmil ďalšie obdobie čerpania zdrojov Méry.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 993
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 564
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 156
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 286
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 331
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 145
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 990
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 812
  1. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  2. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  5. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  6. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  7. Anna Miľanová: Nestačí len vyžadovať lepšiu spoločnosť, ale aj pre ňu niečo dobré robiť...
  8. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 754
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 836
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 604
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 143
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 001
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 532
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 150
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 709
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Martin Hrnčár naposledy pôsobil prvoligovom českom tíme HC Frýdek-Místek.

Nováčika prvej ligy povedie tréner s extraligovou minulosťou.


Nové ihrisko je plné noviniek.


1
Ľubomír Žila pri Socháňovej fotografii dievčaťa z Rakova.

Vypátral, že obec mala byť zaplavená.


Čerstvo upečené – presne také pečivo si môžete vychutnať vo vašich domovoch vďaka spolupráci Lidla so slovenskými dodávateľmi.


  1. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  2. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  5. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  6. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  7. Anna Miľanová: Nestačí len vyžadovať lepšiu spoločnosť, ale aj pre ňu niečo dobré robiť...
  8. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 754
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 836
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 604
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 143
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 001
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 532
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 150
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 709
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka

Už ste čítali?