MARTIN, BRATISLAVA. To, čo sme pred pár dňami avizovali, je už skutočnosťou. Železničná stanica v Martine, ktorá je už roky v nevyhovujúcom stave, sa začína rekonštruovať.
Železnice už zhotoviteľovi stavby – žilinskej firme Adifex odovzdali stavenisko, do roka sa stanica zmení na nepoznanie.
Do komplexnej opravy investujú železnice takmer 3 milióny eur, všetko z vlastných zdrojov. Podľa projektovej dokumentácie rekonštrukciou prejde výpravná budova železničnej stanice, zastrešenie nástupišťa pri výpravnej budove a útulok traťového obvodu. Rekonštruovať sa bude aj železničný zvršok koľaje č. 1, 2 a nástupište č. 1, 2, 3, následne spevnené plochy a komunikácie.
Pre cestujúcich sa vybuduje hlasový a vizuálny informačný systém, rekonštruovať sa bude aj elektroinštalácia vo výpravnej budove, bleskozvod a elektrický ohrev s prípojkou na verejnej budove, prípojka pre HAVIS, ale aj vonkajšie osvetlenie nástupíšť.
Z histórie stanice
Železničná stanica Martin bola postavená pri budovaní železničného spojenia z Pešti na jestvujúcu železnicu KBD. Spoločnosť Uhorská severná železnica, ktorá túto trať mala postaviť, sa však dostala do finančných problémov a jej majetok bol odpredaný MÁV (Kráľovské uhorské štátne železnice).
MÁV nakoniec trať postavila a sama na nej zabezpečovala prevádzku od 1. 5. 1873. Samotná budova ŽST Martin je postavená v slohu MÁV a jej odovzdanie bolo 12. 8. 1872, kedy bol sprevádzkovaný celý úsek trate Zvolen – Vrútky. Trať viedla z Budapešti cez Lučenec Zvolen, Hronskú Dúbravu s pripojením sa na Košicko-bohumínsku železnicu.
Samotná budova prešla menšími rekonštrukciami, ktoré sa dotkli najmä vonkajšieho vzhľadu fasády, nie však typového osadenia lode a bočných symetricky rozložených bočných častí budovy.
Príkladom typizovanej architektúry MÁV boli tehlové špalety nad oknami, delenie poschodí budovy tehlovým vzorom s prípadnými vzormi a pod debnením strechy taktiež vzorovo ukladaná tehla vytvárajúca typický architektonický prvok typizovaný MÁV. Dnes tieto prvky na budove vďaka už spomínaným menším rekonštrukciám nevidieť.
Projekt rieši aj pohyb imobilných cestujúcich v stanici, vybuduje sa bezbariérový prístup z predstaničného priestoru od mesta pasážou k WC a na kryté nástupište, z krytého nástupišťa do vestibulu k pokladniam a z krytého nástupišťa ku koľaji. Upraví sa WC pre imobilných cestujúcich podľa platnej legislatívy.
Stanica bude obsahovať prvky pre navádzanie slabozrakých a nevidiacich. Súčasťou rekonštrukcie je aj výmena okien a dverí, dažďových žľabov a zvodov a obnova náterov fasády.
„Som rád, že sa konečne môžeme pustiť do tak potrebnej rekonštrukcie dôležitej železničnej stanice v Martine. Našim cieľom je, aby bola rekonštrukcia realizovaná podľa časového harmonogramu, v požadovanej kvalite a najmä s pozitívnym efektom tak pre obyvateľov Martina, ako aj všetkých cestujúcich. Tých prosíme o pochopenie a trpezlivosť v súvislosti s dočasnými obmedzeniami, ktoré si komplexná rekonštrukcia vyžiada,“ uviedol generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy.
Spustenie rekonštrukcie uvítal aj primátor Martina - Andrej Hrnčiar.
„Na rekonštrukciu železničnej stanice sme čakali dlhé roky. Teší ma, že vedenie železníc pochopilo moje argumenty a zaradilo ju do svojho investičného plánu. Hlavné mesto kultúry si predsa zaslúži reprezentatívnu stanicu, na ktorú bude môcť byť hrdé.“